Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Salat og ketose

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-05-11, 08:38   #1
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Salat og ketose

Har ved flere anledninger lagt merke til at jeg går ut av ketose om jeg spiser salat og jeg kan ikke forstå hvorfor

Her er et eksempel på hva jeg har i salaten min

Issalat
ruccola
cherrytomat
purreløk eller løk
rød paprika
fetaost
jarlsbergost i olje
biffkjøtt eller svinekjøttstrimler

Vet det er litt karbohydrater i tomat, løk og rød paprika, men det jeg har mist av i salaten min, er nettopp dette.
Så hva er feil

Har også registrert at jeg går ut av ketose om jeg spiser f. eks lavkarbopizza og larkarbolasagne. Der er det jo tomat på boks og litt tomatpure. Kan dette være nok til å ta meg ut av ketose

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:45   #2
drizella
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 57
drizella er på en erverdig vei

Sv: Saltat og ketose

Du sier du ikke tar mye av tomat, løk og paprika, men veier du? Hvis ikke er det fort gjort å gå uta av ketosen på disse ingrediensene. Du går jo ofte inn igjen dagen etter, men det er slitsomt for kroppen og gå inn og ut stadig, så anbefaler å veie. Og husk å regne med eventuelt dressing

Det er også stor forskjell på tomatpuré og tomatbokser, så sjekk innholdet. Landlord har nok minst

drizella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:49   #3
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Saltat og ketose

Opprinnelig lagt inn av drizella, her.

Du sier du ikke tar mye av tomat, løk og paprika, men veier du? Hvis ikke er det fort gjort å gå uta av ketosen på disse ingrediensene. Du går jo ofte inn igjen dagen etter, men det er slitsomt for kroppen og gå inn og ut stadig, så anbefaler å veie. Og husk å regne med eventuelt dressing

Det er også stor forskjell på tomatpuré og tomatbokser, så sjekk innholdet. Landlord har nok minst

Nei, jeg veier ikke noe. Blir jo gjerne 4-5 cherrytomater, og max 1/4 paprika, bittelitt løk.
Bruker ikke annen dressing på enn oljen jarlsbergosten ligger i.

Bruker alltid kun landlord tomat da jeg har registrert at den har mindre karber ja, og jeg bruker kun 2 ss tomatupure til kjøttsausen til en pizza eller lasagne.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 09:49   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Salat og ketose

Jeg antar du måler et par timer etter siste måltid som anbefalt?

Jeg kan tenke meg at kanskje kroppen din faktisk bruker opp såpass mye ketoner de dagene du spiser salat - fordi salat har svært lite energi og tilføre kroppen... så kanskje blir det ikke nok fett i salaten til at det skilles ut ketoner? Bare drodler litt... jeg synes jo man henger seg litt vel mye opp i ketostix resultatene
Jeg som har holdt på så lenge har ikke hatt utslag på lenge - selv om jeg ligger ofte langt under 20 gram karbo pr dag. Dette skyldes nok at kroppen min nå er så flink til å bruke ketoner som energi. Jeg "spiste" meg opp kalorimessig en uke, økte ikke så veldig mye mer i karbo faktisk, men litt må til - og da fikk jeg mørkeste utslag i gjen - som jeg ikke har hatt på mange mnd

På et vanlig kosthold vil man gjerne gå i ketose over natten - dette anses jo ikke som så farlig at man anbefales og spise sent om kvelden og tidlig om morgenen for å unngå det?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 11:34   #5
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Salat og ketose

Ja, har lært her inne at man måler 2 timer etter måltid.
Ellers så måler jeg ikke så ofte lengre, kjenner på kroppen når jeg er i ketose.

Kan garantere deg at salaten min er mer en fet nok da jeg har i godt med både fetaost og jarlsbergost i olje. Tømmer en del av oljen over salaten og bruker den som dressing.

Spiste en periode salat til lunsj hver dag, men har nå latt det være noen dager og skal ikke spise det på en stund.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Salat.. ida petrine Spørsmål og svar 3 20-04-11 09:08
For mye salat - ut av ketose? cartman- Ketolysekuren 5 14-10-08 00:46
Salat HIS Lunsj 2 08-06-08 20:10
Salat nellie Spørsmål og svar 7 23-08-07 17:51
Salat?? Joika Lavkarbo generelt 6 28-05-06 23:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no