Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Hjelp til fettfastemeny

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-05-11, 02:39   #76
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Sent oppe du og, ser jeg)
Litt sult kan egentlig være greit. Savner det litt jeg.
Hodepine uten pepsi max, så det er jeg også vant med...hehe...

Utrolig hvordan du har gått ned, og veldig moro at du deler det med oss
Spiser du stort sett det samme, eller varierer du?

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 02:43   #77
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Kan man fettfaste 4-5 dager, spise vanlig lavkarbo (under 20 karb) noen dager for så ta en ny faste? Eller er ikke det særlig sunt, i såfall hvorfor?

Blir det ikke sparebluss på grunn av fettet, eller?

Jeg skjønner ikke spareblussen når man fettforbrenner og har nok fett å ta av...blir så forvirra jeg...

Fofa, du er en sann inspirasjon for et krafttak før ferien)

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 02:45   #78
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Jeg er på nattevakt, så det er enda endel timer til jeg kan legge meg

Det er mye mulig at hodepina kom også delvis av at jeg ikke har kunnet drikke koffein i fettfasten.. Men jeg vet ikke.

Ja, jeg er veldig glad for resultatet!! Men, så gjorde jeg det jo ikke etter oppskrifta i dag, så da får vi se hvordan det går.

Det har nok blitt temmelig ensformig disse dagene, ja. Har liksom måtte legge opp til mat jeg kan ta med på jobb. Men det har gått veldig greit uansett

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 05:02   #79
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Faen...gått skikkelig på en smell til jeg, nå
Er så ufattelig skuffa over meg selv nå!!!!!!
En kollega har bursdag i dag, også bakte hun kake nå her på jobb....
Jeg klarte å holde meg litt i skinnet, men MÅTTE jo bare smake...Jeg tok 2 te-skjeer med sjokoladekake
Så, da kan jeg ihvertfall erklære fettfasten for over. Faen så skuffa jeg er over meg selv!!
Hadde jeg ikke vært på en så streng fettfaste, men vært på generell lavkarbo, så hadde det ikke vært såååå krise. Men nå er jeg redd jeg har fucka til alt her. Også jeg som hadde vært så flink

Kaka var nydelig, men akkurat nå sitter jeg her med smerter i magen....og har akkurat vært akkutt på do Så, jeg tror nok ikke dette var verdt de to små skjeene...

Jaja, spist er spist..(og dum er dum!!!), forhåpentligvis har jeg ikke ødelagt all den gode jobben jeg hadde gjort denne uka... Time will show

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 11:56   #80
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Opprinnelig lagt inn av Fofa, her.

Faen...gått skikkelig på en smell til jeg, nå
Er så ufattelig skuffa over meg selv nå!!!!!!
En kollega har bursdag i dag, også bakte hun kake nå her på jobb....
Jeg klarte å holde meg litt i skinnet, men MÅTTE jo bare smake...Jeg tok 2 te-skjeer med sjokoladekake
Så, da kan jeg ihvertfall erklære fettfasten for over. Faen så skuffa jeg er over meg selv!!
Hadde jeg ikke vært på en så streng fettfaste, men vært på generell lavkarbo, så hadde det ikke vært såååå krise. Men nå er jeg redd jeg har fucka til alt her. Også jeg som hadde vært så flink

Kaka var nydelig, men akkurat nå sitter jeg her med smerter i magen....og har akkurat vært akkutt på do Så, jeg tror nok ikke dette var verdt de to små skjeene...

Jaja, spist er spist..(og dum er dum!!!), forhåpentligvis har jeg ikke ødelagt all den gode jobben jeg hadde gjort denne uka... Time will show

TO teskjeer tror jeg ikke ville ødelegge den du prøver ut nå - jeg synes du skal prøve og tilgi deg selv, nesten synd du ikke klarte og nyte de to skjeene med sjokoladekake heller
Du har nå lært at du ikke tåler sjokoladekake særlig godt da - ting og skrive opp på erfaringskappa si

Spist er spist, håper du får en fin helg med den maten du har bestemt deg for å spise

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 18:46   #81
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Opprinnelig lagt inn av solsikke123, her.

Kan man fettfaste 4-5 dager, spise vanlig lavkarbo (under 20 karb) noen dager for så ta en ny faste? Eller er ikke det særlig sunt, i såfall hvorfor?

Blir det ikke sparebluss på grunn av fettet, eller?

Jeg skjønner ikke spareblussen når man fettforbrenner og har nok fett å ta av...blir så forvirra jeg...

Fofa, du er en sann inspirasjon for et krafttak før ferien)

Plutselig var jeg ikke mye til inspirasjon likevel...
Gikk på en liten smell igår, ja... Jeg vet at den ikke var såå ille, men jeg ble bare så skuffa av at jeg lot meg friste og ikke klarte å motstå...særlig med tanke på den innsatsen jeg har gjort denne uka. Men men, som sagt, spist er jo spist!!

Når det gjelder spørsmålet ditt, så kan man kjøre fettfaste 1 uke, så 1 uke induksjon(Atkins), og så kjøre 1 ny uke fettfaste etter det igjen! Som jeg har forstått det, så bør man ikke kjøre fettfaste mer enn 5-7 dager sammenhengende. Men det går fint an å ha en uke vekselsvis faste/induksjon.

Dagens oppdatering ble faktisk positiv, tross alt(!) jeg hadde gått ned 0,3 kg. Jeg hadde ikke gått ned noe i går, men i dag var det 0,3 minus, altså totalt 4,8 kilo totalt på 6 dager.

Jeg har forøvrig fortsatt med fettfasten i dag som planlagt, til tross for kanskje over 1500 kalorier i går...

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:56   #82
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Hei.
Takk for svar
Så flott du fortsatte med dietten videre.
Når jeg sprekker nå så er jeg så innmari stolt over at jeg klarer å gå tilbake til gode vaner og ikke lar sprekkene bli unnskyldninger til supersprekk som aldri ender....(slik var det før)
Så jeg synes du var kjempeflink som fortsatte som før.
Hvis det blir slik i fremtiden så bør man vel klare å IKKE legge på seg som før))
Slitsomt med diett på nattevakt....full av beundring)
Nå skal jeg lese bakover på hva man kan spise

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 21:16   #83
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Fofa, du er til stor inspirasjon)

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 22:44   #84
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Tusen takk for at du sier det!!
Jeg skal heie på deg når du setter igang

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 10:50   #85
MarTar
Medlem
 
MarTar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 165
MarTar er ny på veien

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Opprinnelig lagt inn av Fofa, her.

Jeg har forøvrig fortsatt med fettfasten i dag som planlagt, til tross for kanskje over 1500 kalorier i går...

Det er nettopp dette det dreier seg om!!! Ok, så ble det ikke helt som planlagt akkurat den smellen der, men glem det og fortsett! Det tenker jeg er supert!! Gå rundt med dårlig samvittighet over en bitteliten smell gavner ingen. (Litt perspektiv: en skikkelig smell er regelrett fråtsing i sjokoladehylla til forrett, menger med grandis til hovedrett, og toppe hele greia med å raide chipshylla til slutt.)

Og du ER til inspirasjon, ja! Gull, gull!!!

__________________
MarTar
- Enten går det bra, eller så går det over.

Min journal
MarTar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite karbohydrater og lite kalorier Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 11:03   #86
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp til fettfastemeny

skal prøve denne etter eksamen! kom gjerne med flere måltidforslag

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 23:42   #87
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Opprinnelig lagt inn av MarTar, her.

Det er nettopp dette det dreier seg om!!! Ok, så ble det ikke helt som planlagt akkurat den smellen der, men glem det og fortsett! Det tenker jeg er supert!! Gå rundt med dårlig samvittighet over en bitteliten smell gavner ingen. (Litt perspektiv: en skikkelig smell er regelrett fråtsing i sjokoladehylla til forrett, menger med grandis til hovedrett, og toppe hele greia med å raide chipshylla til slutt.)

Og du ER til inspirasjon, ja! Gull, gull!!!

Tusen takk!!! Dere er så søte

I dag har jeg ikke kjørt fettfaste. I går var jo min 7.dag, så nå er det tilbake til ketose. Det har gått helt greit, men jeg tar meg selv i å tenke "nei, dette kan jeg jo ikke spise"...hehe men det kan jeg jo

Er fornøyd med resultatet av denne uka, men så får vi se om det holder!
Jeg får legge inn litt oppdateringer her etterhvert

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 09:08   #88
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Jeg fikk en ide! Kanskje det er en suppe du kan lage og spise? Vet det er en suppe som heter tykk, fet ostesuppe eller noe sånt. Den burde jo være knall? Også er det en som heter bacon-ost-kyllingsuppe. Kanskje verdt å ta en titt hvis man begynner å bli lei macademianøtter og philadelphiaost??

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 13:14   #89
pim
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 56
Innlegg: 21
pim er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Hei Fofa, imponerende resultat! Jeg ble kjempeinspirert av deg, og begynte selv i dag. Tok av 10 kg fra Januar til September i fjor, men har siden da staatt stille, eller gaatt de samme 1,5 kg opp og ned. Lever stort sett ketogent, er fornöyd med kostholdet og stresser ikke med vekta, men skulle gjerne blitt kvitt de siste 5. Veier 65-66kg og er 163 höy. Kommer akkurat innenfor "normalvekt" og er klar over at kroppen nok ikke helt frivillig gir slipp paa de siste ekstra kiloene, men har bestemt meg for aa forsöke dette.
Er veldig spent paa aa höre hvordan det gaar med deg naa etter at fettfasten er avsluttet, om du gaar mye opp igjen med en gang eller om det lösner slik at nedgangen forstetter.

pim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: stort sett ketogent Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 17:34   #90
Anos
Medlem
 
Anos sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 238
Anos er ny på veien

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Så flink du er! Kan du skrive litt mer om hva du spiser til hvert måltid?

__________________
Dogs like bones, men like meat.
Anos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 17:51   #91
MarTar
Medlem
 
MarTar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 165
MarTar er ny på veien

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Da har jeg kjørt igang!! Men det blir nok bare en prøverunde et par-tre dager, men får iallfall en feeling med opplegget!
Dro fra en ikke-fult-så-lavkarbo-vennlig-familie i dag tidlig, så det ble litt kronglete start. Men, en stor boks med makrell i tomat blandet med majones (30 g) ble til tre måltider, og nå kremost og pepperpaté til "middag" (30 + 40 g). Så får det bli en ss cocosa i kveldsteen. Bælmet i meg tre 0,7-flasker med vann hittil, for joda, jeg prøver å døyve sulten med vann, så får vi se hvordan det hele går....

__________________
MarTar
- Enten går det bra, eller så går det over.

Min journal
MarTar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite karbohydrater og lite kalorier Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 17:53   #92
pim
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 56
Innlegg: 21
pim er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Jeg har saa langt bare spist 2 maaltider paa fettfasten, og de har bestaatt av 18g valnötter og 45g kremost m/blaamuggost (omtrent Philadelphia). Vurderer Avocado & Feta m/litt olivenolje til middag, for aa faa litt variasjon, og saa en runde til med nötter og ost til kvelds. Bruker diett.no for aa legge inn maaltidsforslag for meg selv - maalet er närmest mulig 90% fett og 1000kcal pr dag, fordelt paa 4 "maaltider".

pim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: stort sett ketogent Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 18:01   #93
MarTar
Medlem
 
MarTar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 165
MarTar er ny på veien

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Opprinnelig lagt inn av pim, her.

Bruker diett.no for aa legge inn maaltidsforslag for meg selv - maalet er närmest mulig 90% fett og 1000kcal pr dag, fordelt paa 4 "maaltider".

Ja, jeg også. Og når det da blir 5 måltider i dag, så er alle på ca 200 kcal, og totalen er 1008. Fettprosent 86, så den kunne vel vært bittelitt bedre, men detta går fint. Og det er rart med det, men jeg var kjempesulten i sta, og spiste det lille jeg gjorde, men nå er alt så meget bedre!

__________________
MarTar
- Enten går det bra, eller så går det over.

Min journal
MarTar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite karbohydrater og lite kalorier Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 23:54   #94
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til fettfastemeny

sÅ SPENNENDE
Håper dere vil fortsette å dele med oss hvordan det går....
Og hva dere spiser...
Hjernen min kortslutter helt når det er noe nytt, merker jeg....

Prøver selv å ligge lavere på kaloriene, og det tror jeg har hjulpet meg litt. Men vil gjerne vite hva dere spiser...
hvor mye kyllingfilet f.eks....
Eller spiser dere nesten ikke kjøtt?
Går ikke det på fettfasten?

Lykke lykke til))

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 23:57   #95
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Jeg ser jo at dere har skrevet hva dere har spist i dag, det var bare at jeg ikke likte det...hehe..
Selektiv hjerne, kalles det ja...
Det eneste jeg fikk lyst på var avocado og fetaost....

spiser dere ikke noe kjøtt?

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 00:40   #96
Foksy
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oppland
Alder: 47
Innlegg: 301
Foksy er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Dette må være løsningen for meg....Gikk ned 2,5 kg første uka jeg var i ketose, men deretter har det stått bom stille i 8 uker
Begynner å bli litt lei, men dette må få i gang forbrenningen!!

Legg gjerne inn hvordan det går fremover Fofa, du har jo hatt en fantastisk fettfasteuke!!! Skikkelig forbilde

__________________


Foksy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 11:27   #97
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Jeg har utsatt starten til i morgen pga diverse jobblunsj/middag og seminarer ol. Enklere å spise vanlig lavkarbo da. Hektiske dager og lite hjemmetid de neste dagene gjør at jeg må gjøre det enkelt for meg selv, så jeg satser på å lage en form for oopsies(egg/philadelphia/rapsolje/fiberhusk) og spise dem med majones på. Fikk det til å bli 1050 kcal og 88% fett. Kjedelig, men det er da mat. Prøver en uke og håper på et inspirerende resultat ala Fofa

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 11:38   #98
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Se her ja, her har vi tingen for meg når det står som stillest!

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 12:33   #99
pim
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 56
Innlegg: 21
pim er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Opprinnelig lagt inn av solsikke123, her.

Jeg ser jo at dere har skrevet hva dere har spist i dag, det var bare at jeg ikke likte det...hehe..
Selektiv hjerne, kalles det ja...
Det eneste jeg fikk lyst på var avocado og fetaost....

spiser dere ikke noe kjøtt?

Etter 2 maaltider med nötter og ost maatte jeg ha noe annet til kvelds.
Blandet 110g avocado, 20g feta og en halv spiseskje extra virgin olivenolje, spiste litt av dette i ett maaltid og saa resten sammen med 46g spröstekt bacon. Det var baade godt og mettende.

I gaar ble det totalt 990kcal og 88% fett. Ned 0.8kg fra i gaar, litt sulten men ikke plagsomt og formen er fin. Planlegger 4 maaltider pr dag, men lurer paa om noen vet om det gjör stor forskjell om det bare blir 3?

Det ble nötter og ost til frokost i dag ogsaa, leker meg naa med diett.no for aa se hva jeg skal finne paa til lunsj (kl 14.00). Tenker det blir 2 eggeplommer, 1 skive rökelaks og 1/2 ss majones. Dette gir kun 81% fett, men faar kjöre bacon og avocado igjen til kvelds for aa dra opp fettprosenten.

pim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: stort sett ketogent Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 15:36   #100
MarTar
Medlem
 
MarTar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 165
MarTar er ny på veien

Sv: Hjelp til fettfastemeny

Eggemelk med litt kaffe til frokost, brie og pepperpaté til lunsj, avokado og kremost til middag, og litt kaffe med cocosa og fløte til kvelds (koffeinfri, seff). 1003 kcal, 91 % fett.
Men... bare 200 g ned siden i går. Og det er egentlig ikke så veldig imponerende det heller, for vekten er vann-høy etter helgen uansett.

__________________
MarTar
- Enten går det bra, eller så går det over.

Min journal
MarTar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite karbohydrater og lite kalorier Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp hjelp! Noen med medisinutdannelse? Photobscura Fysisk og mental helse 23 17-11-09 11:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no