Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hva er den beste suppen?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-03-13, 23:48   #1
Janeymaleney
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: :: Bergen ::
Alder: 41
Innlegg: 141
Janeymaleney er på en erverdig vei
Question

Hva er den beste suppen?

Jeg eeelsker supper,så derfor lurer jeg på:
Hvilken suppe er din favoritt? Gjerne med oppskrift og noe man kan lage masse av og fryse ned i porsjoner

__________________


Janeymaleney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 00:03   #2
Maria29
Seniormedlem
 
Maria29 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 857
Maria29 er ny på veien

Sv: Hva er den beste suppen??

Jeg eeelsker også supper og lager det ofte. Mest glad i thaisuppe,skikkelig sterk og mettende. Tomatsuppe,fiskesuppe og kyllingsuppe er også favoritter.

Marias thaisuppe:

Jeg bruker ikke noe oppskrift,men slik pleier jeg å lage den..

Fres hakket hvitløk,ingefær og chili i ei stor gryte med olje/smør. Mengder her avhenger av hvor sterk du vil ha suppa. Jeg pleier å ha oppi 2 røde chilier,4 fedd hvitløk og en god rot ingefær,ca 2-3 cm.
Ha over kokosmelk,2 bokser+en halv boks vann og en skvett fløte+sitrongress. Sleng i en fond eller kraft om du har. La putre forsiktig,tja ca 10-15 min.
Ha i grønnsaker du vil ha (Jeg pleier å bruke paprika,løk,asparges,sukkererter,gulrot(i små mengder) du kan bruke det meste) Fint å bruke mandolin her.
Ha så i kylling,det enkleste er fileter i små terninger. Det beste er fra hel kylling som du har brunet med smakene i starten.
Kok opp og smak til med lime,salt og pepper,evt mer ingefær.

Beklager rotete oppskrift,hehe.

Holder til mange skåler

__________________
Marias journal

Maria29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Variert Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 00:27   #3
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hva er den beste suppen??

Tomatsuppe:
Jeg starter med å surre løk/rødløk + et fedd hvitløk for deretter å tilsette 2 bokser hermetiske tomater og en buljongterning, muskattnøtt og koke opp. Tilsett olivenolje for å få opp fettandelen. kjør den glatt og tilsett kunstig søtning, salt og pepper. Alternativt kan du ha biter av stangselleri som "makaroni" og den kan være litt "al dente"

Jeg varierer med dette:
Meksikansk: Tilsett frisk Chilli og spisskumin, noe mindre søtning. (litt sorte bønner i ny og ne)
Indisk: Ikke buljong, men tilsett frisk Chilli, koriander, garam masala og erstatt olivenoljen med cocosa og fløte.
Italiensk: Ikke buljong, men bytt ut noe av olivenoljen med fløte og tilsett litt parmesan.

Som protein har jeg somregel enten kjøtt, fisk eller skalldyr til. Litt mer hvis det ikke er melkeprodukter i den fra før

Jeg lager også denne i hvit vaiant der jeg bytter ut tomatene med blomkål og vann. Indisken blir ganske kul sammen med Torsk og reker
Som du sikker forstår så måler jeg ikke så mye, men slumper litt. Jeg teller karber på grønnsakene mine etter hvor mye jeg har kjøp per uke og ikke per suppe.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21

Sist redigert av sylwester : 13-03-13 kl 00:32.
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 07:25   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva er den beste suppen??

Det ligger mange gode oppskrifter her inne, bare å søke.

Noen tips fra meg: Fet tysk ostesuppe( den smaker ikke flytende ost, den er bare herlig), tomatsuppe med enten kokte egg, stekt bacon eller små kjøttboller trukket i suppa, kyllingsuppe med kokosmelk, rød curry og wokblanding eller blomkålsuppe. Dette er supper jeg spiser av nesten ukentlig. Som regel spiser jeg suppe minst en gang om dagen, lager flere liter og fryser ned og kan ta opp det jeg har lyst på og ikke bare spise det samme 3 ganger om dagen.

Klarer egentlig ikk å si en favoritt, jeg er suppoman og elsker supper Herlig varmt og mettende.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 19:30   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva er den beste suppen?

Suppetråden: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11828

(selv om jeg syns suppe er noe tull, vann med klumper er ikke mat! )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 19:36   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hva er den beste suppen?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Suppetråden: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11828

(selv om jeg syns suppe er noe tull, vann med klumper er ikke mat! )

Vann med klumper? Min favorittsuppe inneholder ikke vann engang!

Hexeberg sin Thaisuppe er en gjenganger hos meg! Nammenammenam! Lager en stor kjele og fryser ned i porsjonsbokser. Ca. 350 g servert med to skiver lavkarbobrød med smør på - holder meg mett kjempelenge!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-03-13, 17:00   #7
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Hva er den beste suppen?

Har du oppskrift på den thaisuppa til Hexeberg?

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 17-03-13, 18:39   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hva er den beste suppen?

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans, her.

Har du oppskrift på den thaisuppa til Hexeberg?

Thaisuppe

400 g kjøttdeig (evt. kyllingfileter / strimlet kylling i småbiter)
1 løk
1 paprika
1 chili
2 ts karri
1 beger creme fraiche
1 boks kokosmelk
( ½ - 1 dl vann om nødvendig, jeg bruker det ikke, liker suppa tykk!)
2 ts rød karripasta
2 ss kalvefond
3 ts gurkemeie
1 lime
1 ts salt
½ ts pepper
1 neve hakket frisk koriander

Stek kjøttdeigen i en stekepanne med smør sammen med hakket løk, paprika, chili og karri. Ha alt over i en gryte.
Tilsett creme fraiche og kokosmelk og bland alt godt sammen. Spe evt. suppen med vann til passe konsistens.
Tilsett karripasta, kalvefond, gurkemeie, reve limeskall og saften av en lime.
La suppen småkoke ca. 15 min. Smak til med salt, pepper og evt. mer karripasta hvis du vil ha den litt sterkere. Bland i frisk hakket koriander til slutt og pynt med litt korander og hakket chili ved servering.
Server gjerne med godt brød med smør på. Mmmm….!!!!!!

Den er bare utrolig god! Tror sannelig jeg skal ha den siste porsjonen jeg har i fryseren til kvelds i dag...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-03-13, 19:35   #9
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Hva er den beste suppen?

Å så flott, tusen takk!!

Gleeder meg til å prøve! Takk igjen og ha en fin søndag! :-)

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 17-03-13, 21:09   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hva er den beste suppen?

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans, her.

Å så flott, tusen takk!!

Gleeder meg til å prøve! Takk igjen og ha en fin søndag! :-)

Pleier ikke å bruke koriander jeg da, den er kjempegod uten også. Men nå er det tomt i fryseren. Må lage opp en ny stoooor porsjon snarest!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-03-13, 21:28   #11
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Hva er den beste suppen?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Pleier ikke å bruke koriander jeg da, den er kjempegod uten også. Men nå er det tomt i fryseren. Må lage opp en ny stoooor porsjon snarest!

Lager du dobbel porsjon når du først er i gang, kanskje? Det er jo superlurt!

Greit å vite at koriander ikke er et must, det er ikke alltid at butikkene har. Persille derimot er alltid tilgjengelig - det er okke som veldig godt med ferske urter i suppe, synes jeg

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 17-03-13, 21:42   #12
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hva er den beste suppen?

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans, her.

Lager du dobbel porsjon når du først er i gang, kanskje? Det er jo superlurt!

Greit å vite at koriander ikke er et must, det er ikke alltid at butikkene har. Persille derimot er alltid tilgjengelig - det er okke som veldig godt med ferske urter i suppe, synes jeg

Sist gang lagde jeg dobbel porsjon ja, ble vel 8-9 porsjonsbokser i fryseren.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Din beste fiskeoppskrift! helsefreak Spørsmål om matvarer og oppskrifter 49 28-08-11 11:03
Min beste fiskemiddag Ullabulla Middag 10 27-04-11 13:17
Min beste omelett. Fisken Frokost og kveldsmat 2 18-05-10 11:26
Det beste med lavkarbo Muff-muff Lavkarbo generelt 3 20-03-09 19:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no