Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-01-11, 20:43   #1
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei
Question

Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Min samboer og jeg har nå gått to uker på lavkarbo og prøver å "komme i" ketose. Har et par spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.

1. Hvor "farlig" er det med Red Bull, den uten sukker?
2. Hvor mye ødelegger en burger som middag på en lørdag, med en ellers sunn dag?
3. Har lest her at for å sjekke om jeg er i ketose kan jeg tisse på noen "stix". Hva er dette, og hvor får jeg tak i det?
4. Er Nutrilettbarer greie som mellommåltid/lunsj?
5. Er det slik at all frukt og rotgrønnsaker er forbudt?
6. Hva er det viktigste man kan gjøre for å få forbrenningen helt på topp? Vet at styrketrening og trening generelt er det beste, men etter dette. Noe man kan spise/ikke spise eller lignende som hjelper på?

Takker for svar!

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 22:05   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Opprinnelig lagt inn av VistaX, her.

Min samboer og jeg har nå gått to uker på lavkarbo og prøver å "komme i" ketose. Har et par spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.

1. Hvor "farlig" er det med Red Bull, den uten sukker?

Det er karbo i den uten sukker også - dropp den - drikk vann!

2. Hvor mye ødelegger en burger som middag på en lørdag, med en ellers sunn dag?

En burger - mener du da med burgerbrød og chips? Kutt chipsen og brødet, spis salat til istedet. Eventuelt kutt ihvertfall halvparten av brødet.

3. Har lest her at for å sjekke om jeg er i ketose kan jeg tisse på noen "stix". Hva er dette, og hvor får jeg tak i det?

Apoteket

4. Er Nutrilettbarer greie som mellommåltid/lunsj?

Nei - altfor mye karbo - velg heller atkins-barer. De har de ihvertfall på meny og coop har jeg sett, rimi også.

5. Er det slik at all frukt og rotgrønnsaker er forbudt?

Ja - ihvertfall de første ukene.

6. Hva er det viktigste man kan gjøre for å få forbrenningen helt på topp? Vet at styrketrening og trening generelt er det beste, men etter dette. Noe man kan spise/ikke spise eller lignende som hjelper på?

Spis minst mulig karbohydrater og mest mulig fett - drikk vann istedet for lettbrus og funlight - vann avhjelper fettforbrenningen.
Vær i bevegelse jevnlig - bare husk at du bør unngå hard trening de første par ukene mens kroppen venner seg AV med karbo og PÅ med fettforbrenning.

Takker for svar!

Ellers anbefaler et at dere leser denne linken for nybegynnere, og denne enkle oversikten for lavkarbo

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 22:10   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Opprinnelig lagt inn av VistaX, her.

Min samboer og jeg har nå gått to uker på lavkarbo og prøver å "komme i" ketose. Har et par spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.

1. Hvor "farlig" er det med Red Bull, den uten sukker?Du må rett og slett sjekke antall karber!
2. Hvor mye ødelegger en burger som middag på en lørdag, med en ellers sunn dag? Dropp brødet og legg til ekstra salat, så kan du spise så mange burgerer du vil! Må du ha med brødet, går du nok ut av ketose og har ødelagt for noen dager. Etter som det tar kroppen opp til 6 uker å optimalisere bruken av ketoner som brennstoff, vil du gå tilbake til nullpunktet hver gang du går ut av ketose. Ketolyse er ikke noen "av og på - kur". Den er mer "enten/eller"!
3. Har lest her at for å sjekke om jeg er i ketose kan jeg tisse på noen "stix". Hva er dette, og hvor får jeg tak i det? Små "pinner" du tisser på. Fargeforandring viser om du er i ketose! På apoteket heter de blant annet Keto- diabur 5000. Mange Meny- butikker har ketolyse- produkter også!
4. Er Nutrilettbarer greie som mellommåltid/lunsj? NEI, alt for mye karber og kunstig søtning. Til nød kan Atkinsbarer brukes!
5. Er det slik at all frukt og rotgrønnsaker er forbudt? Så og si!
6. Hva er det viktigste man kan gjøre for å få forbrenningen helt på topp? Vet at styrketrening og trening generelt er det beste, men etter dette. Noe man kan spise/ikke spise eller lignende som hjelper på?Dersom man først har kommet i ketose og vært der noen uker, er fettforbrenningen på topp, kroppen bruker ketoner som brennstoff og du kan mer elle rmindre føle varmen fra forbrenningen! Trenger ikke noe mer hokuspokus i ketose!

Takker for svar!

Syns ikke det virker som dere vet hva dere driver med! Har dere lest Slank med ketolyse av dr. Torkil P. Andersen eller nybegynner- tråden?
Hvis ikke, bør dere nok gjøre det! Det meste er lettere om man vet hva man driver med!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 08:41   #4
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Takk for svarene

Hva mener dere om denne menyen da?

Frokost: Bær med cottage cheese og noen få mandler
Lunsj: Salat eller tre knekkebrød med makrell i tomat
Middag: Varierer veldig, men har prøvd mange av oppskriftene på http://lenabeatrice.net/

Det til frokost og lunsj spiser jeg hver dag. Salat om jeg er på jobb og knekkebørd når jeg er på skolen. Ellers blir det en del kaffe og selvsagt vann.

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 09:05   #5
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Opprinnelig lagt inn av VistaX, her.

Takk for svarene

Hva mener dere om denne menyen da?

Frokost: Bær med cottage cheese og noen få mandler
Lunsj: Salat eller tre knekkebrød med makrell i tomat
Middag: Varierer veldig, men har prøvd mange av oppskriftene på http://lenabeatrice.net/

Det til frokost og lunsj spiser jeg hver dag. Salat om jeg er på jobb og knekkebørd når jeg er på skolen. Ellers blir det en del kaffe og selvsagt vann.

Kommer litt ann på hva slags knekkebrød? Og så lurer jeg på hvor fettet er?
Ser nesten mer lavkalori ut enn lavkarbo dette

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 09:16   #6
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 46
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

på den sukkerfrie red bullen står det at det er 0 karb. jeg har drukket den noen ganger og ikke gått ut av ketose

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 09:22   #7
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Kommer litt ann på hva slags knekkebrød? Og så lurer jeg på hvor fettet er?
Ser nesten mer lavkalori ut enn lavkarbo dette

Jeg spiser noen som heter "Wasa, husman". Står at det er 1g protein, 8,5g karbo og 0,2g fett per skive. Har noen noen andre knekkebrød å anbefale?
Også glemte jeg å si at jeg bruker ekte majones på makrellen.

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 09:29   #8
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Du har bare "lavkarbo" i filosofiboksen, hvor mange karbohydrater har du tenkt å ligge på? Husmanknekkebrød er ikke særlig lavkarbo, FiberRik er attskillig bedre mtp karbohydrater

Ikke for å være ufin, men har du lest noe særlig om lavkarbo før du begynte? Ikke så lett å leve etter prinsipper man ikke vet noe om

Edit: Ser dere nå vil forsøke å komme i ketose. Da BØR dere låne (biblioteket) Ketolyseboka og lese dere mer opp For å leve ketogent skal man ha ca 20 gr karbohydrater pr dag, da er det overhode ikke rom for Wasa Husman! Karbohydratene skal komme fra meieriprodukter, fløte, rømme, creme fraiche og ikke mins smør og ost, grønnsaker som vokser over jorda (-mais, +løk) samt egg, nøtter, frø og litt bær.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 09:29   #9
MaritR
Medlem
 
MaritR sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 256
MaritR er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Wasa husmann knekkebrød er det både mel og gjær i og skal ikke spises på lavkarbo. Gå på oppskriftsøk her lag knekkebrød selv. Nannahs knekkebrød er knallgodt (bedre en de du kjøper).

På Ketogentdiett så skal du unngå mel, gjær, poteter, ris og pasta og grønnsaker som "bor" under jorda...tror det kan være en idee om dere kjøper eller låner bøker om temaet slik at dere blir mere kloke på området

__________________



http://bema.bloggr.no/
MaritR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 15:42   #10
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Dette er eksempler på de middagene vi har hatt til nå:

Kjøttboller med paprika og hvitløk
* 600 gram kjøttdeig
* 4 pressede hvitløksfedd
* Ca 100 gram finhakket rød paprika
* 2 eggeplommer
* 3 gode “dæsjer” rømme

Kylling nuggets
Ingredienser til nuggets:
• Kyllingkjøttdeig
• Krydder
• Baconcrisp eller bacongull
Ingredienser til saus å dippe i, hvis du vil :
• Tomatpurè
• Chili (sambal oelek)
• Tabasco

Saftig kyllinggryte med løk
2 ss extra virgin olivenolje
4 kyllingfileter
1 stor løk, skåret i ringer
2 hvitløkfedd, finhakket
1 ss frisk rosmarin, finhakket
1 dl fettfri hønsekraft

Soppstuing
1. pakke med kantarell og stensopp blanding fra Rema.
Purre
Kremfløte
Salt og pepper
Ost


Så jeg som trodde at frokosten min med bær (bringebær, skogsbær og blåbær), cottage cheese og litt mandler var sunn.
Kanskje jeg bør kjøpe den boka da.

Vet dette er veldig individuelt og avhengig av trening, men hvor mange kg er det vanlig å gå ned på en uke ved slik ketose?

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 15:52   #11
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Med inntak av knekkebrød til lunsj er det lite sannsynlig at du går i ketose.

Det er veldig viktig tilegne seg kunnskap om ketose før man begynner, man skal ha riktig sammensetning av maten og ikke bare være opptatt av å komme i ketose og å spise minst mulig karbohydrater.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 19:07   #12
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Opprinnelig lagt inn av halkatlala, her.

på den sukkerfrie red bullen står det at det er 0 karb. jeg har drukket den noen ganger og ikke gått ut av ketose

Da er den kanskje "ok" da? Noen andre som har noen meninger om dette?

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 20:43   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Opprinnelig lagt inn av VistaX, her.

Da er den kanskje "ok" da? Noen andre som har noen meninger om dette?

0,7 gram karbo pr 100 gram står det i matvaretabellen. Det står 0 på boksen fordi dette kan man skrive om det er under 1 gram karbo pr 100 gram. Så konklusjonen må vel da være å ikke overdrive inntaket

Det er like mye koffein i en boks sukkerfri redbull som en kopp kaffe. Mer info om redbull her.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 22:12   #14
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Sjekket med Ketostix nå og den viste en mellomting mellom den nest mørkeste og mørkeste på skalaen på boksen.
Det vil si at jeg er i ketose? Og vil det si at jeg har spist rett i et par dager, eller viser denne mørkt nå fordi jeg har spist riktig i dag?
Og ja, jeg har nok drukket litt for lite vann i dag.

Edit: Når jeg har drukket for lite vann, så er det vann og bare vann? Det er ikke for lite væske, altså kaffe, te, brus etc generelt?

Edit2: En annen ting jeg har lurt på. Hvor stor forskjell er det på forbrenningen i ketose og "rett utenfor"? Altså si at du spiser akkurat for mange karbohydrater til å komme i ketose.


Sist redigert av VistaX : 21-01-11 kl 22:19.
VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 15:41   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Om stiksen viser det mørkeste,KAN det bety at du har fått i deg for lite væske.
Ja, væske, all væske, også den i maten, ikke bare vann, teller med i regnskapet!
Stort sett betyr utslag på stiks at du har overskuddsketoner i urinen og da har du spist riktig den dagen. Du får nemlig bare et pålitelig svar om du måler om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid!
Men ikke heng deg opp i stiksen, den sier bare noe om urinen din, ikke bestandig hva som foregår i kroppen!

Vet ikke svaret på det siste spørsmålet ditt.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 20:35   #16
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Med tanke på det å gå tilbake til det "vanlige liv", hvordan gjør man dette best uten å gå opp?

Har tenkt å trene regelmessig (3-4 ganger pr. uke). Regner med at jeg ikke bare kan begynne med brød til frokost, to boller til lunsj og pasta til middag (for å ta et eksempel) med en gang?

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 20:36   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Opprinnelig lagt inn av VistaX, her.

Med tanke på det å gå tilbake til det "vanlige liv", hvordan gjør man dette best uten å gå opp?

Har tenkt å trene regelmessig (3-4 ganger pr. uke). Regner med at jeg ikke bare kan begynne med brød til frokost, to boller til lunsj og pasta til middag (for å ta et eksempel) med en gang?

Du sier bare "lavkarbo" som kostholdsretning så det er vanskelig å si hvor mye karber du spiser hver dag i dag. Den dagen JEG kommer dithen blir det først å øke på med karber til Lutz grensen på 70 gram pr dag, går det over det må jeg også redusere fettet. Øk på med ca 5 gram karbo pr uke og se om du finner "grensa" di

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 22:38   #18
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du sier bare "lavkarbo" som kostholdsretning så det er vanskelig å si hvor mye karber du spiser hver dag i dag. Den dagen JEG kommer dithen blir det først å øke på med karber til Lutz grensen på 70 gram pr dag, går det over det må jeg også redusere fettet. Øk på med ca 5 gram karbo pr uke og se om du finner "grensa" di

Jeg har sjekket og jeg er har vært i ketose de to gangene jeg har sjekket, slik at jeg tror jeg har et relativt lavt inntak av karbohydrater.

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 11:39   #19
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

jeg vil bare si en ting til også - du kan ikke gå tilbake til "vanlig" liv etter lavkarbo - for hva vil skje da? Du vil legge på deg. Dette skjedde før du begynte på lavkarbo - og det vil skje i gjen. Det du må seriøst vurdere er å finne en lavkarbo-variant som du kan leve med.

Fedon er en fin sånn variant som innbefatter noe grovere pasta og ristyper, bønner, linser og litt brød.

Dessverre tror jeg ikke du vil kunne lykkes hvis du i dag ikke vet hva du spiser... hvis du ikke aner hvor mye karbo og fett du spiser i dag - MED vektnedgang blir det et bingospill å finne et kosthold du kan holde vekten på. Har du brukt stixene kun et par timer etter dagens siste måltid og de har vist at du har vært i ketose? Eller har du brukt de på morgenen når de fleste er i ketose uansett? Noen må veldig langt ned i karboinntak for å komme i ketose - andre kan spise ganske mye karbo.
Det å basere karboinntaket på ketosestix er bare som jeg sier - bingo.

Ønsker du å opprettholde vekt når du er ferdig med å gå ned, må det et lite forskningsprosjekt til - forskning på din egen kropp. Vi er alle individuelle og dermed kan ingen fortelle deg hvordan du må gjøre det for å klare å holde vekten

Et par dagers måling og veiing og telling av næringsstoffer anbefaler jeg alle sammen å gjøre innimellom, fordi man da får en bedre forståelse av egen kropp og hvordan den fungerer.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 16:13   #20
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Jeg har testet meg på kvelden, cirka to timer etter siste måltid.
Jeg vet at jeg med trening 3-5 ganger i uka, kan spise "nesten" hva jeg vil. Men så er det slik at jeg ikke alltid har vært like flink til å trene. Jeg spiser dessuten alltid grove brød/pasta/ris etc. når jeg spiser dette (gjør selvsagt ikke det nå).

Grunnen til at jeg har gått opp er fordi jeg har hatt en tendens til å spise litt for mye sjokolade i ukedagene og ikke pga brød/pasta/ris etc. Vanlig kosthold i hverdagene og godtedagen på lørdager passer meg bra.
Spørsmålet er da hvordan jeg best mulig kan øke antall karbohydrater fremover?

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 16:36   #21
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 41
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Er målet ditt å gå tilbake til vanlig høykarbokosthold? Er vel ingen grunn til å trappe opp karbohydratene gradvis da?

Om jeg skjønner deg rett. Du skal spise brød, potet, ris og pasta som vanlig igjen? Og sjokkis i helgene?

Eller noe jeg har missforstått her? Det å gradvis tilføre mer karbohydrater er for dem som ønsker å fortsatt leve lavkarbo, men tilvenne kroppen litt mer kh gradvis.

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 19:25   #22
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Jeg skal ikke gå tilbake til det nå, men senere etter at jeg har gått ned det jeg har satt som mål

Kjenner at jeg savner det å kunne spise potetgull og en sjokolade i helgene, og unne seg noe i hverdagen. Men det går overraskende fint så langt (holdt på i tre uker, og gått ned fire kilo)

Men når det er sagt, så vil jeg etterhvert gå over til å kutte ned på fettet og mer av karbo (om du vil kalle det høykarbokosthold får være deg om det, normalkosthold vil jeg si).

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 20:58   #23
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 41
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Opprinnelig lagt inn av VistaX, her.


Men når det er sagt, så vil jeg etterhvert gå over til å kutte ned på fettet og mer av karbo (om du vil kalle det høykarbokosthold får være deg om det, normalkosthold vil jeg si).

Nå er høykarbo - lavkarbo en definisjon da. Lavkarbo er opp til 150 karbo. Over 72 karbo må man tenke på og redusere fettet etterhvert.

Så er ikke noe jeg tar fra løse lufta.

Potetgull, sjokkis og brus i helgene = høykarbo. Da hjelper det lite å spise lavkarbo i uka:P hehe

Marius

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 21:08   #24
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Jeg savner hverken potegull eller sjokkis jeg gjorde det i starten,men det har gått over,koser meg heller med goood og sunn mat,fete sauser og hjemmebakst.

Jeg tror at så fort du begynner å kombinere potegull/sjokkis og poteter,ris etc så trigger du søtsuget så mye at du ikke klarer å begrense deg,og pang så er alle kiloene tilbake.Det kan fort bli en evig runddans som ikke jeg hadde orka,men lykke til

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 23:42   #25
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Opprinnelig lagt inn av otika, her.

Jeg savner hverken potegull eller sjokkis jeg gjorde det i starten,men det har gått over,koser meg heller med goood og sunn mat,fete sauser og hjemmebakst.

Jeg tror at så fort du begynner å kombinere potegull/sjokkis og poteter,ris etc så trigger du søtsuget så mye at du ikke klarer å begrense deg,og pang så er alle kiloene tilbake.Det kan fort bli en evig runddans som ikke jeg hadde orka,men lykke til

Helt enig. Jeg tror du må ta en alvorlig diskusjon med deg selv om konsekvensene av å gå tilbake til å spise slik du gjorde før. Du vet jo konsekvensen, og er det da verdt det?

Jeg ville heller som du sier tatt hensyn til at du kan spise mer liberalt når du trener. Det betyr at du må være beinhard når du IKKE trener. Eventuelt alltid trene FØRST før du spiser liberalt (sammenlignet med lavkarbo). Pass det ihvertfall for å falle tilbake til et bevisstløst forhold til mat - kiloene kommer på igjen så kjapt at du lurer på om det er trollerier med i bildet

Prøv også ut alternativene til slik du spiste først og se om du kan "bestemme" deg for å venne deg på dette. Feks baconcrisp og mørk sjokolade. Av erfaring, og som det sies over her - skal du spise noe som trigger behov for mer - må du være STEINHARD mot deg selv når det gjelder mengde. Er du det? Vil du være det alltid tror du? Kanskje du skal se på om bedre helse (lavere vekt og bedre kosthold) nå etterhvert bør veie tyngre enn å "unne" seg usunn mat som potetgull og sjokolade i helgene? Livet består av mer enn sukkerholdige og stivelsesholdige godterier - og man kan "unne" seg noe på ganske mange andre måter.

Jeg sier ikke at jeg er ekspert, eller vil kunne være kjempeflink til evig tid selv - tankene jeg deler er ting jeg reflekterer over selv også, for min egen del

Jeg vil samtidig her berømme deg for å allerede nå begynne tankegangen om hva skjer når du når målvekt. Det tyder på at du har forstått at en endring må til også etter at du er ferdig, og jeg tror du vil klare deg kjempefint - selv om det vil kreve mye planlegging og refleksjon - ofte - for å unngå å havne i samme fella igjen.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen spørsmål vedr. trening, puls og lavkarbo Ina64 Trening 4 20-09-10 16:18
Jeg er i ketose, noen spørsmål ratatouile Ketolysekuren 3 17-02-08 09:57
Vedr. ketose Tittentei Ketolysekuren 4 18-09-07 14:06
Jeg er i ketose, noen spørsmål annemo Ketolysekuren 27 06-06-07 08:25
Spørsmål vedr. Fruktose og Natreen Nooria Generell diskusjon 3 07-05-04 17:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no