Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Nå gir eg snart opp ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-04-11, 09:49   #1
Mithila
Medlem
 
Mithila sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 39
Innlegg: 368
Mithila er på en erverdig vei

Nå gir eg snart opp ...

Hei!
Eg slit framleis med problemet mitt med at ingenting bra skjer sånn med tanke på vektnedgong. Vekta har gått 1kg opp sidan sist veke, og eg er trøtt og lei. Har kutta ut fløyte, CF og rømme. Fulgt råda eg har fått her inne, det einaste eg slit med er å ete protein = ønska vekt. Syklusen min er ikkje i orden og etter to månadar med blødning, som no både har blitt sterkare og vondare, så er det på nære nippet at eg pakkar sakene og gir meg! Ikkje fordi eg ikkje trur at å ete rein mat er bra, men fordi eg ikkje har sett dei gode effektene enda. Eg veit ein ikkje skal kun ha fokus på vekta, men det er klart at det er det viktigaste målet, at den skal gå nedover!

Ser at dette blei eit deprimerande innlegg, men det er vel slik eg føler meg...

__________________




Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39309
Mithila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 09:54   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nå gir eg snart opp....

Hva om du prøver og finne en melllomting som du i første omgang beholder samme vekt på? Ligge litt mer nær optimal ernæring/Lutz med maks 70 gram karbohydrater pr dag? Eventuelt Lindberg?

Det er mange her inne som har måttet bruke mye tid på å justere før de finner "sin" måte å gjøre det på. Finner du et komfortabelt kosthold som du holder vekta på, kan du etterhvert gjøre justeringer for å gå ned.

Det tar ofte lang tid før hormonbalansen viser seg for noen - men du må jo til sist ta avgjørelsen av hva som er viktigst for deg akkurat nå

Sender deg en klem og lykke til - hold oss gjerne oppdatert

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 09:55   #3
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Nå gir eg snart opp ...

Eg har enda meir enn deg å gå ned, og har brukt 2 år på 15kg. Det er frusterande til tider ja, men dette er det einaste alternativet for meg med alle mine hormonelle feil, så eg held fram. Tenk heller på at kroppen din no brukar litt tid på å omstille seg, kome i balanse med seg sjølv, det er jo det som er så fint med lavkarbo, at det er helsesamt for heile kroppen! Hang in there!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 11:20   #4
Mithila
Medlem
 
Mithila sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 39
Innlegg: 368
Mithila er på en erverdig vei

Sv: Nå gir eg snart opp ...

Eg har bestemt meg for å snakka med legen på måndag, for eg er forferdelig lei av å sånne menssmerter og blødningar, høyre om han har nokon forslag. Eg har i utgongspunktet mål å halde på å ete slik som eg gjer fram til sommaren, og det trur eg eg skal fortsette med. Har ete lite grønnsaker i det siste, kanskje eg skal auke inntaket der, og kutte ned litt på proteinet på den måten. Har heile tida forsøkt å halde meg under 15 kbh per dag, er det noko eg bør forandre på? Eg har no, for første gong på to månadar laga meg noko rundstykke-lignande saker, av egg, riven norvegia, sesamfrø og linfrø, kanskje eg bør la vere å ete så masse frø? Gjorde det mest for å få litt forandring i kosten... Masse tankar og forslag som spinn rundt i hovudet mitt nå.

__________________




Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39309
Mithila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 11:50   #5
Mithila
Medlem
 
Mithila sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 39
Innlegg: 368
Mithila er på en erverdig vei

Sv: Nå gir eg snart opp ...

Nå har eg lest ein del i Annika Dahlquist si kokebok + Doktor Dahlquists guide til LCHF, og fått litt ny inspirasjon, kanskje eg ska prøve å bruke hennas oppskrifter litt...

__________________




Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39309
Mithila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 15:15   #6
Labomba
Seniormedlem
 
Labomba sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 60
Innlegg: 807
Labomba er en juvelLabomba er en juvelLabomba er en juvel

Sv: Nå gir eg snart opp ...

Forventet vektnedgang:Ikke alle raser ned i vekt – det bare virker sånn, man blir fort blendet av alle suksesshistoriene her inne på forumet.
Her har altfor mange altfor høye forventninger, husk at kroppen ikke er en maskin, det beste er å gå ned 0,5-1 kg pr uke, husk at hode (det mentale) også skal følge med.

Hvor mye og hvor fort man går ned er individuelt og er også avhengig av flere faktorer; hvor mye man skal ned, de som skal ned mye mister ofte mye i begynnelsen; hvor mye vann man har i kroppen da man som oftest mister mye vann i begynnelsen; hvilket kosthold man har før man begynner på lavkarbo; har man drevet med jo-jo slanking tidligere kan også virke inn, etc. Husk at sykdom, medisinering etc kan innvirke på vekttap.
Hjelp jeg går ikke ned/vekta står stille:Ha i minne at kroppen ikke er en maskin, noen ganger vil vekta nødvendigvis stå stille, noen kan endog gå opp noen kilo i forbindelse med mens og/eller eggløsning. …man snakker ikke om platå før vekten har stått helt stille i minst 4 uker. Husk også at kroppen kan trenge opp til 4 uker for å omstille seg til å komme skikkelig i gang i fettforbrennings modus. Har man gått ned mye på kort tid så er det helt normalt at kroppen trenger en ”tenkepause” – mange opplever lite eller ingen nedgang i uke 3-4. Har man nådd et platå så gå igjennom kostholdet ditt nøye og eventuelt sjekk det ut for de mye omtalte partystopperne. Husk også at salt mat binder vann i kroppen, mange som har fått seg en overraskelse dagen etter et spekematsgilde for eksempel.


Dette er kopiert fra ArnaKristin " Til alle nybegynnere på lavkarbo"
Les dette, så er det faktisk lettere å forstå hele konseptet.

__________________
Tålmodighet er en dyd

Min journal : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43485
Labomba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 15:31   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nå gir eg snart opp ...

Opprinnelig lagt inn av Mithila, her.

Nå har eg lest ein del i Annika Dahlquist si kokebok + Doktor Dahlquists guide til LCHF, og fått litt ny inspirasjon, kanskje eg ska prøve å bruke hennas oppskrifter litt...

Jeg tenkte bare jeg skulle drodle litt... du sier du gir snart opp - og da tenker jeg - hva er alternativet? Med all den kunnskapen du nå har tilegnet det vedr lavkarbo, er jo de helsemessige fordelene enorme, selv om du sliter med mens nå. Det er ikke uvanlig at kroppen må bruke lang tid på å fikse ting som har vært i ubalanse, gir du opp nå går du jo tilbake til slik du spiste før - med samme resultat som tidligere

Ingen vet vel bedre enn jeg hvordan frustrasjonen brer seg når vekta ikke går ned. Jeg har holdt på siden høsten 2009, og har kun spist mer karbo i 3 av disse ukene (jeg er syk, et forsøk på å se om det var karbomangel som gjorde meg så slapp og uvel)... ellers spiser jeg lavkarbo hele tiden. Chronsen min har blitt bedre, og jeg vet at kroppen min får mer næring fordi flere blodprøver har normalisert seg (B12 og folat bla).
Men "gi opp"? Gi opp hva da? Fungerte det slik jeg spiste før (NEI!) - så det er ingen vei tilbake ihvertfall for meg.

Du har jo ikke holdt på så veldig lenge og på meg virker det som om du stresser fælt med kostholdet. Hva med en mnd med å spise god lavkarbomat som DU liker, uten å telle noen som helst ting? Bare tenke "er jeg sulten - ok da spiser jeg", og "nå er jeg mett, da slutter jeg og spise". Drikke godt med vann om du er tørst. Hvis du er litt som meg, jeg spiser ofte pga kjedsomhet og nå ihvertfall for å bryte opp hverdagen (er sykmeldt), og jeg tror jeg stresser kroppen min ekstra på den måten. Gjør du det samme - kanskje kan vi begge finne på "andre ting" og gjøre når man blir kjedsom-fysen? Feks gå en tur rundt huset hehe... eller rydde i roteskuffa på kjøkkenet... (nåh, her kommer jo fine tips til meg selv også!!!)

Mål og vei deg dag 1 og vent 2 uker før du gjør det igjen Bruk tiden på å "kjenn på" mat og energi istedet for å telle og lure på hva du gjør galt. Det kan se ut som på meg - ihvertfall en del av historiene jeg har lest om suksess - og det er at de som har bare "spist lavkarbo" og kanskje ikke tenkt så mye partystoppere, riktig/galt, trening/ikke trening osv - ser ut til å gå lettere ned. (Mulig jeg tar feil - men det er mitt inntrykk)

Inspirasjon til måltid finnes i fleng - overalt, kokebøker og her på nett, så kanskje man når man først skal bruke energi på kostholdet - bruke den på å finne deilig mat man har lyst på?

Ønsker deg masse lykke til

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 15:33   #8
Mithila
Medlem
 
Mithila sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 39
Innlegg: 368
Mithila er på en erverdig vei

Sv: Nå gir eg snart opp ...

Opprinnelig lagt inn av Labomba, her.

Forventet vektnedgang:Ikke alle raser ned i vekt – det bare virker sånn, man blir fort blendet av alle suksesshistoriene her inne på forumet.
Her har altfor mange altfor høye forventninger, husk at kroppen ikke er en maskin, det beste er å gå ned 0,5-1 kg pr uke, husk at hode (det mentale) også skal følge med.

Hvor mye og hvor fort man går ned er individuelt og er også avhengig av flere faktorer; hvor mye man skal ned, de som skal ned mye mister ofte mye i begynnelsen; hvor mye vann man har i kroppen da man som oftest mister mye vann i begynnelsen; hvilket kosthold man har før man begynner på lavkarbo; har man drevet med jo-jo slanking tidligere kan også virke inn, etc. Husk at sykdom, medisinering etc kan innvirke på vekttap.
Hjelp jeg går ikke ned/vekta står stille:Ha i minne at kroppen ikke er en maskin, noen ganger vil vekta nødvendigvis stå stille, noen kan endog gå opp noen kilo i forbindelse med mens og/eller eggløsning. …man snakker ikke om platå før vekten har stått helt stille i minst 4 uker. Husk også at kroppen kan trenge opp til 4 uker for å omstille seg til å komme skikkelig i gang i fettforbrennings modus. Har man gått ned mye på kort tid så er det helt normalt at kroppen trenger en ”tenkepause” – mange opplever lite eller ingen nedgang i uke 3-4. Har man nådd et platå så gå igjennom kostholdet ditt nøye og eventuelt sjekk det ut for de mye omtalte partystopperne. Husk også at salt mat binder vann i kroppen, mange som har fått seg en overraskelse dagen etter et spekematsgilde for eksempel.


Dette er kopiert fra ArnaKristin " Til alle nybegynnere på lavkarbo"
Les dette, så er det faktisk lettere å forstå hele konseptet.

For meg er det ikkje den uteverande vektnedgongen som er verst, men klusset med menssyklusen. Ja, eg synest det er kjipt at det ikkje skjer noko, men eg kjenner eg blir litt irritert når eg får ei sånn tilbakemelding som dette... Eg har lest det som ArnaKristin har skrive fleire gonger, særleg då eg starta opp i januar. Så det har ikkje med at eg ikkje har satt meg inn i sakene! Det er likevel ikkje til å stikke under ein stol at mange starter med lavkarbo for å gå ned i vekt, og eg er ein av dei. Men eg har lest så mykje om det, og vore såpass aktiv her inne at eg synest at "forstår konseptet"

__________________




Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39309
Mithila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 15:51   #9
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Nå gir eg snart opp ...

Opprinnelig lagt inn av Mithila, her.

For meg er det ikkje den uteverande vektnedgongen som er verst, men klusset med menssyklusen. Ja, eg synest det er kjipt at det ikkje skjer noko, men eg kjenner eg blir litt irritert når eg får ei sånn tilbakemelding som dette... Eg har lest det som ArnaKristin har skrive fleire gonger, særleg då eg starta opp i januar. Så det har ikkje med at eg ikkje har satt meg inn i sakene! Det er likevel ikkje til å stikke under ein stol at mange starter med lavkarbo for å gå ned i vekt, og eg er ein av dei. Men eg har lest så mykje om det, og vore såpass aktiv her inne at eg synest at "forstår konseptet"

Vet du, akkurat dette her forstår jeg veldig godt!
Man har lov til å bli lei når man har holdt på i noen måneder, lest seg opp, vært flink og endret på livsstilen, også har man konstant blødninger.
Jeg synes det er bra at du snakker med legen jeg. Jeg vet det er normalt med ekstra blødninger når man endrer kostholdet, men når du skriver at det har vart i to måneder, og i det site har økt på og gjør vondt, da synes jeg det er på tide å snakke med legen ja.
Jeg blødde ikke da jeg la om kostholdet.

Når jeg har opplevd slike perioder hvor det har vært tungt, og jeg har slitt med motivasjonen, har jeg gjort som deg. Søkt inspirasjon i ulike kokebøker eller i oppskriftene her på nett. Nå går det i Hexeberg sin kokebok.

Ellers kan jeg fortelle at jeg har gått ned 25 kg, med en ca gjennomsnittsnedgang på 1 kg i mnd

Lykke til, håper du finner ut av dette med blødningene!
- og hold oss gjerne oppdatert

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 16:28   #10
Mithila
Medlem
 
Mithila sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 39
Innlegg: 368
Mithila er på en erverdig vei

Sv: Nå gir eg snart opp ...

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Vet du, akkurat dette her forstår jeg veldig godt!
Man har lov til å bli lei når man har holdt på i noen måneder, lest seg opp, vært flink og endret på livsstilen, også har man konstant blødninger.
Jeg synes det er bra at du snakker med legen jeg. Jeg vet det er normalt med ekstra blødninger når man endrer kostholdet, men når du skriver at det har vart i to måneder, og i det site har økt på og gjør vondt, da synes jeg det er på tide å snakke med legen ja.
Jeg blødde ikke da jeg la om kostholdet.

Når jeg har opplevd slike perioder hvor det har vært tungt, og jeg har slitt med motivasjonen, har jeg gjort som deg. Søkt inspirasjon i ulike kokebøker eller i oppskriftene her på nett. Nå går det i Hexeberg sin kokebok.

Ellers kan jeg fortelle at jeg har gått ned 25 kg, med en ca gjennomsnittsnedgang på 1 kg i mnd

Lykke til, håper du finner ut av dette med blødningene!
- og hold oss gjerne oppdatert

Tusen tusen takk for dei kjekke orda! Eg blir vel litt demotivert når det er sånn,men vil ikkje gi meg når eg har bestemt meg! Eg skal til legen i morgon, han er positiv til lavkarbo,men eg trur ikkje han veit sånn kjempemasse om det. Håpar han gir meg noko som kan redusere blødningane, veit det finst. Eg postar nytt innlegg i morgon!

__________________




Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39309
Mithila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 11:53   #11
Mithila
Medlem
 
Mithila sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 39
Innlegg: 368
Mithila er på en erverdig vei

Sv: Nå gir eg snart opp ...

Eg har vore til lege. Han har henvist meg vidare til gynekolog, men gav meg Primolut tablettar for å stagnere blødningane, satsar på at dette hjelper. Typisk nok er vektauking den vanlegaste bivirkningen, men det får berre vare, er jo kun for 10 dagar.

__________________




Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39309
Mithila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 13:08   #12
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Nå gir eg snart opp ...

Flott at du blir fulgt opp!
Får håpe du ikke må vente så lenge før du kommer til GL!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Snart i mål - hva nå? Fjasnissen Ketolysekuren 20 17-11-10 13:43
snart jul pila Ketolysekuren 2 21-11-09 20:01
Nå gir jeg snart opp Hengebuksvinet Ketolysekuren 63 14-09-09 18:44
3 uka snart over! butikk86 Ketolysekuren 2 18-03-06 23:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no