Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 13-11-11, 00:12   #11251
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg har to andebryst som skal bli midddag i morgen. Noen som har noe tips om de kan langstekes, og evt hvordan?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 13-11-11, 00:20   #11252
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg har to andebryst som skal bli midddag i morgen. Noen som har noe tips om de kan langstekes, og evt hvordan?

Jeg ville ikke ha langsteket de, da får du ikke sprøtt skinn. Det beste, syns jeg da, er å legge de i kald panne med skinnsiden ned, og sette panna på middels til sterk varme. Da får du etter hvert masse yummi andefett, som er fantastisk på grønnsaker

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :)
Gammel 13-11-11, 00:26   #11253
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Men de er svææære! Over 300g pr stk. Tror det tar litt for lang tid å steke de i panne.

Edit: tror ikke det er mulig å gjennomsteke de i panne var det jeg mente

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 13-11-11, 00:37   #11254
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men de er svææære! Over 300g pr stk. Tror det tar litt for lang tid å steke de i panne.

Edit: tror ikke det er mulig å gjennomsteke de i panne var det jeg mente

Om du er usikker så bruner du dem i panna på overnevnte måte og så ettersteker du dem litt i ovnen... Men andebryst er best rosa. Gjennomstekte begynner de mer og mer å likne skosåler i konsistensen...
http://www.klikk.no/mat/spise/article574656.ece Husets Herre bruker denne framgangsmåten nå, men før brukte han "ettersteke i ovnen"-metoden. Perfekte andebryst krever litt erfaring, frykter jeg - men de er skikkelig gode om de ikke er perfekte også.

For ettersteking i ovn:
Steking av andebryst
Forvarm stekeovnen til 200 grader
Andebrystet snittes helt fint i tynne striper, omtrent som ribbesvor.
Krydre med salt og pepper på begge sider.
Legg med skinnsiden ned i en kald panne (ikke smør eller fett i pannen), sett på full varme og stek i 7- 8 min (til gylden brun farge).
Snu over på kjøttsiden og stek i et 1-2 min.
Ta andebrystet ut av pannen, legg det i ildfast form med folie/lokk over og la hvile i ca. 10 min.
Ta av folien og la andebrystet stå i stekeovnen i 8-10 min. Fettsiden skal være sprø og mørk gyllen, og kjøttet saftig og rosa.
Ta folien / lokket på igjen og la hvile ca 10 min før servering.
Kilde: http://www.holtegard.no/oppskrift.htm

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 13-11-11, 00:38   #11255
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hmm, da kommer det an på hvordan du vil ha de. Vi har and sånn ca en gang i uken (det er det beste jeg vet ) De pleier å være 250 - 350g og jeg steker de alltid i pannen. Jeg liker de litt rosa inni. Det viktigste er bare å la de hvile en god stund. Når vi har hatt gjester, og har stekt mange, så har jeg først sprøstekt skinnet, så i ovn. Da skal de ha en kjernetemp. på 62 grader, og hvile til de kommer opp til 64

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :)
Gammel 13-11-11, 00:45   #11256
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Skal sjekke det.
Jeg har tilberedt andebryst endel ganger, men da ca halvparten så store. Også tenkte jeg kanskje langsteking kunne være noe for å få fettet til å trekke inn i kjøttet....

Men noe helt annet; hvor lang tid sånn ca tar det før kroppen forbrenner ett glass vin?
Jeg drakk et glass kl 20-21.30 ca. Hvis jeg pumper meg nå i løpet av en time, er det spor etter vinen i melka i seks-sju tida i morgen tidlig?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 13-11-11, 12:12   #11257
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hva het det stoffet man kan bruke i godis o.l. for å få det seigt?

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 13-11-11, 12:20   #11258
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Hva het det stoffet man kan bruke i godis o.l. for å få det seigt?

Tragant?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 13-11-11, 12:34   #11259
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Tragant?

Takk

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 13-11-11, 13:35   #11260
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Tragant?

Noen som har funnet en apotekkjede som har det...?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 13-11-11, 13:44   #11261
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Trodde de hadde det på alle apotek?

Boots har i alle fall i følge nettsiden ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 13-11-11, 13:48   #11262
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Trodde de hadde det på alle apotek?

Boots har i alle fall i følge nettsiden ...

Apotek 1 her i byen hadde ikke. Vitus hadde ikke inne ennå. De skulle ta inn mot jul.

Boots har ikke vi.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 13-11-11, 14:03   #11263
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Apotek 1 her i byen hadde ikke. Vitus hadde ikke inne ennå. De skulle ta inn mot jul.

Boots har ikke vi.

Å, skjønner!

Boots har nettbutikk (se lenken i innlegget over) - du kan jo høre hva det koster å få det tilsendt?

Ellers har jeg en Boots på hjørnet rett ved her jeg bor ... Jeg kan stikke og sjekke for deg om de har der? Jeg kan sogar kjøpe og sende i posten for deg om du vil, faktisk . Send PM om det er aktuelt


Sist redigert av Huldr : 13-11-11 kl 14:30.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 13-11-11, 15:25   #11264
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Er på jakt etter engelskspråkleg lettlest krim, har nokon noko å anbefale? (Skal gi vekk i gåve til nokon.)

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 13-11-11, 15:29   #11265
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Er på jakt etter engelskspråkleg lettlest krim, har nokon noko å anbefale? (Skal gi vekk i gåve til nokon.)

Dan Brown sine er jo lettleste på engelsk også, men det er kanskje ikke den typen krim du tenker? (Da vinci koden, Det tapte symbol, engler og demoner osv)

Evt Clive Cussler som er en blanding av spenning og krim? Jeg har flere engelskutgaver da jeg ikke alltid klarer og vente til den norske oversettelsen kommer :P

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 13-11-11, 15:35   #11266
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Er på jakt etter engelskspråkleg lettlest krim, har nokon noko å anbefale? (Skal gi vekk i gåve til nokon.)

Karin Slaughter sine? Jeg synes de er rimelig lettleste og utrolig spennende i tillegg

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 13-11-11, 15:41   #11267
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Karin Slaughter sine? Jeg synes de er rimelig lettleste og utrolig spennende i tillegg

Karin Slaughter anbefaler jeg også!

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo
Gammel 13-11-11, 17:06   #11268
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Takk Nerthus! Trur faktisk ho har Dan Brown sine bøker allereie. Passar Karin Slaughter sine til ein 15/16-åring? Ho er vel snart for vaksen å rekne, det er hardt for ei tante å sjå at niesene blir vaksne (og at ho sjølv er i ferd med å bli gamal.. )

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 13-11-11, 18:49   #11269
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Takk Nerthus! Trur faktisk ho har Dan Brown sine bøker allereie. Passar Karin Slaughter sine til ein 15/16-åring? Ho er vel snart for vaksen å rekne, det er hardt for ei tante å sjå at niesene blir vaksne (og at ho sjølv er i ferd med å bli gamal.. )

Jada, og Karin Slaughter er bra bøker også! Godt skrevet. En av mine favoritter, har bokhylla full 15-16 år er man gammel nok til å lese voksenlitteratur av den typen mener jeg.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 13-11-11, 19:16   #11270
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jada, og Karin Slaughter er bra bøker også! Godt skrevet. En av mine favoritter, har bokhylla full 15-16 år er man gammel nok til å lese voksenlitteratur av den typen mener jeg.

OK, takk for tips! Eg veit bere at det ikkje må vere for komplisert språk i bøkene, for då er det ikkje sikkert det blir lese. God trening å lese engelske bøker.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 13-11-11, 20:08   #11271
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

OK, takk for tips! Eg veit bere at det ikkje må vere for komplisert språk i bøkene, for då er det ikkje sikkert det blir lese. God trening å lese engelske bøker.

Veldig god trening, man får trimmet hjernen på en helt annen måte Samme som å se engelske eller amerikanske filmer UTEN undertekster på norsk

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 13-11-11, 20:35   #11272
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Mettet eller umettet fett? Jeg er opplagt en av dem som lider av "fettfobi" . Og nybegynner på lavkarbo. Men OK, jeg skal gjøre et forsøk på å øke fettinntaket betraktelig. Men MÅ det være smør, fløte og fettrand? Er det ikke OK med gode oljer, avokado, nøtter...?? Har medfødt høyt kolesterol og mye hjertekarsykdom i familien, og har knapt rørt mettet fett på 20 år....

jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen
Gammel 13-11-11, 21:09   #11273
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Mettet eller umettet fett? Jeg er opplagt en av dem som lider av "fettfobi" . Og nybegynner på lavkarbo. Men OK, jeg skal gjøre et forsøk på å øke fettinntaket betraktelig. Men MÅ det være smør, fløte og fettrand? Er det ikke OK med gode oljer, avokado, nøtter...?? Har medfødt høyt kolesterol og mye hjertekarsykdom i familien, og har knapt rørt mettet fett på 20 år....

Det går fint med gode oljer, avokado og nøtter også. Mettet fett er nå frikjent fra å bidra til hjerte- og karsykdommer - les mer bla her
Konklusjonen fra studien i linken sier:

Sitat:

A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat.

Sjekk ellers ut Espen Rostrups blogg, der han som hjertelege har funnet og kommentert svært mye faktainformasjon om hjerte- og karsykdommer og kolesterol

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 13-11-11, 22:16   #11274
Luggetuppen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 140
Luggetuppen har en fantastisk aura rundt segLuggetuppen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Apotek 1 her i byen hadde ikke. Vitus hadde ikke inne ennå. De skulle ta inn mot jul. .

Apotek1 her hadde heller ikke, men de bestilte mens jeg var der og skulle få inn på tirsdag. Det hjelper å mase litt

__________________



Luggetuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca 20 gr karbo om dagen
Gammel 14-11-11, 12:38   #11275
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Mettet eller umettet fett? Jeg er opplagt en av dem som lider av "fettfobi" . Og nybegynner på lavkarbo. Men OK, jeg skal gjøre et forsøk på å øke fettinntaket betraktelig. Men MÅ det være smør, fløte og fettrand? Er det ikke OK med gode oljer, avokado, nøtter...?? Har medfødt høyt kolesterol og mye hjertekarsykdom i familien, og har knapt rørt mettet fett på 20 år....

Så lenge du ikke spiser sukker er mettet fett ufarlig, men siden du ikke er vant til det kan du fint leve på umettet og flerumettet også, og gradvis eller bare ta litt mettet for å se hvordan du trives med det. Du trenger kanskje ikke øke så betrakelig. Det er mye mer kalorier i fett enn karbohydrater så med dette som energikilde trenger du ikke så veldig mye fett i gram. Du kan legge inn maten din på diett.no og se om du får de riktige tallene ifølge den filosofien du følger. Det er mettet fett i ost og fett kjøtt. Smør egner seg ikke så godt til steking fordi det brunes og da er det ikke bra. Ghee er da bedre. Klarnet smør som ikke blir brunt.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 4 (0 medlemmer 4 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no