Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Trene bort karbohydrater

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-07-11, 21:26   #1
Conjurier
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 100
Conjurier er på en erverdig vei

Trene bort karbohydrater

Har fått med meg at noen sier det kan være smart med karbohydrater kvelden før trening og lignende, og at de som trener mye kan spise mer karbo enn de som ikke trener da de bruker opp lagrene under trening eller noe?

Kan det da være en ide å trene om man skulle forspise seg på karbohydrater? Vil dette i såtilfelle kunne ha den effekt at man ikke faller ut av ketose/ kommer inn i ketose fortere etter en sprekk?

Conjurier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 21:33   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trene bort karbohydrater

Ja, du vil bruke opp lagrene fortere om du trener, så det lønner seg å ta en kraftøkt etter en utskeielse.

Men. En utskeielse kan fortsatt gjøre at du står fast i laaaaaange tider, da kroppen ofte vil bli litt forvirret når den brått skal forbrenne på den måten også skal den liksom plutselig forbrenne på den måten. Så det ekke sikkert fettforbrenningen kommer så ille fort i gang, selvom karbohydratene/glukogenlagrene er trent bort.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:15   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Trene bort karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Conjurier, her.

Har fått med meg at noen sier det kan være smart med karbohydrater kvelden før trening og lignende, og at de som trener mye kan spise mer karbo enn de som ikke trener da de bruker opp lagrene under trening eller noe?

Dette gjelder de som trener MYE og hardt, og som gjerne er normalvektige i utgangspunktet. En del overvektige er det fordi de er insulinresistente og der kan det være greit og være forsiktig med såkalt oppkarbing i forbindelse med trening når målet er og gå ned i vekt.

Sitat:

Kan det da være en ide å trene om man skulle forspise seg på karbohydrater? Vil dette i såtilfelle kunne ha den effekt at man ikke faller ut av ketose/ kommer inn i ketose fortere etter en sprekk?

Nellie sier det egentlig bra nok - jeg vil ta med at spiser du karbohydrater vil du øke blodsukkeret og med det utløse insulinutskillelse - som gjør det svært vanskelig for kroppen og forbrenne fett - og man faller gjerne utav ketose. Treningen vil kunne tømme lagrene raskere slik at man kommer tilbake i ketose raskt - men det er ikke sikkert du vil unngå blodsukkerstigningen og utskillelse av insulin - som er hele cluet med lavkarbo - man får lite insulinutskillelse og dermed kan glukagon utskilles. Glukagon er "fettforbrenningshormonet"

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:35   #4
jurg
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: moss
Innlegg: 8
jurg er på en erverdig vei

Sv: Trene bort karbohydrater

Heller ingen poeng å spise karbohydrater kvelden før du skal trene. de som spiser karbohydrater pga trening spiser det før (30 min-ish) og under. protein under og etter.

Vi som spiser så lite karb som mulig spiser heller mer protein og mer fett. Atkinsbar etter intervaller / terskeltrening funker veldig bra for meg

jurg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: god mat Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 12:02   #5
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Trene bort karbohydrater

Jeg støtter det som er sagt.

Inntak av karbohydrater bør tilpasses individuelt og etter hva man ønsker å få ut av inntaket. Jeg vil tro at personer (som går på lavkarbo) som ønsker å yte maks, kan ha nytte av å karbe litt opp før feks konkurranser. Det kommer også an på konkurransens art selvfølgelig. Alt er relativt er det ikke

Jeg har testet litt på meg selv ift utslag på ketosestix, og vil mene at jeg raskere kommer i ketose igjen etter en utskeielse hvis jeg tar meg en økt med høy intensitet. Samtidig tror jeg også at kroppen blir flinkere til å "rasjonere" glykogenet ettersom fett blir primærbrenselet når kroppen er tilpasset det. Hvis jeg skulle gått ned i vekt (som en diett) ville jeg nok tenkt litt anderledes ift hvis jeg tenkte mer livsstil og trivsel med kostholdet.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 21:27   #6
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trene bort karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av jurg, her.

Heller ingen poeng å spise karbohydrater kvelden før du skal trene. de som spiser karbohydrater pga trening spiser det før (30 min-ish) og under. protein under og etter.

Vi som spiser så lite karb som mulig spiser heller mer protein og mer fett. Atkinsbar etter intervaller / terskeltrening funker veldig bra for meg

Tvert om; om man først skal lade opp med karbo bør man gjøre det kvelden før. Å innta betydelige mengder kh 30 min før trening er risikabelt mtp blodsukkerfall og evt forhøyet insulin. For ikke å snakke om at fordøyelsen slår knute på seg. Små mengder går som regel bra, men har også tilsvarende liten virkning på ytelse. Å innta kh under trening er en "ny" greie fra 80-tallet, og har noe for seg om man kjører unormalt lange økter (Sheiko f.eks). En drikk med sukkerholdig drikke, evt med andre tilskudd, er da å foretrekke fremfor den tradisjonelle snickersen

Men å "karbe opp" når man primært skal ned i vekt og ikke trener for et stevne el er bare teit.

  Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 22:20   #7
LM1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 37
LM1 er på en erverdig vei

Sv: Trene bort karbohydrater

"Låner" denne tråden til mitt spørsmål i stedet for å starte en ny jeg - siden det er i samme gata. Har fra andre tråder her forstått at 1g karbo = 4 kcal.

Vil det si at jeg da har forbrent de 50 grammene med karbo jeg har fått i meg i løpet av dagen i løpet av joggeturen, og SÅ begynte kroppen å brenne fettet? (Løp 17 km i grønn/gul sone, GPS/micoach sier forskjellige tall men et kaloriforbruk på mellom 1300 og 1500).

Prøver å holde meg på 20-30 g om dagen, og er i ketose (om enn svak) men i dag ble det noen ekstra pga langkjøringa, måtte hyle innpå no Powerade etter halvannen time fordi jeg fant ut jeg ville holde hele turen på det fremfor bare vann. Vil tro de ekstra karbene fra Poweraden + det jeg har spist før i dag, er borte før jeg rakk å komme meg hjem?

LM1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 22:25   #8
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Trene bort karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av LM1, her.

"Låner" denne tråden til mitt spørsmål i stedet for å starte en ny jeg - siden det er i samme gata. Har fra andre tråder her forstått at 1g karbo = 4 kcal.

Vil det si at jeg da har forbrent de 50 grammene med karbo jeg har fått i meg i løpet av dagen i løpet av joggeturen, og SÅ begynte kroppen å brenne fettet? (Løp 17 km i grønn/gul sone, GPS/micoach sier forskjellige tall men et kaloriforbruk på mellom 1300 og 1500).

Prøver å holde meg på 20-30 g om dagen, og er i ketose (om enn svak) men i dag ble det noen ekstra pga langkjøringa, måtte hyle innpå no Powerade etter halvannen time fordi jeg fant ut jeg ville holde hele turen på det fremfor bare vann. Vil tro de ekstra karbene fra Poweraden + det jeg har spist før i dag, er borte før jeg rakk å komme meg hjem?

Det korte svaret jeg vil komme med er; det kommer an på

Det kommer an på hvor godt kroppen din er tilpasset fettforbrenning og hvor godt du "rasjonerer" karbolagrene. Det kommer også an på hvordan du forbrenningsmessig er satt sammen, og hvordan din spesifike økt var ift din egen intensitetsskala. Det kommer også an på hva du spiste før du løp.

For øvrig ville jeg aldri hylt nedpå powerade eller lignende på en løpetur, med mindre det var i konkurranse. I verste tilfelle kan en ende opp med å peake blodsukkeret for så å gå i kjelleren før turen er over. Trener man på depriverte glykogenlagre tilsier erfaring og det virkelige liv (samt noe forskning) at kroppen blir flinkere til å benytte fett som sin primære energikilde. Igjen vil jeg vise til Bjørn Ferry, som kun drikker vann når han trener. Tror ikke han bare trener pusleøkter heller

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 23:36   #9
LM1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 37
LM1 er på en erverdig vei

Sv: Trene bort karbohydrater

De eneste karbene jeg fikk i meg før jeg løp var 1 dl paprika og 1 ss kesam fra middagen, samt den poweraden. Den skal jeg nok kutte, det smaker høgg og når det i tillegg er karbs i mengder er det like greit å slutte Syntes bare huske det var fryyyktelig godt med powerade da vi fikk det under Oslo Maraton i fjor, men det smakte fremdeles høgg nå... Totalt på hele dagen lå jeg på 50.88 g karbo, de fleste fra poweraden Var fremdeles i ketose på kvelden og har vært det hele tida siden, så tror det gikk bra. Intensitetsmessig vippet/vekslet jeg hele turen mellom grønn og gul pulssone. Men tydeligvis ingen skade skjedd, vekta tikker fremdeles gradvis nedover og det er utslag på stix'en Ny 18-km på onsdag. Hurra!

LM1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overheng – er det mulig å trene det bort? smilefjes:) Ketolysekuren 29 10-02-11 11:51
Se bort fra GI/GB på ketolyse? oyoy71 Ketolysekuren 3 09-02-09 14:19
Trene bort kh i ketose? Nike Ketolysekuren 5 07-07-08 23:20
Vaske bort karbohydrater i potet? nomma Lavkarbo generelt 20 24-03-07 20:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no