Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvordan få fløten tykk?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-09-11, 21:01   #1
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hvordan få fløten tykk?

Lagde aubergine-grateng i dag. Smakte veldig godt, men som alltid får jeg ikke fløten tykk. Det står i oppskriften at man skal koke fløtesausen inntil den tykner, men jeg skjønner ikke helt, for det skjer jo aldri? Etter å ha kokt en stund er den jo fortsatt like tynn som den var i starten.

Hva gjør jeg galt?

  Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:16   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Hvilken fløte bruker du?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:16   #3
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Dette er mitt problem også....uansett hvor lenge jeg koker den så tykner den aldri. Nå jukser jeg med kremost eller JBKM...

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:20   #4
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hvilken fløte bruker du?

Jeg bruker kremfløte, den oransje. Veksler litt mellom Tine og Q.

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Dette er mitt problem også....uansett hvor lenge jeg koker den så tykner den aldri. Nå jukser jeg med kremost eller JBKM...

Godt å høre at det ikke bare er meg Lasagne og gratenger blir alltid så veldig vannete. Og i denne gratengen hadde jeg jo til og med blåmuggost i fløtesausen!

Å jukse med johanneskjernebrødmel var lurt. Jeg har ikke det, men jeg har xanthamgummi fra iHerb, som visstnok er mer eller mindre det samme?

  Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:23   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Nå er det en evighet siden jeg har kokt kremfløte, men jeg mener da bestemt at det fint går an å få den tykk uten ost eller jbkm, men at det tar tid, for væsken må koke inn.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:25   #6
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nå er det en evighet siden jeg har kokt kremfløte, men jeg mener da bestemt at det fint går an å få den tykk uten ost eller jbkm, men at det tar tid, for væsken må koke inn.

Husker du sånn omtrentlig hvor lang tid det er snakk om? 10 minutter eller 30 liksom? Og småkoking eller mer skikkelig koking?

  Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:26   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Opprinnelig lagt inn av Tonje!, her.

Husker du sånn omtrentlig hvor lang tid det er snakk om? 10 minutter eller 30 liksom? Og småkoking eller mer skikkelig koking?

Nej ... Håper det kommer en kunnig husmor inn i stedet. Jeg tåler ikke fløte en gang, så jeg er ganske unyttig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:31   #8
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Jeg får heller ikke kremfløta tjukk, men matfløte tjukner lett

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:34   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få fløten tykk?

I vertfall 30 minutter Oppimot 45 min også, allt etter hvor tykk du vil ha den

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:35   #10
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Hvordan få fløten tykk?

må nok koke hvertfall 20-30 min, tar en halv evighet. men ikke for høy varme, da blir det bare skum

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:39   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Opprinnelig lagt inn av Tonje!, her.

Lagde aubergine-grateng i dag. Smakte veldig godt, men som alltid får jeg ikke fløten tykk. Det står i oppskriften at man skal koke fløtesausen inntil den tykner, men jeg skjønner ikke helt, for det skjer jo aldri? Etter å ha kokt en stund er den jo fortsatt like tynn som den var i starten.

Hva gjør jeg galt?

Husk at det er mye vann i auberginen som sikkert hjelper på å vanne ut fløten

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:49   #12
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Takk for svar, da skjønner jeg at jeg nok har vært litt for utålmodig med fløtekokingen Også får jeg heller prøve matfløte neste gang.

Nerthus: Kan hende det, men auberginene var jo stekt i skiver i ovnen en god stund først da, forsvinner ikke da mye av væsken? Og fløten var flytende allerede før jeg helte den over i formen sammen med auberginene.

  Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:49   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Huff, ikke bruk matfløte, bare vær litt mer tålmodig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:56   #14
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Er ikke matfløte noe bra? Jeg er litt ny i fløteverden ser du

Forresten, det er så genialt å kunne spørre om sånt her inne og få svar samme kveld. Superkjekt

  Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 22:06   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Matfløte har mindre fett og vil ikke tykne på samme måte - kremfløte eller CF/seterrømme er tykkest raskest (men CF/seterrømme blir syrlig da).

Er du utålmodig kan du trekke gryta av varmen og slå oppi et egg. (Men da må det ha kjølt ned en del på forhånd - ellers får du eggerøre i fløten... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 22:25   #16
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Kanskje du rett og slett skal bruke Mascarpone i sausen?
Mascarpone er svindyrt i butikken, men lett som en plett å lage sjøl.

Varm opp en kartong kremfløte (evt CF eller rømme) til ca nitti grader. Den skal ikke koke, men nesten.
Når fløten er varm har du oppi ei god spiseskje med sitronsaft (helst friskpressa), og fortsetter å varme den (uten å koke) til fløten er så tjukk at den dekker undersida på ei skje. Dypp skjea i fløten og snu den med undersida opp. Når den er så tjukk at den blir liggende som et hvitt lag er det nok.

Sett fløten til side og la den kjølne litt.

I mellomtida legger du et gullende rent, fuktig kjøkkenhåndkle over et dørslag eller ei sil (kan være lurt å koke kledet). Hell fløten over i kledet, og la det renne av i opptil 12 timer/over natta. Jeg setter sila over en bolle og setter hele stasen i kjøleskapet når det har fått renne av ei stund.

NAM!

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 18:48   #17
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Takk for alle råd og tips!

Lagde lasagne i dag (eller rettere sagt lager, den er i ovnen nå), og brukte tipset om å la kremfløten koke leeenge. Den kokte vel faktisk i nesten en time. Hadde også oppi litt blåmuggost. Og da ble den jaggu tykk til slutt! Selv om det tok sin tid. Så tusen takk, nå vet jeg hva som må til for å få den til å tykne skikkelig - rett og slett en god dose tålmodighet Og litt påpasselighet for å hindre fløten i å koke over.

  Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 21:11   #18
Ego
Medlem
 
Ego sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 51
Ego er på en erverdig vei

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Jeg bruker jbkm, funker bra det og trenger ikke koke sammen med fløten en evighet! Brukte dette blant annet til kyllinggryte og fløtegrøt i helgen. Var litt redd for bismak, men merket ikke noe til det

__________________
Mine mål på veien:

Ego er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 21:45   #19
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Blir ikke bismak for min del, bare en ekkel, glatt, nesten slimete konsistens noen av oss bare ikke fikser!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 21:51   #20
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Topp tips ang Mascarpone, Cassiopeia, det er jo en av de beste tingene i hele verden!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 22:40   #21
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Åpna en fløtepakke idag som var datert 09.09. Den smakte helt OK, men den var mye tykkere i konsistensen. Kanskje et tips er å bruke fløte som har stått (uåpna) over datoen. Den jeg åpna, ble piska og brukt i ei kake, og den kommer til å bli spist opp i løpet av et par dager.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 23:06   #22
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Fettet flyter jo opp, så du fikk kanskje den tykkeste delen av fløten?

Hvis man bruker hele boksen er det nok best å bare koke ut vannet

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 12:19   #23
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Blir ikke bismak for min del, bare en ekkel, glatt, nesten slimete konsistens noen av oss bare ikke fikser!

Prøvde Fiberhusk med det resultatet. Kastet hele greia, den var ekkel....

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 12:41   #24
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Innkokinga går raskere med en vid kjele. Hvis du ikke skal lage så mye kan det rett å slett være lurt å bruke steikepanna. Da blir overflata vannet skal fordampe fra relativt stor i forhold til massen.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 15:15   #25
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Kanskje du rett og slett skal bruke Mascarpone i sausen?
Mascarpone er svindyrt i butikken, men lett som en plett å lage sjøl.

Varm opp en kartong kremfløte (evt CF eller rømme) til ca nitti grader. Den skal ikke koke, men nesten.
Når fløten er varm har du oppi ei god spiseskje med sitronsaft (helst friskpressa), og fortsetter å varme den (uten å koke) til fløten er så tjukk at den dekker undersida på ei skje. Dypp skjea i fløten og snu den med undersida opp. Når den er så tjukk at den blir liggende som et hvitt lag er det nok.

Sett fløten til side og la den kjølne litt.

I mellomtida legger du et gullende rent, fuktig kjøkkenhåndkle over et dørslag eller ei sil (kan være lurt å koke kledet). Hell fløten over i kledet, og la det renne av i opptil 12 timer/over natta. Jeg setter sila over en bolle og setter hele stasen i kjøleskapet når det har fått renne av ei stund.

NAM!

GENIALT. Jeg elsker jo å bruke marscarpone i sauser.

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp! Hva gjør jeg med fløten? Mear Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 28-08-11 12:53
Er det greit å bytte ut fløten Lovehandle Ketolysekuren 8 26-08-11 18:28
Hvordan få sausen tykk? lionesse Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 13-02-10 18:20
Hvordan få tykk saus? Jannicke Spørsmål om matvarer og oppskrifter 14 08-09-09 08:53
Fløten klumper seg, jo? Iselilja Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 04-07-09 17:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no