Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-03-08, 07:54   #1
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 53
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Heisann alle sammen. Jeg er som dere sikkert skjønner helt ny på forumet. Er mann med betydelig overvekt. Slitt med det helt fra jeg var en liten guttunge (liten som i alder altså) og til nå når jeg har blitt en stor guttunge på nesten førti. Er 179 og veier nå hele hundreogførtikilo.

Vekten har gradvis krøpet oppover fra ca 110 for ti års tid siden til dagens matchvekt. Jeg synes sport er best på tv (særlig når vi vinner) og har dyttet i meg masse grandiosa, brødmat osv. Altså ikke det beste sammensetningen når man tenker lavkarbo i allefall.

Etter en kort introduksjon er det vel på tide med noen spørsmål vel. (siden dette er i spørsmål og svar forumet) Jeg har lest boka til Skaldeman. Da jeg hørte om han på p4. Boken virket jo som rene åpenbaringen. Så jeg tråkket i gang for to dager siden. For jeg trodde jeg hadde skjønt det jeg… Så jeg har spist ca 3000 kcal. Egg og bacon, et beger rømme hver dag. Masse feta ost. Og kylling fillet og indrefilet av svin. Første dag klarte jeg å få et forholds tall på over ca 1 mens i dag var jeg nede i bare 0,74 og det enda jeg spiste ett beger med seterømme i dag. Det er jammen vanskelig å få i seg nok fett. Da det er så lett å få i seg mer proteiner enn fett. Karbo inntaket har vært på rundt 6. Ikke grønsaker, kaffe, te. Så jeg har vært meget flink trodde jeg. Dog litt bekymret av bare å havne på forhånds tall på 0,74 (56% proteiner og 42 med fett) Men, stort sett veldig fornøyd med meg selv. Ikke savnet brød eller pepsi max eller noe.

Nå trodde dere at jeg hadde glemt spørsmålet kanskje.. neida.. Spørsmålene dukket opp i natt når jeg begynte å lese her på forumet. Det virket som om det var få som holdt på med Skaldemann. (få innlegg i nyere tid) Men, desto mer aktivitet på ketolyse forumet. Så jeg leste litt der.. og til min store forskrekkelse så virket det ganske så annerledes enn skaldemann.

To ting jeg bet meg merke i.. Leste at man måtte ha mellom 15 og 20 karber om dagen helst fra grønnsaker. Sånn jeg har lest og tolket Skaldemann så var det jo bra med lite karber. Har jeg lest og tolket feil. Eller vil dere anbefale hele 20 karber i døgnet? Og så over til spørsmål to. Få i seg nok fett. Vil man gå ned i vekt selv om man havner på bare 42 % fett. Det er jo så mye proteiner i kjøtt. Som regel mer enn fett. Så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til dette jeg. Enda jeg bruker masse seter rømme og smør til matlagingen. Tar gjerne i mot praktiske tips i den forbindelse også. Og hvis man må kutte ut ost og rømme som jeg har sett att noen må. Hvordan kan de klare å nå målet om 75% fett og alikevell klare å spise nok til å ikke bli sulten?

Uffameg.. dette ble langt og brutalt. Håper noen tar seg tid til å dele med sine praktsikte kunnskaper.

hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 08:02   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Først og fremst, 20 gram karber er fremdeles lite
Og melkeprodukter trenger man kun å kutte om de hemmer nedgangen.

Om du spiser fetere kjøtt enn kylling og svin, så er det også lettere å få nok fett.

Når du regner sammen, så regner du % av energien av fett? altså fett gir mer energi enn karb, sant?

Om du spiser 15-20 karbs fra grønt og ellers spiser fullfett produkter og gjerne steker i smør, så pleier det å løse seg selv.
Om du føler deg sulten, så øker du litt på fettet

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 08:43   #3
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Selv innen for lavkarboverdnen så finnes det flere veier til Rom

Grunnen til at mange her inne bruker Ketolyse er (min private oppfatning) at denne er mer kjent i Norge og at den virker bedre for kvinner.

Om du har satt deg inn i Skaldemanns filosofi og dette fungerer så er det ingen grunn til å endre på veien foreløpig. Ikke fiks det som ikke er ødelagt.

Når det er sagt så vil jeg messe litt om grønnsaker og fortelle at dette er veldig viktig for kroppen, men som du sikker vet, så har tusenvis av spesielt svensker brukt Skaldemann og har gått ned tilsammen flere tonn.

Mitt råd vil være å fortsette den veien du har begynt på. Dersom du etterhvert opplever et skikkelig platå på noen måneder (at verken centimeter eller kilo rikker på seg) så kan du vurdere om mer grønnsaker kan være lurt. Ikke bare se på vekta, mål deg og noter, for om vekta står stille og det krymer på antall centimeter så går du nedover allikevel.

I og med at du er mann så vil du sannsyligvis oppleve at Skaldemann passer deg glimrende og at vekta i passe tempo går nedover.

Lykke til

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 09:02   #4
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Hei og velkommen!

Jeg vil først og fremst be deg lete bakover i "Min journal" siden til du finner de som Kenny og TBird har skrevet! De er veldig som deg. Deg har også gått kjempebra for dem! TBird har bare susa nedover, mens Kenny skrev seg ut av frustrasjonene!

Skaldemann er også veldig for de som deg. Menn, kjøttglade, som ikke ser tap av grønnsaker som noen megakrise... Av mattips: Se på pakkene, men Sylte er lavkarbo, stort sett! Du kan også spise flatribbe, det er ikke så dyrt heller! Kyllinglår er ikke bare billigere, men har mer fett. Husk å spise skinnet! Ellers er Virgin Cocosa en bra olje (hør på helsekosten), og man kan godt maule smør, ha ekstra klatt på maten etc. Ikke koke med annet enn smør, cocosa eller rapsolje! Alle andre oljer skal brukes ferske, som EV Olivenolje, deilig over maten...

Ellers, det aller aller mest praktiske med ketolysekurens oppsett er at de har fine tilskudd. For det napper godt i leggene etter en stund om du ikke får magnesium, som et eksempel! Så får du tak i de så er du i god gang!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 09:05   #5
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 53
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Tusen takk for kjappe og hyggelige svar. Nå fikk jeg jo enda et spørsmål da. Kan jo skylde på at jeg merer at hodet ikke helt er med i dag da..

"Når du regner sammen, så regner du % av energien av fett? altså fett gir mer energi enn karb, sant?"

Jeg brukte mat på data. Og det sier følgende.. dette er eks med kokt egg 1 stk. Fett 6,8 Protein 8,3 og karbo 0,2. så da la jeg sammen disse tre verdiene. (6,8+8,3+0,2=15,3) og regnet vanlig % regning. eks med fett (6,8*100)/15,3=44,45 Er sånn dere gjør også vel. De andre verdiene var at egget veide 67 gram og hadde 95 kcal.

Nå vet jeg ikke om dette virker enda altså. Er på dag tre nå med det jeg tror er Skaldemann filosofi. Dog med problemer med å komme over forhåndstall 0,75

hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 09:08   #6
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Ja, et gram fett har 9kcal, et gram KH eller protein har 4.
Så da regner du rett. Hadde du hatt en kladd smør oppå egget, eller majo, så hadde du fått høyere forhåndstall!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 09:36   #7
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 45
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Du har jo fått så fine svar over her, så jeg vil bare ønske deg velkommen og lykke til, jeg

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 09:53   #8
Ani
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Jeg går på skaldermann nå og gjort det snart i 2 uker. Beg for et år siden med eurodiett og gått ned 24 kg på dette, men nå innfører jeg altså mat for å gå ned de siste 10 kg. Forsøkte meg noen uker på ketolysekur, men gikk ikke ned på dette, så har derfor kutta ut grønnsaker og går for skaldermans versjon. I GI-null boka hans står det veldig mange gode oppskrifter, og også forholdstallet på de ulike rettene. Så den anbefaler jeg på det varmeste!! Jeg regner ikke så mye over eksakt hvor mye fett, karbs og proteiner jeg får i meg men går ned likevel. Det eneste jeg sjekker er i butikken at det jeg kjøper inneholder lite karbs.. og også endel fett. I dag til frokost har jeg f. eks spist 1/2 boks med Tine kremost med krydder.. regnet ut at det har et forholdstall på rundt 3.. kunne sikkert spist hele boksen på 125g, men var mett etter en halv. Dette er ikke en standar frokost for meg, men noe jeg "unner" meg av og til og når jeg har dårlig tid. Det viktigste tror jeg er å spise når man er sulten, og ikke følge den (u) tradisjonelle måten å spise på med frokost, lunsh, middag og kvelds. Når du kommer i ketose om en ukes tid vil du sultfølelsen nesten forsvinne. Langt svar dette her, men håper du har fått noen tips. Lag deg en journal så blir det lettere å følge deg. Min journal heter ani`s tanker, så det velkommen til å lese der. Lykke til, og jeg gleder meg til å følge deg.. dette er starten på et helt nytt liv for deg, gratulere!!

  Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 10:39   #9
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 53
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Tusen takk for en sikkelig motivasjons boost alle sammen. Nå er jeg jo mer gira og bestemt på at dette skal jeg klare enn noen gang. Tbirds innsats var jo helt rå.

Jeg legger merke til at flere får bedre søvn av lavkarbo. Dette gjør meg enda mer motivert da jeg har en søvn rytme som har ikke ligner grisen. Flere netter i uken helt uten søvn gjør en jo ikke akkurat pigg. Kombinert meg at jeg gikk på en smell for 6 mnd siden håper jeg at dette virkelig blir starten på en nytt og lettere liv uten depresjon og sosialangst.

Så nå blir det shopping tur på nettet. Div ketolyse tabletter. (allerede merket litt legg kramper) Nye boka til Svensken. Hvis den gir meg like mange aha opplevelser som den første, kommer jeg til å bli en klok mann med tid og stunder. Og kremost inn på handelista.

Og nok en gang.. tusen tusen takk for all støtte og gode råd.. Jeg er redd jeg kan trenge like mye støtte om tre uker, virker som om noen faller fra etter tre uker.

Måte bli et spørsmål nå også gitt.. Eurodiett er det en lavkarbo variant også. Ani, du hadde jo kjemperesultater med den, imponerende!!!!.

hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 10:48   #10
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Hei og velkommen hit

Hvis du lager en journal, så er det lettere å heie på deg

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 10:48   #11
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Eurodiett er legeordinert, er ikke "ordentlig mat" den første tiden, bare miks av div. Ja også lavkarbo. Dyrt, tror jeg, folket syter og selger/bytter produkter, ser jeg!
Mye enklere å ta skaldemann om du trives med det og det virker, da!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 11:17   #12
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Hallo og velkommen

Det er oppskrifter på mange gode fete sauser her http://forum.lavkarbo.no/showthread....ghlight=Sauser

også vil jeg si SMØR, smør er fett og godt

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 11:30   #13
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Eurodiett er legeordinert, er ikke "ordentlig mat" den første tiden, bare miks av div. Ja også lavkarbo. Dyrt, tror jeg, folket syter og selger/bytter produkter, ser jeg!
Mye enklere å ta skaldemann om du trives med det og det virker, da!

også vil jeg jeg bare oppklare denne litt. JA, det er ferdigprodukter, altså mix som man blander i vann, det er kaker, omeletter, supper og desserter, Mye av produktene er ikke særlig gode, men mye av produktene ER faktisk veldig gode. Det blir som smaken på mat ellers, alle liker ikke alt.
De første 4 ukene går man på 5 slike produkter om dagen, etter det tar man inn middag og kanskje vanlig omelett og kutter til 3 produkter om dagen.
Så dette er ikke BARE basert på disse miksene.


Tror heller ikke det er mer syt av de som går på den dietten enn de som går på de andre diettene. Hvertfall så har mange hatt veldig BRA resultater av det jeg har sett.
Det er en BRA diett for de som har vanskelig for å gå ned på annet vis

Jeg har feks, startet med denne for at jeg faktisk ikke gikk ned på Skaldeman. Pengemessig bruker jeg ikke så mye mer nå enn da

Men for all del, jeg råder virkelig trådstarter til å følge Skaldemans diett, den er rett og slett GENIAL, enkel og grei! og helt TOPP hvis man har ønsket efekt "vekttap"

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 11:56   #14
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Enig med distrea, jeg trengte litt mer kaffe for å kunne skrive nøyansert Henter meg enda mer jeg.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 12:02   #15
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

takk har fått i meg en "bøtte" jeg

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 14:42   #16
Ani
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ny her og litt forvirret. (tror jeg *S*)

Jeg har insulinresistens, og for å få en pang start anbefalte legen min meg å starte på eurodiett, og det har vært lykken for meg.. men velger nå å altså skalderman.. jeg gikk til kontroll på lindbergklinikken i bergen, og de anbefaler selsagt bare sine egne ting, så skalderman fant jeg ut jeg ville prøve etter å ha lest litt her inne. Jeg bruker ikke disse ketolysetbl. Har hatt leggkramper en dag, men borte vekk er de.. Tar omega 3 da jeg ikke er flink til å spise fisk, og det har stor innvirkening på bla depresjon. Har du fått laget deg en journal eller??

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Litt forvirret om bokhvete Pc-snuppa Oppskrifter 11 28-06-07 14:49
Jeg skal øke litt på karbene.. manikken Lavkarbo generelt 11 25-05-06 14:06
Litt matlei....... Er det noen som har en "godtedag"? Lining Lavkarbo generelt 7 27-03-06 11:56
Litt forvirret her... Tidligere bruker Dr Lindbergs 3 07-03-05 20:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no