Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Nyttårsforsettet 2012!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-12-11, 20:21   #1
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Nyttårsforsettet 2012!

kanskje tidlig, da vi enda ikke er kommet til jul enda, men greit å ha noen målsetninger og samtidig legge de ut her? Forhåpentligvis noe mer forpliktende, eller kanskje ikke.

Hva er så ditt planlagte nyttårsforsett for 2012? Jeg tenker 3 kjernefaktorer på disse. De må være:

1. Hensiktsmessige
2. Akseptable
3. Gjennomførbare

Vær gjerne detaljert i målsetningene. "Spise mer, spise mindre, trene mer, trene mindre" osv er litt intetsigende? ;-)


Sist redigert av ToreH : 11-12-11 kl 20:31.
  Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 20:27   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Jeg skal trene mer

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 20:28   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Jeg liker nyttårsforsetter, selvom det som oftest er en oppskrift på ikke-suksess. Har alltid en haaaaug.

I år er mine:
1. Holde hver onsdag til ren skoledag. Ikke noe jobb, bare lesing, oppgaveløsing osv.
2. Bruke det jeg nå VET er måten for meg å gå ned i vekt på og gå ned 12 kg og holde meg der.
3. Klippe meg mer enn en gang. Ca Februar og September
4. Loggføre treningen min

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 20:39   #4
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Jeg vil også gjerne være med.

Mine forsetter blir:

1. Trene med slik Redcord slynger minst 2 ganger pr uke i minimum 30 minutter pr gang. Jeg trener dessverre kun løping og sykling og det blir derfor lite styrketrening fordi jeg synes det er så utrolig kjedelig...så dette nyttårsforsettet vil jeg lykkes med håper jeg.

2. Jeg skal delta på minst 1 halvmaraton (21km) hvor målet er å løpe under 1t40min.

3. Jeg skal sette opp 2 lister på loftet, som har ligget klare siden vi bygde huset i 2009......

4. Skal begynne kjøpe OG bruke litt mer moderne, moteriktige klær istedetfor bare treningstøy....har en tendens til å bruke skjorter, bukser som gikk av moten for ca 10 år siden.... (jeg hater å handle klær dessverre)

  Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 20:43   #5
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

1. Fortsette den gode trenden med lavkarbo.
2. Roe ned, og lære meg å si nei.
3. Holde huset i orden.......eh....prøve i allefall

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 20:53   #6
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

1. Fortsette den gode trenden med lavkarbo.
2. Roe ned, og lære meg å si nei.
3. Holde huset i orden.......eh....prøve i allefall

Må bare spørre, har du en BMI på 16 som mål? Jeg har vel ikke noe med det, men hørtes veldig lavt ut??
Lykke til uansett.

  Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 21:42   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg liker nyttårsforsetter, selvom det som oftest er en oppskrift på ikke-suksess. Har alltid en haaaaug.

I år er mine:
1. Holde hver onsdag til ren skoledag. Ikke noe jobb, bare lesing, oppgaveløsing osv.
2. Bruke det jeg nå VET er måten for meg å gå ned i vekt på og gå ned 12 kg og holde meg der.
3. Klippe meg mer enn en gang. Ca Februar og September
4. Loggføre treningen min


OG! Gølve denne forbanna skuldermøkkaskaden og sykle Hennesrittet i Juni.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 21:54   #8
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

OG! Gølve denne forbanna skuldermøkkaskaden og sykle Hennesrittet i Juni.

DET fikser du Nelli!

  Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 22:30   #9
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Kjekk tråd! Men litt skummelt å sette de detaljerte og gjennomførbare målene, for det er selvsagt lettere sette diffuse mål, og bare "spise sunnere" og "trene mer"

Anyway, her er mine mål for det kommende år:
1) Mål og delmål i kilo:
- 1.mai: under 100 kg
- 1. august: 92 kg
- Utgangen av 2012: 82 kg
Klarer jeg det før, eller at jeg kommer lenger ned enn dette innen den tid, så er det selvsagt bare bonus... Men dette er iallfall tall som jeg bør klare.
2) Treningsmål:
- Styrketrening tre ganger i uken - man, ons, fre før jobb om morgenen (dette har jeg begynt med nå, så bør la seg gjennomføre)
- Begynne på spinning på torsdager
- Være i aktivitet hver dag, hvis det ikke blir tid til ordentlig trening så skal jeg iallfall gå en tur.
3) Jobb: Slutte å jobbe på søndager (hvis det ikke er helt krise).
4) Legge meg tidligere om kvelden.

Satser alt på at 2012 blir et bra år

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 23:21   #10
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Jeg er egentlig ikke så glad i nyttårsforsetter, men i år kan jeg kanskje prøve. Jeg vil ikke ha noen vektmål. Jeg skal bli sunnere, uten å fokusere for mye på å bli tynnere.

1. Jeg skal trene minst to ganger i uka.
2. Jeg skal fortsette å spise mat som er bra for kroppen min, og gir meg mer energi
3. Jeg skal løpe halvmaraton i september

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 23:24   #11
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

4. Skal begynne kjøpe OG bruke litt mer moderne, moteriktige klær istedetfor bare treningstøy....har en tendens til å bruke skjorter, bukser som gikk av moten for ca 10 år siden.... (jeg hater å handle klær dessverre)

Lykke til, dette klarer du ;-) Et veldig fint mål, synes jeg!

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 23:28   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Mitt nyttårsforsett skal være å tørre å spise litt mer, lese mer åndsvitenskap, skrive mer og være mer sosial.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 23:39   #13
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

1: Fortsette å spise lavkarbokost.
2: Legge meg tidlig....... nei det klarer eg ikkje prøve å legge meg tidligare enn no då iallefall
3: Ikkje love meir enn eg kan holde

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 00:26   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Å ta tilbake kontrollen over livet mitt!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 00:45   #15
Marlykk
Medlem
 
Marlykk sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 69
Innlegg: 232
Marlykk har en fantastisk aura rundt segMarlykk har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Fortsette på lavkarbo utover våren..
Målsetting:
-Tb til under 80kg etter nyttår..i løpet av januar..(antar jeg går opp i jula)
-under 75kg innen 15mars-12..
-under 70kg innen 1 juni -12..
Klarer jeg dette.. blir jeg fornøyd..Ellers ..fortsetter jeg til målene er nådd..
Dereetter kan jeg ev..lage meg nye mål..

__________________
Marlykk's Journal







Marlykk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg+egen Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 08:04   #16
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Mine helsemål for 2012 er som følger:

Vekt: 75kg innen 31.12.12

Generell helse: stabilt blodtrykk uten medisin

Virkemidler:
Veiing: hver 14. dag - søndager

Kosthold: Atkins
- Induksjon fra 01.01.12 og i 6 uker
- 6 uker med fase 2
- 4 uker med fase 1
- Resten av året i fase 2 (3)

Trening: 2 økter i treningsrom på jobb, minst 1 gåtur eller treningsøkt hjemme

Journal: loggføre mat, trening, utskjeielser, generell form, vekt, tilskudd, plager/symptomer

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"



Sist redigert av grotingeling : 12-12-11 kl 08:24.
grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 09:37   #17
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Jeg slenger meg på her jeg også, jeg pleier ikke å ha nyttårsforsetter, men det er alltid lurt å tenke på hva man vil gjennomføre

1. Jobbe litt mindre, og ha litt færre reisedager. Det betyr max 3 dager på reise i uken, og komme ned i et snitt på under 55 timer jobb i uken.

2. Henger sammen med nr 1. Være mer tilstede hjemme

3. Bli kvitt de siste kiloene jeg skal ha vekk, og ikke falle tilbake i gamle mønstere med å spise alt for mye tull, jeg har nå bevist for meg selv at med planlegging så kan man ha et ok kosthold selv med mye reising og ustabile dager.

4. Komme igang med å trene. Igjen tilbake til punkt 1, får jeg til dette så vil jeg også få tid til å trene.

5. Gi meg selv en seriøs belønning hvis jeg ser at jeg får orden på punkt 1, 2,3 og 4 !!

Og da er det vel bare å si lykke til med dette til meg selv, og satse på det beste

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 10:27   #18
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Hensiktsmessig, akseptabelt og gjennomførbart: Gå ned de siste 4-5 kiloene som gjenstår for å nå normalvekt. Verktøyet blir bare å fortsette med kostholdet jeg har.

Har også et par andre mål, for å gi meg selv nye doser mestringsfølelse og gode greier.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 17:36   #19
Notabella
Medlem
 
Notabella sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Aksdal
Alder: 33
Innlegg: 124
Notabella er på en erverdig vei

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

- i januar/februar: Komme i gang med kostreform i haugesund
- Forsette å trene, variere så jeg synes det er gøy
- Få meg fast jobb iløp av året
- Bli ferdig med lappen

__________________

Bloggen
Notabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 14-40 kh til dagen Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 02:11   #20
beate
Medlem
 
beate sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 50
Innlegg: 364
beate er ny på veien

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Mine mål for 2012:

1. Røykeslutt!!
2. Være strengere på karboinntaket for å gå ned mer i vekt. Jeg vet jo hva som må til for å klare det, men mangler selvdisiplin!
3. Komme igang med trening igjen, forhåpentligvis et par ganger i uka.
4. Legge meg tidligere på kveldene.

__________________

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 11:48   #21
surfeline
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 93
surfeline er på en erverdig vei

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Jeg har ett eneste forsett - og det er å fortsette med det jeg gjør. Det går sakte men sikkert - og jeg har brukt 20 år på bli tjukk, så da kan jeg koste på meg ett par år for å bli litt mindre tjukk!

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 12:13   #22
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Opprinnelig lagt inn av surfeline, her.

Jeg har ett eneste forsett - og det er å fortsette med det jeg gjør. Det går sakte men sikkert - og jeg har brukt 20 år på bli tjukk, så da kan jeg koste på meg ett par år for å bli litt mindre tjukk!

Beste nyttårsforsettet jeg har hørt

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 13:06   #23
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Her kommer mine:

1. Holde vekta under 70 gjennom året, ved hjelp av det gode kostholdet jeg har nå.

2. Være bevisst på hva jeg bruker krefter og energi på, både på jobben og hjemme

3.Bruke Mindfulteknikker for å unngå indre stress.

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 13:25   #24
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Jeg og!

1.Bruke tid på meg selv og ta vare på min helse, også den psykiske.
Dette innebærer et par konkrete punkter:
a)Ikke avslutte terapi bare fordi det er skummelt
b)Lære å si nei til alle ekstravaktene på jobb - for mye jobb går utover alt annet
c)Utføre aktiviteter som GIR energi og ikke bare tar.

2.Trene styrke 4 ganger pr uke!
Har konkrete punkter her også:
a)100 kg i knebøy
b)70 kg i markløft (jeg er ikke så glad i markløft)
c)Vurdere benkpress med stang som en effektiv øvelse og ikke bare ta benkpress med manualer .
d)Sørge for en litt finere X-form

3.Ikke være så flink til å skeie ut med godteri
a)Skal jeg på død og liv ha godteri så kan jeg jo faktisk lage det selv!

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 15:06   #25
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nyttårsforsettet 2012!

Her er jeg med. Mine forsetter bygger nok på ting jeg allerede jobber med.

1. Trening: Jillian eller tilsvarende trening minst 4-5 ganger per uke.
Mål: Løpe en løype på snaut 2km i terreng til våren/sommeren.
- Militær armgang el. hva man skal si i klattrestativ med ungene (barnslig?)
Saklige mål eller ikke, men handler om "spøkelser" fra barndommen og en slags del av terpien tror jeg.

2. Kosthold: Følge opp den gode trenden i lavkarbo, men få kontroll på spising som reaksjon på stress og angst (selv om dette ble mye bedre etter omlegging til lavkarbo, så har jeg enkelte problematiske dager, om enn med "lovlig" mat.)

3. Vekt: Ned i min normalvekt, 70-72kg, ca. høyde i cm over 1m = vekt, og et sted jeg stort sett har ligget i voksen alder.

4. Arbeid: Opprettholde dagsrytme og søvn-rytme. Gjøre det jeg kan for å lykkes med praksis.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hennesrittet 2012 nellie Trening 78 02-06-12 19:05
Giftermål i juni 2012 <insert_scary_name_here> Generell diskusjon 66 23-04-12 10:03
BILLIGE Eurodiett-måltider; utløper først 2012 FakeSmile Eurodiett 12 02-01-11 14:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no