Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-01-06, 10:03   #1
Ruska
Medlem
 
Ruska sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 426
Ruska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snill

1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette!

Jeg begynte på Atkins induksjon i januar 2005 og fulgte den nesten slavisk i 6 måneder - gikk ned en del centimeter, men kun 5 kg I dag er 4 av disse tilbake og jeg har vært mer enn oppgitt..

Så gikk jeg til Balderklinikken og fikk svar på prøvene mine på mandag, og hva finner jeg ut ?

At jeg har MEGA-matintoleranse for egg, ku-melkprodukter !!! + en del meltyper (hvetemel, rug, havre mm.).

Også jeg som har spist egg til den store gullmedalje, dæsja på med rømme, spist burgere med ost....

Så nå skal jeg på diett - "ren steinalderdiett" kalte legene det.
Heldigvis vet jeg nå mye om kosthold og behøver ikke forandre så veldig mye mine matvaner, men det er klart det blir tungt å måtte holde seg unna egg, ku-melkprodukter, så og si alt av brød og ikke minst soyaprodukter (der røyk alternativet til ku-melk gitt ).

Ellers ble jeg gledelig overrasket over at stoffskiftet er helt fint, insulinen var kjemefin , manglet litt magnesium + litt smårusk, men jeg er fornøyd !

Så får vi se hvordan det går - må holde meg unna disse matvarene i 4-5 uker i første omgang.

Er det noen av dere som har spist lignende ?
Også jeg som akkurat hadde bakt prinsessebrødet og likte det så godt.... ja ja..

__________________
Start Eurodiett 04.02.08: 47 kg skal vekk
23 kg av og nå er 20 av dem tilbake....
2010 skal bli mitt år!!!!! Skjerpings
Ruska er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 10:12   #2
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Saa deilig at du har funnet det ut da. Tenk saa herlig du kommer til og fole deg om to uker !!

Lykke til

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 11:11   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Så fantastisk flott at du har funnet ut av det da!

Jeg synes egentlig alle burde sjekke seg for intoleranser når de starter på lavkarbodiett og ikke går ned.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 11:12   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Hvordan finner man ut at man er intolerant? Blodprøve? Kan jeg gå til fastlegen min og sjekke dette?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 12:04   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Nei, vanlige leger finner bare ut av allergier. Intoleranse må en gå til andre klinikker å sjekke. Balderklinikken som Ruska forteller om er en av disse.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 12:08   #6
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

oj. høres ut som en utfordring å spise riktig da!? Lykke til å få høre åssen det går..

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 12:35   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Opprinnelig lagt inn av Lise

Nei, vanlige leger finner bare ut av allergier. Intoleranse må en gå til andre klinikker å sjekke. Balderklinikken som Ruska forteller om er en av disse.

Åh.. Må sjekke ut om det finnes slike klinikker her... Får bare google på "intoleranse" eller noe...

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 12:43   #8
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Jeg lette litt, og fant ut at Balder-klinikken var den eneste som tok disse testene her til lands. Beskrivelse finner du her http://www.balder-klinikken.no/
Se under Miljø og ernæringsmedisin.

Skulle gjerne tatt meg en tur dit med storepoden jeg. Vi vet han har inoleranse for hvete og melk (via eliminasjonsdiett), men det er tydelig at han reagerer på mer. Men avventer først svaret på blodprøve med tanke på cøliaki. Så får det bli Balder-klinikken neste.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 12:57   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Typisk at alt ALLTID er i Oslo. :mumle:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 13:17   #10
Ruska
Medlem
 
Ruska sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 426
Ruska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snill

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Ja, jeg er kjempeglad for at jeg gikk dit - jeg ble faktisk kjempelettet da jeg fikk resultatene (selv om jeg også ble oppgitt over å ikke finne ut av dette før nå.. men men).

Jeg måtte ta en masse blodprøver og en allergitest for candida og gjær (de slo heldigvis ikke ut). Vanlie leger sjekker insulin, stoffskifte osv, men ikke intoleranse.

Blir nok hardt å følge dietten... jeg har akkurat fylt opp kjøleskapet med egg, rømme, oster og fløte men pytt pytt.. Jeg må ta en del kosttilskudd og noe annet for leveren og for å opprette balanse i tarmfloaren, så nå skal jeg shoppe det jeg trenger.

Dette blir/er en dyr affære - ikke billig nei og det merkes litt for godt i lommeboka, men hjelper det meg videre og fikser opp i tarmene mine (ops... hørets udelikat ut ), så er det vel verdt pengene !

Jeg skal lage meg en ny dagbok (den gamle er ... ja, for gammel ), så skal jeg fortelle dere videre hvordan det går.

Jeg tenker også på å ta med lillegutt dit - han reagerer på melk i blandt.

Så steinalderdiett - here I come

__________________
Start Eurodiett 04.02.08: 47 kg skal vekk
23 kg av og nå er 20 av dem tilbake....
2010 skal bli mitt år!!!!! Skjerpings
Ruska er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 14:57   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

"Oh bummer" - som en eller annen sa en gang.
Så kjipt da. Men godt du fant ut av det (*tenke* *tenke* kanskje jeg skulle få sjekket det selv...?? )

Du klarer dette du som er så flink allerede - er jo på god vei du !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 15:44   #12
coco
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 55
Innlegg: 37
coco er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Kan virke som dette er noe vi alle burde sjekke egentlig, har faktisk vært inne på tanken med å sjekke ang candida og stoffskiftet. Lykke til med ny kur og annen kost.

coco er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 19:45   #13
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

De tester det på Heggeli Helhetsmedisin og Arena medisinske senter også. http://www.helhetsmedisin.no/
http://www.arenamedisin.no/

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 19:57   #14
Daizy
Seniormedlem
 
Daizy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 46
Innlegg: 3.162
Daizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt av

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Så vidt jeg har hørt er disse intoleranse testene på balderklinikken sviiiindyre... ca 4000,-. Men så sendes det "over seas" og du får svar på alt - så har man problemer (eller mistanker) så er det jo absolutt verdt å investere noen tusenlapper for en bedre framtid

Så flott at du fant det ut Ruska, da blir det nok bedre framover

__________________

17/11 = 30 kg lost = Jeg er i mål!!!
~3-5 kg "ønskekilo" igjen~
Daizy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo à la Atkins Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 20:58   #15
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Så flott at du fant ut av det manglende vekttapet ditt, Ruska! Skal bli spennende å følge deg fremover


Men 4000??? Er det virkelig SÅ dyrt?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 20-01-06, 09:10   #16
Ruska
Medlem
 
Ruska sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 426
Ruska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snill

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Opprinnelig lagt inn av mofe

Så flott at du fant ut av det manglende vekttapet ditt, Ruska! Skal bli spennende å følge deg fremover

Jaaaaa - jeg er kjempeglad for det Lover å holde dere oppdatert !!!


Men 4000??? Er det virkelig SÅ dyrt?

Nei, kun blodprøvene er ikke så dyre, men legger man sammen legetimene, allergitesten (innsprøytninger rett under huden; kan ta opptil 3 timer) og blodprøvene så nærmer man seg det - sånn alt i alt.

Legetimene varierer i pris, 1.time er dyrest (500-700 kr tror jeg det var), blodprøvene mine kom på til sammen 1800 kr og allergitesten på 250 kr.
Mine blodprøver kostet såpass fordi jeg valgte å ta blodprøven som testet ut mest mulig matvarer (veldig komplett), den alene kostet over 1300 kr, og den blir sendt til utlandet (Tyskland).

Det er dyrere enn å gå til vanlig lege, dette er jo et homeopatisk legesenter og det er ingen egenandel.
Men som jeg nevnte ovenfor så er det greit å betale så lenge jeg får resultater og finner ut av ting.

Tenk om jeg ikke hadde gått
Da hadde jeg antageligvis forsøkt å kutte ned på rømme og ost, men jeg hadde aldri i verden tenkt på å kutte egg, soya, ingefær...
Jeg hadde heller ikke fått den gode samtalen om kosthold, og heller ikke den flotte anledningen til å snakke med en lege som faktisk vet hva
både Atkins og Lindberg handler om

I'll keep you all posted (det heter det - gjør det ikke ? )

__________________
Start Eurodiett 04.02.08: 47 kg skal vekk
23 kg av og nå er 20 av dem tilbake....
2010 skal bli mitt år!!!!! Skjerpings
Ruska er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-01-06, 11:08   #17
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Går det an å bestille time og be om å få ta en allergitest, eller er du nødt til å møte opp til konsultasjon først?

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 21-01-06, 10:33   #18
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

dette er jo kjempespennende!

Etter at jeg fikk beskjed om at kroppen min ikke klarer å fordøye melk og hvete, så tenker jeg at jegkanskje skulle få sjekket dette ordentlig?
(må bare vinne i lotto først )

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-06, 10:48   #19
Ruska
Medlem
 
Ruska sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 426
Ruska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snill

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Opprinnelig lagt inn av Aline

dette er jo kjempespennende!

Etter at jeg fikk beskjed om at kroppen min ikke klarer å fordøye melk og hvete, så tenker jeg at jegkanskje skulle få sjekket dette ordentlig?
(må bare vinne i lotto først )

Kunne nok vært en idé å få det sjekket Aline - særlig hvis du har problemer med å fordøye melk og hvete. Det var sånn jeg merket det også - med hvete, den satte seg liksom litt fast i spiserøret og det sprengte på noe voldsomt i et par sekunder.

Nå har jeg altså begynt - i går. Denne uken blir en "prøveuke" - må bli ordentlig kjent med hva jeg kan spiste + få tak i de tablettene jeg skal ta.
Men allerede i går i 2-tiden fikk jeg den velkjente hodepinen som jeg fortsatt sitter her med nå. au au au.. Så jeg pøser på med vann og håper det blir bedre snart.

Litt rat å spise anderledes enn Atkins - spiste 1 skive speltbrød til frokost og 1 pære da jeg kom på jobben. Men legen mente at jeg ikke skulle tenkte på Atkins kostholdet nå fordi dette er en diett for å bli kvitt intoleransen og allergien, så da må jeg nesten få spise av det jeg har lov til (bl.a frukt).
Og ved neste blodprøve skal de sjekke om insulinet har steget eller om det er like bra som det var.

Kan forresten ikke spise gjær heller - så her må det undersøkes, leses og passes på noe voldsomt. Men det skal gå !!

Skal lage med en dagbok, snart... I will.... promis..

__________________
Start Eurodiett 04.02.08: 47 kg skal vekk
23 kg av og nå er 20 av dem tilbake....
2010 skal bli mitt år!!!!! Skjerpings
Ruska er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-01-06, 10:51   #20
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

men spiste du saa mye gjaer naar du gikk paa atkins ? lag scones av speltmel funker fett

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 24-01-06, 12:31   #21
Ruska
Medlem
 
Ruska sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 426
Ruska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snill

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Opprinnelig lagt inn av nøtta

men spiste du saa mye gjaer naar du gikk paa atkins ? lag scones av speltmel funker fett

Nei, jeg spiste ikke noe særlig gjær men kroppen min reagerer altså på det nå..

Scones av speltmel høres godt ut, men hvordan lager du det når jeg ikke kan bruke noen annen type mel, egg, melkeprodukter eller soya ??
Vanskelig det der....

__________________
Start Eurodiett 04.02.08: 47 kg skal vekk
23 kg av og nå er 20 av dem tilbake....
2010 skal bli mitt år!!!!! Skjerpings
Ruska er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-01-06, 12:50   #22
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

gjær

Etter at jeg sluttet å spise brød har jeg blitt mye mer følsom for gjær. Symptomer som var lette tidligere blir nå voldsomt markerte, og bare jeg tenker at "jeg kan da godt spise ei skive, her finnes jo ikke annen mat," så begynner jeg å klø. Det er akkurat som om kroppen sluttet å lege allergiproblemene når jeg sluttet og spise feil, så når jeg nå gjør noe dumt får jeg mye kraftigere utslag.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 19:45   #23
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Hei
Allergiutredning er ekstremt vanskelig. Intolleranseutredning enda verre.
Man har ikke 100% eksakte tester ut over provokasjonstester. Mange prøver har riktignok høy treffsikkerhet, men å prikkteste i huden forteller om hudens eventuelle allergi, ikke tarmens. OK det henger ofte sammen, men man kan være allergisk selv om det ikke er utslag på prikktest og ved utslag i huden, er det ikke sikkert det er allergi i tarmen.
Intolleranse kan enkelte gangervære enkel, men oftester det meget vanskelig. Man kan f.eks reagere på, la oss si, paprika, men bare hvis man har spist banan først, den er ikke lett å fange i farten.
Vi liker best når noen mot god betaling , med stor overbevisning forteller oss, at vi ikke tåler dette og hint.Dessverre er det ikke så enkelt.

Har noen påvist "MEGA-matintoleranse for egg, ku-melkprodukter !!! + en del meltyper (hvetemel, rug, havre mm.)."

Burde man ha hatt voldsom diarre med blod og slim, sterke magesmerter og vekttap på grun av malabsorpsjon.

Ehh jeg er ikke helt overbevist, beklager
MVH Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 27-01-06, 04:38   #24
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Det jeg er overbevist om er at leger ikke oppdager vage intoleranser. Jeg mener at dette finner en best ut selv ved å utelukke en matvaregruppe i gangen i flere perioder.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 27-01-06, 10:29   #25
Ruska
Medlem
 
Ruska sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 426
Ruska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snillRuska er virkelig snill

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
Allergiutredning er ekstremt vanskelig. Intolleranseutredning enda verre.
Man har ikke 100% eksakte tester ut over provokasjonstester. Mange prøver har riktignok høy treffsikkerhet, men å prikkteste i huden forteller om hudens eventuelle allergi, ikke tarmens. OK det henger ofte sammen, men man kan være allergisk selv om det ikke er utslag på prikktest og ved utslag i huden, er det ikke sikkert det er allergi i tarmen.
Intolleranse kan enkelte gangervære enkel, men oftester det meget vanskelig. Man kan f.eks reagere på, la oss si, paprika, men bare hvis man har spist banan først, den er ikke lett å fange i farten.
Vi liker best når noen mot god betaling , med stor overbevisning forteller oss, at vi ikke tåler dette og hint.Dessverre er det ikke så enkelt.

Har noen påvist "MEGA-matintoleranse for egg, ku-melkprodukter !!! + en del meltyper (hvetemel, rug, havre mm.)."

Burde man ha hatt voldsom diarre med blod og slim, sterke magesmerter og vekttap på grun av malabsorpsjon.

Ehh jeg er ikke helt overbevist, beklager
MVH Torkil

Hei Torkil,

Takk for at du tok deg tid til å svare litt om dette. Jeg både hører og forstår hva du sier, spesielt fordi jeg har lest masse om matvarintolerane og matallergi i løpet av de siste dagene.
Det er kompleks og det finnes dessverre ingen fasit på dette - vi reagerer alle forskjellig.

Jeg har lest mer om kryssreaksjoner på allergier fordi jeg er allergisk mot bjørkepollen. Javel - sa jeg, og legen spurte om jeg ikke hadde merket det. Neeeeeei, sa jeg da - men nå er ikke jeg så ofte i skogen heller da, svarte jeg hihi.
Altså, fordi jeg er allergisk mot pollen, så kan jeg også reagerer på rå grønnsaker, epler, gulrøtter og valnøtter. Dette var matvarer som kom fint ut på testen, men altså...kryssreaksjoner kan gjøre at jeg reagerer på dem også (noe jeg fant ut at jeg gjorde da jeg spiste rå blomkål og hovnet litt opp i svelget).

Hmm.... vanskelig dette.

Så hvordan her disse dagene gått siden mandag ?
1. Hadde vondt i hodet de første 3 dagene
2. lett diaré nesten borte (bortsett fra når jeg spiser noe feil..)
3. Har gått ned i gjennomsnitt 500 gr per dag
4. Føler meg litt lettere i kroppen
5. Litt svie i øynene
6. Sulten nesten hele tiden men prøver å spise mer

Men Torkil.... hva ville du råde meg til å gjøre ?
Jeg skal følge denne steinalderdietten i 4 uker og må ta følgende kosttilskudd:

- Magnesium
- Folatinsyre (tror jeg det var, Folat i alle fall)
- B12
- Omega 3
- Deretter en kur på 2 * 1 uke med BioCare Replete (halv pose til frokost og en halv pose om kvelden)
- Glutamin
- Ultra Clear et eller annet (leverstøtte)..

Masse greier og Dyyyyyyyyyyyyyre saker, særlig den Biocare Replete (800 kr for 1 uke ). Den skal tilføre milliarder av bakterier til tarmen..tjoho..

Men jeg tror nok at alt dette uansett ender opp med at jeg selv må prøve meg frem på hva jeg tåler hjemme, men jeg må jo bli fulgt opp av en lege.

__________________
Start Eurodiett 04.02.08: 47 kg skal vekk
23 kg av og nå er 20 av dem tilbake....
2010 skal bli mitt år!!!!! Skjerpings
Ruska er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skjulte lavkarbovarer i butikkhyllene, hvilke har du oppdaget? camillasnilsen Lavkarbo generelt 70 22-04-10 23:08
Kan dette gå under atkins middag? mor til to tette Atkins kosthold 3 22-10-09 11:03
Feilen oppdaget Grovsnus Spis deg ned i vekt med Skaldeman 39 19-12-08 14:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no