Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-01-11, 14:43   #1
Brumund
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Elverum
Innlegg: 4
Brumund er på en erverdig vei

Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Hei. Jeg er student veg Høgskolen i Hedmark. Jeg skal skrive om lavkarbokostholdet i min avsluttende oppgave. Dette er et tema som interesserer meg veldig og jeg vil vite mest mulig om det. Problemstillingen min er: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo? Hvordan påvirker dette kroppen over en lengre periode (1år og oppover)?

Håper noen vil svare og gi meg mange nyanser og svar.

Mvh Roger


Sist redigert av Brumund : 27-01-11 kl 12:05.
Brumund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Lutz Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 15:11   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

For min del var det veldig enkelt! Hadde prøvd det meste annet og mislyktes bigtime!
En slankekur der jeg kunne spise god, fet mat og aldri behøve å være sulten!?!?!?! Bedre kunne det vel ikke bli!

Nå har jeg ikke lyktes i å gå ned her heller, men av andre grunner ennat jeg har gitt opp. Lavkarbo kan i hvert fall få æren av at jeg ikke har gått opp mer!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 15:30   #3
Lumpe
Juniormedlem
 
Lumpe sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 42
Lumpe er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Må si meg enig med Kitt.

Jeg hadde prøvd det meste og ingenting fungerte. Ikke orket jeg å gå turer eller noen som helst annen form for aktivitet heller.

Men etter 5 uker på LCHF så raste jeg ned i vekt og fikk dermed også lyst til å være mer og mer i aktivitet også.

Nå er jeg daglig i aktivitet, det være seg jobb eller trening. Å gå ned i vekt kan med andre ord være en stor motivasjonsfaktor for å komme igang med aktivitet.

Det var ihvertfall min grunn

Lykke til med oppgaven

__________________


Lumpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 15:31   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Her er en tråd som heter "100 andre grunner til lavkarbo"
Bør leses!

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31219

Edit:
Har levd ketogent i snart tre år (med små og få avbrekk)
Kostholdet er ikke noe problem. Spiser ren, ubehandlet mat og kaster mye mindre nå enn før siden all mat "kan" spises til neste måltid osv.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Sist redigert av Gracella : 20-01-11 kl 09:35.
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 15:34   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

I likhet med veldig mange andre møtte jeg først lavkarbo som en slags slankekur - men etter å ha levd slik i 1,5 år har jeg aldri tenkt å gå tilbake til kostholdet jeg hadde før. På lavkarbo har jeg ingen sukker-cravings, blir aldri gretten og ukonsentrert på grunn av sult/lavt blodsukker, og jeg sover mye bedre enn jeg har gjort noengang før.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 16:06   #6
Thea1980
Medlem
 
Thea1980 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 69
Thea1980 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Mitt utgangspunkt var faktisk å få kontroll på blodsukkeret. Hadde "blodsukkerkriser" 1-2 ganger om dagen, og syntest at det var veldig slitsomt.

I tillegg driver jeg med sykling, så noen kilo ned skader vel heller ikke:-)

Etter å ha testet ut dette i et par mnd. har jeg funnet ut at dette er et kosthold som gir mye god og variert mat, og at det var mye lettere å leve på lavkarbo enn jeg hadde trodd. Dessuten har effektene vært mye bedre enn forventet, jevnt blodsukker, mye mindre godtesug, normal mage (første gang på 10 år!) og noen kilo ned.

Etter å ha lest en del om effektene av lavkarbokosthold mtp. forebygging av diverse sykdommer, gir det også en ekstra motivasjon for å fortsette.

__________________




Thea1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 16:11   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Jeg hadde ikke overvekt som grunn til å prøve lavkarbo, var bare nysgjerrig og leste masse om det og jo mer jeg leste, jo mer falt brikkene på plass - selvfølgelig! Det er slik det er naturlig å spise!

Og siden kroppen reagerer supert på denne maten er det ingen grunn til å gå tilbake til høykarbo igjen, det gir bare dårlig og oppblåst mage, ustabilt blodsukker og et voldsomt søtsug.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 19:13   #8
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Sitat:

Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Jeg ble litt usikker på om du mener hvorfor noen begynner på lavkarbo i utgangspunktet, eller om hvorfor folk velger å fortsette?

Jeg kan ikke lenger huske hvordan jeg i utgangspunktet begynte med lavkarbo. Altså, jeg husker jo hvordan jeg hadde det før jeg begynte. Det var umulig å gå ned i vekt, jeg hadde ikke kontroll på maten, jeg var konstant sulten. Jeg antar at en slankekur der man kan spise ordentlig mat, spise seg mett, og samtidig gå ned i vekt var forlokkende. Så begynte jeg relativt raskt å lese og lese og lese, både her og lavkarbolitteratur (anbefaler Gary Taubes "Good Calories Bad Calories"), og så at lavkarbokost rett og slett gir mening. Det er en logisk og sammenhengende teori bak lavkarbo, og man skjønner mekanismene i kroppen som gjør at dette fungerer.

Deretter begynte jeg selvfølgelig selv å merke de effektene lavkarbo har på kroppen. Og da tenker jeg ikke bare på vekttapet. Jeg fikk orden på søvnen for første gang på 15 år (sovner lettere, sover bedre og våkner uthvilt etter færre timer), jeg fikk mer og jevnere energi, jeg slapp blodsukkersvingninger, jeg kvittet meg plutselig med pollenallergien min, sult- og metthetsfølelsen min begynte plutselig å fungere som den skulle, jeg fikk orden på hormonene mine (en normal menstruasjonssyklus for første gang på 15 år), jeg fikk en mage som fungerte bedre, og allmenntilstanden ble rett og slett dramatisk bedre. Hadde jeg gått tilbake til å føle meg sånn som jeg hadde det før kostomlegging nå, så hadde jeg rett og slett trodd at jeg var syk. I ettertid er jeg litt sint faktisk, for at jeg har gått rundt og "skrantet" på "normal" mat, og trodd at det har vært normaltilstanden. Sint fordi lavkarbokost og dens fordeler ikke er allment kjent og anbefalt.

Så der har du egentlig svaret på hvorfor jeg velger å "benytte" lavkarbo. Og der har du også svaret på hvordan dette påvirker kostholdet over tid. Jeg har spist lavkarbo (mer eller mindre ketogent) i litt over to år, og kommer til å spise på denne måten resten av livet.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 19:38   #9
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

I dag har jeg rund - 50 kg. Og jeg begynte ikke pga vektreduksjon, men pga fordøyelsesproblemer. Smerter, luft og forstoppelse. Det endra seg på ei uke og så begynte kiloene å rase av. Da var det ikke vanskelig å sette seg inn i de forskjellige retningene. Jeg valgte ketolysekuren, fordi den er lettest å forholde seg til. Det er få valg å ta, og jeg liker godt det jeg kan spise. Nå spiser jeg alt jeg har savna i de 30 åra vekta mi har gått opp og ned (bare enormt opp de siste 4 åra) som en jojo. Det å kunne gå og handle uten å spise på en sjokolade på vei ut av butikken er en ubeskrivelig lettelse for meg. Alt "suge" etter godteri er helt fraværende, og jeg bestemmer over eget hode.
Lykke til med oppgava.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 20:03   #10
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Jeg begynte på lavkarbo for å gå ned i vekt. Skulle søke om brystreduksjon og trodde at jeg måtte gå ned i vekt først. Grunnen til at det ble lavkarbo er mange.
En venninne av meg gikk ned mye på lavkarbodiett uten at hun i utgangspunktet var spesielt overvektig - god inspirasjon -. Det andre var at jeg fikk mer og mer fysiske reaksjoner på høykarbomat bla allergier og mageproblemer.
Jeg har flere ganger prøvd Fedon men har ikke klart det på grunn av stadige cravings etter sukker og andre karbohydrater. Fedon er ikke restriktiv nok for meg. Jeg kjøpte på impuls Sofie Hexebergs bok og ble så inpirert at jeg begynte tvert.

Grunnen til at jeg valgte lavkarbo er at det er det eneste som virker for meg i lengden og så er det enkelt for meg å følge.

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 20:03   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

I utgangspunktet fordi et såkalt sunt kosthold (sier myndighetene) med mye trening fikk meg til å gå OPP i vekt... 1600 kcal om dagen med mye frukt og grønnsaker og lite fett, gåturer hver dag, og 4 tunge styrkeøkter i uka... Når man da har holdt på slik i 6 mnd og går opp i vekt, når grete roede kurs gjør at man går opp i vekt selv om man følger reglene til punkt og prikke søker man andre løsninger!

Så jeg begynte på lavkarbo for å gå ned i vekt. Jeg går veldig sakte ned nå også, MEN - 1.5 år etterpå viser det seg at kostholdet også hadde andre positive "bivirkninger":

- Jeg har diagnosert chrons - og vært veldig mye syk. Så syk at jeg var på kanten til å vurdere å sykmelde meg for godt... Etter 3-4 uker på lavkarbo var 95% av symptomene vekke og det har de fortsatt med 1.5 år etterpå. Dette er hovedårsaken til at jeg ALDRI vil gå tilbake til et kosthold som anbefales av myndighetene i Norge. Dessverre er det nærmest håpløst å få andre chrons'ere til å forsøke dette - uvisst av hvilken grunn - spesielt siden medisineringen mot chrons har så jævlige bivirkinger (altså kortison og cellegift er ikke særlig hyggelige saker...)

- Energinivået er nå balansert - og blodsukkersvingninger er en saga blott
- Ingen sultfølelse
- Bedring i blodprøver (hadde en del mangler som B12 og folat mm)
- Jeg får nå i meg ordentlig NÆRING etter å ha sultforet kroppen min i 20 år på lavkcalori og lite fett - UTEN å gå opp i vekt!!

Litt usikker på hva du mener med "Hvordan påvirket det kostholdet over tid"? Lavkarbo ER jo kostholdet - jeg spiser 1.5 år senere fremdeles rundt 20 gram karbo pr dag og masse fett Jeg tenker automatisk lavkarbo, slik at jeg drikker lettbrus aldri sukkerbrus, jeg velger hvitvin eller vodka/lettbrus istedet for sukkerdrikker ved fest, jeg spiser ALDRI ris, pasta, potet, gulrot eller vanlig brød lengre, men baker eget lavkarbobrød, og jeg bruker litt kunstig søtt hvis jeg skal lage dessert. Jeg søker lavkarbo-oppskrifter på forumet, eller andre steder. Jeg bestiller ferdige lavkarbo-produkter som kakemix feks fra spisdegslank.no sine sider.

La meg bare få si en viktig ting - endring av kosthold er 50% mental forberedelse på endring, resten er i hovedsak innehenting av kunnskap, planlegging, planlegging, planlegging! Det tar en god stund før dette sitter intuitivt - så man må virkelig jobbe for å fortsette - spesielt i de verste stundene hvor kroppen hyler av sukker-abstinenser Det er dog verdt det!

Jeg blir så syk av karbomat i dag pga chronsen at jeg kommer nok til å leve lavkarbo resten av livet! Legen min synes det er spennende og er veldig positivt overrasket over de gode blodprøvene og kolesterolet.

Det som er interessant er at når jeg inviterer andre som ikke lever lavkarbo til vanlig, og koker potet/pasta/ris til disse og grønnsaker til meg - går alltid grønnsakene FØRST... så jeg har blitt vant med å koke MASSE grønnsaker, og mindre av karborike tilbehørsretter.

Hele familien min spiser nå lavkarbo, min far med dia2 og høyt blodtrykk har gått ned 15 kg, og halvert medisinbruken (mest sannsynlig kan han kutte den ut, men avventer årlig legesjekk).

Treningsmessig har lavkarbo gitt mer muskler og mer utholdenhet selv om det for MEG ikke gir den store kondisjonen/eksplosiviteten.

Det beste med lavkarbo er at det er enklere enn man tror. Nybegynnere kommer hit med lett angst og panikk fordi det er så "vanskelig" - men det er ikke det. Ren mat, mye grønt, og ordentlig fett i maten er det som skal til. Endring av kosthold (uansett hva slags kosthold) krever svært stor innsats i å innhente informasjon - man må gi det tid!

Ellers kilder til deg med oppgaven:
http://kostreform.no/ (som er et "alternativ" til diabetesforbundet faktisk)
http://vof.no/ (såvidt jeg har forstått finner du det nå i Narvesen også)
http://www.lchf.se/ (svensk blad/nettside)
http://www.drhexeberg.no/
http://www.fedon.no/

og mange mange fler - mulig du allerede har funnet disse I tillegg finnes det et uttall av bloggere fra lavkarbo.no som kan anbefales, bla lenabeatrice.net

Hva er det du studerer forresten? Altså fagområde?

Nå vet jeg heller ikke hva du mener med lavkarbo - det er mange definisjoner. De fleste her inne spiser lite karbo og mye fett - altså mer LCHF kosthold. Lavkarbo kan også bety mindre karbo - men kanskje ikke SÅ mye fett. Jeg antar du har tatt dette med i betraktning i din oppgave - altså det å definere lavkarbo

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 20:24   #12
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Har spist lavkarbo (ketogent) i litt over 2 år. Begynte som slankekur - nå er det blitt en livsstil. Den største endringen med dette kostholder foruten et vekttap på snart 40 kilo er at alle problemene med magen (luft, mye diare, mageknip osv) er borte vekk!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 20:52   #13
tullemor74
Medlem
 
tullemor74 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 69
tullemor74 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Har spist lavkarbo (ketogent) i litt over 2 år. Begynte som slankekur - nå er det blitt en livsstil. Den største endringen med dette kostholder foruten et vekttap på snart 40 kilo er at alle problemene med magen (luft, mye diare, mageknip osv) er borte vekk!

Det med luft i magen merker jeg allerede nå etter bare 3 dager på lavkarbo, litt flatere mage allerede
Forferdelig oppblåst før jeg begynte..

tullemor74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:11   #14
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

jeg valgte og prøve dette for og se om jeg kan lære meg og ha et mer avslappet forhold til mat.(har spiseforrstyrelse og psykisk sykdom) så det er prøvelse og klare og spise så mye fett som jeg ikke er vant til. men jeg prøver så godt jeg kan og jeg ser forandringer ved meg selv at jeg går ned i vekt. når jeg gikk på vekta og så nedgangen fikk jeg bare hakeslepp for jeg var i tvil at dette virklig fungerer.
jeg håper og ønsker og fortsett,men jeg tar en dag av gangen.
jeg går i tilegg i behandling som skal følge opp dette for at det ikke skal spore helt av. 1gang i mnd frem til mai i første omgang hos ernæringsfysiolog. og behandlig med samtale hver 14 dag for alt det andre rusk raske i huet
og til slutt fordi jeg har fysiske plager

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:33   #15
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Jeg fikk et spark til å begynne da glukosebelastningstest under siste gravidiitet viste svangeskapsdiabetes (egentlig var verdien akkurat på grensen til å være det, men jeg tok ingen sjanser).

La om til å spise etter Fedon Lindberg, med noen modifikasjoner (bl.a. bruker jeg ikke fruktose).

Siden jeg merker flere andre positive "bivirkninger" av dette kostholdet, og har lest en del underveis og blirr overbevist om at dette er BRA, har jeg ingen planer om å slutte med lavkarbo.

Noen eksempler på positive virkninger:
-Jeg blir oppblåst i magen av korn. (Mulig det skyldes noe kryssallergi, jeg har pollenallergi. Men uavhengig av grunn er det bra for meg å spise lite eller ingenting korn.)
-Slippe å bli sulten så fort.
-Jevn, god energi hele dagen. Helt klart mer energi enn før.
-Mindre tørst. Veldig greit når man ammer og har en litt eldre turbo rundt i stua. Med første barnet ble jeg super tørst under amming, selv på natta, jeg sover bedre når jeg slipper å slepe meg ut på et kaldt gulv for å drikke vann. (Hehe, ja, noen av grunnene blir kanskje litt sære? Men likefullt, bedre livskvalitet.)
-Jeg sover bedre! Mye bedre enn før. Kunne styre med å sove i opptil to timer på tradisjonelt "godt norsk" kosthold. Sovner på sekunder, nå. Tilfeldig? Tror ikke det.
-Det er jo veldig GOD mat, da! Mye enkel og velsmakende mat som passer for hele familien. De som vil spiser litt brød i tillegg. Det meste av lavkarbo er rett og slett ekte mat! Ikke noe lettprodukter, e-numre herfra og opp i alle berg og daler, ferdigdill som ikke smaker bra. Meierismør og creme fraiche setter god smak på maten, hvorfor styre med erstatninger egentlig, det er jo totalt unødvendig - iallfall for vår del.
-Blir fortere mett, og slipper å spise så mye.
-Alle de helsemessige grunnene for å være på lavkarbo er allerede godt beskrevet i litteraturen, så jeg dropper å komme inn på dem.
-Jeg er ikke overvektig (veier 70 kg, 167 høy, og kunne tenke meg å veie ca 65 egentlig -dette er ikke en primær motivasjon, tar det allikevel gjerne som en bonus)

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:39   #16
Deanna
Medlem
 
Deanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 322
Deanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlys

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Jeg vet jeg ikke er veldig hjelpsom nå, men min første tanke er: "Sånne spørsmål stiller bare folk som ikke har prøvd".

__________________
Vintereple. Sommerjordbær.



Don't look for happy endings in vicious circles.
Deanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:41   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Det begynte for fire og et halvt år siden som et enkelt råd fra legen da jeg satt der med beskjeden om at jeg kom til å få diabetes før fylte tredve. Det satte nok skrekk i meg til å bare brette opp ermene og sette i gang når det først hadde sunket inn, og jeg fant fram hit.
Jeg har vært så tro mot kostholdet som man kan være, har spist høykarbomat kanskje to ganger siden jeg la om kostholdet, og det har virkelig ikke fristet til noen gjentagelse, så nå lar jeg det rett og slett være.
Jeg har hatt utrolig store helsefordeler av å legge om til en karbohydratredusert livsstil: Det første jeg merket var jo at vekta gikk nedover, noe som var særdeles motiverende for å fortsette. Jeg hadde gitt opp å bli normalvektig for lengst. Videre forsvant migrenen, som var nær på å invalidisere meg, jeg merket at humøret ble jevnere og psyken bedre (jeg har slitt en del psykisk, så det var en kjempebonus!), jeg begynte på høsten, og merket i jula at jeg ikke fikk noen allergisk reaksjon på hunden til mamma og pappa -noe jeg pleide å merke tross at jeg tok antihistamin, og da våren kom var jeg for en gang skyld ikke det minste pollenallergisk. Så da testa jeg like godt ut nøtter -ingen reaksjon! Jeg har aldri vært av anafylatiske høyder, men det har vært utrolig ubehagelig med alskens allergier, og så blir man så himla sløv av disse allergitablettene, som jeg nå ikke trenger lenger (god plass i medisinskapet mitt, nå!). Videre har jeg fått bukt med insomnia. Ikke er det vondt å ha gått ned over tjue kilo, og se ut som jeg er tidlig i tjueåra når jeg snart er toogtredve heller .
Jeg har i ettertid fått vite at den diabetesen jeg har vært dispoinert for er LADA, en voksenvariant av den autoimmune (dia1), og det har jeg så langt klart å unngå! Jeg har fått påvist hypothyerose, noe som jeg kan leve med når jeg passer på å få i meg nok mat, og jeg har også pcos, som ble oppdaget et par åt uti lavkarbolivet som tilbakevendene cyster på eggstokkene, noe jeg skylder på et bra kosthold .
Det er også lettere å ikke være fullt så spiseforstyrra som jeg tidvis har vært i hele mitt voksne liv. I det hele tatt er det ingen bakdeler med å spise på denne måten for meg! Ja, annet enn besserwissere som skal fortelle meg hvordan årene mine kommer til å se ut om noen år da ... . Dem om det.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 23:19   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Deanna, her.

Jeg vet jeg ikke er veldig hjelpsom nå, men min første tanke er: "Sånne spørsmål stiller bare folk som ikke har prøvd".

Har du lest hovedinnlegget??

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 08:41   #19
Deanna
Medlem
 
Deanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 322
Deanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlys

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Har du lest hovedinnlegget??

Klart jeg har. Og jeg er fullstendig klar over at jeg hverken var hjelpsom eller svarte på spørsmålet, men det var min første tanke og jeg liker den.

__________________
Vintereple. Sommerjordbær.



Don't look for happy endings in vicious circles.
Deanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:03   #20
Brumund
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Elverum
Innlegg: 4
Brumund er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Tusen takk for all den responsen. Her er det masse å ta tak i : ) Og for de som tviler på om jeg vet hva lavkarbo går ut på, så har jeg brukt det siste året på å lest å studert det. Jeg har stor tro på at lavkarbo (utgangspunkt i Lutz definisjon på 72 g utnyttbare karbohydrater om dagen) har helsemessig gevinst på mange, men jeg mener at folk skal ha forståelse for at det ikke er alle som reagerer positivt på lavkarbokostholdet. Jeg har selv benyttet meg av kostholdet, og gikk ned i fettprosent. Nå var ikke utgangspunktet mitt å gå ned i vekt men heller at jeg var nyskjerrig og ville prøve. Som sagt gikk jeg ned i vekt, men jeg følte ikke noe andre helsemessige gevinster. Jeg følte meg i god form før jeg begynte, så jeg valgte å gå tilbake til "normalt" kosthold. Men jeg respekterer og er forsatt veldig interessert i lavkarbo, og har star tro på at det kan være en løsning for de som trenger forandring i deres liv, uansett om det gjelder overvekt, homonell balanse, diabetes og andre plager.

Men jeg vil igjen takke dere for den responsen som er her.
Roger

Brumund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Lutz Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:12   #21
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Bakgrunnen for at jeg startet med lavkarbo (ketogen kost) var at jeg hadde utviklet reaktiv hypoglykemi. Det vil si fallende blodsukker som ga følling (men var ikke utviklet diabetes). Dette var svært ubehagelig, og hvis jeg ikke fikk i meg noe å spise ble jeg svimmel, fikk synsforstyrrelser og ble helt ødelagt resten av dagen. I takt med at dette utviklet seg, la jeg på meg mange kilo. Prøvde å leve ala Fedon, men dette hjalp ikke meg på det stadiet jeg var.

Så mine forventninger til kostholdet var primært å bli kvitt hypoglykemien, også håpet jeg å gå ned de kiloene jeg hadde fått som følge av denne tilstanden. Resultatet skulle overraske meg veldig, jeg fikk langt flere helsefordeler enn jeg kunne drømt om. At kostholdet hadde så direkte virkning på helse, også på kort sikt, hadde jeg faktisk ikke kunne drømt om. Lister opp mine forandringer som følge av kostholdsomlegningen:

  • blitt kvitt hypoglykemien (fått stabilt blodsukker)
  • alle blodprøver har blitt helt normale, eller faktisk helt fantastiske etter å ha vært skikkelig dårlige. Som ett eksempel ble min c-peptid endret fra 1219 til 295
  • har gått ned ca 18 kilo og blitt normalvektig
  • totalt kvitt søtbehov
  • blitt kvitt et kronisk hudproblem, hadde ekstrem tørr hodebunn pluss noe eksem i ansiktet. Ingen ting som hjalp mot dette. Nå er jeg helt bra
  • fordøyelsen virker, ikke lenger luft i magen, ikke treg i magen. Den rett og slett fungerer. Og jeg som trodde det var normalt med trøblete fordøyelse.
  • en kronisk betennelse i armen har blitt borte
  • for første gang i mitt 36 årige liv har jeg fått regelmessig mens
  • er ikke lenger trøtt i løpet av dagen, og sover desto bedre om natten
  • stabil metthetsfølelse, kan være sulten og alikevel vente i flere timer med å spise
Er usikker på om jeg har husket alt, men listen er jo lang nok. I tillegg kommer fordelen med masse god mat, og herlig overskudd. I tillegg en trygghet om at jeg gir helsa mi den beste forutsetning med dette kostholdet. Jeg startet omleggingen i oktober 2009. Dette er ikke en kur for meg, men en varig livsstil.

Lykke til med oppgaven, kanskje du legger ut en link til den her inne når du er ferdig. Trenger du intervjupersoner til oppgaven, stiller jeg gjerne. Og har du ikke selv prøvd lavkarbo, kan jeg virkelig annbefale å prøve .

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:20   #22
Deanna
Medlem
 
Deanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 322
Deanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlys

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Jeg ser det muligens er nødvendig at jeg presiser innlegget mitt. Det er ikke kritikk i det hele tatt. Jeg er veldig glad for alle former for forskning, og synes HI har et spennende utgangspunkt her. Og jeg tviler ikke et øyeblikk på at HI vet hva han driver med.

Poenget mitt var rett og slett at for meg, som nyfrelst lavkarboer, så er det fantastisk opplagt hvorfor noen velger lavkarbo, og fortsetter med det. Bill. mrk. Nytt Liv.

Lover å være seriøs og utdypende neste gang jeg har en tanke. :nemlig:

Særlig.

__________________
Vintereple. Sommerjordbær.



Don't look for happy endings in vicious circles.
Deanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:20   #23
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Jeg teoriserer så smått at noen av oss har "anlegg" for sukkermisbruk, på samme måte som man kan være disponert for alkoholisme. De av oss som ikke klarer å kontrollere sukkeret, som skammer seg på butikken, bevisst handler på forskjellige steder for at ingen skal skjønne hvor mye godteri det er snakk om, etc - utrolig slitsom livsførsel. Jeg opplever lavkarbo som en enorm lettelse fordi det har fått meg av det "kjøret". Tilsvarende vil kanskje en som ikke har en historie med så intenst sukker-misbruk kanskje ikke oppleve kostholdsendring som et like stort halleluja, hehe.

Ikke for det, jeg tror det er sunt for de fleste å fokusere på ren og uprosessert mat - men noen tåler ditt og datt bedre enn andre.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:30   #24
Brumund
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Elverum
Innlegg: 4
Brumund er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

For meg er det også opplagt hvorfor noen velger å benytte lavkarbo. Men ut ifra at jeg skal innholdsanalysere forumet på lavkarbo.no trenger jeg data, altså dokumentasjon fra dere hvorfor dere nettopp velger lavkarbo. Noe som igjen vil hjelpe meg med å svare på min problemstilling Noe velger det pga. å komme ned i vekt, mens andre kan slite med lavt blodsukker. Deretter knytter jeg det til tidligere forskning og litteratur som etterhvert vil bli en forksningsoppgave

Brumund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Lutz Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:41   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor velger noen å benytte seg av lavkarbo?

Spennende! Håper også at du holder oss oppdatert!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Guttungen velger lavkarbo Muff-muff Barns kosthold 11 22-01-11 13:25
Lavkarbo (Hvorfor går jeg ikke ned?) anntove Spørsmål og svar 9 06-09-10 11:12
Take away - hva velger man da? Seba-stina Lavkarbo generelt 16 04-03-10 19:55
Hva velger man? Jabba Spørsmål og svar 1 04-11-08 20:30
Hvorfor velger du lavkarbo? antikarb Generell diskusjon 36 24-08-08 23:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no