Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ulcerøs Kolitt og lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-07-10, 13:51   #1
Smufeline
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Spongdal
Alder: 46
Innlegg: 3
Smufeline er på en erverdig vei

Ulcerøs Kolitt og lavkarbo

Kan man gå på lavkarbo diett selv om man har ulcerøs kolitt (betent tykktarmsbetennelse), lavt stoffskifte og diabetes?

Smufeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 13:58   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Foreslår at man snakker med legen sin først i hvert fall!

Generell lavkarbo skal i teorien passe for alle (ketolyse er ikke forenelig med dia1 for de fleste), men med en sånn coctail av diagnoser, vil det være lurt å ha med seg legen sin på en kostholdsomlegning!

Evnt kan du sende pm til Torkil, legen bak boken Slank med ketolysekuren. han vet masse om sånt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 14:37   #3
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Jeg har lest en gang (husker dessverre ikke hvor) at lavkarbo-kosthold fungerer veldig bra på alle autoimmune sykdommer. Et kosthold uten sukker er jo glimrende for diabetes, men også for Ulcerøs kolitt, da det bl.a. er sukker som trigger oppblomstring av betennelse i tykktarmen. Bruker du Prednisolon, Colazid eller lignende medisiner, ville jeg uansett ha sendt dr. Torkil et PM før jeg startet.
Lykke til.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 14:57   #4
Smufeline
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Spongdal
Alder: 46
Innlegg: 3
Smufeline er på en erverdig vei

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Takk for svar. Har sendt spørsmål til Dr. Torkill for å høre hva som er mest gunstig. Fastlegen min har sagt at det er jo bare å prøve seg frem. Jeg bruker jo ingen medisiner for UC'en men bruker insulin for diabetes 2. Skal lese meg gjennom de fleste diettene for å se hva som er mest gunstig for meg.

Smufeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 15:03   #5
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Har du vurdert SCD diett?

Evt lavkarbo SCD?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 16:12   #6
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Dr. Lutz skriver også en del om sine gode erfaringer med lavkarbo og ulcerøs colitt - og andre tarmsykdommer. Du kan låne boka "bedre uten brød" på apoteket eller kjøpe den et annet sted
Lutz anbefaler å holde seg under 72g karber om dagen.

Lykke til.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 16:17   #7
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

kan man låne bøker på apoteket?

selv har jeg bare diabetes 2, men jeg merket bedring på blodsukkeret samme dag jeg started lavkarbo men nå bruker ikke jeg insulin da..

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 16:18   #8
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Jeg kjenner to stykker som har blitt helt friske fra Ulcerøs Colitt med lavkarbo.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 16:39   #9
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

kan man låne bøker på apoteket?

selv har jeg bare diabetes 2, men jeg merket bedring på blodsukkeret samme dag jeg started lavkarbo men nå bruker ikke jeg insulin da..

apoteket er bra for mye, men var vel en liten trykkleif der - og jeg brukte lang tid på å se den

Du vet det kanskje, men Lars-Erik Litsfeldt har skrevet bøker om sine erfaringer med diabetes 2 og lavkarbo

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 17:20   #10
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Du vet det kanskje, men Lars-Erik Litsfeldt har skrevet bøker om sine erfaringer med diabetes 2 og lavkarbo

Jeg har boka "Diabets - nei takk", som er skrevet av Litsfeldt. Interessant lesing, virkelig.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 17:28   #11
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Jeg kjenner to stykker som har blitt helt friske fra Ulcerøs Colitt med lavkarbo.

Helt utrolig. Dette burde jo også Ernæringsrådet ta til etterretning. De fleste som har UC blir jo gjerne operert før eller senere, fordi kortisonpreparatene som gis ikke har noen helbredende effekt.
Har selv en i min nærhet som fikk hele tykktarmen og endetarmen fjernet nylig.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 17:46   #12
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Har prøvd å få en bekjent til å spise lavkarbo, pga UC, men det går ikke inn..
Mener at det i boka "bedre uten brød" står at det er bra for dem å spise slik.
(men tar forbehold om at jeg tar feil av en sykdom, og en annen...)

Aha! Jeg kom på det mens jeg skrev.. det er Crohns, (stavet feil sikkert) som er ok på lavkarbo, som min bekjent har.. *sorry*

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 18:05   #13
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Jeg har ulcerøs kolitt, og spiser lavkarbo.. Synes magen fungerer mye bedre på det Tar jeg en dag med mye karber/sukker, krangler tarmen med en gang..

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 23:09   #14
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Jeg har ulcerøs kolitt, og spiser lavkarbo.. Synes magen fungerer mye bedre på det Tar jeg en dag med mye karber/sukker, krangler tarmen med en gang..

Stor sannsynlighet at det er fordi du ikke lager nok enzymer som bryter ned karbohydrater

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 23:14   #15
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Stor sannsynlighet at det er fordi du ikke lager nok enzymer som bryter ned karbohydrater

Det kan godt hende... magen min synes karbohydrater er noe dritt (bokstavlig talt )

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 23:19   #16
Føniks
Nytt Medlem
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 2
Føniks er på en erverdig vei

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Jeg har Ulcerøs Proktitt, dvs det kun sitter nederst i tarmen. Jeg har vært hos Dr.Hexeberg og hun anbefaler lavkarbo for oss med UC/UP. Jeg har kun holdt på siden onsdag, men merker store forskjeller på magen og magesmerter allerede. Jeg har også kuttet ut kortisonen i samråd med henne.

Jeg prøver meg litt frem nå. Skal ikke så mye ned i vekt, men velger å ta av de kiloene jeg har for mye for deretter kjøre vedlikehold for "resten" av livet for å slippe kortison.

Så får vi se hvordan det går. Mye å sette seg inn i, og jeg tror sikkert at man reagerer ulikt fra person til person.

Føniks er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mat istendfor medisin Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 08:57   #17
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Det kan godt hende... magen min synes karbohydrater er noe dritt (bokstavlig talt )

Merker du forskjell på type karbohydrat? OM det er mono sakkarid (frukt, grønnsaker) eller di/poly sakkarid (ris, sukker, stivelse (eks hvete), melkeprodukter o.l.).

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 11:18   #18
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Merker du forskjell på type karbohydrat? OM det er mono sakkarid (frukt, grønnsaker) eller di/poly sakkarid (ris, sukker, stivelse (eks hvete), melkeprodukter o.l.).

Jeg har ikke testa det ut ordentlig.. fikk konstatert UC i begynnelsen av året, så jeg har ikke hatt det så lenge... Og de gangene jeg har spist mye karber har det ofte vært en salig blanding

Jeg reagerer ihvertfall når jeg spiser hveteprodukter, grønnsaker tror jeg går bra, frukt har jeg ikke spist, heller ikke ris, poteter eller pasta. Melkeprodukter tror jeg heller ikke jeg reagerer noe særlig på, det går ihvertfall bra i små mengder

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 23:34   #19
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Hei,

jeg har UC...og med lavkarbo føler jeg meg helt frisk!
Det er slik du MÅ leve om du skal bli frisk. Du kan sende meg en PM om du har spørsmål.

http://www.spisdegslank.no/index.php...b&tid=1&pid=85
Her er artikkelen som fikk meg til å begynne med lavkarbo...

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 23:41   #20
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Jeg har ikke testa det ut ordentlig.. fikk konstatert UC i begynnelsen av året, så jeg har ikke hatt det så lenge... Og de gangene jeg har spist mye karber har det ofte vært en salig blanding

Jeg reagerer ihvertfall når jeg spiser hveteprodukter, grønnsaker tror jeg går bra, frukt har jeg ikke spist, heller ikke ris, poteter eller pasta. Melkeprodukter tror jeg heller ikke jeg reagerer noe særlig på, det går ihvertfall bra i små mengder



Vanlig melk er "gift" for en betent tarm..men du kan ( vertfall jeg ) kan drikke LaktoseFRI melk..laktose er jo melkesukker..og uten det reagerer vertfall ikke jeg på den type melk.

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 03:48   #21
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa, her.

Vanlig melk er "gift" for en betent tarm..men du kan ( vertfall jeg ) kan drikke LaktoseFRI melk..laktose er jo melkesukker..og uten det reagerer vertfall ikke jeg på den type melk.

Vanlig melk bruker jeg ikke.. men andre melkeprodukter som f.eks fløte går greit

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 06:29   #22
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ulcerøs Koliitt og lavkarbo

Har chrons - som er likt UC bare et "annet" sted i tarmen og er etter nå ca 3 mnd på lavkarbo (i tillegg til lavkcal) 95% symptomfri Ingen luft, kramper, diare å snakke om lengre!

På spis-deg-slank kan du også lese om noen med UC som ble symptomfrie:
http://www.spisdegslank.no/index.php...b&tid=1&pid=85

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 09:01   #23
Smufeline
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Spongdal
Alder: 46
Innlegg: 3
Smufeline er på en erverdig vei

Sv: Ulcerøs Kolitt og lavkarbo

Har begynt på Ketolysekuren nå i dag, blir spennende å se hvordan magen reagerer.

Smufeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 12:11   #24
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ulcerøs Kolitt og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Smufeline, her.

Har begynt på Ketolysekuren nå i dag, blir spennende å se hvordan magen reagerer.


Du blir nåkk overrasket og meget glad over å se hvordan det funker
Lykke til!

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 14:29   #25
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ulcerøs Kolitt og lavkarbo

Hvordan går det?

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Morbus Chron/Ulcerøs colitt & lavkarbo? Thorwald Lavkarbo generelt 6 21-01-09 12:19
Lavkarbo og Ulcerøs Colitt Lucky Tess Ketolysekuren 7 16-06-08 10:35
Ulcerøs kolitt og lavkarbo LilNoor Lavkarbo generelt 2 23-03-05 16:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no