Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg trenger sårt noen tips ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-06-12, 11:25   #1
SineK
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 42
SineK er på en erverdig vei
Red face

Jeg trenger sårt noen tips ...

Jeg håper på mange svar her. Vet det er mange flinke og koselige mennesker innpå her.

Vil først starte med å fortelle om meg selv veldig kort.
Jeg er en jente på 23 år, som ble mamma allerede i en alder av 18 år. Før dette svangerskapet var jeg veldig slank og veide rundt 60 kg. I svangerskapet la jeg på meg 20 kg, men disse forsvant fort etter fødselen.
Etterhvert ble jeg aleine med datteren min og spiste altfor mye usunt og store mengder.. Etter et par år møter jeg han som nå er samboeren min og vi har nå fått et barn sammen. Med dette svangerskapet røk det på desto flere kg... Og nå sitter jeg her da... Veier 93 kilo!
Jeg stenger meg ute fra å være med på sosiale ting, for jeg vil ikke vise meg frem. Jeg vil ikke ut i sola om sommeren, for det blir så varmt og jeg finner ingen lette klær å ha på meg- ingenting passer!
Hater meg selv om dagen... Må gjøre noe med dette....

Og det er her jeg håper dere kommer inn- jeg trenger hjelp til hvordan jeg skal få til dette. Jeg føler jeg har vært innom alle mulige kostholds og slankemetoder... Jeg vil ha en livsstils endring. Jeg har prøvd easy life shaker og holdt ut to uker. Holdte på å besvime flere ganger og hadde ingen energi. Sånt fungerer ikke når man har barn og skal være der for dem i hverdagen. Jeg har prøvd å bruke vektklubben på VG- telle kalorier.
Jeg har prøvd Grete Roede på nettkurs, men dette må være det mest tungvindte opplegget jeg har vært borti. Trodde man skulle få god oppfølging osv, men nei...Og nettsidene var tunge å bruke.

Også var jeg her igjen da... Er vel bare 2 mnd siden jeg bestemte meg for å spise lavkarbo. Men så sklei det ut. Mitt første mål var å spise ketolyse, for jeg ville gjerne ha en rask vektnedgang. Jeg har kjøpt Lena Beatrice sin bok, fotballfrue sin bok, Ketolyse boka, lavkarbo oppskriftsbøker... Men likevel sleit jeg med hvordan jeg skulle legge opp dagsmenyen og spise variert...

Jeg vil gjerne klare dette. Tror dere lavkarbo eller ketolyse er det rette for meg? Er man garantert en vektnedgang?

Kan dere komme med noen konkrete start tips?

Det eneste som har skjedd med all min "VINGLING" innen kosthold er at jeg har gått opp i vekt
Hilsen meg, som trenger tips og råd... Gråter nesten hver kveld for hvordan jeg ser ut
Håper noen har lyst til å svare meg. Setter veldig pris på det. Kanskje noen har noen solskinnshistorier å komme med?

SineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 11:27   #2
SineK
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 42
SineK er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger sårt noen tips...

Og må legge til at grunnen til at man også kanskje ikke kommer igang er de gjentatte nedturene... Skulle ønske det fantes en "coach" innen lavkarbo jeg kunne skrive til for råd, tips og motivasjon...

Når jeg gikk på easy life ble veilederen skuffet over meg når jeg ikke klarte det og sånt hjelper jo ikke på... Jeg skylder ikke på andre- har kun meg selv å skylde på. Men sånt bidrar ikke positivt

SineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 12:23   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger sårt noen tips ...

Konkrete stattips?
Vei, mål deg og ta et bilde eller to før du begynner. Stikk gjerne innom legen og få tatt en helsesjekk (kolesterol, stoffskifte, leververdier jern, b12, og d-vitamin iallfall for å få en ok baseline)

1) Kutt ut alt som inneholder hvetemel (gjerne også rug, bygg og havre)
2) Kutt ut alt sukker (du kan kose deg med litt, en dag i uka, men vær da forberedt på at du vil samle vann og gå opp noe av det tapte denne/neste dag).
3) Spis MAT laget av råvarer (fisk, kjøtt, egg, grønnsaker, fugl, skalldyr, litt bær, litt nøtter, litt belgfrukt og litt frukt kan du også bruke)
5) Reduser ris og potet eller utelat det helst.
6) Unngå halvfabrikata og erstatningsmat - spesielt i begynnelsen.
7) Bruk smør, kokoolje, olivenolje. Spis fet fisk. Unngå margariner og prosesserte planteoljer. En frisk kropp trenger naturlig fett, ikke fabrikkfett.
7) Drikk vann.

Gi deg selv 4 uker/28 dager på å prøve ut dette. Vurder så om det har gått bra, om det fører deg i retning de målene du ønsker - eller om du vil justere på noe.

Og kom deg ut i sola. Du trenger d-vitaminen din. Og du bør prioritere å sove godt. Det er viktig både for trivsel og vektnedgang. Litt bevegelse er også bra, men ikke nødvendig i starten.

*tante violett vifter med pekefingeren*

Vel... dette er iallfall forslagene mine. Det er ingen "retning", men det meste faller inn under primal blueprint. Det er en (kostholds-)filosofi som i korte trekk sier
- spis det som forfedrene våre tilpasset seg til (før landbruket = unngå mel/sukker)
- vi er ikke tilpasset for mye karbohydrater
- vi er tilpasset naturlig fett (mettet dyrefett, umettet fiskefett og litt plantefett - men fra planter, ikke fra oljekanner)

Lykke til

PS - om du ramler av vogna er det viktigste å hoppe på igjen, og ikke bli liggende på bakken.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 12:29   #4
SineK
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 42
SineK er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger sårt noen tips ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Konkrete stattips?
Vei, mål deg og ta et bilde eller to før du begynner. Stikk gjerne innom legen og få tatt en helsesjekk (kolesterol, stoffskifte, leververdier jern, b12, og d-vitamin iallfall for å få en ok baseline)

1) Kutt ut alt som inneholder hvetemel (gjerne også rug, bygg og havre)
2) Kutt ut alt sukker (du kan kose deg med litt, en dag i uka, men vær da forberedt på at du vil samle vann og gå opp noe av det tapte denne/neste dag).
3) Spis MAT laget av råvarer (fisk, kjøtt, egg, grønnsaker, fugl, skalldyr, litt bær, litt nøtter, litt belgfrukt og litt frukt kan du også bruke)
5) Reduser ris og potet eller utelat det helst.
6) Unngå halvfabrikata og erstatningsmat - spesielt i begynnelsen.
7) Bruk smør, kokoolje, olivenolje. Spis fet fisk. Unngå margariner og prosesserte planteoljer. En frisk kropp trenger naturlig fett, ikke fabrikkfett.
7) Drikk vann.

Gi deg selv 4 uker/28 dager på å prøve ut dette. Vurder så om det har gått bra, om det fører deg i retning de målene du ønsker - eller om du vil justere på noe.

Og kom deg ut i sola. Du trenger d-vitaminen din. Og du bør prioritere å sove godt. Det er viktig både for trivsel og vektnedgang. Litt bevegelse er også bra, men ikke nødvendig i starten.

*tante violett vifter med pekefingeren*

Vel... dette er iallfall forslagene mine. Det er ingen "retning", men det meste faller inn under primal blueprint. Det er en (kostholds-)filosofi som i korte trekk sier
- spis det som forfedrene våre tilpasset seg til (før landbruket = unngå mel/sukker)
- vi er ikke tilpasset for mye karbohydrater
- vi er tilpasset naturlig fett (mettet dyrefett, umettet fiskefett og litt plantefett - men fra planter, ikke fra oljekanner)

Lykke til

PS - om du ramler av vogna er det viktigste å hoppe på igjen, og ikke bli liggende på bakken.

Tusen takk for litt mer konkrete starttips enn jeg gjerne finner i bøker!

Jeg bor også i Østfold- ser at du gjør det og

Siden du hadde mange gode tips, har du KONKRETE FROKOST forslag for meg også? Det har brukt å gå i mye eggerøre, omelett, bacon... Men blir jo litt lei det ganske fort... :/

SineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 12:38   #5
ElisaT
Medlem
 
ElisaT sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Telemark
Alder: 53
Innlegg: 383
ElisaT er en juvelElisaT er en juvelElisaT er en juvel

Sv: Jeg trenger sårt noen tips ...

Opprinnelig lagt inn av SineK, her.


Siden du hadde mange gode tips, har du KONKRETE FROKOST forslag for meg også? Det har brukt å gå i mye eggerøre, omelett, bacon... Men blir jo litt lei det ganske fort... :/

Jeg spiser ofte lavkarbo brød/rundstykker/knekkebrød/smørbrød med smør og pålegg. Let under oppskriftene, der finner du mange. Vet også at Lena Beatrice har en oppskrift på noen kjempegode rundstykker. Sist lagde jeg meg en stor batch av noen smørbrød, disse her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50182. Jeg frøs mesteparten, og til frokost tar jeg bare ut 2 skriver og toaster dette .

__________________
Best som gjest!
ElisaT er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 12:45   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger sårt noen tips ...

Du finner mange i dette forumrommet: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=116 og spesielt i tråden http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2494

Der ser du også mangfoldet i frokost. Det kan være alt fra "ingenting, er ikke sulten", til rester av gårsdagens middag, til en boks makrell i tomat til den mer klassiske egg&bacon. Selv synes jeg kalde, kokte egg (jeg koker gjerne 10 i slengen) med kaviar eller røkelaks er både raskt og enkelt. Hjemmelaget tunfisksalat (lager en diger porsjon i slengen) er en annen favoritt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 12:51   #7
SineK
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 42
SineK er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger sårt noen tips ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Du finner mange i dette forumrommet: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=116 og spesielt i tråden http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2494

Der ser du også mangfoldet i frokost. Det kan være alt fra "ingenting, er ikke sulten", til rester av gårsdagens middag, til en boks makrell i tomat til den mer klassiske egg&bacon. Selv synes jeg kalde, kokte egg (jeg koker gjerne 10 i slengen) med kaviar eller røkelaks er både raskt og enkelt. Hjemmelaget tunfisksalat (lager en diger porsjon i slengen) er en annen favoritt.

Tusen takk. Kjenner jeg blir varm i hjerterota når snille folk svarer meg! Blir motivert

SineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 14:30   #8
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Jeg trenger sårt noen tips ...

Du har fått fine råd. Selv begynte jeg litt Fedonsk, men ikke så langt unna det Smgj fotklarer. Etter hvert leste jeg mer, testet og forholdt meg til kroppens reaksjoner. Synes du det er vanskelig, så tror jeg dette er en bedre start enn å gå rett på de mest ekstreme atkins/ketolyse...

Har gått ned 18kg på et år, så alle raser ikke ned, men lvakarbo har definitivt hjulpet meg med ellers mange odds i mot meg!

Lykke til.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 16:42   #9
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg trenger sårt noen tips ...

Har lyst til å komme med et innspill her jeg også.
Selvfølgelig kan du klare dette!
Men den aller største jobben med dette er å ha med seg hodet. Du kan velge hvilken som helst retning her inne, og ja du kommer helt sikkert på sikt til å gå med i vekt. Men uansett hva du velger er det aller viktigste å innstille hodet ditt på hva som kommer, og lage en plan.
Ja, du kommer til å bli drittlei, sannsynligvis så kommer du til å miste all energi i en periode, og det er ikke hver uke du kommer til å se at du går ned. Du kommer til å ha lyst på mat du ikke skal spise, det kommer til å bli vanskelig at andre rundt deg spiser ting du har yst på, og du kommer til å få kommentarer på hva du spiser.
Dette kommer du til å måtte takle i lang tid fremover, helt til den dagen du merker at dette er riktig for meg, og jeg trives med denne maten. Ser du på det som en kjapp kur, så kommer det ikke til å gå.

Dette høres sikkert veldig depressivt ut, men det jeg prøver å få frem er at du må bestemme deg. Dette MÅ være det viktigste du gjør for deg selv, slik at du klarer å takle alle de fristelsene og nedturene som kommer til å komme.

Lavkarbo, er som alle andre måter å gå varig ned på, ikke en «enkel» løsning. Du kommer til å måtte jobbe for det, men igjen, selvfølgelig kommer du til å klare det hvis du vil, og det er viktig nok for deg J

I tillegg, planlegg, planlegg, planlegg. Det er det aller viktigste du kan gjøre for å unngå å gå på en smell, og ikke få det til.

Masse lykke til!

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 17:36   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger sårt noen tips...

Opprinnelig lagt inn av SineK, her.

Og må legge til at grunnen til at man også kanskje ikke kommer igang er de gjentatte nedturene... Skulle ønske det fantes en "coach" innen lavkarbo jeg kunne skrive til for råd, tips og motivasjon...

Når jeg gikk på easy life ble veilederen skuffet over meg når jeg ikke klarte det og sånt hjelper jo ikke på... Jeg skylder ikke på andre- har kun meg selv å skylde på. Men sånt bidrar ikke positivt


Lavkarbo.no vil være coachene dine Start din egen journal hvor du noterer ned litt av hvert. Her vil du også se at ingen blir skuffet om du skjærer litt utenfor stien av og til, men heller komme med oppmuntring, trøst, forslag til hvordan unngå å gjøre så mange feil osv.

Så start din egen journal, begynn å legg ut mat, tanker, spørsmål osv, og post så en egen tråd der du inviterer alle til å besøke journalen din

Ellers har smgj som vanlig gitt utmerkede råd

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 18:45   #11
SineK
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 42
SineK er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger sårt noen tips ...

Nå blir jeg glad. Logger inn her og ser alle de flotte svarene!
Tusen takk! Planlegge skal jeg bli flink på! Jeg gleder meg til å komme ordentlig igang...

Skal lese gjennom rådene deres flere ganger, for var mye lurt å hente her..

SineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 22:40   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg trenger sårt noen tips ...

ER du et vanemenneske som liker å spise det samme hver dag? finn da favorittmatvarene dine og sette dem sammen til f.eks 3 måltider. Legg inn på diett.no og se om det blir riktig forhold mellom protein, fett og karbo og juster hvis nødvendig. Om du trenger forskjellig mat hele tida må du bare bruke oppskriftsdelen her inne masse og planlegge innkjøp.

Jeg er et vanemenneske og spiser det samme hver dag
ett måltid med kylling, ost, olje og tahini.
et andre med finnbiff + som over.
et tredje med kokte egg eller en bakt sak med egg + stor salat av friske grønnsaker med tahini og olje+ost og påleggslaks. Ikke det beste eksempelet men ihvertfall noe å se på.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger så sårt noe motivasjon nå! Nupsida Ketolysekuren 13 08-11-10 21:24
Trenger sårt litt gode tips her. Bo hos andre en uke, hvordan klare være i ketose? Smurfepia Spørsmål og svar 1 04-04-09 11:17
Trenger sårt forslag til meny jente77 Ketolysekuren 20 06-06-08 18:18
Trenger sårt svar ...! julimamma Lavkarbo generelt 12 23-11-07 21:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no