Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-10-11, 14:14   #1
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Hvem har vel ikke sett en diskusjon om kosthold der slike argumenter titter nesa fram: "Jada, ALT er farlig, selv gulrøtter kan jo sikkert være farlig, særlig!" eller noe på linje med "Jada, det er jo ikke heroin det er snakk om, det er mat!"

Javisst, gulrøttene står jo i grønnsakshagen og vifter med hvite blomster og grønne blad, og har vært på tallerkenen siden steinalderen, bortsett fra at vi ikke hadde tallerkener på den tiden, så de er garantert greie. Bortsett fra på ketolysekuren, Atkins introduksjon og andre "strenge" lavkarboretninger.

Eller? Haaaar du nå sjekket?

Ifølge siste Biolog (nr 2 2011, s. 25) inneholder gulrot: "foruten provitamin A og vitamin B6, også giftstoffene myristicin, falcarinol og falcarindiol og den svært giftige polyynen carototoxin."

Videre: "De kan gi allergier og dermatitter og falcarinol binder seg til cannabinolreseptoren (CB1) og gir hallusinasjoner."

"Slike mengder giftstoffer ville aldri vært godkjent dersom de var "syntetiske"."

"Myristicin [...] finnes i gulrot og mange andre skjermplanter. Seks til sju milligram er tilstrekkelig for å oppnå en psykofarmakologisk effekt."

Hasj, altså. Cannabis. Ikke heroin.

Av en eller annen grunn, sikkert en eller annen miljøskade, synes jeg dette er skikkelig morsomt.

Meeeen det kan jo være bare fordi jeg spiste masse gulrøtter til middag i går...

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 14:18   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Gimme a carrot!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 14:18   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Hohohoooo, jeg vil ha gulrøtter til middag

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 17:01   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Lit up 'em carrots, man! Far out!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 17:45   #5
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

:svimer rundt etter å ha spist gulrøtter:



__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 17:55   #6
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

:knegg:

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 18:09   #7
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 41
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Gulrøtter er kreftfremkallende for røykere, av en eller annen grunn

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 18:11   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

Gulrøtter er kreftfremkallende for røykere, av en eller annen grunn

Det skyldes betakarotenen....

Derfor finnes det mange medisiner med eller uten betakaroten avhengig av om de røyker eller ikke....

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 20:17   #9
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Jeg spiser ikke særlig store mengder gulrøtter pga oksalat innholdet http://www.matoghelse.no/mat/2007/10...-deg--syk.aspx

(har ikke nyrestein men har for mye oksalater)

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 20:25   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Jeg spiser ikke gulrøtter, fordi det smaker vondt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 22:03   #11
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Ifølge artikkelen er det liknende stoffer i persille og mye annet grønt.

Lurer på om vegetarianere vet hva de egentlig "går på"?

Hihi.

Stemmer det at vegetarkosthold anbefales for dem som vil ha spirituelle opplevelser / være alternativ? Mulig det bare er noe den gulrotifiserte hjernen min finner på.

Det blir neppe det samme med bacon, iallfall .

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 23:04   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Sitter giften i det grønne vi ikke skal spise?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 23:15   #13
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Sitter giften i det grønne vi ikke skal spise?

Tror ikke det, det står at "grønnsakene ble most" og "testet gulrotekstrakter".

"Typiske konsentrasjoner er 34,4 mg/kg myristicin, 30,3 mg/kg falcarinol og 83,6 mg/kg falcarindiol bestemt som våtvekt gulrot. Carototoxin forekommer i omtrent 2 mg/kg."

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 17:57   #14
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Og jeg som spiste litt til middag idag. Skal i selskap i kveld, det blir trolig litt vin, så dette blir spennende...

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 18:13   #15
Lilleslem
Medlem
 
Lilleslem sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 164
Lilleslem er på en erverdig vei

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Den ene eller andre rusen Jeg testet positivt på alkometer da jeg var i ketolyse

__________________



]
Lilleslem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 18:48   #16
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Myristicin [...] finnes i gulrot og mange andre skjermplanter. Seks til sju milligram er tilstrekkelig for å oppnå en psykofarmakologisk effekt.

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Typiske konsentrasjoner er 34,4 mg/kg myristicin

Hm, så det betyr at det bare skal 175 gram gulrot til for å få i seg 6mg myristicin?!? Det er jo ikke så mye... 2 medium gulrøtter ca...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 20:03   #17
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

Gulrøtter er kreftfremkallende for røykere, av en eller annen grunn

Kilde på dette?

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 20:10   #18
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Kilde på dette?

Jeg har ikke kilder på dette, men vi har ofte "medisinmenn" innom jobben og de har vært meget klare på medisiner som inneholder betakaroten er ugunstige for røykere og at de må ta et alternativ.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 20:14   #19
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Kilde på dette?

Du kan kanskje henvende deg til Pfeizer, Alcon, Actavis m.f. hvis du lurer? De kan nok svare deg.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 21:00   #20
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Hm, så det betyr at det bare skal 175 gram gulrot til for å få i seg 6mg myristicin?!? Det er jo ikke så mye... 2 medium gulrøtter ca...

Ja, hvis detaljene i den artikkelen stemmer.

Jeg har aldri hatt hallusinasjoner etter to gulrøtter. Egentlig ikke i det hele tatt, når jeg tenker meg om.

Noen som vil prøve?

Hvis dere kjenner noen som blir usaklig lykkelige av å pusle i kjøkkenhagen, vet dere nå hvorfor.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 22:47   #21
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Haha! Dette visste du ikke om gulrøtter!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg har ikke kilder på dette, men vi har ofte "medisinmenn" innom jobben og de har vært meget klare på medisiner som inneholder betakaroten er ugunstige for røykere og at de må ta et alternativ.

Var dette jeg trodde du henviste til. Studien heter "Alpha-Tocopherol, Beta-Carotene Cancer Prevention (ATBC) Trial".

Denne studien er gjort på tilskudd av antioksidanter, og kan på ingen måte overføres til antioksidantinntak i form av mat. Dosene er på et helt annet nivå, og i matvarer er det mange stoffer som påvirker hverandre.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Visste du dette om stangselleri? Yrla Generell ernæringsdebatt 11 10-10-11 18:10
Det selges mye dumt her i verden, men dette her må vel ta kaka? Haha marjusen Ketolysekuren 13 26-10-10 15:56
Sei med raspede gulrøtter xeena82 Middag 0 24-05-08 13:47
Visste vi det ikke.......lettprodukter er FY ! Nille Nyheter / media 3 05-07-04 15:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no