Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Mat med god smak

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-07-10, 19:56   #1
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Mat med god smak

Jeg har lest litt i forumet her. Jeg er tilhenger av å gå ned i vekt, men skal man gjøre det via en diett, holder det ikke med tanggrateng, spinatsalat med noen merkelige ingredienser som man bestiller over internett.

Jeg har lyst til å spise, kylling/Kjøtt av alle forskjellige slag like det og kose meg med det. Jeg har også forstått det sånn at Melkeprodukter, melprodukter (f.eks. pasta/brød), ris og poteter er bannlyst i en lavkarbodiett. For meg er gode sauser viktig i måltidet, men de baserer seg i stor grad på mel som ingrediens.

I forigårs grillet jeg kyllingfillet marinert i Santa Maria allround BBQ Marinade, servert med Grønn salat, Søtpoteter, Toro Whiskysaus og Basmatiris.

Jeg vil gjerne ha oppskrifter på gode sauser som ikke bryter lavkarbo-reglene. Jeg ser at noen skriver at de bruker Rømme/ Creme Fraiche (smaksløst spør du meg), og ønsker å unngå å bruke dette (Dette er vel melkeprodukter og burde vært "Bannlyst" uansett?)

torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 20:33   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Mat med god smak

Hei,
I og med at du ønsker å spise god mat når du skal ned i vekt så har du kommet til det rette stedet.
Dersom du søker på ’saus’ og begrenser til kun i tittel så får du opp masse forslag. I tillegg så finned det jo en egen sause-tråd: Våre fantastiske lavkarbosauser
Husk at mange av de favorittrettene du har i dag ofte med ennkle knep kan gjøres lavkarbo vennlige. Melk og bl.a. youghurt inneholder for mye melkesukker og brukes derfor ikke på lavkarbo men disse meieriproduktene er tillatt (husk light produkter er bannlyst) smør, fløte, rømme, CC, CF og ost. …og som du sier mel-produkter, ris og poteter hører ikke hjemme på lavkarbo, dvs. lavkarbo varianten Fedon der kan man spise begrensede mengder ris, fullkornpasta.
Vil bare minne på at kjøpe krydderblandinger, marinader, posesauser, ferdigsauser etc. som oftest inneholder sukker, som jo er helt fy, fy… Når du får lest på næringsinnholdet på disse varene så vil du bli sjokkert over hvor mye sukker de inneholder.
Søtpotet er heller ikke lavkarbo, man kan spise grønnsaker som vokser over jorden bortsett fra mais og i tillegg kan man spise løk.
…ellers finner du masse matnyttig informasjon beregnet på nykommere i lavkarboverdenen her: Til alle nybegynnere på lavkarbo…
Der finner du bl.a. link til en hedig brosjyre om hva du kan spise på lavkarbo, ’LCHF på tre minutter’.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 20:44   #3
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Mat med god smak

Melkeprodukter i seg selv er ikke fyfy.Det er melkeprodukter tilsatt sukker som er fy fy. Dette omhandler melk, youghurt og lettprodukter. Ost, skyr, CF, CC, sæterrømme, fløte etc kan man spise. Istede for bruke rømme kan du jo prøveå bruke kremost eller skyr naturell, eller fløte, eller urter! Ja, mbare fantasien setter grenser. Prøv å lag bernaisesaus fra grunnen av. Med ordentlig estragon. Deilig.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 21:05   #4
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Mat med god smak

Johannesbrødkjernemel (helsekost) funker som jevning i saus. Og så MÅ du bruke kremfløte for å spe den Og lage med godt smør. Det er så nammi atte. Du kan for eksempel spise kjøttkaker i brun saus med kålstuing. Du rører tyttebær med splenda og tada!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 21:15   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Mat med god smak

Jeg lager kjempegode sauser uten mel. En av mine desiderte favoritter er å steke masse tynne skiver av sopp i masse smør, krydre med salt og pepper og så helle over en kartong kremfløte. Så har jeg i litt soyasaus og lar det småkoke en stund.

Eller jeg heller en kartong kremfløte i en gryte, har i en boks kremost med god smak (feks. pepper eller urter) og lar det smelte i fløten. Kjempegod saus, du kan variere smaken med alle slags smakssatte kremoster. Rekeost er godt til fisk.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 09:05   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mat med god smak

Det finnes yoghurter vi kan spise også. Jeg tåler tyrkisk/gresk yoghurt ganske greit. Den er også langt fetere enn norsk yoghurt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 10:03   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Mat med god smak

Opprinnelig lagt inn av torgn, her.

Jeg vil gjerne ha oppskrifter på gode sauser som ikke bryter lavkarbo-reglene. Jeg ser at noen skriver at de bruker Rømme/ Creme Fraiche (smaksløst spør du meg), og ønsker å unngå å bruke dette (Dette er vel melkeprodukter og burde vært "Bannlyst" uansett?)

Rømme - smakløst?! Hva i all verden har du blitt servert?! Stek en kyllingfilet i smør i panna og krydre den godt, jeg bruker salt, pepper og basilikum, men bruk det du liker. Når kyllingen er ferdig hiver du en smørklatt til i panna, mer krydder og til slutt 1-2 ss seterrømme. Trekk nå panna av plata og rør rømmen ut i smøret og hell sausen over maten. Kom ikke og fortell meg at det er smakløst!!!!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 19:54   #8
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Mat med god smak

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Rømme - smakløst?! Hva i all verden har du blitt servert?!

Godt spørsmål !

Takker for mange gode forslag

torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann med smak Marianne Smoothies / drikke 2 05-06-11 10:44
Endrer smak Shrinking Line Lavkarbo generelt 10 15-12-09 20:01
Imsdal med smak cilemora Ketolysekuren 1 08-09-07 11:44
Litt rar smak... donjuanwannabe Smoothies / drikke 12 19-07-05 15:57
Proteinpulver med smak Gine Lavkarbo generelt 5 15-07-05 14:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no