Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvordan virker ketosen?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-04-11, 12:30   #1
sasiv
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 11
sasiv er på en erverdig vei

Hvordan virker ketosen?

Hei alle.
Nå er jeg ganske sikker på at jeg er i ketose. Hva skjer nå? Noe jeg kan gjøre for å "hjelpe" til litt. Kjenner jeg blir fort sliten (tom) men prøver å være aktiv. Klarer ikke det vanlige treningsopplegget mitt med mye styrke, spinning o.l. Men noe tilnærmet. Spiser max 10 karb pr. dag. Vil jeg da være i ketosen helt til jeg "sprekker"? Masse spørsmål men håper på svar.

sasiv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 12:49   #2
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Hvordan virker ketosen?

Hei. Hvorfor max 10 gram karbo?

Atkins satte en veldig lav grense når han først startet med kuren sin, men fant ut at det ikke var mer effektivt enn om man gikk litt høyere. Nå vet jeg ikke om du er mann eller kvinne, men du kan sikkert godt ligge på mellom 15 og 20 gram. Mange finner forøvrig ut at de får bedre nedgang om de ikke ligger alt for lavt. Enkelte er i ketose helt opp til 50 gram også, men det er svært individuelt hvor mye karbo man kan få i seg og fortsatt forbli i ketosen.

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har spist lavkarbo, men den slappheten du beskriver er veldig vanlig. Ofte følges den også av hodepine og svimmelhet. Dette er kroppens reaksjon på at den plutselig ikke får i seg karbohydrater lenger. Det vil ta litt tid før kroppen din venner seg til å benytte ketoner som drivstoff like effektivt som du brukte karbohydrater før. Tilpass treninga til hva du kjenner at kroppen klarer. Snart vil det løsne, og du vil bli i stand til å trene hardt igjen.

Jeg tror jeg absolutt vil anbefale å lese minst en av bøkene på de tre mest vanlige ketogene diettene.
Slank med Ketolyse - Torkil Andersen
Den nye Atkinsdietten (tror jeg) - Robert Atkins
En av bøkene til Skaldeman (utifra hvor mye du skal ned)

Alle disse vil nok gi deg gode tips som du kan bruke for å holde deg til det kostholdet du velger. Gå innom de forskjellige underforumene (for hver retning) og les noen av de klistra trådene, så får du i det minste en grunnleggende forståelse for retningene før du gjør et valg.

Lykke til

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 16:12   #3
sasiv
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 11
sasiv er på en erverdig vei

Sv: Hvordan virker ketosen?

Takk for svar.
Jeg er kvinne, 36 år og skikkelig lei av Grete Roede. Kjøpte Frisk med lavkarbo og ville prøve dette. La meg lavt i karbo for jeg tenkte å se hvordan det ville fungere, og heller legge til mer etterhvert som jeg blir kjent med dette. Begynte på søndag, så er nå i mitt 6.døgn, og kjøpte Ketose-sticks i dag som ga utslag. Kjenner at det er skikkelig nifst å spise så mye NEI-mat, men har virkelig lyst å gi dette en sjanse. Ingen nedgang i vekt enda, men håper det kommer. Når det er sagt er målet mitt å gå ned ti kilo, og det får ta den tida det tar.

sasiv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 16:25   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan virker ketosen?

Lurer på hvorfor du tror du kommer til å sprekke? Det er ikke farlig og øke karboinntaket noe - du kan faktisk spise opptil 70 gram karbo pr dag uten å redusere fettinntaket.
Noen er i ketose opptil 50 gram pr dag, andre mindre, andre mer... finn din egen vei.

Tell karbo - jeg ville lagt meg på rundt 20 ihvertfall i starten. Det er ingen poeng i å ligge for lavt, ting går ikke raskere for det

Konsentrer deg om å nyt maten istedet - spise mye og god riktig lavkarbomat. Tren lett de første par ukene, så kan du begynne å sjekke ut hvordan din kropp fungerer på lavkarbo.

Dette er det som er livet... god mat, god næring og god helse

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 18:41   #5
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan virker ketosen?

Gratulere med valget ditt om å gå over til LCHF
Det med utmattelse og føle at du ikke klarer å trene skikklig vil forsvinne på sikt. Du er jo ganske så fersk i gemet, så gi det tid så vil du klare å yte som før. Jeg hadde det likedan ifjor sommer. Klarte liksom ikke slepe bena med meg når jeg jogga og lurte en stund på hva som var galt med meg, men det gikk over og nå trener jeg som regel minst 5 ganger i uka uten problem Så dette går bra.Men prøv deg litt frem ang. hvor mange karber du kan ha eller bør ha iforhold til energi og velvære. X fingrene og heier på deg jeg

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan virker karbohydrat-utregnerene på nettet? Kanskje Spørsmål og svar 10 27-02-11 08:19
Partystoppere - Hvordan virker de egentlig? Cassiopeia Lavkarbo generelt 10 24-02-11 12:54
Hvordan virker dette? thveld@yahoo.no Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 14-08-10 22:18
Hvordan virker iskrem-maskiner? kamp Spørsmål og svar 1 25-10-09 16:00
Pes (hvordan få andre til å forstå at ketolyse virker?) Regan Ketolysekuren 11 07-01-09 10:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no