Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 13-10-11, 15:26   #10776
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvorfor står det på Lite ølboksen jeg kjøpte i dag at den har mindre kalorier?? Er kaloriene i denne boksen mindre enn dem i vanlig øl?? En stor kalori, en mindre kalori og og en bitteliten kalori. Det heter da vel færre??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 13-10-11, 15:35   #10777
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Men jeg tror den nederste til høyre var vel optimistisk!

Jo,kanskje det
Men av og til

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 13-10-11, 15:38   #10778
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvorfor står det på Lite ølboksen jeg kjøpte i dag at den har mindre kalorier?? Er kaloriene i denne boksen mindre enn dem i vanlig øl?? En stor kalori, en mindre kalori og og en bitteliten kalori. Det heter da vel færre??

Det er bare bittesmå kalorier i liteøl

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 13-10-11, 15:52   #10779
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Det er bare bittesmå kalorier i liteøl

Jaa!!! Der har vi det! De er så små at vi siler dem mellom tenna og spytter dem ut! Derfor det funker altså...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 13-10-11, 15:56   #10780
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jaa!!! Der har vi det! De er så små at vi siler dem mellom tenna og spytter dem ut! Derfor det funker altså...

Sånn er det ja!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 13-10-11, 20:50   #10781
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg lurer på om det er noe jeg kan bruke krafta som er igjen fra fårikålen til? Det slo meg med ett at det kanskje er dumt å kaste det som blir igjen. Kunne det f.eks funke til lapskaus?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 13-10-11, 22:09   #10782
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg lurer på om det er noe jeg kan bruke krafta som er igjen fra fårikålen til? Det slo meg med ett at det kanskje er dumt å kaste det som blir igjen. Kunne det f.eks funke til lapskaus?

Moren min pleide å drøye kraften til en middag til ved å putte kjøttpølser oppi! Nå finnes det jo lavkarbo- pølser i mange varianter. Eller hva med små kjøttboller?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 13-10-11, 22:20   #10783
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Moren min pleide å drøye kraften til en middag til ved å putte kjøttpølser oppi! Nå finnes det jo lavkarbo- pølser i mange varianter. Eller hva med små kjøttboller?

Derfor jeg tenkte lapskaus, vettu. Tenkte f.eks om jeg bare kjøpte inn en del lapskausgrønnsaker (kålrot, purre, sellerirot etc) og lammekjøtt som jeg kan lage små kjøttboller av, og trekke i kraften med ekstra vann og litt krydder, om det blir gangbart?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 13-10-11, 22:30   #10784
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Derfor jeg tenkte lapskaus, vettu. Tenkte f.eks om jeg bare kjøpte inn en del lapskausgrønnsaker (kålrot, purre, sellerirot etc) og lammekjøtt som jeg kan lage små kjøttboller av, og trekke i kraften med ekstra vann og litt krydder, om det blir gangbart?

Høres godt ut - og jeg liker ikke sau annet enn som fårepølse... !

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 13-10-11, 22:32   #10785
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Høres godt ut - og jeg liker ikke sau annet enn som fårepølse... !

Det er jo litt forskjell på sau og lam, synes jeg! Lam er absolutt å foretrekke. Jeg hadde til og med tenkt å dra den så langt som å lage "medisterdeig" med å kjøpe spekk eller ister av gris og blande i lammekjøttdeigen. Foreldrene mine blander alltid i grisespekk i f.eks elgkjøttdeigen de kverner, og det funker bra!
Ja, men da har jeg en plan!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 13-10-11, 22:35   #10786
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er jo litt forskjell på sau og lam, synes jeg! Lam er absolutt å foretrekke. Jeg hadde til og med tenkt å dra den så langt som å lage "medisterdeig" med å kjøpe spekk eller ister av gris og blande i lammekjøttdeigen. Foreldrene mine blander alltid i grisespekk i f.eks elgkjøttdeigen de kverner, og det funker bra!
Ja, men da har jeg en plan!

Sier det BÆ er det uspiselig i andre fasonger enn pølse! ... er nå min mening. Sliter med fårefettsmaken... (Og ja, jeg kjenner den i "lam" også.)

Husets Herre har forsøkt både omvending, lett tvang og eksorsisme... men jeg har nok ingen ulv i stamtreet... sau er for ullsokker. (Nei, nå er jeg trøtt og skal slutte å skrive svada.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 13-10-11, 22:41   #10787
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hehehe, ja, se der! Jeg skjønner vi er ulike. Det å f.eks prøve å forklare hvordan jeg kan elske både whisky og calvados, men brekke meg av selv den dyreste flotteste mest eksklusive cognacen er noe ikke enkelte kan forstå, de må bare godta det.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 13-10-11, 22:47   #10788
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hehehe, ja, se der! Jeg skjønner vi er ulike. Det å f.eks prøve å forklare hvordan jeg kan elske både whisky og calvados, men brekke meg av selv den dyreste flotteste mest eksklusive cognacen er noe ikke enkelte kan forstå, de må bare godta det.

Det skjønner jeg godt. Calvados er jo bare nydelig! Det er eplebrennevin.
Jeg klarer heller ikke smaken av cognac...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 13-10-11, 23:02   #10789
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Noen som har en fin nettside hvor jeg kan lære meg de forskjellige strikke og hekle tinga? tenker på feks når det står lage en ekstra maske, omvendt løkke osv?

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 14-10-11, 00:47   #10790
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av ThereseA, her.

Noen som har en fin nettside hvor jeg kan lære meg de forskjellige strikke og hekle tinga? tenker på feks når det står lage en ekstra maske, omvendt løkke osv?

Drops design har instruksjonsvideoar på både strikking og hekling.


Photo, "pølsikål" var ein slager her i huset, det var alltid kål til overs då vi var små. Eller eventuelt "bollikål", altså trekke kjøtbollar i krafta. Å tilsette dei grønsakene du vil ha burde vere ei grei sak.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 14-10-11, 09:22   #10791
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Takk Furine

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 14-10-11, 12:06   #10792
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Mens vi snakker om kjøtt, noen som har en god forklaring på hvorfor jeg ikke tåler kjøtt (i store mengder?)

Jeg har bestandig fått magetrøbbel av å spise ribbe, pinnekjøtt, saltkjøtt, oksekjøtt, fårikål, etc. Altså kjøtt som er rent, og kanskje litt fett? Jeg har lenge trodd at det var fordi disse tingene ofte serveres med saus og andre ting som ikke er spesielt godt for magen, men jeg har funnet ut at selv en bit rent kjøtt uten tilbør gjør meg dårlig i magen.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 14-10-11, 12:25   #10793
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av ThereseA, her.

Noen som har en fin nettside hvor jeg kan lære meg de forskjellige strikke og hekle tinga? tenker på feks når det står lage en ekstra maske, omvendt løkke osv?

Om du skjønner engelsk godt nok, så er knittinghelp.com og en fin side med mange videoer. De instruerer i både kontinental og engelsk strikking.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 14-10-11, 12:25   #10794
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Mens vi snakker om kjøtt, noen som har en god forklaring på hvorfor jeg ikke tåler kjøtt (i store mengder?)

Jeg har bestandig fått magetrøbbel av å spise ribbe, pinnekjøtt, saltkjøtt, oksekjøtt, fårikål, etc. Altså kjøtt som er rent, og kanskje litt fett? Jeg har lenge trodd at det var fordi disse tingene ofte serveres med saus og andre ting som ikke er spesielt godt for magen, men jeg har funnet ut at selv en bit rent kjøtt uten tilbør gjør meg dårlig i magen.

Kan hende du ikke har så mye proteinnedbrytende enzymer? Jeg hadde dårlig fordøyelse (ufordøyd mat og dårlig næringsopptak) og kjøpte meg superenzymer med magesyre i - og det virket kjempefint for min del. Tok dem til større måltider og jeg kunne se (etter 6-12 timer) om jeg hadde glemt å ta tabletten til et stort måltid.

Nå er jeg bedre og glemmer ofte tablettene...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 14-10-11, 12:35   #10795
Egwene
Seniormedlem
 
Egwene sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Nord-Trøndelag
Alder: 33
Innlegg: 692
Egwene er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Noen tips for en frøken som har litt søvnvansker for tiden?
Sover ganske dårlig, sovner sent og jeg klarer liksom ikke å få snudd døgnet mitt igjen

__________________
Egwene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og styrketrening
Gammel 14-10-11, 12:48   #10796
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Egwene, her.

Noen tips for en frøken som har litt søvnvansker for tiden?
Sover ganske dårlig, sovner sent og jeg klarer liksom ikke å få snudd døgnet mitt igjen

Du snakker om deg selv ikke sant? Legger du deg i rett tid? Uten og lese? Min erfaring er at det må "tvinges" tilbake til normalen. Jeg sliter mentalt om jeg har flere dager etter hverandre der jeg er i seng etter midnatt... og det forplanter seg.

Så jeg går vanligvis på badet halv ti hver kveld (når jeg jobber, når jeg har gått sykemeldt en time senere), og går og legger meg. Slukker lyset, kjølig soverom. Så setter jeg på klokka til "rett tid" dagen etterpå, feks etter 8 timer eller hva man nå har som søvnbehov. Står opp uansett. Gjentar over 3-4 dager så pleier jeg og være så trøtt tilslutt i rett tid at det går greit

Vet ikke hvilken dagsrytme du har ellers, jobber du, går du på skole? Har du barn?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 14-10-11, 13:28   #10797
Egwene
Seniormedlem
 
Egwene sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Nord-Trøndelag
Alder: 33
Innlegg: 692
Egwene er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ja, snakker om meg selv :P
Er ingen barn her i gården, hehe.

Jeg går kveldsskole, men kun to ganger i uken.
Også er jeg arbeidsledig, så jeg tror det har litt med det å gjøre. For jeg føler jeg ikke har noe å stå opp for lenger :/
Så tror det har sklidd ut etter det.

Men skal prøve å tvinge meg opp tidlig i helgen og ikke legge meg for sent
Er det noe man kan drikke etc, som hjelper med å roe kroppen så man får sovnet inn litt fortere?

__________________
Egwene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og styrketrening
Gammel 14-10-11, 13:31   #10798
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Egwene, her.

Ja, snakker om meg selv :P
Er ingen barn her i gården, hehe.

Jeg går kveldsskole, men kun to ganger i uken.
Også er jeg arbeidsledig, så jeg tror det har litt med det å gjøre. For jeg føler jeg ikke har noe å stå opp for lenger :/
Så tror det har sklidd ut etter det.

Men skal prøve å tvinge meg opp tidlig i helgen og ikke legge meg for sent
Er det noe man kan drikke etc, som hjelper med å roe kroppen så man får sovnet inn litt fortere?

Dersom du søker litt på nettet, vil du finne haugevis av "søvnhygiene"- regler/råd/tiltak! Se om det er noen du kan tenke deg å prøve!

I tillegg kan du (om du ikke alt gjør det) ta 600mg magnesium like før sengetid! Magnesium er litt muskelavslappende og dermed litt søvndyssende!

Lykke til med å finne din metode!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 14-10-11, 13:34   #10799
Egwene
Seniormedlem
 
Egwene sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Nord-Trøndelag
Alder: 33
Innlegg: 692
Egwene er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Takk takk^^
For føler jeg er småtullete i hodet for tiden pga søvnen og at jeg ser småsliten ut.
Jeg vil jo ikke se ut som en zombie FØR halloween :P

__________________
Egwene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og styrketrening
Gammel 14-10-11, 13:47   #10800
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Tror nesten det er like mange måter å få stell på søvnen som det finnes forskjellige søvnproblemer.
Jeg har slitt med insomnia i flere år, men sover nå mere veldig godt, og kan snu litt på døgnrytmen ettersom, uten at det går utover søvnkvaliteten. Jeg er heller ikke i arbeide. Jeg har et par fingerregler:
-Om jeg ikke sovner innen en time, så sovner jeg ikke. Da står jeg opp og gjør noe annet en stund. Gjerne noe monotont, og jeg passer på å tenne færrest mulig lys i rommet om jeg må opp igjen
-Senga er et litt "hellig" sted, jeg verken spiser, ser film, røyker eller noe sånt på senga. Senga får kun lov til å brukes til tre ting; søvn, sex, lesing. Jeg leser alltid på senga for å roe meg ned.
-Om jeg fortsatt ikke får sove så pleier jeg prøve meg på litt autonom trening; altså at jeg strammer og slapper av i hvert lite ledd i kroppen, fra tærne til fingertuppene. Det er ganske søvndyssende
-Jeg MÅ lufte før jeg legger meg. Merker at søvnkvaliteten blir dårligere om det er varmt i rommet
-Om det er noe så enkelt som at hodet mitt er for fullt av tanker, så prøver jeg å få tenkt gjennom dem før jeg legger meg. Gir meg selv provisoriske løsninger, sånn at jeg slipper at det kverner når jeg prøver å slappe av for å sovne
-Magnesium kan funke fett! Men ikke gå for hardt ut. Kjipt å sovne for så å bråvåkne fordi man MÅ! PÅ! DO! (Magnsesium i visse doser kan virke lakserende, og ikke minst gi sure oppstøt, men det kan man unngå om å man trapper litt forsiktig opp).

Og i forhold til det å ikke ha noe å stå opp til, det kjenner jeg meg veldig igjen i, så jeg har skapt min egen formiddagsrutine, helt enkel, men akk så nødvendig. Jeg står opp, setter på kaffe, slår på pc-en, ser nyhetssendinger og leser nettaviser (jeg har ikke tv, så jeg får ikke sett nyhetene på kvelden som folk flest). Jeg spiser frokost, og gjør forefallende: legger klær i klesskapet, tar oppvasken, smårydder litt, feier over gulvet, etc. Og så går jeg på kafé. Så godt som hver dag, uansett vær, og uansett om jeg får noen med meg eller ikke. Tar med meg en bok om jeg er for meg selv. Dette gjør jeg så godt som hver dag, og da blir det min rutine, og noe å stå opp til all sin enkelhet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 5 (0 medlemmer 5 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no