Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Jaktstart og kosthold under jakta

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-08-11, 10:44   #1
GretheH
Medlem
 
GretheH sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Namsskogan
Alder: 47
Innlegg: 193
GretheH er på en erverdig vei

Jaktstart og kosthold under jakta

Ja, nå er det snart jaktstart, men jeg gruer litt.
Jeg har nå vært i ketose siden begynnelsen av april, formen er grei men jeg har ikke så voldsomt til utholdenhet. Jeg spiser under 10 gram karbo/døgnet nå og er redd for å gå helt tom midt på fjellet!

Under en vanlig jakttur (i fjor) har jeg vært i fjellet i 2-4 timer, spist hjemmelagd energibar av nøtter, honning og sjokolade, og drukket masse vann. Men i år kan jeg jo ikke det....

Hva vil være lurt for meg nå før jaktstart? Øke karbo inntaket? Hva med nisten? Og etter turen?

Jeg greier fint å gå lange turer nå, sykle og dra på fisketurer....men jakt er så mye mere intenst og energikrevende.

__________________
Hilsen Grethe
Min journal
GretheH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo, moderat fett Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 11:15   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Ta med deg hardkokte egg. Spekepølsesnabber... nøtter?

Siden det bare er maks 4 timer er det ikke all verden du trenger av påfyll for å klare deg hjem.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 21-09-11, 11:37   #3
Ellep
Medlem
 
Ellep sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oppland
Innlegg: 101
Ellep er på en erverdig vei

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Hei
Jeg er så heldig at jeg har jakt-terreng i nærheten av huset mitt.
Rekker 3 timers tur før det blir mørket (ca. 4 km i blautmyrer og ellers kupert)
I går ville jeg ta en lengre tur på (ca. 7 km) For å rekke det, kastet jeg innpå et lite ribbestykke i stedet for middag.
Gikk bra lenge, men etter 5 kilometer gikk jeg helt tom. Det ble verre og verre.
Heldigvis hadde jeg muligheten til å gå innpå en grusvei siste kilometeren. Dro føttene etter meg og sjanglet. (Godt ingen ser meg nå, jeg ser sikkert full ut, tenkte jeg)
Da jeg kom til bilen ble jeg sittende et kvarter før jeg orket å kjøre.
Klarte heller ikke å spise resten av dagen, men idag er heldigvis matlysten tilbake.
Men dette var en meget ubehagelig opplevelse.

Lurer på hva andre gjør for å holde ut litt lengre turer.
Er nå på lavkarbo på niende uken.

__________________


Ellep er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-11, 17:16   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Du lurer på hva andre gjør for å holde ut lengre? Vel - mitt forslag er feks og spise MER mat?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-09-11, 18:14   #5
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Mer mat i forkant, jeg må ha litt karber i form av grønnsaker, ellers er jeg helt tom for energi fort. Har gjerne med en atkinsbar eller nøtter som kriseproviant. (OK atkinsbar er ikke optimalt, men føler at når jeg er flink og trener, så kan jeg unne meg den kosen...)

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 21-09-11, 21:28   #6
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Opprinnelig lagt inn av Ellep, her.


Lurer på hva andre gjør for å holde ut litt lengre turer.
Er nå på lavkarbo på niende uken.

Gå flere turer.

  Svar med sitat
Gammel 21-09-11, 21:32   #7
Sprettball
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Sprettball har en fantastisk aura rundt segSprettball har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Nannahs knekkebrød (oppskrift finner du her inne) er greie å putte i sekken. Ellers stemmer jeg i med de andre som nevner nøtter.

Hilsen Sprettball

Sprettball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 08:48   #8
GretheH
Medlem
 
GretheH sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Namsskogan
Alder: 47
Innlegg: 193
GretheH er på en erverdig vei

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Var på jakt på lørdag og holdt ut 7 (JA 7!!!) timer.
(Bor også midt i jaktterrenget.)

Jeg har vært på lavkarbo (og ketolyse) siden april og hadde med meg mandler og elgpølse som mat. Drakk også 1,5 liter vann og et par kopper kaffe.

Tidligere har jeg ikke holdt ut mere enn 3-4 timer uten å gå helt tom, men nå tror jeg blodsukkeret mitt er så jevnt at jeg går som et lokomotiv.

Mitt råd vil derfor være å spise godt, med litt karbo før du drar og ha med deg noe salt spekemat og nøtter/mandler for å fylle på litt. Og drikk masse! (NB; husk at det er lemmenår)

Sjekk også om du har nok jern og vitaminer. Jeg blir svimmel og får blodtrykksfall når det blir for lite jern i meg.

Skit jakt!!!
(fredag skal jeg ut med den nye hagla mi )

__________________
Hilsen Grethe
Min journal
GretheH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo, moderat fett Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 09:10   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Så kult å høre!
Lykke til på fredag - nei, det var det jeg ikke skulle si... "Måtte hagla skyte krokete!"

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 19:27   #10
Ellep
Medlem
 
Ellep sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oppland
Innlegg: 101
Ellep er på en erverdig vei

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Gå flere turer.

Går faktisk to til tre turer pr. dag.
25 min å gå frem/tilbake på jobb....

__________________


Ellep er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 19:31   #11
Ellep
Medlem
 
Ellep sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oppland
Innlegg: 101
Ellep er på en erverdig vei

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Opprinnelig lagt inn av GretheH, her.

Var på jakt på lørdag og holdt ut 7 (JA 7!!!) timer.
(Bor også midt i jaktterrenget.)

Jeg har vært på lavkarbo (og ketolyse) siden april og hadde med meg mandler og elgpølse som mat. Drakk også 1,5 liter vann og et par kopper kaffe.

Tidligere har jeg ikke holdt ut mere enn 3-4 timer uten å gå helt tom, men nå tror jeg blodsukkeret mitt er så jevnt at jeg går som et lokomotiv.

Mitt råd vil derfor være å spise godt, med litt karbo før du drar og ha med deg noe salt spekemat og nøtter/mandler for å fylle på litt. Og drikk masse! (NB; husk at det er lemmenår)

Sjekk også om du har nok jern og vitaminer. Jeg blir svimmel og får blodtrykksfall når det blir for lite jern i meg.

Skit jakt!!!
(fredag skal jeg ut med den nye hagla mi )


Hei
Må nok spise mere, men syns reaksjonen var i overkant på en 3-4 timers tur
Er dessverre allergisk mot nøtter, men må få i meg noen karboer før turen.
Grattis med ny hagle

__________________


Ellep er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 21:09   #12
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Opprinnelig lagt inn av Ellep, her.

Går faktisk to til tre turer pr. dag.
25 min å gå frem/tilbake på jobb....

Du blir ikke bedre på 4-timers turer av å gå 25-minutters turer. For å være tydelig; du må gå flere turer lik den du slet med for å takle slike turer bedre.

  Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:43   #13
GretheH
Medlem
 
GretheH sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Namsskogan
Alder: 47
Innlegg: 193
GretheH er på en erverdig vei

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Ellep: Jeg tror nok det vil gå seg til utover i sessongen. Bare ikke bli redd for å dra ut på jakt! Ta med deg niste, vann og kaffe, og TVING deg selv til å ta pauser. (Kaffen får meg til å ta lengre enn 10-minutterspauser)

I dag er jeg skikkelig stiv og støl etter å ha vært i fjellet 4 timer på lørdag og 5,5 på søndag. Men jeg holdt ut!!! Nista var elgpølse (spekemat) og jeg gikk ikke tom. Det hjalp jo også at jeg så ryper med jevne mellomrom da. Bare så synd at de var skvettne (letta på 50-100 meter) og resten var skuddsikre!

Skal ta inn trimsykkelen nå for å kunne sykle av meg stølheta og få i gang pusten litt.

__________________
Hilsen Grethe
Min journal
GretheH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo, moderat fett Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 12:49   #14
Ellep
Medlem
 
Ellep sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oppland
Innlegg: 101
Ellep er på en erverdig vei

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Opprinnelig lagt inn av GretheH, her.

Ellep: Jeg tror nok det vil gå seg til utover i sessongen. Bare ikke bli redd for å dra ut på jakt! Ta med deg niste, vann og kaffe, og TVING deg selv til å ta pauser. (Kaffen får meg til å ta lengre enn 10-minutterspauser)

I dag er jeg skikkelig stiv og støl etter å ha vært i fjellet 4 timer på lørdag og 5,5 på søndag. Men jeg holdt ut!!! Nista var elgpølse (spekemat) og jeg gikk ikke tom. Det hjalp jo også at jeg så ryper med jevne mellomrom da. Bare så synd at de var skvettne (letta på 50-100 meter) og resten var skuddsikre!

Skal ta inn trimsykkelen nå for å kunne sykle av meg stølheta og få i gang pusten litt.

Hei Grethe
Imponerende at du holdt ut så lange, tar til meg rådene dine.
Der jeg jakter har rypene begynt å bli ordentlig hvite, og de lå på 1500-1600 meter (til og med over fjellrypa). Så nå får rype være rype, jeg jakter i skogen i stedet.
Har ennå ikke løsnet skudd i jakta, men det kommer nok en god sjanse snart (og da står jeg vel med ryggen til )
Men det er jo sausen som er god......

__________________


Ellep er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 10:26   #15
GretheH
Medlem
 
GretheH sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Namsskogan
Alder: 47
Innlegg: 193
GretheH er på en erverdig vei

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Denne helga ble det 2 og 2,5 timer på jakt. Var ikke formen som stoppet meg, men været!!! Men hva annet var ventet når det var flomvarsel.

Her er også rypene hvite og de holder seg øverst i fjellene. Er liksom ikke noe avstand mellom li- og fjellrypene. Og hund er det ikke noe gagn i da de ikke trykker i det heletatt.
Prøvde meg litt i skogen men det ble bare vassing i våt vegitasjon.

MEN kanskje neste helg? Venter på frosten nå slik at myrene fryser til. Blir så mye lettere å gå da.

Lykke til med jakta Ellep. Men det er ikke sausen som er best!

__________________
Hilsen Grethe
Min journal
GretheH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo, moderat fett Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 10:41   #16
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Var med å gikk på fuglejakt i går. Gikk i litt over 4 timer med en pose øffer + usøtet sånn ved halvgått løp. (totalt ca 7 timer uten ordinære måltid) Gikk helt fint. Jeg hadde også med et par dadler(, men det er ikke å anbefale for hardcore lavkarbere). Litt småstøl i dag. En del opp og ned og tung myr.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 10:41   #17
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Opprinnelig lagt inn av GretheH, her.

Hva vil være lurt for meg nå før jaktstart? Øke karbo inntaket? Hva med nisten? Og etter turen?

Hvorfor ligger du på så lite som 10 g karber pr dag? Du kan godt ligge på det dobbelte og fremdeles være i ketose om det er det som er målet? Og om du skal gå i flere timer i fjellet tåler du nok enda litt mer.

Jeg ville spist et godt og solid måltid et par timer før du skal legge avgårde, egg og bacon og litt grønt, noe du vet holder deg mett lenge i alle fall.

Som niste er det helt sikkert lurt med noe salt, fort gjort å miste mye salter om man blir svett. I tillegg til litt spekekjøtt i en eller annen form kan du kanskje steke lapper eller noe å ta med? Smør og litt sukrin på er kjempegodt! Te eller kaffe med cocosa på termos? Eller kokosmelkkakao? Mmmm....

Hva du skal spise etterpå må du nesten kjenne etter hva kroppen vil ha, det er nå min mening i alle fall. Men om den sier kokosboller og brus så sier du nei.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 22:30   #18
GretheH
Medlem
 
GretheH sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Namsskogan
Alder: 47
Innlegg: 193
GretheH er på en erverdig vei

Sv: Jaktstart og kosthold under jakta

Jeg har ikke prøvd ut å øke karboinntaket ennå. Har vært i ketose, med en pause, siden begynnelsen av april. Ble skikkelig dårlig da jeg hadde pause, selv om jeg tok det forsiktig. Så det er vel det som satte skrekken i meg.

Tar med meg alle forslag her.

__________________
Hilsen Grethe
Min journal
GretheH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo, moderat fett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
1 dags kosthold Leanga Lavkarbo generelt 14 21-09-10 21:59
Dia 2 og kosthold på tv2! Momse Nyheter / media 11 15-03-10 21:44
Kosthold maria87 PCOS og karbohydratkontroll 10 27-07-09 20:35
ME og kosthold Huldr Fysisk og mental helse 9 04-04-07 15:04
ME og kosthold sommerfugl Generell ernæringsdebatt 11 14-11-05 19:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no