Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Nybegynner i lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-07-11, 18:34   #1
Romeria
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 3
Romeria er på en erverdig vei

Nybegynner i lavkarbo

Hei!

Jeg og kjæresten er relativt nye til dette med lavkarbo, så jeg har et par spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

Vi begynte med dette av forskjellige grunner.
Kjæresten min for å gå ned i vekt og jeg fordi jeg må endre kostholdet mitt på grunn av glutenallergi uansett. (Jeg er fremdeles under utredning, men hva ellers kan det være når hver gang jeg spiser poteter, ris, pasta, brød, boller, hva som helst med hvetemel i, så kommer magesjauen og jeg blir dårlig?)
Jeg bærer også på et par kilo som trenger å fjernes, så dette med lavkarbo virket veldig spennende.

Vi er/har vært brusjunkies. Nærmere bestemt Pepsi Max junkies.
Vi har trappet ned på dette og drikker Farris innimellom.
For litt siden fant vi faktisk ut at på merkelappene på Pepsi Max flasker sier 0 karbohydrater. Er dette virkelig sant?
Pepsi Max har jo kunstige søtningsstoffer (som av mange blir kalt skadelige.)
Kan vi drikke Pepsi Max uten å bekymre oss over karboinntaket?
Vi burde vel egentlig kutte ned enda mer på grunn av alle stoffene, men det er ikke helt en realitet enda. ^^

Brunost, jeg elsker brunost, men min kjære brunost inneholder mye karbo
Finnes det virkelig ingen brunoster som jeg kan spise?

Kjæresten min liker sjokolademelk. Drikker det ikke ofte men en gang nå og da.
Er bedre for han å drikke H-Melk istedenfor Lettmelk? (Han bruker O'boy sjokoladepulver) finnes det alternativer eller burde han kutte det helt ut?

Ifølge diverse kilder, bør man kun spise grønnsaker som vokser over jorden.
Hva er grunnen til dette egentlig? Er det sant?
Jeg digger kålrot og gulrøtter og vil ha det i kostholdet mitt.

Ellers så spises det ikke så mye godteri hjemme hos oss.
Jeg tok ansvar for noen år tilbake og kuttet ned og senere helt ut med godteri. (Okay da, litt lakris må jeg bare ha en sjelden gang nå og da )
Kjæresten har kuttet ut med potetgullet men liker å snacke på noe i helgene.
Da går det i nøtter. Oftest er det nøtter fra Den Lille Nøttefabrikken. Er det noen typer han bør unngå? Burde han heller kjøpe helt 'rene' nøtter isteden for ferdigkryddrede?

Ble litt mye dette her
Setter pris på alle svar!

Romeria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 20:57   #2
Silversun
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 76
Silversun er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Er ikke så veldig opplyst selv, men kan jo prøve å svare

Kan vi drikke Pepsi Max uten å bekymre oss over karboinntaket?

Ja, Pepsi Max er helt trygt når det gjelder karbohydratinnholdet!

Finnes det virkelig ingen brunoster som jeg kan spise?
Det tviler jeg på, brunost inneholder nok for mye karbohydrater!

Er bedre for han å drikke H-Melk istedenfor Lettmelk? (Han bruker O'boy sjokoladepulver) finnes det alternativer eller burde han kutte det helt ut?
H-melk er et bedre alternativ, ja! Kanskje fløte (blandet med vann dersom det blir for tykt) er et bedre alternativ, siden det inneholder mindre karbohydrater? Har ikke prøvt dette selv, da.

Ifølge diverse kilder, bør man kun spise grønnsaker som vokser over jorden.
Hva er grunnen til dette egentlig? Er det sant?
Grunnen til dette er at grønnsaker som vokser over jorden som regel inneholder mindre karbohydrater enn de som vokser under jorden. Om du velger å bruke kålrot og gulrot avhenger vel egentlig av hvilken kostholdsfilosofi dere velger å følge. Gulrot inneholder 6.7 g karbohydrater pr 100 g, og kålrot 6.4 g, og dersom dere velger å følge ketolyse, med rundt 15 karbohydrater daglig, vil dette bli litt for mye.

Er det noen typer han bør unngå? Burde han heller kjøpe helt 'rene' nøtter isteden for ferdigkryddrede?
Hvilke typer nøtter som foretrekkes avhenger også av hvilken kostholdsfilosofi dere følger. På matvaretabellen.no kan du finne informasjon om hvor mye karbohydrater de forskjellige typene inneholder. Nøtter uten krydder er nok bedre for helsa generelt, men tror ikke det har noe å si ellers.

__________________
Silversun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 22:11   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Oboy sjokoladepulver inneholder VELDIG mye karbohydrater, over 80g pr 100 g... hvis han absolutt ikke vil gi opp sjokomelken sin, kan han heller velge options sjokoladepulver ("lavkalori") som inneholder ca 5 g pr porsjon/glass....

Ellers finnes det et proteinpulver med sjokoladesmak som ikke har så aller verst med kh, søk opp scitec nutrion sjokolade, de har den på bla proteinfabrikken.no

Det blir litt feil og spise lavkarbo samtidig som man har i seg feks et par glass med sjokomelk, da dette vil kunne gi vektøkning om han i tillegg spiser mye fett. All kh i sjokomelken vil gi stans i fettforbrenning også.

Les nybegynnertråden til arnakristin - der finnes mange fine linker til mer og god info om hvordan lavkarbo fungerer

Husk at du kan spise stort sett ALLE typer ost med unntak av hvitost, brie, blåmuggost, feit hvitost osv. Finn det en ny favoritt istedet for brunosten Edit: Dette er jo selvsagt HELT feil! Man KAN spise hvitost, brie, blåmuggost, feit hvitost osv - litt usikker på hva jeg egentlig mente var unntaket her - med unntak av brunosten da selvfølgelig


Sist redigert av Nerthus : 09-08-11 kl 16:27. Årsak: helt feil anbefaling i forhold til osteinntak :)
Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 10:42   #4
Fitnessbloggen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 9
Fitnessbloggen er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Det er helt feil å si at karbohydrater stanser fettforbrenningen. Like lite som at fett og mettet fett er farlig, så stanser ikke karbohydrater fettforbrenningen. Hadde dette vært riktig, ville ingen kunne ha slanket seg på et kosthold med mye karbohydrater, men det kan man fint.

Når det gjelder lavkarbo, så finnes det forskjellige filosofier og tilnærmingsmåter. Man må nødvendigvis ikke være helt ekstrem med karbohydratinntaket. Et inntak på 70-100g kan for mange være en grei plass å starte, så tar man det heller litt gradvis.

Folk prater om lavkarbo som en av/på-knapp, som får kroppen til å kapitulere om du smaker på karbohydrater.

__________________
Http://Fitnessbloggen.no
Fitnessbloggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Health & Advanced Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 11:02   #5
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Fitnessbloggen, her.

Det er helt feil å si at karbohydrater stanser fettforbrenningen. Like lite som at fett og mettet fett er farlig, så stanser ikke karbohydrater fettforbrenningen. Hadde dette vært riktig, ville ingen kunne ha slanket seg på et kosthold med mye karbohydrater, men det kan man fint.

Når det gjelder lavkarbo, så finnes det forskjellige filosofier og tilnærmingsmåter. Man må nødvendigvis ikke være helt ekstrem med karbohydratinntaket. Et inntak på 70-100g kan for mange være en grei plass å starte, så tar man det heller litt gradvis.

Folk prater om lavkarbo som en av/på-knapp, som får kroppen til å kapitulere om du smaker på karbohydrater.

Jeg ville bare kommentere dette Jeg har også lest at kroppen veksler mellom karbohydratforbrenning og fettforbrenning, men at det hos overvektige mennesker kan være en "forsinkelse" i overgangen til fettforbrenning (lest i et innlegg av Pål Jåbekk, husker ikke hvilket). Dette medfører en sterk impuls om å spise (sult), selv om kroppen har gode reserver (mye fett) å ta av. Sikkert bare én av mange grunner til at man blir overvektig, men kan jo også forklare hvorfor noen bør være litt forsiktig med å innta for mange karbohydrater - det er krevende for kroppen å "skru om" til fettforbrenning (ketogen forbrenning), for noen mer krevende enn andre.

Såvidt jeg har forstått så er samspillet mellom forbrenning av raske/langsomme karbohydrater og forbrenningen av fett, en prosess som er ganske sømløs og umerkelig hos de fleste slanke mennesker. De får jo følgelig ikke samme sultimpuls når kroppen er tom dersom det er fett og ta av.

Dette er slik jeg har forstått innlegg/artikler skrevet av folk med mye mer kompetanse om ernæring enn meg selv, så om jeg tar feil setter jeg pris på om noen retter opp i misforståelsen

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 11:06   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Fitnessbloggen, her.

Det er helt feil å si at karbohydrater stanser fettforbrenningen. Like lite som at fett og mettet fett er farlig, så stanser ikke karbohydrater fettforbrenningen. Hadde dette vært riktig, ville ingen kunne ha slanket seg på et kosthold med mye karbohydrater, men det kan man fint.

Når det gjelder lavkarbo, så finnes det forskjellige filosofier og tilnærmingsmåter. Man må nødvendigvis ikke være helt ekstrem med karbohydratinntaket. Et inntak på 70-100g kan for mange være en grei plass å starte, så tar man det heller litt gradvis.

Folk prater om lavkarbo som en av/på-knapp, som får kroppen til å kapitulere om du smaker på karbohydrater.

Spiser man et lavkalori med mye karbohydrater går man ned i vekt fordi kroppen får mindre energi enn den forbruker. Den tærer gjerne mer på muskler enn på fett - spesielt gjelder disse som er mer følsomme for kh enn andre. Kh inntak gir økt blodsukker - og med det insulinutskillelse - og dermed er det nesten umulig for kroppen og tære på kroppsfettet, fordi når insulin er tilstede, kommer ikke fettet seg ut av fettcellene. Fravær av insulin gir tilstedeværelse av hormonet glukagon, som utskiller enzymer som gjør at fett kommer seg UT fra fettcellene. Det er så godt som umulig å ha tilstedeværelse av insulin samtidig som glukagon.

Lavkarbo ER en på-knapp for forbrenning av kroppsfett - jfr min beskrivelse over, og kh-inntak MENS man spiser lavkarbo VIL stanse fettforbrenningen - spesielt for de da som er karbosensitive.

Mange har gått ned på lavkalori. Svært mange går også raskt opp igjen, fordi de ikke klarer over lengre tid og spise mindre enn det kroppen har bruk for - man er mye sulten - evt spiser man så lite at sultfølelsen forsvinner (jfr veldig lavkalori som pulverkurer). Dette gjør at kroppen kjører ned forbrenningen for å spare viktige organer - dette går da i stor grad utover musklene i kroppen.

Normalvektige, og andre med lett overvekt vil ikke ha særlig problemer med et såkalt normalt kosthold, men det er flere og flere som viser seg og ha overfølsomhet for karbohydrater - noe som medfører svingende blodsukker - og økt sug etter MER karbohydrater for å stille sult.

Et lavkarbokosthold balanserer blodsukkeret - minsker insulinutskillelsen - og gjør at kroppen i større grad evner og tære på det man ønsker når man slanker seg, nemlig kroppsfettet. I tillegg gir balansert blodsukker mindre sug etter mat, man er ofte ikke særlig sulten så lenge man har kroppsfett og tære på - og godt fettinntak i maten.

Spiser man lavkarbo over tid og skeier ut med høykarbomat - vil det i denne perioden fylle opp karbolagrene (for å si det enkelt) og kroppen vil ikke komme igang med fettforbrenning igjen før disse lagrene er reduserte.

Mange mennesker, spesielt blant normalvektige og de som trener og har trent mye og jevnlig har rask omskifting fra å bruke kh som energi til kroppsfett når de går noen timer uten mat eller ikke spiser særlig mye. Svært mange får ikke dette skiftet, men blir istedet sulten og fysen på mer karbo for å stille kroppens sug etter energi.

DERFOR er lavkarbo et genialt kosthold for disse - man får spise mye mat, man blir ikke sulten, kroppen får næringen den trenger til vitale organer, man får ofte energioverskudd og føler seg vel.

Jeg tror den viktigste feilen som gjøres er at man skjærer alle over en kam - at alles kropper fungerer helt likt. Men slik er det ikke.
De aller fleste her inne har slanket seg på lavkalori med høyt kh-inntak i mange år, og med det mye sult og slapphet. For disse er det en velsignelse og finne et kosthold som gir de et mer komfortabelt forhold til mat.

Jeg ser at forumet i større grad over tid også har medlemmer som er normalvektige og som spiser lavkarbo av rent helsemessige årsaker. Det er viktig for disse at de ser at de har mye større frihet i å spise kh-rik mat innimellom enn de som er svært karbosensitive. Det mener jeg forumet er flink til å skille mellom - etterhvert som flere også normalvektige deler sine erfaringer her inne.

For min del har jeg alltid gått ned på lavkalori gjennom hele livet, helt til for noen få år siden, da var det full stopp! Jeg spiste 1600 GR kalorier, og trente 4-5 ganger i uka og gikk ikke ned et gram i kroppsfett. Dette fordi insulinutskillelse bygde muskler, men var i veien for at kroppen kunne tære på mine egne fettlagre.

Camomilla sier det helt korrekt - jeg har lest det samme, ikke bare fra Jåbekk, men også andre artikler.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 11:32   #7
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Fitnessbloggen, her.

Det er helt feil å si at karbohydrater stanser fettforbrenningen. Like lite som at fett og mettet fett er farlig, så stanser ikke karbohydrater fettforbrenningen. Hadde dette vært riktig, ville ingen kunne ha slanket seg på et kosthold med mye karbohydrater, men det kan man fint.

Når det gjelder lavkarbo, så finnes det forskjellige filosofier og tilnærmingsmåter. Man må nødvendigvis ikke være helt ekstrem med karbohydratinntaket. Et inntak på 70-100g kan for mange være en grei plass å starte, så tar man det heller litt gradvis.

Folk prater om lavkarbo som en av/på-knapp, som får kroppen til å kapitulere om du smaker på karbohydrater.

Wow! Er fitnessbloggen medlem her? (Jeg leser fitnessbloggen daglig)

Silversun:
Ang det med sjokolademelk til kjæresten, vanlig sjokolademelk er ille, men det finnes proteinpulver som smaker utrolig godt. Ikke alt kan sammenlignes med sjokolademelksmaken, men det nærmer seg.

http://gymgrossisten.no/6/no/artikla...-gold-standard

Den over der skal være veldig god i sjokoladesmak, jeg har kun smakt jordbær..og den smaker presis som tine sin jordbærmelk

Selv om det er samme merke, så smaker ikke denne godt:
http://gymgrossisten.no/6/no/artikla...-gold-standard

Men som du ser er det et annet, nemlig kasein, det er det siste jeg får i meg hver kveld, altså ganske sent på kvelden. Ikke nødvendig for kjæresten din å bestille når han skal ha "sjokolademelk"

http://gymgrossisten.no/6/no/artikla...n-hydro-228-kg

Myofusion er også god, men jeg tror jeg holder en knapp på den første jeg linka til....

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 12:49   #8
Hircine
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Bergen
Alder: 35
Innlegg: 55
Hircine er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Husk at pepsi max for noen kan være "partystopper". De kunstige søtningene virker altså som en demper i vektnedgangen for noen. Dette gjelder ikke meg, så jeg drikker både cola zero og pepsi max når jeg vil, men det kan være verd å redusere inntaket av det dersom dere ikke merker nedgang Men med tanke på karboinnhold utelukkende, vil ikke det ha noe å si

__________________


Hircine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sundt og godt og karboredusert :) Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 21:22   #9
Tybolten
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 1
Tybolten er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Til romeria!!!
Hvis du holder på å bli utredet for cøliaki/glutenallergi må du for all del IKKE slutte å spise mat med gluten i!!! Det kan du først gjøre når du er ferdig utredet!! Dette er kjempeviktig! Ellers kan du få feil diagnose. Man kan ikke oppdage cøliaki hos en person som ikke spiser gluten, det er fordi man blir frisk av dietten man går på! Jeg fikk påvist cøliaki for 6 år siden, så har du noen spørsmål er det bare å spørre!!

Tybolten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo atkins Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 22:09   #10
komatøs
Medlem
 
komatøs sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 76
komatøs er ny på veien

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Oboy sjokoladepulver inneholder VELDIG mye karbohydrater, over 80g pr 100 g... hvis han absolutt ikke vil gi opp sjokomelken sin, kan han heller velge options sjokoladepulver ("lavkalori") som inneholder ca 5 g pr porsjon/glass....

Ellers finnes det et proteinpulver med sjokoladesmak som ikke har så aller verst med kh, søk opp scitec nutrion sjokolade, de har den på bla proteinfabrikken.no

Det blir litt feil og spise lavkarbo samtidig som man har i seg feks et par glass med sjokomelk, da dette vil kunne gi vektøkning om han i tillegg spiser mye fett. All kh i sjokomelken vil gi stans i fettforbrenning også.

Les nybegynnertråden til arnakristin - der finnes mange fine linker til mer og god info om hvordan lavkarbo fungerer

Husk at du kan spise stort sett ALLE typer ost med unntak av hvitost, brie, blåmuggost, feit hvitost osv. Finn det en ny favoritt istedet for brunosten

Kan en ikke spise Brie eller hvitost????

__________________
Smør skiene med tålmodighet
komatøs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 22:21   #11
Silversun
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 76
Silversun er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av komatøs, her.

Kan en ikke spise Brie eller hvitost????

Tror nok Nerthus har skrevet feil!Hvitost, brie, blåmuggost og feit hvitost som hun skriver, er vel heller de typene ost man kan spise Unntaket er vel heller brunost/geitost..

__________________
Silversun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 22:23   #12
komatøs
Medlem
 
komatøs sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 76
komatøs er ny på veien

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Puhh ja, må da håpe det....hvis ikke er kommentar ønskelig :-)

__________________
Smør skiene med tålmodighet
komatøs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 22:26   #13
Tufso86
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 145
Tufso86 er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.


Husk at du kan spise stort sett ALLE typer ost med unntak av hvitost, brie, blåmuggost, feit hvitost osv.

What?! Håper det var en skrivefeil...?

Tufso86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver lavkarbo for første gang. Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 22:46   #14
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Det er skrivefeil......jeg spiser hvitost daglig!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 23:09   #15
Silversun
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 76
Silversun er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Samme gjør jeg, de fleste typer inneholder 0 karbohydrater!

__________________
Silversun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 00:15   #16
sigridpia
Juniormedlem
 
sigridpia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 18
sigridpia er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Romeria, her.

Hei!
Kjæresten min liker sjokolademelk. Drikker det ikke ofte men en gang nå og da.
Er bedre for han å drikke H-Melk istedenfor Lettmelk? (Han bruker O'boy sjokoladepulver) finnes det alternativer eller burde han kutte det helt ut?

Jeg har O'boy No sugar added i skapet. Den bruker jeg i mitt lavkarbokosthold når jeg skal skeie ut.

sigridpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, hovedsakelig Atkins (induksjon foreløpig) Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 00:56   #17
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av sigridpia, her.

Jeg har O'boy No sugar added i skapet. Den bruker jeg i mitt lavkarbokosthold når jeg skal skeie ut.

Håper den "når'en" snart blir forandret til en "om"!

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 15:55   #18
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Tybolten, her.

Til romeria!!!
Hvis du holder på å bli utredet for cøliaki/glutenallergi må du for all del IKKE slutte å spise mat med gluten i!!! Det kan du først gjøre når du er ferdig utredet!! Dette er kjempeviktig! Ellers kan du få feil diagnose. Man kan ikke oppdage cøliaki hos en person som ikke spiser gluten, det er fordi man blir frisk av dietten man går på! Jeg fikk påvist cøliaki for 6 år siden, så har du noen spørsmål er det bare å spørre!!

Veldig veldig veldig viktig. Jeg er allergiker, men fordi jeg faktisk gikk over til glutenfritt før siste undersøkelsene kunne de ikke få det bekrefte at jeg faktisk har glutenallergi. Det til tross for at jeg blir fysisk dårlig ved å spise gluten, jeg blir skikkelig syk. Alt av andre ting er også testa..og utelukket.

Eneste store minuset for min del er strengt talt bare at ved å ikke ha det på papiret får du heller ikke dekka litt av maten, men igjen, jeg spiser jo ikke glutenfritt mel o.l, så bruker jo ikke ekstra penger på mat til tross for allergi.

Så vent! Selv om det gjør vondt. Jeg ble sykemeldt når jeg gikk på vanlig mat. Legen sitt håp om å få meg syk nok til testene Jeg holdt ut 3 mndr...og da var jeg så ødelagt pga maten at jeg kutta ut. Sikkert dumt..men skit au..

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 17:18   #19
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Er det veldig viktig å finne erstatning for sjokolademelk? Endringer i kostholdet kan være vanskelig - men sjokolademelk...? Hehe. Jeg har hørt om større forsakelser enn det.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 18:29   #20
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Silversun, her.

Tror nok Nerthus har skrevet feil!Hvitost, brie, blåmuggost og feit hvitost som hun skriver, er vel heller de typene ost man kan spise Unntaket er vel heller brunost/geitost..


Dæggern - der tok korrekturleseren seg en ufortjent pause gitt! Silversun har helt rett - jeg har nok hatt to tanker i hodet samtidig og fant ut at jeg skulle dele de - i samme setning - sånn halvveis

Sorry!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 01:57   #21
Romeria
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 3
Romeria er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Oi, tusen takk for svar alle sammen! Jeg har være på ferie, så glemte litt av denne tråden jeg

Romeria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 08:42   #22
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Dæggern - der tok korrekturleseren seg en ufortjent pause gitt! Silversun har helt rett - jeg har nok hatt to tanker i hodet samtidig og fant ut at jeg skulle dele de - i samme setning - sånn halvveis

Sorry!

Kan du ikke gå inn og endre det i innlegget ditt? Tenker på at mange bare leser de første innleggene (eller bare overskriftene....) i innleggene, og da er det kjedelig at en såpass "grov" feil blir stående.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 16:20   #23
Romeria
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 3
Romeria er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Sånn, da har jeg tid til å skrive litt

Først; nei å finne en erstatning for sjokolademelk er ikke så viktig egentlig ^^

Tristhet, brunosten miiiin ;____; Jaja, en venner seg av det.


Angående det med glutenallergien, jeg har vært hos legen og tatt noen prøver og venter nå på brev med innkallelse til gastroskopi.
Dette kunne ta en stund, så jeg spurte legen om jeg ikke kunne få unngå litt glutenmat inntil da.
Han sa det skulle gå fint, men at de 2-3 siste ukene før jeg skulle inn så burde jeg fremprovosere allergien.
Derfor tenkte jeg å ha det mest mulig bekvemt inntil jeg får vite en dato.
Av ren latskap hivde jeg innpå noen brødskiver isted og det første til magevondt og et lite hyggelig do-besøk.
Orker ikke ha det sånn hele tiden >_<

Romeria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 17:10   #24
Stripete
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 15
Stripete er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

Veldig veldig veldig viktig. Jeg er allergiker, men fordi jeg faktisk gikk over til glutenfritt før siste undersøkelsene kunne de ikke få det bekrefte at jeg faktisk har glutenallergi. Det til tross for at jeg blir fysisk dårlig ved å spise gluten, jeg blir skikkelig syk. Alt av andre ting er også testa..og utelukket.

Eneste store minuset for min del er strengt talt bare at ved å ikke ha det på papiret får du heller ikke dekka litt av maten, men igjen, jeg spiser jo ikke glutenfritt mel o.l, så bruker jo ikke ekstra penger på mat til tross for allergi.

Så vent! Selv om det gjør vondt. Jeg ble sykemeldt når jeg gikk på vanlig mat. Legen sitt håp om å få meg syk nok til testene Jeg holdt ut 3 mndr...og da var jeg så ødelagt pga maten at jeg kutta ut. Sikkert dumt..men skit au..

Du får ikke stønad for glutenallergi uansett, det er bare Cøliakere som får det. Cøliaki og glutenallergi er to forskjellige ting.

__________________


Stripete er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mageproblemer pga lavkarbo? - nybegynner mamoli Lavkarbo generelt 6 03-01-11 09:18
Noen spørsmål fra en nybegynner innen lavkarbo og ketolyse FrøkenG Ketolysekuren 6 24-11-08 22:53
Skal ned 7 kg, nybegynner i lavkarbo Lining Lavkarbo generelt 2 10-02-06 13:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no