Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-05-10, 17:30   #26
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvis man tar vanndrivende medisiner skal man ta magnesium som tilskudd. Da kunne det vel være rimelig å tenke at ved lavkarbo/ketolyse, som også er vanndrivende kunne man trenge litt ekstra magnesium??

Ketose er ikke vanndrivende. I en overgangsperiode mister man riktignok mye vann, og i denne perioden kan det være gunstig med et mineraltilskudd i moderate mengder, men det normaliserer seg som regel etter 1-2 uker. Kroppen regulerer væskebalansen og saltbalansen helt selv hvis man lar den få muligheten.

  Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 20:14   #27
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

HER!

Jeg ser det er Kenn Halstensen som har skrevet artikkelen. Han pleier ikke å komme med svada.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 20:27   #28
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Kroppen regulerer væskebalansen og saltbalansen helt selv hvis man lar den få muligheten.


Jo, den gjør nok det i de fleste tilfeller. Jeg har imidlertid noen egne observasjoner som er forbløffende i forbindelse med magnesiumtilskudd. Vi har en eldre kvinne i familien (nærmere 80 år gammel) som i flere år hadde vært plaget av kramper i bena. Da hun på min oppfordring begynte med magnesiumtilskudd, forsvant krampene i løpet av ett døgn. Dette er et år siden, og hun har ikke hatt antydning til kramper siden.

Jeg er klar over at man ikke kan trekke generelle slutninger på basis av enkelttilfeller, men jeg er ikke helt overbevist om at kroppen alltid klarer å regulere dette selv med dagens matvarer.

Når jeg tenker meg om, har jeg også lagt merke til at mine krampeproblemer er størst i perioder hvor jeg går mye ned i vekt. Når vekten er stabil er ikke problemet til stede i samme grad.

Merkelig...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 21:38   #29
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jo, den gjør nok det i de fleste tilfeller. Jeg har imidlertid noen egne observasjoner som er forbløffende i forbindelse med magnesiumtilskudd. Vi har en eldre kvinne i familien (nærmere 80 år gammel) som i flere år hadde vært plaget av kramper i bena. Da hun på min oppfordring begynte med magnesiumtilskudd, forsvant krampene i løpet av ett døgn. Dette er et år siden, og hun har ikke hatt antydning til kramper siden.

Jeg er klar over at man ikke kan trekke generelle slutninger på basis av enkelttilfeller, men jeg er ikke helt overbevist om at kroppen alltid klarer å regulere dette selv med dagens matvarer.

Det er et godt poeng. Det var også noe sånt jeg siktet til når jeg skrev "hvis man lar den få muligheten".

Så lenge man spiser relativt sunt, holder væskeinntak nogenlunde stabilt, og ikke manipulerer saltnivået i kroppen på forskjellige snedige måter, mm, så går det seg som regel til av seg selv

Sitat:

Når jeg tenker meg om, har jeg også lagt merke til at mine krampeproblemer er størst i perioder hvor jeg går mye ned i vekt. Når vekten er stabil er ikke problemet til stede i samme grad.

Merkelig...

Man mister automatisk ganske mye vann som har vært bundet til fett når man går ned i vekt.

Som sagt er det ikke noe i veien for å bruke mineraltilskudd i perioder, men å opprettholde et kunstig høyt nivå over tid er ikke gunstig.

  Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 21:08   #30
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?

Tråden starter med å spørre om hvorfor man får magnesium-mangel ved lavkarbo-kosthold (fritt etter hukommelsen)..

Til informasjon hadde jeg svært lavt innhold av magnesium og folsyre (blodprøver) FØR jeg begynte på lavkarbo. Jeg har antatt dette har skyldtes svært lavt inntak av fett mesteparten av livet (GR filosofi), og at det dermed har vært vanskelig for kroppen å oppta disse fettløselige vitaminene ? Jeg må ta tilskudd hver dag for å unngå svært smertefulle kramper.
En ting til jeg har sett - etter en kveld "på byen", med litt godt å drikke - har jeg vanligvis EKSTREMT voldsomme kramper i beina dagen etterpå - tilskudd eller ikke. Kan dette skyldes da "vannmangel"? (Siden alkohol er vanndrivende).

Hilsen Nerthus

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 22:04   #31
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Tråden starter med å spørre om hvorfor man får magnesium-mangel ved lavkarbo-kosthold (fritt etter hukommelsen)..

Til informasjon hadde jeg svært lavt innhold av magnesium og folsyre (blodprøver) FØR jeg begynte på lavkarbo. Jeg har antatt dette har skyldtes svært lavt inntak av fett mesteparten av livet (GR filosofi), og at det dermed har vært vanskelig for kroppen å oppta disse fettløselige vitaminene ? Jeg må ta tilskudd hver dag for å unngå svært smertefulle kramper.
En ting til jeg har sett - etter en kveld "på byen", med litt godt å drikke - har jeg vanligvis EKSTREMT voldsomme kramper i beina dagen etterpå - tilskudd eller ikke. Kan dette skyldes da "vannmangel"? (Siden alkohol er vanndrivende).

Hilsen Nerthus

Vet du, jeg FÅR vann i kroppen av å drikke øl! Eller generelt drikke med kullsyre. Da binder jeg vann som fy.. Drikker derfor aldri øl eller brus lengere, bortsett fra Guinness og Kilkenny; de har begge nitrogen som drivgass og DEM får jeg ikke ødemer av. Heldig for meg som er glad i begge sortene..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 22:06   #32
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Tråden starter med å spørre om hvorfor man får magnesium-mangel ved lavkarbo-kosthold (fritt etter hukommelsen)..

Til informasjon hadde jeg svært lavt innhold av magnesium og folsyre (blodprøver) FØR jeg begynte på lavkarbo. Jeg har antatt dette har skyldtes svært lavt inntak av fett mesteparten av livet (GR filosofi), og at det dermed har vært vanskelig for kroppen å oppta disse fettløselige vitaminene ? Jeg må ta tilskudd hver dag for å unngå svært smertefulle kramper.
En ting til jeg har sett - etter en kveld "på byen", med litt godt å drikke - har jeg vanligvis EKSTREMT voldsomme kramper i beina dagen etterpå - tilskudd eller ikke. Kan dette skyldes da "vannmangel"? (Siden alkohol er vanndrivende).

Hilsen Nerthus

Men som sagt etter at jeg begynte på vanndrivende fikk jeg beskjed om å begynne å ta tilskudd av magnesium og kalsium fordi at all vannlatingen skyller ut mye av salter som burde vært i kroppen. Kalium er med i medisinen jeg tar og jeg trenger derfor ikke ekstra av den.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 12:51   #33
Atlantis
Juniormedlem
 
Atlantis sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 32
Atlantis er på en erverdig vei

Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?

Jeg har fått beskjed om at en skal være veldig forsiktig med inntak av kalsium! For mye er absolutt ikke bra.
Fikk også beskjed om at jeg skal ta magnesium sammen med D-vitamin (viktig for hjertet).
Det var på Lindberg-klinikken jeg fikk disse beskjedene.

__________________


Atlantis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 09:21   #34
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

...
En ting til jeg har sett - etter en kveld "på byen", med litt godt å drikke - har jeg vanligvis EKSTREMT voldsomme kramper i beina dagen etterpå - tilskudd eller ikke. Kan dette skyldes da "vannmangel"? (Siden alkohol er vanndrivende).

Jeg drikker vann hvis jeg får leggkramper, og det hjelper nesten med en gang. De få gangene jeg får leggkramper, har jeg (uten unntak) vært for slapp med å få i meg annen væske enn kaffe i flere dager. Jeg tilhører den gruppen som ikke drikker litervis med vann daglig, men tar et glass vann når jeg er tørst.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 16:15   #35
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?

Jeg drikker MYE vann til vanlig - og har ingen hjelp av å drikke mer vann ved leggkramper dessverre....

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Formel for proteininntak? tech Spørsmål og svar 31 13-07-14 14:04
Formel for proteininntak? Majty Ketolysekuren 31 16-11-13 10:44
Sammenheng mellom inntak av søtt og vold? cillesnuppa Artikler 2 01-10-09 10:38
Ingen direkte sammenheng mellom muskelstyrke og muskelmasse? mofe Trening 5 26-01-09 11:53
Økt muskelmasse av økt proteininntak? KrissiFontaine Lavkarbo generelt 3 10-08-07 17:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no