Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Er operasjon veien til lykke?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-04-12, 16:19   #26
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Jeg kjenner/vet om fire som er vektopererte (GBP).
To av de er like lykkelig/ulykkelig på det mentale plan, men mer fornøyd med kroppen sin. Hun ene er fremdeles lykkelig gift, men hun andre er "evig uheldig" med kjærligheten.

De to andre har hatt mislykkede operasjoner. Hun ene har vært døden nær flere ganger med flere operasjoner i etterkant. Hun andre har hatt/har masse komplikasjoner, og vært inn og ut av sykehus titt og ofte.

Alle fire er operert for mellom 1,5 og og 3 år siden.

Konklusjon? Alle er fornøyd med vekttapet etter operasjonen, men var det veien til "lykke"...?

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 16:21   #27
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Heldigvis lever de fleste et godt liv etter gbp. Men det er ikke noen lettvindt løsning nei, og derfor bør da også alt annet være prøvd før man går til det skritt å la seg operere.
Selv er jeg sterkt i mot at man kan kjøpe seg operasjon med BMI 30, synes det er rett og slett skremmende. Jeg vet jo hvilke endringer man må gjøre etter gbp og når man har bmi 30 så er det ikke sikkert det er verdt det rett og slett

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 18:21   #28
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Jeg håper og tror at de som velger denne veien ikke tar det som en "lettvint" løsning.

Når man leser denne artikkelen - som evaulerer virkningen av GBP så får man et nokså nøkternt syn på saken.
http://gastricbypass.netfirms.com/ernsbergerarticle.htm

- ca 70% klarer ikke å vedlikeholde vekten 2-3 år etter operasjonen
- en BMI på 35 hos kvinner øker dødeligheten tisvarende med lett røyking og tar i snitt 5 år av beregnet livsløp (men overvektige kvinner kan fremdeles se fram til å leve lenger enn sine normalvektige, jevngamle menn)
- man kan ikke automatisk gå ut fra at en vellykket operasjon vil fjerne årsakene til sykdom som som regel opptrer i overvektige (disse sykdommene kan ha mer med arvestoffet å gjøre enn med overvekten i seg selv)

Dette og mer diskuteres i artikkelen. Det som ikke diskuteres - og som hver enkelt må vurdere - er trivselsfaktoren. Den kan ingen andre verdsette.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 18:44   #29
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Jeg ønsker deg lykke til Kitt! Forhåpentligvis får du et lettere liv med bedre helse. For meg har heldigvis lavkarbo vært løsningen. Men mange ganger i min ungdom har jeg drømt om å kunne ta en operasjon. Jeg er glad jeg fant et alternativ, det er dumt det ikke er et alternativ som fungerer for alle.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 19:04   #30
mayeliz
Medlem
 
mayeliz sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Kr.sand S
Innlegg: 85
mayeliz er på en erverdig vei

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Jeg også ønsker deg lykke til, Kitt :-) Håper du får en tilværelse du håper på.
Min datter tok en slik opr. for halvannen år siden. Hun er nå sund, frisk og lykkelig. Hun er blandt de en del av dere nå sitter å kritiserer. Hun hadde BMI 32, betalte selv og la seg inn på Aleris. Men slett ikke slik en del av dere syntes å mene... hun fikk god informasjon i forkant og får oppfølging i 5 år etter opr.
Hadde jeg selv hatt muligheten når jeg var relativt ung - hadde jeg gjort det samme. Den sjansen ville jeg ha tatt. Et langt liv med overvekt og stadige slankekurer, kunne da ha vært unngått.

__________________
Ferdig slanket i 2006. Lavkarbo - siden våren 2011.



mayeliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat med fett, <50 karber pr dag Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 20:36   #31
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Jeg ønsker deg lykke til Kitt! Forhåpentligvis får du et lettere liv med bedre helse. For meg har heldigvis lavkarbo vært løsningen. Men mange ganger i min ungdom har jeg drømt om å kunne ta en operasjon. Jeg er glad jeg fant et alternativ, det er dumt det ikke er et alternativ som fungerer for alle.

Tusen takk, Vimsen!
Da jeg var like gammel som deg, unge jenta, virket også alle slankekurer, dog bare for kortere tid!
Fikk mitt første barn da jeg var 26 år gammel og kom etter det aldri ned i ønsket vekt igjen. Har levd lavkarbo til og fra i 4 år. Hjelper på helsen, ikke så mye på vekten, men at jeg ikke har gått opp mer etter at jeg begynte på insulin, er nok takket være lavkarbo!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 20:41   #32
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Opprinnelig lagt inn av mayeliz, her.

Jeg også ønsker deg lykke til, Kitt :-) Håper du får en tilværelse du håper på.
Min datter tok en slik opr. for halvannen år siden. Hun er nå sund, frisk og lykkelig. Hun er blandt de en del av dere nå sitter å kritiserer. Hun hadde BMI 32, betalte selv og la seg inn på Aleris. Men slett ikke slik en del av dere syntes å mene... hun fikk god informasjon i forkant og får oppfølging i 5 år etter opr.
Hadde jeg selv hatt muligheten når jeg var relativt ung - hadde jeg gjort det samme. Den sjansen ville jeg ha tatt. Et langt liv med overvekt og stadige slankekurer, kunne da ha vært unngått.

Takk til deg også!
Jeg har 37 i BMI, men er soleklar kandidat til operasjon med min insulinavhengige diabetes og ødelagte knær. Har gått Start- kurs og skal til kirurgen for å få operasjonsdato førstkommende tirsdag! jaja, ikke sååå spennede egentlig. Vet det blir i midten av september! Bærum sykehus får nemlig ikke operere fler enn 75stk før sommeren, så resten av oss må vente til høsten enda kirurgen gjerne vil jobbe i mai også, han!

Jeg er som sagt lykkelig, men sunn og frisk hadde vært flott det også!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 20:43   #33
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Blir spennende, Kitt! Ønsker deg masse lykke til

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 20:55   #34
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Blir spennende, Kitt! Ønsker deg masse lykke til

Takk, takk!
Har ventet på dette en stund, så er glad det nærmer seg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 21:02   #35
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Håper det går bra for deg, Kitt! Vet du har ventet på dette lenge.
Leser i journalen din, vet du.

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 21:05   #36
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Håper det går bra for deg, Kitt! Vet du har ventet på dette lenge.
Leser i journalen din, vet du.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 21:07   #37
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 21:08   #38
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Takk, takk!
Har ventet på dette en stund, så er glad det nærmer seg!

Kitt - selv om jeg er uttalt skeptisk til slike operasjoner på generelt grunnlag så ønsker jeg deg alt vel før, under og etter.
Hver mann, sin kropp - egne valg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 21:22   #39
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Kitt - selv om jeg er uttalt skeptisk til slike operasjoner på generelt grunnlag så ønsker jeg deg alt vel før, under og etter.

Tusen takk!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 22:52   #40
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Forstår godt de som tar slik operasjon. Men det som gjør meg så frustrert er at det er altfor lett å legge på seg igjen. Og det er ikke alle som får jobbet seg igjennom det psykiske og går da opp igjen i ettertid. Det syns jeg er trist.


Kitt: Masse lykke til

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 16:54   #41
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Kitt snuppa, jeg gleder meg på dine vegne til du kan slippe mange av de utfordringene med å bære overvekt som ikke VIL av! Kjenner meg litt igjen... lett å gå ned fram til bare 4 år tilbake, da var det full stopp uansett metode, innstilling og gjennomføring...

Stooor klem - og nå MÅ jeg få rævva i gir og komme på besøk snart!!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 19:34   #42
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Takk, takk!
Har ventet på dette en stund, så er glad det nærmer seg!

Gleder meg med deg Kitt, selv om det har blitt utsatt noe.
Dette har du ventet på lenge på å få utført, og det skal bli moro å følge deg i tiden etterpå

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 21:41   #43
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Kitt snuppa, jeg gleder meg på dine vegne til du kan slippe mange av de utfordringene med å bære overvekt som ikke VIL av! Kjenner meg litt igjen... lett å gå ned fram til bare 4 år tilbake, da var det full stopp uansett metode, innstilling og gjennomføring...

Stooor klem - og nå MÅ jeg få rævva i gir og komme på besøk snart!!!

Er rart det der, altså! Går litt ned med en gang, og så: bråstopp!
Og etter 20 ++ år med slanking skal det ikke mye mer til før motivasjonen stikker til skogs og jeg kjapt er tilbake der jeg startet!
Håper en GBP kan hjelpe meg ned i vekt, for holde vekten har jeg faktisk begynt å bli god på.

Og JA, nå må du få nevnte kroppsdel i bevegelse og finne en fin dag å ta en tur innom! Snart er det sol og varmt og vi kan sitte ute å spise scampi og drikke hvitvin!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 21:44   #44
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Gleder meg med deg Kitt, selv om det har blitt utsatt noe.
Dette har du ventet på lenge på å få utført, og det skal bli moro å følge deg i tiden etterpå

Tusen takk!
Skal nok holde dere oppdatert! Kommer til å prøve å spise mest mulig slik jeg har lært her inne i løpet av disse årene. Blir nok mer i retning av South Beach siden mange GBP- opererte ikke tåler fett så godt. På den annen side, det sa de om de som ikke hadde galleblære heller......

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lykke! Gressenka Ketolysekuren 1 14-07-10 20:49
Om lykke Alyssa Livets lyse side 15 07-02-09 17:20
Lykke! Jojodama Ketolysekuren 7 10-12-07 12:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no