Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hva er idealvekt?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-03-11, 20:29   #51
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Hva er idealvekt?

Jeg har ikke satt meg ideal VEKT jeg, men ideal STØRRELSE.. Da jeg begynte med lavkarbo brukte jeg 54 () i klær.. Nå er jeg nede i 48/50.. Mitt hovedmål er å komme ned i strl 42.. Da er målet nådd uansett hva vekta viser

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 20:33   #52
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Som meg det.. jeg har et par "skinny-jeans", som jeg mener passet da jeg veide 66 kg. Nå er jeg bare et par kilo unna, men de ser mistenkelig små ut ennå!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 13:23   #53
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hah! 62 kilo sier folkets røst! Det vil si omtrent ti kilo mer enn jeg veier nå. Jeg er 167 cm, btw.
Den medisinske anbefalninga er en smule snillere, fra 53-70 kilo. Mye å gå på, med andre ord. Jeg satser generelt på ca 65 kilo, men vet jo at det er noe kroppen til syvende og sist bestemmer, ikke jeg, folk flest, eller "ekspertene".

Her går det unna i svingene Photo!
For å ligge innenfor den medisinske anbefalingen må du opp et kilo
Jeg skal forøvrig ligge på 67 kg, det er visst min idealvekt. Det veide jeg da jeg var russ husker jeg 19 år og hadde såpass dårlig selvinnsikt at jeg syntes jeg var smellfeit....

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 14:16   #54
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er idealvekt?

jeg er 168 og veide på mitt minste 49-50 kg (spisevegring) og syntes oxo jeg så kraftig ut i ungdommen,man har litt dårlig selvinstinkt ja hehe.
men på den tiden da jeg faktisk var normal (i andres øyne) veide jeg mellom 58-60 kg og det vil jeg åsså veie den dag i dag.
spennende å se om det er oppnåelig

  Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 16:03   #55
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Her går det unna i svingene Photo!
For å ligge innenfor den medisinske anbefalingen må du opp et kilo
Jeg skal forøvrig ligge på 67 kg, det er visst min idealvekt. Det veide jeg da jeg var russ husker jeg 19 år og hadde såpass dårlig selvinnsikt at jeg syntes jeg var smellfeit....

Nei, jeg må nok faktisk ned 2,9 kilo for å ha normal bmi. Jeg ser jo helt normalt slank ut, bruker 38/40 i klær og i det hele tatt, så akkurat dét bryr jeg meg ikke så mye om, da er det i tilfelle fettprosent som blir det eneste riktige målet for meg, ettersom jeg heller ikke akkurat er særlig muskuløs.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 16:53   #56
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Hehe, jeg tror du må lese det som er uthevet i quoten til Vibeke en gang til, Photo

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 17:41   #57
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Hehe, jeg tror du må lese det som er uthevet i quoten til Vibeke en gang til, Photo

Uuuuuuuups! MINDRE mente jeg selvfølelig! Svimehode.com!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 19:19   #58
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva er idealvekt?

Da jeg var 16 var jeg veldig tynn med 60 kg, syntes jeg. Jeg er 171 cm.Og da jeg var 23 skremmende mager med 54, men nå som jeg er 38 veier jeg 50 med BMI på 17, og opplever ikke at jeg er skummelt mager fordet. Idealene blir tynnere og tynnere og mange aksepterer at man er tynnere nå enn før. Det er også en ny trend som sier at man lever lengre om man har et lite kaloriunderskudd bestandig som ikke eksisterte da jeg var 16 og det å ha synlig skjelett var å være for tynn. Idealvekt er hva som er sunt for kroppen, og det kan være på et spenn på et titalls kg eller noe. Men trivselvekt, psykisk sett, er for meg ikke like fleksibel som kroppen.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 22:18   #59
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Da jeg var 16 var jeg veldig tynn med 60 kg, syntes jeg. Jeg er 171 cm.Og da jeg var 23 skremmende mager med 54, men nå som jeg er 38 veier jeg 50 med BMI på 17, og opplever ikke at jeg er skummelt mager fordet. Idealene blir tynnere og tynnere og mange aksepterer at man er tynnere nå enn før. Det er også en ny trend som sier at man lever lengre om man har et lite kaloriunderskudd bestandig som ikke eksisterte da jeg var 16 og det å ha synlig skjelett var å være for tynn. Idealvekt er hva som er sunt for kroppen, og det kan være på et spenn på et titalls kg eller noe. Men trivselvekt, psykisk sett, er for meg ikke like fleksibel som kroppen.

Hva mener du egentlig? Hvilken trend, og mener du denne trenden er positiv eller negativ?
Å veie 50 kg på 171 cm høres sykt lite ut. Samtidig var samboeren min før også veldig tynn med en BMI på 17-18 uten at han gikk noe særlig inn for det. Nå har han lagt på seg 10 kg og har vel en BMI innenfor normalen.
Men jeg klarer ikke helt å følge innlegget ditt. Mener du at psyken din er fornøyd med 50 kg, mens kroppen din ikke er fornøyd?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 22:39   #60
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Hva er idealvekt?

Jeg er 167 og har idealvekt på 70 ifølge folket. 53-70 medisinsk.
Målet mitt er under 70 kanskje 65 el rundt der...?
Ikke godt å vite. Leeeenge siden jeg var nær noe ideal...

Idealstørrelse er bedre syns jeg!
Jeg vil bli en 38
Nå er jeg 42 stort sett

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 23:33   #61
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva er idealvekt?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Hva mener du egentlig? Hvilken trend, og mener du denne trenden er positiv eller negativ?
Å veie 50 kg på 171 cm høres sykt lite ut. Samtidig var samboeren min før også veldig tynn med en BMI på 17-18 uten at han gikk noe særlig inn for det. Nå har han lagt på seg 10 kg og har vel en BMI innenfor normalen.
Men jeg klarer ikke helt å følge innlegget ditt. Mener du at psyken din er fornøyd med 50 kg, mens kroppen din ikke er fornøyd?

Jeg mener at kroppen min kan godt like å ligge på 50 og 60 kg, mens psyken min ikke er like tolerant Om jeg synes trenden er positiv? Jeg synes det positive heller er det som dukker opp i kjølvannet av ekstremitetene vi har i våre dager når det gjelder over-og undervekt, nemlig en større toleranse for alle type størrelser.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 23:53   #62
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Da jeg var 20, var 45kg min trivselsvekt!(var syk) Er 173 Høy! og var veldig syk og uten krefter! Idag spiser jeg lchf, og veier meg ikke! Men føler meg sterk og normalvektig og frisk! at last

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 00:03   #63
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva er idealvekt?

Ja, nettop. Det beste er å la kroppen få det den trenger av hvile, mat og mosjon og ha en passe vekt, men vi alle lever som vi vil selv om alt vi gjør ikke er bra for kroppen. Noen røyker, mosjonerer ikke eller for mye, drikker alkohol, inntar kunstige stoffer, spiser for lite eller for mye, spiser usunt eller ensidig...Vi alle er følelses-styrt i større eller mindre grad og styrt av lyst og ulyst. Den som har overkommet det og klarer å kun se med omsorg til sin kropp har kommet langt i løsrivelsesprosessen. Jeg har vært mest opptatt av å ikke begjære og ikke være grådig. Men om jeg hadde satset på å prøve å kun elske rent kroppen, følelsene, tankene og behovene jeg har ansvar for å ta meg av hadde jeg trolig blitt raskere moden.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 01:46   #64
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Jeg skjønner heller ikke hva du mener, Ada-Emilie. Når du sier at du var skremmende mager med 54 kg som 23-åring, men i dag som du er 38 og veier mindre er du ikke det fordi idealet er å være tynnere nå enn før? Tenker du at kroppen følger trender og tilpasser seg slik at det som var usunt for 15 år siden er helt greit i dag?

De fleste kropper modnes og forandrer seg for øvrig med årene slik at å veie like lite som 38- som 23-åring er helt urealistisk og usunt (med mindre man var overvektig som 23-åring da selvsagt).

Er det positivt at flere slanker seg selv om de er normalvektige? Det idealet du snakker om handler vel ikke så mye om toleranse for forskjellige kroppsstørrelser akkurat, men et større press på å være tynn?

Å være undervektig slik at normale kroppsfunksjoner forsvinner (slik du har fortalt om), hvordan kan du mene at det er ok og bra for kroppen?

Jeg opplever det du sier som forvirrende, på en side sier du at det er psyken som styrer hva du vil veie, men du er ikke opptatt av å gjøre noe med psyken, men med kroppen for å få den til å passe med psyken når du samtidig sier at kroppen helst vil ha høyere vekt? Det skjønner jeg ikke ... Er det det du prøver å si noe om i det siste innlegget ditt? At du egentlig er klar over at dette er usunn (umoden hvis jeg skal følge dine begreper) tankegang? I så fall, hvorfor fortsetter du med å forherlige det å være tynn?

Og så lurer jeg på hva du mener med løsrivelsesprosess. Løsrivelse fra hva? Fra kroppens begjær?


Sist redigert av Huldr : 13-03-11 kl 02:49.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 02:01   #65
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Etter den utregningen kan jeg være 62 kilo, og det tror jeg er en grei vekt for meg,
gammel som jeg er blitt
Var 54 kg for mange år siden (feilmedisinering, ikke av egen vilje) og da var selve kroppen fin, men manglet bryst, rompe og litt annet.. så dit skal jeg ikke igjen.
Måtte ba brosje på blusen for å vise hva som var fram og bak

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 10:52   #66
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva er idealvekt?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg skjønner heller ikke hva du mener, Ada-Emilie. Når du sier at du var skremmende mager med 54 kg som 23-åring, men i dag som du er 38 og veier mindre er du ikke det fordi idealet er å være tynnere nå enn før? Tenker du at kroppen følger trender og tilpasser seg slik at det som var usunt for 15 år siden er helt greit i dag?

De fleste kropper modnes og forandrer seg for øvrig med årene slik at å veie like lite som 38- som 23-åring er helt urealistisk og usunt (med mindre man var overvektig som 23-åring da selvsagt).

Er det positivt at flere slanker seg selv om de er normalvektige? Det idealet du snakker om handler vel ikke så mye om toleranse for forskjellige kroppsstørrelser akkurat, men et større press på å være tynn?

Å være undervektig slik at normale kroppsfunksjoner forsvinner (slik du har fortalt om), hvordan kan du mene at det er ok og bra for kroppen?

Jeg opplever det du sier som forvirrende, på en side sier du at det er psyken som styrer hva du vil veie, men du er ikke opptatt av å gjøre noe med psyken, men med kroppen for å få den til å passe med psyken når du samtidig sier at kroppen helst vil ha høyere vekt? Det skjønner jeg ikke ... Er det det du prøver å si noe om i det siste innlegget ditt? At du egentlig er klar over at dette er usunn (umoden hvis jeg skal følge dine begreper) tankegang? I så fall, hvorfor fortsetter du med å forherlige det å være tynn?

Og så lurer jeg på hva du mener med løsrivelsesprosess. Løsrivelse fra hva? Fra kroppens begjær?

Jeg vet ikke om kroppen vil ha høyere vekt. Løsrivelse fra identifikasjon med kroppen og alt som ikke følger med til den andre siden. Ja, kroppens begjær f.eks. Man må være herre over den. Det er hva jeg mener. En snill herre, fortrinnsvis. Jeg er ikke så snill som jeg burde være, men det er de færreste også, som jeg beskrev.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 11:49   #67
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jeg vet ikke om kroppen vil ha høyere vekt. Løsrivelse fra identifikasjon med kroppen og alt som ikke følger med til den andre siden. Ja, kroppens begjær f.eks. Man må være herre over den. Det er hva jeg mener. En snill herre, fortrinnsvis. Jeg er ikke så snill som jeg burde være, men det er de færreste også, som jeg beskrev.

For meg tror jeg en "herre over kroppen" tanke og det å bevisst løsrive seg fra kroppen bli en negativ opplevelse. JEG er jo kroppen min, den er er den delen av meg som faktisk får meg til å fungere, i varierende grad dog, hver eneste dag. Har alltid pushet kroppen min mer enn hva den har tålt og resultatet er kroniske smerter, ME og hjemmeværende på 5. året.

Mitt hovedfokus er å spille på lag med HELE meg og godta at siden jeg har drevet rovjakt på kroppen, født 3 barn og altfor lenge har nedprioritert meg selv og egen helse må jeg lære å bli bevisst. Lytte til kroppen og heller tenke gjennom HVORFOR den lyster og ønsker som den gjør.

Kanskje ikke så rart om den tviholder på ekstrakiloene mtp hvordan jeg har overkjørt og ignorert den?
For meg høres det rett og slett litt trist og "hardt" ut å skulle være "herre" over en løsrevet kropp, som en straff av meg selv.

Men det er mulig jeg misforstod deg, ada-emilie? At vi egentlig mener det samme, men ordlegger oss ulikt?

Så, idealvekt for meg nå henger kanskje sammen med trivsel og funksjonalitet? Altså en friskest mulig kropp som fungerer best mulig ut fra mine forutsetninger? Og heller løsrive begrepet "kos" fra "dytte i munnen" og slik gi den ro og omsorg nok til å slippe overvekt

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 13:36   #68
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva er idealvekt?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

For meg tror jeg en "herre over kroppen" tanke og det å bevisst løsrive seg fra kroppen bli en negativ opplevelse. JEG er jo kroppen min, den er er den delen av meg som faktisk får meg til å fungere, i varierende grad dog, hver eneste dag. Har alltid pushet kroppen min mer enn hva den har tålt og resultatet er kroniske smerter, ME og hjemmeværende på 5. året.

Mitt hovedfokus er å spille på lag med HELE meg og godta at siden jeg har drevet rovjakt på kroppen, født 3 barn og altfor lenge har nedprioritert meg selv og egen helse må jeg lære å bli bevisst. Lytte til kroppen og heller tenke gjennom HVORFOR den lyster og ønsker som den gjør.

Kanskje ikke så rart om den tviholder på ekstrakiloene mtp hvordan jeg har overkjørt og ignorert den?
For meg høres det rett og slett litt trist og "hardt" ut å skulle være "herre" over en løsrevet kropp, som en straff av meg selv.

Men det er mulig jeg misforstod deg, ada-emilie? At vi egentlig mener det samme, men ordlegger oss ulikt?

Så, idealvekt for meg nå henger kanskje sammen med trivsel og funksjonalitet? Altså en friskest mulig kropp som fungerer best mulig ut fra mine forutsetninger? Og heller løsrive begrepet "kos" fra "dytte i munnen" og slik gi den ro og omsorg nok til å slippe overvekt

Vi ordlegger oss bare ulikt,ja. Helt enig i at å lytte til kroppen er viktig om vi skal ta oss best mulig av den. Å være herre over kroppen er å ha overblikk og ikke la lyst styre over fornuft og hjerte. Du har sikkert hørt om at man må være rytter på sin hest og ha tøyler på hesten, styre hesten selv, men ikke piske den for hardt eller be den løpe for mye så den sliter seg ut. Det er hva jeg mener med å være løsrevet og å overkomme det dyriske. Å være løsrevet er ikke å ta avstand til. Heller tvert imot. Om man er løsrevet har man kontakt, man rommer den og kan kjenne til dens behov. Poenget er bare at man ikke er slave av den. Jeg er troende og opplever ikke at jeg er kroppen. Jeg har en kropp, men den går jeg fra når den dør.

Jeg glemte å svare på noe jeg ble spurt om istad.
Jeg tenker at når man ser mange som er syltynne som overlever slik, får man en større toleranse for tynnhet. Man blir ikke redd lenger, som man ville blitt om man aldri så folk leve så tynne.

Jeg er fasinert av Angelina Jolie f.eks som er nede i BMI på 15,4 til tider. At hun klarer å leve slik uten å svime av etc. Å klare noe som egentlig ikke skal være mulig er jo en bragd. Å vandre rundt bare som skjelett, ha ha ha. Jeg beundrer også katolske helgener. Mange av de kvinnelige katolske helgener var anorektikere for å overkomme kroppens behov. Noen levde kun på nattverdsbrød og fastet mesteparten av året. De døde også av dette tullet. Men de visste at de ikke var sin kropp. Jeg tror ikke man er mer religiøs om man ikke bryr seg om kroppen sin, altså. Jeg mener de har feil fokus, akkurat som meg selv. Å ta seg av kroppen med kjærlighet er den riktige holdning. Å sulte den til døde er å løsrive seg fra kroppen bokstavelig talt. Og det er ikke meningen. Det er ikke sann løsrivelse.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 13:43   #69
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Vi ordlegger oss bare ulikt,ja. Helt enig i at å lytte til kroppen er viktig om vi skal ta oss best mulig av den. Å være herre over kroppen er å ha overblikk og ikke la lyst styre over fornuft og hjerte. Du har sikkert hørt om at man må være rytter på sin hest og ha tøyler på hesten, styre hesten selv, men ikke piske den for hardt eller be den løpe for mye så den sliter seg ut. Det er hva jeg mener med å være løsrevet og å overkomme det dyriske. Å være løsrevet er ikke å ta avstand til. Heller tvert imot. Om man er løsrevet har man kontakt, man rommer den og kan kjenne til dens behov. Poenget er bare at man ikke er slave av den. Jeg er troende og opplever ikke at jeg er kroppen. Jeg har en kropp, men den går jeg fra når den dør.

Jeg glemte å svare på noe jeg ble spurt om istad.
Jeg tenker at når man ser mange som er syltynne som overlever slik, får man en større toleranse for tynnhet. Man blir ikke redd lenger, som man ville blitt om man aldri så folk leve så tynne.

Jeg er fasinert av Angelina Jolie f.eks som er nede i BMI på 15,4 til tider. At hun klarer å leve slik uten å svime av etc. Å klare noe som egentlig ikke skal være mulig er jo en bragd. Å vandre rundt bare som skjelett, ha ha ha. Jeg beundrer også katolske helgener. Mange av de kvinnelige katolske helgener var anorektikere for å overkomme kroppens behov. Noen levde kun på nattverdsbrød og fastet mesteparten av året. De døde også av dette tullet. Men de visste at de ikke var sin kropp. Jeg tror ikke man er mer religiøs om man ikke bryr seg om kroppen sin, altså. Jeg mener de har feil fokus, akkurat som meg selv. Å ta seg av kroppen med kjærlighet er den riktige holdning. Å sulte den til døde er å løsrive seg fra kroppen bokstavelig talt. Og det er ikke meningen. Det er ikke sann løsrivelse.

Jeg blir helt ærlig litt skremt jeg, ada-emilie
Å beundre anorektiske kropper blir jo så feil!!
Hva med helse?? Gleden over en frisk og velfungerende kropp??
Hvor blir det av kjærligheten til egen kropp om man skal la den sulte for å etterlve et sykelig ideal??

Nå håper jeg virkelig at jeg har misforstått... ?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 14:10   #70
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Jeg for min del er mer fascinert av Angelina Jolie når hun har pupper og rompe. Wawoom!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 14:53   #71
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg for min del er mer fascinert av Angelina Jolie når hun har pupper og rompe. Wawoom!

Sååå enig

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 14:57   #72
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva er idealvekt?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Jeg blir helt ærlig litt skremt jeg, ada-emilie
Å beundre anorektiske kropper blir jo så feil!!
Hva med helse?? Gleden over en frisk og velfungerende kropp??
Hvor blir det av kjærligheten til egen kropp om man skal la den sulte for å etterlve et sykelig ideal??

Nå håper jeg virkelig at jeg har misforstått... ?

Jeg prøver å ta vare på både kroppens behov og egen smak. Det går bra det,altså. Kompromisser litt. Jeg har det jo ikke bra med å sulte og være anorektisk tynn, så jeg holder meg innenfor det kroppen har det ok med. Jeg spiser jo masse. Det er forskjell på en anorektiker på 50 kg som spiser 300 kcal om dagen og meg som spiser 1000 kcal mer. Skjønner?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 15:16   #73
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg for min del er mer fascinert av Angelina Jolie når hun har pupper og rompe. Wawoom!

Apropos rompe... Ble litt fasinert av denne rompa jeg... Den kan da umulig være ekte??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 15:17   #74
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Skal aldri si aldri, jeg har sett lignende ratio overkropp/rumpe i rl

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 15:26   #75
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hva er idealvekt?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Apropos rompe... Ble litt fasinert av denne rompa jeg... Den kan da umulig være ekte??

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
IDEALVEKT/FETTPROSENT/BMI smosje Lavkarbo generelt 17 02-12-04 22:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no