Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo og utskeielser

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-07-10, 17:37   #1
lise85
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: valdres
Innlegg: 39
lise85 er på en erverdig vei

Lavkarbo og utskeielser

Jeg vurderer å begynne på et lavkarbo kosthold og ønsker veldig å gå ned 15-20kg ca.. Det jeg lurer på er hvor streng man må være med seg selv for å gå ned i vekt?? Tenker i forhold til når jeg er på besøk hos folk, i selskaper osv der jeg får servert mat, kaker osv jeg ikke kan spise... Føler det er uhøflig å ikke spise el hvertfall smake.. Men går det veldig utover vekttapet om det er en sjelden gang??

Ellers glad for alle tips/råd!!

lise85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 17:59   #2
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Jeg tenker som deg, jeg spiser det jeg får servert hjemme hos folk og det har ingen innvirkning på mitt vekttap. Men vi er sjelden på besøk, så mulig det er derfor og hittil har det kun vært hjemmebakt eplekake en gang som var "feil", - ellers har jeg vært veldig heldig med grilla kjøtt eller kokt fisk. Jeg tar gjerne med en nøttekake og ber vertinna sørge for fyllet, som en gang ble piska krem, og en gang gul krem (slik som ofte er på mandelkaker) uten sukker, kun med litt vaniljesukker.

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 18:46   #3
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Hva som kan ødelegge for vektnedgang er nok veldig individuelt. For mange vil det å tilføre karbohydrater også medføre et søtsug, noe som kan være slitsomt. Noe av den største fordelen med lavkarbo er å slippe søtsug og sult.

Jeg spiser ikke feil mat for å være høflig mot andre. I begynnelsen var jeg også litt stresset på dette. Trodde det skulle bli vanskelig å reise bort. Min erfaring nå etter snart 10 måneder med ketogen kost er at det slettes ikke er vanskelig.

Jeg forklarer min kostomlegging med helseårsaker, noe som jo stemmer for min del. Hvis det er vekt som er din årsak, handler jo også det om helse. Dersom du f.eks. forklarer at du føler deg dårlig når du spiser karbohydrater, vil jo ingen bli fornærmet ved at du ikke spiser disse produktene. Ingen ønsker jo at andre skal føle seg dårlig. Jeg blir ikke fornærmet hvis noen forteller meg at de f.eks. ikke kan spise noe med melk i fordi de får vondt i magen. Da får de min sympati og jeg vil jo veldig gjerne lage mat de kan spise.

Så tilbake til hva jeg gjør når jeg reiser bort på besøk. Jeg forskyner meg av kjøtt og grønnsaker (de som vokser over bakken), og kanskje litt saus. Det eneste som vil by på problemer er pizza og pasta. Jeg spør gjerne i forkant hva som skal serveres og er det f.eks. pizza sier jeg at jeg har med egen bunn, men at fyllet ikke er noe problem. Når det gjelder kaker så tilbyr jeg meg enten å ta med en kake som alle kan spise, eller så har jeg med litt sukkerfri mørk sjokolade for syns skyld (slik at de andre slipper å synes synd på meg).

Lykke til med omleggingen, tipper tiden vil gi deg svar på hva som passer for deg.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 20:13   #4
lise85
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: valdres
Innlegg: 39
lise85 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Tusen takk for svar!

Får vel bare prøve meg fram, blir spennende! Er ikke så ofte jeg er borte på besøk heller, hvertfall ikke over lang tid.. Er jo greit de gangene jeg vet det er servering, så kan jeg bare spørre hva som skal serveres.. Men blir verre de gangene jeg er på besøk hos venner o.l og de finner frem kake, is etc jeg da ikke kan spise... Hva gjør jeg da? Syns det da er vanskelig å si at jeg ikke kan spise når de alt har funnet fram.. Syns det da er enklere å bare forsyne meg med en liten bit av kaken, ett par skjeer is osv (bare begrense), da har jeg hvertfall smakt på.. Håper bare ikke det vil ødelegge for mye om jeg gjør det en sjelden gang..

Fint å høre fra flere som har erfaringer om dette!

lise85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 00:12   #5
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Opprinnelig lagt inn av lise85, her.

Tusen takk for svar!

Får vel bare prøve meg fram, blir spennende! Er ikke så ofte jeg er borte på besøk heller, hvertfall ikke over lang tid.. Er jo greit de gangene jeg vet det er servering, så kan jeg bare spørre hva som skal serveres.. Men blir verre de gangene jeg er på besøk hos venner o.l og de finner frem kake, is etc jeg da ikke kan spise... Hva gjør jeg da? Syns det da er vanskelig å si at jeg ikke kan spise når de alt har funnet fram.. Syns det da er enklere å bare forsyne meg med en liten bit av kaken, ett par skjeer is osv (bare begrense), da har jeg hvertfall smakt på.. Håper bare ikke det vil ødelegge for mye om jeg gjør det en sjelden gang..

Fint å høre fra flere som har erfaringer om dette!

Jepp, jeg ville også tatt en liten bit om kake/is var satt frem, men gode venner vil jo vite om dietten min, og da kan jeg si at jeg ikke kan spise dette. Hvis det er hjemmelaget er det annerledes, da ville jeg smake litt uansett.

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 09:56   #6
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Hva som kan ødelegge for vektnedgang er nok veldig individuelt. For mange vil det å tilføre karbohydrater også medføre et søtsug, noe som kan være slitsomt. Noe av den største fordelen med lavkarbo er å slippe søtsug og sult.

Jeg spiser ikke feil mat for å være høflig mot andre. I begynnelsen var jeg også litt stresset på dette. Trodde det skulle bli vanskelig å reise bort. Min erfaring nå etter snart 10 måneder med ketogen kost er at det slettes ikke er vanskelig.

Jeg forklarer min kostomlegging med helseårsaker, noe som jo stemmer for min del. Hvis det er vekt som er din årsak, handler jo også det om helse. Dersom du f.eks. forklarer at du føler deg dårlig når du spiser karbohydrater, vil jo ingen bli fornærmet ved at du ikke spiser disse produktene. Ingen ønsker jo at andre skal føle seg dårlig. Jeg blir ikke fornærmet hvis noen forteller meg at de f.eks. ikke kan spise noe med melk i fordi de får vondt i magen. Da får de min sympati og jeg vil jo veldig gjerne lage mat de kan spise.

Så tilbake til hva jeg gjør når jeg reiser bort på besøk. Jeg forskyner meg av kjøtt og grønnsaker (de som vokser over bakken), og kanskje litt saus. Det eneste som vil by på problemer er pizza og pasta. Jeg spør gjerne i forkant hva som skal serveres og er det f.eks. pizza sier jeg at jeg har med egen bunn, men at fyllet ikke er noe problem. Når det gjelder kaker så tilbyr jeg meg enten å ta med en kake som alle kan spise, eller så har jeg med litt sukkerfri mørk sjokolade for syns skyld (slik at de andre slipper å synes synd på meg).

Lykke til med omleggingen, tipper tiden vil gi deg svar på hva som passer for deg.

Hei! Dette er en kjempe innlegg som hjelper meg mye. Men jeg må innrømme at jeg er FRYKTELIG glad i pizza...har du en oppskrift på bunn som jeg kan spise? Evt. er den god, mener smaker det som pizza bunn?

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 18:51   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Opprinnelig lagt inn av Debz, her.

Hei! Dette er en kjempe innlegg som hjelper meg mye. Men jeg må innrømme at jeg er FRYKTELIG glad i pizza...har du en oppskrift på bunn som jeg kan spise? Evt. er den god, mener smaker det som pizza bunn?

Skal være ganske mange oppskrifter på pizza rundt om her inne!

Du finner sikkert noen i denne linken!

Bare husk at det ikke er "ordentlig" pizza!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 22:52   #8
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Opprinnelig lagt inn av Debz, her.

Hei! Dette er en kjempe innlegg som hjelper meg mye. Men jeg må innrømme at jeg er FRYKTELIG glad i pizza...har du en oppskrift på bunn som jeg kan spise? Evt. er den god, mener smaker det som pizza bunn?

Du får dessverre ikke til å lage pizzabunn som smaker som vanlig pizzabunn.. Du får laget noen som kan minne litt om pizzabunn. Den beste pizzabunnen (og den med minst "spesielle" ingredienser) er etter min mening denne:
http://cleochatra.blogspot.com/2008/...wer-pizza.html

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 09:00   #9
Coockie
Medlem
 
Coockie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 146
Coockie har en fantastisk aura rundt segCoockie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Hei Lise!

Tenkte jeg skulle dele litt av mine erfaringer med deg.

Da jeg begynte med lavkarbo, hadde jeg et eneste mål, og det var å gå ned i vekt. Jeg begynte derfor med et strengt regime (ketolyse) der man spiser 20 g karbohydrater daglig for å komme i ketose og sparke igang fettforbrenningen. Dette funket veldig bra for meg og jeg har gått ned 14 kilo siden februar. Fra 1. februar til 1. juni hadde jeg praktisk talt ingen utskeielser, men nå som jeg har blitt kvitt den vekten jeg følte ubehagelig på kroppen, tillater jeg meg å skeie ut i selskap fra tid til annen. Problemet med dette ligger i søthungeren som dukker opp. Og jeg vil ikke anbefale å gjøre noen særlige utskeielser med mindre du har en veldig viljestyrke til å takke nei for alle fristelsene som kommer dagene etter. Du vil også sansynligvis merke at utskeielsene går utover magen og humøret.

Mitt råd er. Prøv å ikke tenke for mye på det du ikke kan spise. Men fokuser heller på alt der gode du kan spise. Jeg lagde mitt eget lavkarbo-påskegg i år, og var dermed lite fristet til alle søtsakene jeg vanligvis spiste. Jeg spiser sjokolade hver eneste dag i form av Freia Premium 86% kakao. Og lager meg ofte desert i form av varme bær med kanel, kakao, kokos, fløte eller smuldrepai laget av mandler og pistasjkjerner.

Jeg tillater meg selv å spise potetgull en dag hver 14 dag (eller sjeldnere) siden dette er noe jeg alltid har likt og ikke funnet noen akseptabel erstatning for.

Masse lykke til!
Du vil garantert bli fornøyd med de helsemessige fordelene ved lavkarbo i tilegg til vektnedgang

__________________
Livet er en dans på roser, men hvem sa at dansing på roser var lett?
Leter du etter noe? Det er ikke noe her. Hvorfor titter du her egentlig?.
Startvekt: 103,6 kg – Mål: -32 kg – Fremgang: -16 kg
Coockie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det meste med måte Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 09:23   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Opprinnelig lagt inn av Coockie, her.

Mitt råd er. Prøv å ikke tenke for mye på det du ikke kan spise. Men fokuser heller på alt der gode du kan spise.

Satt her og spiste frokost (egg, bacon og salat) og tenkte akkurat det samme! Hvorfor er så mange opptatte av alt de ikke kan spise, når de kan spise så utrolig masse godt istedet!

Med den innstillingen at "jeg MÅ ha..." eller "Jeg klarere meg altså IKKE uten..." så tror jeg det blir mye vanskeligere enn om man tenker at "dette er sannelig spennende, nå skal jeg prøve noe nytt!"

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 19:30   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Jeg forstår godt at du synes det er vanskelig å ikke spise det du blir bydt når du er på besøk.
MEN - du har nå bestemt deg for å endre kosthold til fordel for vektnedgang og bedre helse - og DET burde telle mer enn at man føler man er uhøflig
Jeg har gjerne med selv om mulig - eller sjekker menyen på forhånd. Jeg sier også at jeg ikke kan spise spesielle ting - men at er det feks grønnsaker så klarer jeg meg uten pasta og potet.

Dette regimet JEG har startet er "midlertidig" - når jeg har nådd vekten jeg har som mål - vet jeg at jeg KAN spise et lite kakestykke når jeg er borte uten at det vil utgjøre noe særlig i forhold til vektnedgangen.

Synes du skal bestemme deg for at dette skal du nå kjøre så "riktig" som mulig til du har gått ned et visst antall kg - eller holdt på en viss tid. Da er det lettere som andre sier å ikke bli fanget av søtsuget og stopp i vektnedgang. Det er nemlig lett å skeie ut MER om man tar bare ett kakestykke - selv om dette selvfølgelig er individuelt. Skaldeman sier feks at man bør vente til man har gått ned ihvertfall halvparten av det man skal ned før man spiser "feil" - dette pga faren for at man overspiser feil når man først har fått smaken på karbo igjen... (tror det var Skaldeman - har lest for mange bøker tror jeg... )
De gangene det har skjært seg for meg tidligere - er når jeg har tenkt at jeg "unner" meg bare en liten bit... og WOPS! der røyk vi av vektnedgangsvogna igjen!

Det er litt som å slutte å røyke - det er oftere lettere å "holde" seg jo flere som vet hva man holder på med...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 23:09   #12
lise85
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: valdres
Innlegg: 39
lise85 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Opprinnelig lagt inn av Coockie, her.

Hei Lise!

Tenkte jeg skulle dele litt av mine erfaringer med deg.

Da jeg begynte med lavkarbo, hadde jeg et eneste mål, og det var å gå ned i vekt. Jeg begynte derfor med et strengt regime (ketolyse) der man spiser 20 g karbohydrater daglig for å komme i ketose og sparke igang fettforbrenningen. Dette funket veldig bra for meg og jeg har gått ned 14 kilo siden februar. Fra 1. februar til 1. juni hadde jeg praktisk talt ingen utskeielser, men nå som jeg har blitt kvitt den vekten jeg følte ubehagelig på kroppen, tillater jeg meg å skeie ut i selskap fra tid til annen. Problemet med dette ligger i søthungeren som dukker opp. Og jeg vil ikke anbefale å gjøre noen særlige utskeielser med mindre du har en veldig viljestyrke til å takke nei for alle fristelsene som kommer dagene etter. Du vil også sansynligvis merke at utskeielsene går utover magen og humøret.

Mitt råd er. Prøv å ikke tenke for mye på det du ikke kan spise. Men fokuser heller på alt der gode du kan spise. Jeg lagde mitt eget lavkarbo-påskegg i år, og var dermed lite fristet til alle søtsakene jeg vanligvis spiste. Jeg spiser sjokolade hver eneste dag i form av Freia Premium 86% kakao. Og lager meg ofte desert i form av varme bær med kanel, kakao, kokos, fløte eller smuldrepai laget av mandler og pistasjkjerner.

Jeg tillater meg selv å spise potetgull en dag hver 14 dag (eller sjeldnere) siden dette er noe jeg alltid har likt og ikke funnet noen akseptabel erstatning for.

Masse lykke til!
Du vil garantert bli fornøyd med de helsemessige fordelene ved lavkarbo i tilegg til vektnedgang

Tusen takk!!

Mitt mål er også å gå ned i vekt, noe som har vært et stort ønske lenge.. Så får heller prøve å planlegge litt når jeg skal bort og være streng med meg selv... Men jeg kan altså spise mørk sjokolade (86%) uten at det går utover vekttapet?

lise85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 09:41   #13
Coockie
Medlem
 
Coockie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 146
Coockie har en fantastisk aura rundt segCoockie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Opprinnelig lagt inn av lise85, her.

Tusen takk!!

Mitt mål er også å gå ned i vekt, noe som har vært et stort ønske lenge.. Så får heller prøve å planlegge litt når jeg skal bort og være streng med meg selv... Men jeg kan altså spise mørk sjokolade (86%) uten at det går utover vekttapet?

Hei, hei.

Etter å ha gått på lavkarbo noen måneder, så jeg alle helsefordelene og målet mitt endret seg fra å være «vektnedgang» til «en sunnere livsstil». Jeg kommer aldri til å gå tilbake til et «normalt» Norsk kosthold, slik jeg i utgangspunktet hadde planlagt.

Jeg forstår frustrasjonen din med å ha ønsket vektnedgang lenge da jeg kommer fra samme sted, men stol på meg når jeg sier at frustrasjonen vil bli byttet ut med tilfredshet når du kommer inn i en jevn lavkarborytme. Vær stolt av hvert eneste gram du mister og ikke minst for hver eneste forbedring du merker på kroppen. Husk også å ta mål av midje, armer, ben, osv. Du kan miste mye fett uten at det merkes på vekta

Det er ingen problemer med å spise såpass mørk sjokolade, så lenge man ikke tar hele pakken av gangen. Jeg spiser 1-2 ruter daglig. Det holder i og for seg for min del, siden den er så mektig. Dessuten er mørk sjokolade veldig sunt. Man får i seg rikelig med godt fett og antioksidanter.

100 g av Freias 86% kakao inneholder 19 g karbohydrater. Det vil si at en rute ligger på 1,9 karbohydrater, og det er slett ikke ille. Jeg føler heller ikke at den har noe særlig innvirkning på blodsukkeret, noe som er veldig bra.

__________________
Livet er en dans på roser, men hvem sa at dansing på roser var lett?
Leter du etter noe? Det er ikke noe her. Hvorfor titter du her egentlig?.
Startvekt: 103,6 kg – Mål: -32 kg – Fremgang: -16 kg
Coockie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det meste med måte Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 13:11   #14
lise85
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: valdres
Innlegg: 39
lise85 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Opprinnelig lagt inn av Coockie, her.

Hei, hei.

Etter å ha gått på lavkarbo noen måneder, så jeg alle helsefordelene og målet mitt endret seg fra å være «vektnedgang» til «en sunnere livsstil». Jeg kommer aldri til å gå tilbake til et «normalt» Norsk kosthold, slik jeg i utgangspunktet hadde planlagt.

Jeg forstår frustrasjonen din med å ha ønsket vektnedgang lenge da jeg kommer fra samme sted, men stol på meg når jeg sier at frustrasjonen vil bli byttet ut med tilfredshet når du kommer inn i en jevn lavkarborytme. Vær stolt av hvert eneste gram du mister og ikke minst for hver eneste forbedring du merker på kroppen. Husk også å ta mål av midje, armer, ben, osv. Du kan miste mye fett uten at det merkes på vekta

Det er ingen problemer med å spise såpass mørk sjokolade, så lenge man ikke tar hele pakken av gangen. Jeg spiser 1-2 ruter daglig. Det holder i og for seg for min del, siden den er så mektig. Dessuten er mørk sjokolade veldig sunt. Man får i seg rikelig med godt fett og antioksidanter.

100 g av Freias 86% kakao inneholder 19 g karbohydrater. Det vil si at en rute ligger på 1,9 karbohydrater, og det er slett ikke ille. Jeg føler heller ikke at den har noe særlig innvirkning på blodsukkeret, noe som er veldig bra.

Tusen takk nok en gang for gode råd og tips!!
Skal få tatt mål av midje, armer, bein osv.. Har foreløpig ikke noen vekt, men får vel skaffet meg det snart.. Men vet at man ikke alltid merker noe på vekten, men at man kan se det på andre måter.. Så det blir en spennende tid fremover!

Så bra, da vet jeg det ang mørk sjokolade. Da kan jeg unne meg en liten bit i ny og ne av den. Takk igjen setter veldig pris på alle tips og råd da jeg er helt fersk..

lise85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 14:59   #15
Karla
Medlem
 
Karla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 64
Karla er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Jeg har hatt et par ferier nå i mitt halvårige lavkarbohistorie, der jeg har skeiet ut en del. Jeg har vært veldig fornøyd med at det har gått "fint", og at jeg ikke har blitt "dårlig" etterpå, heller ikke gått opp i vekt. Det har dreid seg om at jeg har spist eksempelvis 1-3 kakestykker (på matbuffeene bugner det jo... ellers er jo buffeeter gull for lavkarbofolk, da vi kan skreddersy et variert og riktig måltid...), en is om dagen i varmen og kanskje en potet eller litt pasta til noen av middagsmåltidene.

MEN - jeg må i etterkant innrømme at jeg har merket at humøret har blitt mer svingende, søtsuget sterkere, søvnen litt dårligere. Et av mine store problem før jeg begynte med lavkarbokosthold var menstruasjonssmerter kombinert med luftsmerter. Etter 2-3 mnd med lavkarbokosthold var menstruasjonen minimal, kortvarig og uten smerter, heller ikke luftsmerter. Slik har det vært i 3 sykluser på rad.

Nå, etter ferie (10 dager) med mye utskeielser merker jeg: Veldig humørsvigning før menstruasjon igår, og i dag kraftige menssmerter og luftsmerter igjen. Sengeliggende/sofasittende frem til nå.

Helt klart pga kosten. En interessant erfaring, som jeg vet at også andre har. Så idag er det fullt fokus på lavkarboretter, proteinbrød og knekkebrød skal bakes og råvarer kjøpes inn.

Ellers sier dr. Sofie Hexeberg ("Frisk med Lavkarbo") dette om utskeielser:

"Hvis du har store vektproblemer*), synes jeg du skal fortelle hva du spiser og hvorfor til familie, venner og kolleger - de fleste vil ha forståelse for at du trenger å gjøre noe for helsen. Ta evt med litt mat du kan spise, og som du evt kan dele med de andre gjestene. Du må være litt taktisk når du spiser hos andre. La oss si at du er i et selskap hvor det serveres forrett med brød, middag med poteter, en søt dessert og dessuten kake til kaffen. Det er ingen som merker om du lar være å spise brød eller poteter, derfor er det ofte lettest å unngå disse matvarene. Du kan evt ta en liten potet for syns skyld og spise halve. Hvis du synes det er vanskelig ikke å ta desserten som serveres til slutt, kan du ta litt og spise halvparten. Når kaffen serveres, tar du en kopp kaffe uten kake. Hvis du føler at du er uhøflig, tar du et tynt stykke og lar evt noe ligge igjen på asjetten. På denne måten reduserer du karbohydratinntaket betydelig. Det er også viktig at du ikke går løs på søtsaker når du kommer hjem på grunn av søthungeren du kanskje får. Dagen etter må du uansett tilbake på det kostholdet du har bestemt deg for å ha."

*) like relevant om man bare har diverse helseproblemer, synes jeg

Ellers var det fint å lese Matglads innlegg!

__________________


Karla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 22:07   #16
lise85
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: valdres
Innlegg: 39
lise85 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Opprinnelig lagt inn av Karla, her.

Jeg har hatt et par ferier nå i mitt halvårige lavkarbohistorie, der jeg har skeiet ut en del. Jeg har vært veldig fornøyd med at det har gått "fint", og at jeg ikke har blitt "dårlig" etterpå, heller ikke gått opp i vekt. Det har dreid seg om at jeg har spist eksempelvis 1-3 kakestykker (på matbuffeene bugner det jo... ellers er jo buffeeter gull for lavkarbofolk, da vi kan skreddersy et variert og riktig måltid...), en is om dagen i varmen og kanskje en potet eller litt pasta til noen av middagsmåltidene.

MEN - jeg må i etterkant innrømme at jeg har merket at humøret har blitt mer svingende, søtsuget sterkere, søvnen litt dårligere. Et av mine store problem før jeg begynte med lavkarbokosthold var menstruasjonssmerter kombinert med luftsmerter. Etter 2-3 mnd med lavkarbokosthold var menstruasjonen minimal, kortvarig og uten smerter, heller ikke luftsmerter. Slik har det vært i 3 sykluser på rad.

Nå, etter ferie (10 dager) med mye utskeielser merker jeg: Veldig humørsvigning før menstruasjon igår, og i dag kraftige menssmerter og luftsmerter igjen. Sengeliggende/sofasittende frem til nå.

Helt klart pga kosten. En interessant erfaring, som jeg vet at også andre har. Så idag er det fullt fokus på lavkarboretter, proteinbrød og knekkebrød skal bakes og råvarer kjøpes inn.

Ellers sier dr. Sofie Hexeberg ("Frisk med Lavkarbo") dette om utskeielser:

"Hvis du har store vektproblemer*), synes jeg du skal fortelle hva du spiser og hvorfor til familie, venner og kolleger - de fleste vil ha forståelse for at du trenger å gjøre noe for helsen. Ta evt med litt mat du kan spise, og som du evt kan dele med de andre gjestene. Du må være litt taktisk når du spiser hos andre. La oss si at du er i et selskap hvor det serveres forrett med brød, middag med poteter, en søt dessert og dessuten kake til kaffen. Det er ingen som merker om du lar være å spise brød eller poteter, derfor er det ofte lettest å unngå disse matvarene. Du kan evt ta en liten potet for syns skyld og spise halve. Hvis du synes det er vanskelig ikke å ta desserten som serveres til slutt, kan du ta litt og spise halvparten. Når kaffen serveres, tar du en kopp kaffe uten kake. Hvis du føler at du er uhøflig, tar du et tynt stykke og lar evt noe ligge igjen på asjetten. På denne måten reduserer du karbohydratinntaket betydelig. Det er også viktig at du ikke går løs på søtsaker når du kommer hjem på grunn av søthungeren du kanskje får. Dagen etter må du uansett tilbake på det kostholdet du har bestemt deg for å ha."

*) like relevant om man bare har diverse helseproblemer, synes jeg

Ellers var det fint å lese Matglads innlegg!

Tusen takk for svar
Skjønner.. Men det gikk altså ikke utover vekta di? Er det jeg er mest ute etter, selv om jeg ikke vil ha andre plager heller.. Jeg har jo nettopp starta på lavkarbo da.. 2.dagen i dag. Så har jo ikke skjedd noe her enda.. Den største utfordringen som kommer nå for meg, er bursdagsselskapet til kusina mi (10år)på mandag.. Der kommer det til å være masse kaker og kanskje noe mat i forkant.. Kan jo ikke la være å smake på kakene, det vil jo merkes når alle andre sitter å spiser.. Pluss at kusina mi vil nok bli skuffa da og lure på det.. Så det jeg tenker er å tillate meg selv og skeie ut denne dagen, men bare begrense det litt.. Tror dere det kan funke?

Syns det er litt vanskelig å fortelle familien (noen av de) at jeg har begynt å spise lavkarbo... Men får bare prøve... Hvordan gjorde dere det?

lise85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 22:21   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Ble så begeistret at jeg fortalte til alle som ville og ikke ville høre på jeg!

"halve slekta" mi har nå gått over til lavkarbo med stor suksess.

Når det gjelder bursdagen på mandag - spis kun bittelitt om du absolutt må. Strengt tatt ville jeg ikke spist noe så tidlig i fasen med skifte av kosthold - men det må du neste bestemme selv. Du bør ta mer hensyn til deg selv og din helse enn andres følelser om du sier nei til kake mener nå jeg da Du kan jo ta med en lavkarbo-kake selv? Finnes mange alternative oppskrifter her på forumet. Selv liker jeg rullekaka ganske så godt - med opsie-rull med søtningstoff i som "bunn" og bringebær og krem til fyll.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 22:40   #18
lise85
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: valdres
Innlegg: 39
lise85 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Ble så begeistret at jeg fortalte til alle som ville og ikke ville høre på jeg!

"halve slekta" mi har nå gått over til lavkarbo med stor suksess.

Når det gjelder bursdagen på mandag - spis kun bittelitt om du absolutt må. Strengt tatt ville jeg ikke spist noe så tidlig i fasen med skifte av kosthold - men det må du neste bestemme selv. Du bør ta mer hensyn til deg selv og din helse enn andres følelser om du sier nei til kake mener nå jeg da Du kan jo ta med en lavkarbo-kake selv? Finnes mange alternative oppskrifter her på forumet. Selv liker jeg rullekaka ganske så godt - med opsie-rull med søtningstoff i som "bunn" og bringebær og krem til fyll.

Takk for råd

Ser på det som vanskelig å ikkje smake på kake i det heile tatt når det står 5-6kaker framme og alle andre et kake... Er heller ikke ofte det er bursdags feiringer... Men får se hvordan det blir.. Tenker i såfall bare å smake et bittelite tynt stykke... Kanskje et vanlig kakestykke tilsammen...

Flere råd og meninger rundt dette?? Tar gjerne i mot alle råd/tips

lise85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 23:00   #19
tora trollmor
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trønderlag
Innlegg: 2.279
tora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo og utskeielser

I dag har jeg vert på bursdag etter en uke med lavkarbo, ja å jeg tok et lite stk marsipankake å et glass rødvin har etter ei uke gått ned -2 kg, så dagens utskeielse synes jeg var ok, men kake var egentlig ikke godt da. Har hengt meg på grupps som skal ned 5 kg til 14 oktober. tror dette skal gå bra selv om jeg tok et kakestk å et glass vin. Jeg har i de siste 18 årene vært "stor" å har prøvd mange ulike kurer og pulver uten noe varig resutlat eller ikke noe resultat. Håper derfor dette blir BRA

__________________
Min journal
tora trollmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 23:08   #20
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og utskeielser

For det første: Det er ikke uhøflig å la være å spise alt man blir tilbudt!

(Det er frekt å ikke respektere andres valg av diett eller andres valg om hva de vil spise!! Ville du ha presset en hjemmelaget nøttekake i en nøtteallergiker?? eller blitt fornærmet hvis vedkommende ikke ville spise nøttekaken din??)


For det andre: I selskap hvor du tror at du MÅ spise noe, ta litt på tallerkenen, del det opp med gaffelen eller skjeen, skyv det rundt på tallerkenen og prat mye . Gestikuler! Tilslutt, legg en serviett over maten/kaken som du har delt opp, most og flyttet omkring på tallerkenen.
Dette er (helt seriøst) en av de tingene en anorektiker kan gjøre, og det er ingen som merker at de ikke spiser. Ikke engang om man sitter ved samme bord!

Er det kake, så spis litt av kremen, det er gjerne ikke så mye sukker i den.

For det tredje: Spis før du går i et selskap, det er lettere å ikke spise noe du ikke burde ha spist når du er mett .



Jeg har tatt med meg kake til både selskap og tilstelninger uten at noen har løftet på et øyebryn. Det er også sjeldent at jeg har trengt å ta med noe annet enn tomfatet tilbake .

Hvis man ikke vil lage kake, så kan man lage sjokolademousse eller sjokoladekrem med krem og kakao og ta med bringebær til. Enkelt og greit!!
Lykke til

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 23:19   #21
tora trollmor
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trønderlag
Innlegg: 2.279
tora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likttora trollmor er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Det er frekt å ikke respektere andres valg av diett eller andres valg om hva de vil spise!! Ville du ha presset en hjemmelaget nøttekake i en nøtteallergiker?? eller blitt fornærmet hvis vedkommende ikke ville spise nøttekaken din??)
Tror ikke jeg var frekk i det jeg skrev, å angående allergi så tror jeg jeg vet det meste som er å finne, har selv så mye alergi i familien at dette er ikke noe problem, men jeg mener at i dag måtte jeg bare smake på den ene kaka som ble servert. Å DET GJORDE JEG SÅ DET SÅ.
vis et lite stykke kake skal være nok til ingen nedgang på onsdag så vet ikke jeg.
Men jeg er så sikker på meg selv at jeg vet at jeg ikke kommer til å spise kake på mange måneder no. Vis lavkarbo ikke fungerer på meg er det nok heller potetgull og noe som er salt som får meg til å sprekke. Men det skal jeg ikke denne gangen. Vis jeg sprekker så håper jeg at noen her kjarer å hjelpe meg oppover igjen.

__________________
Min journal
tora trollmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 23:30   #22
lise85
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: valdres
Innlegg: 39
lise85 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Opprinnelig lagt inn av tora trollmor, her.

I dag har jeg vert på bursdag etter en uke med lavkarbo, ja å jeg tok et lite stk marsipankake å et glass rødvin har etter ei uke gått ned -2 kg, så dagens utskeielse synes jeg var ok, men kake var egentlig ikke godt da. Har hengt meg på grupps som skal ned 5 kg til 14 oktober. tror dette skal gå bra selv om jeg tok et kakestk å et glass vin. Jeg har i de siste 18 årene vært "stor" å har prøvd mange ulike kurer og pulver uten noe varig resutlat eller ikke noe resultat. Håper derfor dette blir BRA

Litt godt å høre at noen andre som går på lavkarbo også har skeiet ut med litt kake i bursdag..

Jeg har også prøvd det meste av ulike kurer uten hell, så håper dette fungerer! Lykke til

lise85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 23:33   #23
lise85
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: valdres
Innlegg: 39
lise85 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Opprinnelig lagt inn av tora trollmor, her.

Det er frekt å ikke respektere andres valg av diett eller andres valg om hva de vil spise!! Ville du ha presset en hjemmelaget nøttekake i en nøtteallergiker?? eller blitt fornærmet hvis vedkommende ikke ville spise nøttekaken din??)
Tror ikke jeg var frekk i det jeg skrev, å angående allergi så tror jeg jeg vet det meste som er å finne, har selv så mye alergi i familien at dette er ikke noe problem, men jeg mener at i dag måtte jeg bare smake på den ene kaka som ble servert. Å DET GJORDE JEG SÅ DET SÅ.
vis et lite stykke kake skal være nok til ingen nedgang på onsdag så vet ikke jeg.
Men jeg er så sikker på meg selv at jeg vet at jeg ikke kommer til å spise kake på mange måneder no. Vis lavkarbo ikke fungerer på meg er det nok heller potetgull og noe som er salt som får meg til å sprekke. Men det skal jeg ikke denne gangen. Vis jeg sprekker så håper jeg at noen her kjarer å hjelpe meg oppover igjen.

Tror egentlig den kommentaren var ment til meg fordi jeg skrev at jeg syns det var vanskelig å la være å spise kake i selskap.. Uhøflig å takke nei...

lise85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 23:40   #24
lise85
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: valdres
Innlegg: 39
lise85 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

For det første: Det er ikke uhøflig å la være å spise alt man blir tilbudt!

(Det er frekt å ikke respektere andres valg av diett eller andres valg om hva de vil spise!! Ville du ha presset en hjemmelaget nøttekake i en nøtteallergiker?? eller blitt fornærmet hvis vedkommende ikke ville spise nøttekaken din??)


For det andre: I selskap hvor du tror at du MÅ spise noe, ta litt på tallerkenen, del det opp med gaffelen eller skjeen, skyv det rundt på tallerkenen og prat mye . Gestikuler! Tilslutt, legg en serviett over maten/kaken som du har delt opp, most og flyttet omkring på tallerkenen.
Dette er (helt seriøst) en av de tingene en anorektiker kan gjøre, og det er ingen som merker at de ikke spiser. Ikke engang om man sitter ved samme bord!

Er det kake, så spis litt av kremen, det er gjerne ikke så mye sukker i den.

For det tredje: Spis før du går i et selskap, det er lettere å ikke spise noe du ikke burde ha spist når du er mett .



Jeg har tatt med meg kake til både selskap og tilstelninger uten at noen har løftet på et øyebryn. Det er også sjeldent at jeg har trengt å ta med noe annet enn tomfatet tilbake .

Hvis man ikke vil lage kake, så kan man lage sjokolademousse eller sjokoladekrem med krem og kakao og ta med bringebær til. Enkelt og greit!!
Lykke til

Tusen takk for gode råd
Er noe å tenke over det med å forskyne seg med litt kake på tallerkene og dele den opp osv... Kanskje bare spise noen få biter, resten dekker man til med en serviett..

Jeg har blitt spurt om å bake en kake, men det er nok ingen lavkarbo kake desverre.. Var en bestemt kake som var ønsket. Men kan evnt prøve meg på en lavkarbo kake i tillegg.. Noen gode og enkle oppskrifter??? Har ikke fått prøvd ut noen bakeoppskrifter enda.. Er det lite karbo i sjokolademousse? For det er jo godt...

lise85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 23:49   #25
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og utskeielser

Jeg ville ALDRI latt være å ta et lite stykke av bursdagskake i barnebursdag, uansett diett. Og hvis det er en bursdag, så synes jeg ikke man skal rope altfor høyt om sitt eget kosthold heller, man vil ikke ta oppmerksomheten vekk fra bursdagsbarnet, og man vil heller ikke leke misjonær overfor alle i selskapet vedr kosthold. Det er min mening da. Er litt "allergisk" mot kostholdprat i hyggelig selskap.
Men - det er langt derfra til å spise masse kaker og masse brød osv. Jeg ville begrenset meg - helt klart, og jeg har også lagt serviett over mat på tallerken før og skravla mye og "glemt" å spise.

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta om utskeielser på lavkarbo Pål Spørsmål og svar 57 27-01-11 16:28
Ferie-utskeielser ... Nurk Spørsmål og svar 19 26-07-10 11:33
Utskeielser og vektoppgang Paris Spørsmål og svar 2 04-06-10 21:45
Utskeielser ElinPelin Dr Lindbergs 4 11-01-09 10:30
Alternativer til utskeielser... HP Fysisk og mental helse 4 03-10-04 16:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no