Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Tommel opp for Dagbladet

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-07-10, 12:48   #1
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Tommel opp for Dagbladet

Dagbladet publiserte i dag en artikkel om lavkarbodiett i papirutgaven. Denne har jeg ikke lest, så den som har det kan komme med innspill. I tillegg stiller Sofie Hexeberg opp til nettmøte i morgen på dagbladet.no.

Jeg håper bare dette kan bidra til litt større bevisstgjøring om at man ikke trenger 3-4 hundre gram karber om dagen for å overleve. Vi kan jo heller ikke forvente at fettfiendtlige VG vil gjøre en liknende artikkel

Send spørsmål til Sofie Hexeberg her .

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 13:01   #2
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Jepp, veldig, veldig bra! Det eneste er at Wenche Frölich IGJEN er ute med pekefingeren og misjonerer om hvor flott det er å spise et halvt brød om dagen, for det gjør hun selv. 50-60% karbohydrater om dagen er det beste! Hadde vært deilig med en artikkel hvor de ikke MÅ ha med meningene til motparten. Ser ikke at Hexeberg eller Lindberg blir spurt når de forteller om fortreffeligheten til norsk normalkosthold.

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 13:50   #3
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Og barn går jo selvfølgelig glipp av viktige mineraler og vitaminer dersom de settes på et kosthold med mindre karbohydrater, og mettet fett fører til hjerteinfark. Ikke akkurat oppdaterte på forskningen, disse "ekspertene". Jeg kjente jeg ble irritert.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 14:15   #4
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Og barn går jo selvfølgelig glipp av viktige mineraler og vitaminer dersom de settes på et kosthold med mindre karbohydrater, og mettet fett fører til hjerteinfark. Ikke akkurat oppdaterte på forskningen, disse "ekspertene". Jeg kjente jeg ble irritert.

La oss si at vi KUN kutter ut hvetemel, pasta, ris, potet og brød i kosten vår. Pluss potetgull og alt sånn snop. Altså kun ene og alene det. HVILKE vitaminer og mineraler går vi egentlig glipp av da? . Jeg kan ikke se at det er noe vi trenger i de tingene.

Jeg kan jo selvfølgelig være tilbøyelig til å diskutere om hvorvidt det er bra å kutte ut grønnsaker som vokser over jorden, og om hvorvidt det er bra å innta SÅ MYE fett som på ketolyse, men det betinger en saklig motpartner til diskusjonen, og en som ikke står på sitt uansett hva.

Når det gjelder mettet fett er det jo underlig at det skal være så farlig både for barn og voksne ettersom morsmelka består av 50% mettet fett, og den er jo den aller beste for en liten krabat. Jeg kan forresten også være tilbøyelig til ådiskutere "kunstig fett" (i mangel på ett annet ord. Altså fett fra blandingsprodukter, som rømme, fløte, ost osv. Ja, det er blandet med noe annet for å lage det), vs. fett fra en naturlig kilde, som avokado, nøtter, grillskive osv.

Visste dere forresten at det er noe som heter karbansikt? Dvs at man kan se på noen dagen etter de har spist mye karber, som f.eks pastarett? Man blir oppblåst i ansiktet. Og klart man blir det, man samler jo vann.

Drevon er vel den aller verste, og minst faglige eksperten her til lands. Ikke er han oppdatert, og han tviholder på 20-30 år gammel forskning og mening. Det er faktisk helt sykt at VG som en seriøs portal setter sin lit til han.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 15:02   #5
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Hvordan er rømme og fløte kunstig? Hva er det blandet med/tilsatt?
Carbface er et kjent begrep ja.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 15:20   #6
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Hvordan er rømme og fløte kunstig? Hva er det blandet med/tilsatt?
Carbface er et kjent begrep ja.

Jeg mente forsåvidt ikke at fettet var kunstig, men at det blir ikke helt "rent" i forhold til en nakkekotelett . Både fløte ogrømme og alle de andre produktene som kommer fra meieriet er tilsatt stoffer/og eller smaksemgulatorer. Det er ikke til å komme bort fra. Melka fra kua smaker ikke den ssamme som melka fra kartongen, vettu. De skummer nok ikke bare fløten av melka etter separering. Dessuten skal den både standardiseres, homogeniseres, varmes opp og presses før den tappes på kartonger, så det kan jo hende at den fløten vi kjøper i butikken har ett fettinnhold som har gått gjennom litt for mye i forhold til om vi melker kua og separerer melka selv.

Men jeg bare tenker fritt

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 15:57   #7
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Melka fra kua smaker ikke det samme som melka på kartongen nei, fordi fløten enda ikke er skilt ut og melka er ikke pausterisert. Men fløten og rømmen man kjøper i butikken er neppe tilsatt noen form for smakstilsetninger. Ifølge tine.no så er fløte kun separert fra helmelk, og ikke noe mer. Den er også uhomogenisert. (seter)Rømmen er bare et produkt av fløte og melkesyrekultur. Jeg kan ikke heelt se hvor disse "tilsatte" stoffene kommer i fra. Da skal det være opplyst om det.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 17:09   #8
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Leste nettopp artikkelen, og må si jeg er imponert over at Dagbladet kjører en sånn artikkel. Dog kunne de utelatt å ha med disse Norske "kostholdsekspertene" som mener et kosthold med 10 ganger mer fiber-, vitamin- og mineralrike grønnsaker enn mannen-i-gata får i seg gir mangelsykdommer*, og at mettet fett gir hjerteproblemer.

ADA, ACA, AHA, og alle andre høykarb-pushende statlige organer har de siste 40 årene kastet milliarder av kronasjer på forskning som skal bevise "kolestrol-hypotesen", og hva er resultatet? Ikke en eneste undersøkelse bekrefter noen sammenheng mellom mettet fett og hjerte-/karsykdom.

*I tillegg får en jo legge til at vitamin A, D, E og K er fettløselige, med andre ord får du dem ikke i deg med mindre du spiser fett. Det samme gjelder livsviktige mineraler som jern, kalsium, magnesium, mm. som vi heller ikke får stort av uten deilig rødt kjøtt.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 18:15   #9
hugsoere
Juniormedlem
 
hugsoere sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fet, Akershus
Alder: 58
Innlegg: 16
hugsoere er på en erverdig vei

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Dog kunne de utelatt å ha med disse Norske "kostholdsekspertene" som mener et kosthold med 10 ganger mer fiber-, vitamin- og mineralrike grønnsaker enn mannen-i-gata får i seg gir mangelsykdommer*, og at mettet fett gir hjerteproblemer.

Ikke la deg vippe av pinnen med disse karbofrikene til eksperter. Dette må vi bare leve med. Men se hva Dagbladet skrev om lege, dr.med Sofie Hexeberg. Hun er også kostholdsekspert

Knallbra artikkel, holdt på å svime av når jeg så Dagbladet på butikken i dag. Visste ikke om dette på forhånd.

__________________


hugsoere er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 19:39   #10
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tommel opp for Dagbladet

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 20:02   #11
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Jeg håper det kommer mange konstruktive spm til henne

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 20:05   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av hugsoere, her.

Knallbra artikkel, holdt på å svime av når jeg så Dagbladet på butikken i dag. Visste ikke om dette på forhånd.

Jeg holdt faktisk på å slippe hele salatbollen i rein opphisselse da jeg så avisstativet i kantina på jobben

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 22:30   #13
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Ble positivt overrasket faktisk! Vil absolutt si at det var Hexeberg som ble fremstilt i et positivt lys, Frölich sin kommentar høres egentlig bare snodig ut. Hvem er det egentlig som spiser et HALVT BRØD per dag?

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 23:26   #14
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

B Hvem er det egentlig som spiser et HALVT BRØD per dag?

Jeg gjorde.. To til frokost, tre til lunsj og tre til kveldsmat.. Tanken på brød nå derimot gjør vondt i magen...

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 10:39   #15
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

Hvem er det egentlig som spiser et HALVT BRØD per dag?

Enig! Brødmat er jo så sunt og godt at det er vanskelig å stoppe etter bare et halvt brød!

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 17:26   #16
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Æsj, jeg fikk ikke med meg det. Er det ingen som har skannet Dagbladet, da?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 17:35   #17
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Kan kjøpe pdf'en på nett, det gjorde jeg.

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 17:56   #18
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av christine76, her.

Kan kjøpe pdf'en på nett, det gjorde jeg.

Link?

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 19:23   #19
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Her kan du lese svarene fra damen...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 19:41   #20
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Jeg ble litt sliten av å lese spørsmålet fra han der fitnessmester-legen...

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 19:53   #21
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Kommer det ikke flere svar?

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 21:10   #22
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Måtte kjøpe dagbladet på pdf - så jeg kan legge ut artikkelen her for alle som ikke rakk å kjøpe papirutgaven

OK - jeg får ikke lastet opp - den sier at en "security token is missing"... Noen sysadmin som har forslag til løsning? Er en pdf-fil med to sider.

Jeg kan evt legge den ut midlertidig på en url jeg har tilgang til om noen andre vil prøve...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 21:11   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Æsj, jeg fikk ikke med meg det. Er det ingen som har skannet Dagbladet, da?

holder på å prøve å laste opp bare de to sidene!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 21:24   #24
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

holder på å prøve å laste opp bare de to sidene!

Yeay!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 21:50   #25
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Tommel opp for Dagbladet

Wooh, konge!

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dagbladet i dag! Linn H Ketolysekuren 60 04-09-07 17:10
Dagbladet i dag! Enid Lavkarbo generelt 4 22-08-07 15:08
Dagbladet i dag Sonny Lavkarbo generelt 0 01-02-07 14:59
Dagbladet I Dag! Tingeling Lavkarbo generelt 2 31-05-05 19:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no