Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Insulinresistens og alkohol ...

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-06-08, 14:58   #1
moniq
Juniormedlem
 
moniq sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 23
moniq er på en erverdig vei

Insulinresistens og alkohol ...

Jeg har nylig vært hos lege og foretatt en glukosebelastningstest og resultatet ble som forventet egentlig, begynnende diabetes 2.
Jeg er glukoseintolerant og insulinresistent og bitene falt litt på plass med hensyn til helseproblemen når jeg fant det ut.

Etter fødsel for 2 år siden har jeg rett og slett vært utmattet, og når jeg tenker etter så er det absolutt i sammenheng med måltider jeg merker det værst.

Jeg kjører lavkarbo/Lindberg kosthold siden legen gjerne ville at jeg skulle prøve dette før jeg eventuelt begynte på noen tabletter.

Jeg er godt i gang med det, men etter å ha vært på jobfest merket jeg at jeg ble fryktelig dårlig "dagen derpå", verre enn tidligere.
Nå er det veldig sjeldent jeg drikker alkohol etter at jeg fikk barn, men lurer litt på hva som er best å drikke når man først skal unne seg en fest.

Hva drikker dere andre som lider av samme problemene?

Veldig takknemlig for svar og hjelp

__________________
Start: 97
Delmål 1: 90...
Delmål 2: 80...
Delmål 3: 70...
Mål: 65 (Juhuuuu som jeg gleder meg)
moniq er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 15:26   #2
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens og alkohol...

Jeg har også nettopp tatt den testen, hva var dine resulteter?

Ang alkohol vet jeg ikke ...

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 16:05   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Dette tror jeg er veldig individuelt. Jeg var norgesmester i fyllesyke før, det var virkelig ille, jeg sluttet nesten å drikke på grunn av det...
Etter at jeg la om kostholdet så ble det mye bedre, men de få gangene jeg drakk øl, så var det like ille igjen, øl inneholder alt for mye sukker dessuten!

En ting som nå nesten er en ryggmargsrefleks, er å spise et fett måltid før jeg begynner å drikke, drikker kun rent brennevin eller rødvin (ev tørr hvitvin) og masse vann ved siden av. Når jeg kommer hjem, prøver jeg å få spist et måltid, og ikke legge meg på stigende rus. Jeg er mer eller mindre aldri fyllesyk, selv etter de hardeste sjøslag

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 17:19   #4
Bergrosa
Seniormedlem
 
Bergrosa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: På fjellet i Trøndelag
Alder: 49
Innlegg: 1.234
Bergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjent

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Hva med tuborg lite øl og øl i den familien? Jeg tenker egentlig som så, at det må være "greit" med lavkarbo drikken jeg da, bacardi + cola light er visst ok, og Øl som heter lite til slutt ( tuborg lite, carlsberg lite osv).... Og noe om vin også.... Eh som jeg ikke helt husker i farta..... se inne på drikke her inne da, kanskje det står noe lurt der

__________________

Det er i motbakke det går oppover!
Stor klem fra Bergrosa
Min Journal-velkommen om du vil Bergrosas lille verden
Bergrosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: min egen...... Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 17:21   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Jeg blir så oppblåst av øl, drikker lite-variantene innimellom, men merker godt at det føles bedre for kroppen å drikke vin. Kunstig søta brus og cider av alle typer holder jeg meg egentlig unna, men det er jo min personlige smak

Men så eeeeelsker jeg rødvin da Og whisky!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 22:30   #6
moniq
Juniormedlem
 
moniq sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 23
moniq er på en erverdig vei

Sv: Insulinresistens og alkohol...

Opprinnelig lagt inn av Tullehøna, her.

Jeg har også nettopp tatt den testen, hva var dine resulteter?

Ang alkohol vet jeg ikke ...

Jeg hadde 5,8 i fastende blodsukker, 8,9 etter å ha drukket druesukker og 5,4 i langtidsblodsukker.

Hva var dine resultater?

__________________
Start: 97
Delmål 1: 90...
Delmål 2: 80...
Delmål 3: 70...
Mål: 65 (Juhuuuu som jeg gleder meg)
moniq er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 22:32   #7
moniq
Juniormedlem
 
moniq sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 23
moniq er på en erverdig vei

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Dette tror jeg er veldig individuelt. Jeg var norgesmester i fyllesyke før, det var virkelig ille, jeg sluttet nesten å drikke på grunn av det...
Etter at jeg la om kostholdet så ble det mye bedre, men de få gangene jeg drakk øl, så var det like ille igjen, øl inneholder alt for mye sukker dessuten!

En ting som nå nesten er en ryggmargsrefleks, er å spise et fett måltid før jeg begynner å drikke, drikker kun rent brennevin eller rødvin (ev tørr hvitvin) og masse vann ved siden av. Når jeg kommer hjem, prøver jeg å få spist et måltid, og ikke legge meg på stigende rus. Jeg er mer eller mindre aldri fyllesyk, selv etter de hardeste sjøslag

Takk for svar og forslag!

Skjønner at jeg må planlegge litt bedre og være flinkere med maten før jeg skal innta alkohol. Jeg var skikkelig dårlig nå sist, store smerter i maven og svimmel som bare det

__________________
Start: 97
Delmål 1: 90...
Delmål 2: 80...
Delmål 3: 70...
Mål: 65 (Juhuuuu som jeg gleder meg)
moniq er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 22:33   #8
moniq
Juniormedlem
 
moniq sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 23
moniq er på en erverdig vei

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Opprinnelig lagt inn av Bergrosa, her.

Hva med tuborg lite øl og øl i den familien? Jeg tenker egentlig som så, at det må være "greit" med lavkarbo drikken jeg da, bacardi + cola light er visst ok, og Øl som heter lite til slutt ( tuborg lite, carlsberg lite osv).... Og noe om vin også.... Eh som jeg ikke helt husker i farta..... se inne på drikke her inne da, kanskje det står noe lurt der

Takk for svaret!

Skal sjekke ut drikke inne på oppskriftssiden, tenkte ikke på det gitt

__________________
Start: 97
Delmål 1: 90...
Delmål 2: 80...
Delmål 3: 70...
Mål: 65 (Juhuuuu som jeg gleder meg)
moniq er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 01:44   #9
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Dette tror jeg er veldig individuelt. Jeg var norgesmester i fyllesyke før, det var virkelig ille, jeg sluttet nesten å drikke på grunn av det...

Ha, ha, jeg var også norgesmester i min aldersklasse og det kunne være etter de mest pyntelige utekveldene...
Jeg fikk et tips om å prøve Zyrtex, og det har virket kjempebra på meg.
Hvis man skal ut på utdrikningslag (he, he) bør man ta to før man begynner, to ca midt i partyet og to før man går og legger seg.
Siden jeg ikke er så ofte på slike fester, så holder det at jeg tar en til to Zyrtex hvis det er party nå. Og jeg har ikke vært dårlig etter det!
Etter at jeg begynte på Ketolyse er jeg ikke helt siker på hvordan kroppen reagerer, for det har ikke blitt så mye festligheter , bare de odde glass med rødvin

Men alle de rådene Photo kommer med er supre: fet mat, ren drikke, MYE vann og noe mat til slutt .
Et annet råd er å drikke seg nedover; starte med det sterke og avslutte med det svake hvis man skal blande alkoholtyper.
En regle gikk noe slikt som: "Beer after wine, makes you feel fine, but wine after beer, you should fear..."

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 02:15   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Det er sant. Øl og vin mage fin, vin og øl mage krøll .D
Dessuten, om jeg begynner med whiskyen etter vinen, så ender jeg alltid opp i total jodling med svarte hull dagen derpå... Det var kanskje gøy for ti-femten år siden...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 12:48   #11
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Jeg hadde 5,3 på fastende mage, etter å ha drukket "sukkervannet"
10,9 og etter en time til var det 6,7...
Skulle få beskjed fra legen om hva som evt skulle gjøres videre, men har ikke hørt noe enda. (Var på fredag morgen)
tar en tur inn på kontoret på onsdag hvis jeg ikke har hørt noe før det.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 13:23   #12
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er sant. Øl og vin mage fin, vin og øl mage krøll .D
Dessuten, om jeg begynner med whiskyen etter vinen, så ender jeg alltid opp i total jodling med svarte hull dagen derpå... Det var kanskje gøy for ti-femten år siden...

Hm...sa ikke dere motsatt rekkefølge her....*confused*......

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 14:31   #13
moniq
Juniormedlem
 
moniq sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 23
moniq er på en erverdig vei

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Opprinnelig lagt inn av Tullehøna, her.

Jeg hadde 5,3 på fastende mage, etter å ha drukket "sukkervannet"
10,9 og etter en time til var det 6,7...
Skulle få beskjed fra legen om hva som evt skulle gjøres videre, men har ikke hørt noe enda. (Var på fredag morgen)
tar en tur inn på kontoret på onsdag hvis jeg ikke har hørt noe før det.

Så merkelig at du ikke fikk beskjed med en gang da, man stikk innom og hør

__________________
Start: 97
Delmål 1: 90...
Delmål 2: 80...
Delmål 3: 70...
Mål: 65 (Juhuuuu som jeg gleder meg)
moniq er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 14:31   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Haha, jo, du, nå er jeg forvirret selv, egentlig! Det var den regla vi lærte oss en gang i tida, men jeg drikker jo ikke øl, så det er vel ganske uproblematisk.
Det eneste jeg lever etter nå (eller prøver i alle fall), at jeg overhodet ikke har brennevinsvett etter å ha drukket en viss mengde vin, så brennevin først

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 16:00   #15
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Fant dette på nett som forklarer ganske bra:

Glukosebelastning
Hvis man får verdier mellom 5,5 og 7 mmol/l (for fastende) gjør man en såkalt glukosetoleransetest. Denne testen utføres på legekontoret og er som følger: Man faster fra midnatt og kommer på legekontoret om morgenen. Først blir blodsukkeret ditt målt, deretter får du en drikk (ca 2-3 dl) som inneholder sukker. Etter du har drukket skal du sitte i ro i 2 timer, og deretter blir blodsukkeret ditt målt igjen. Dersom du da har verdier under 11,0 mmol/l har du ikke sukkersyke, men verdier mellom 7,8 og 11,0 mmol/l indikerer nedsatt glukosetoleranse. Hvis blodsukkeret er lavere enn 7,8 mmol/l har du ikke diabetes.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 16:31   #16
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Opprinnelig lagt inn av Tullehøna, her.

Fant dette på nett som forklarer ganske bra:

Glukosebelastning
Hvis man får verdier mellom 5,5 og 7 mmol/l (for fastende) gjør man en såkalt glukosetoleransetest. Denne testen utføres på legekontoret og er som følger: Man faster fra midnatt og kommer på legekontoret om morgenen. Først blir blodsukkeret ditt målt, deretter får du en drikk (ca 2-3 dl) som inneholder sukker. Etter du har drukket skal du sitte i ro i 2 timer, og deretter blir blodsukkeret ditt målt igjen. Dersom du da har verdier under 11,0 mmol/l har du ikke sukkersyke, men verdier mellom 7,8 og 11,0 mmol/l indikerer nedsatt glukosetoleranse. Hvis blodsukkeret er lavere enn 7,8 mmol/l har du ikke diabetes.

Men, slik jeg har forstått det, sier IKKE en glukosebelastningstest noe om INSULINRESISTENS, eller om insulinnivåene.....

Bukspyttkjertelen greier i en lang periode å kompensere for insulinresistensen (på cellenivå) og kjører ut (store mengder) insulin for å holde blodsukkeret innenfor et optimalt nivå, og dermed får man tilsynelatende ok testsvar på blodsukkermålinger/glukosebelastningen......

Den dagen bukspyttkjertelen "resignerer", eller insulinresistensen blir for stor, da får man et blodsukker som stiger utenfor referanseområdene (mao diabetes).

Eller??

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 17:53   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Det er visst c-peptid som er den sikreste målinga for insulinresistens. Legen min konkludertet dog insulinresistens via glukosebelastning. Men blodsukkeret skal måles to ganger, hos folk med insulinresistens så øker det ikke like mye som hos en som responderer normalt på det sukkerskvipet, det senkes heller ikke proposjonalt med hva som er vanlig, men stuper fort og kommer under normalnivå på kort tid. Dette ut fra hva jeg husker da.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 18:33   #18
moniq
Juniormedlem
 
moniq sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 23
moniq er på en erverdig vei

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er visst c-peptid som er den sikreste målinga for insulinresistens. Legen min konkludertet dog insulinresistens via glukosebelastning. Men blodsukkeret skal måles to ganger, hos folk med insulinresistens så øker det ikke like mye som hos en som responderer normalt på det sukkerskvipet, det senkes heller ikke proposjonalt med hva som er vanlig, men stuper fort og kommer under normalnivå på kort tid. Dette ut fra hva jeg husker da.

Det samme sa legen min også, ang. å konkludere med insulinresistens i forhold til glukosebelastningstesten. Jeg har målt blodsukkeret flere enn 2 ganger så da er vel resultatene ganske sikre vil jeg tro.

Ang. dette;

"Tullehøna Sv: Insulinresistens og alkohol ...
Fant dette på nett som forklarer ganske bra:

Glukosebelastning
Hvis man får verdier mellom 5,5 og 7 mmol/l (for fastende) gjør man en såkalt glukosetoleransetest. Denne testen utføres på legekontoret og er som følger: Man faster fra midnatt og kommer på legekontoret om morgenen. Først blir blodsukkeret ditt målt, deretter får du en drikk (ca 2-3 dl) som inneholder sukker. Etter du har drukket skal du sitte i ro i 2 timer, og deretter blir blodsukkeret ditt målt igjen. Dersom du da har verdier under 11,0 mmol/l har du ikke sukkersyke, men verdier mellom 7,8 og 11,0 mmol/l indikerer nedsatt glukosetoleranse. Hvis blodsukkeret er lavere enn 7,8 mmol/l har du ikke diabetes."

... så sa også legen min at jeg absolutt ikke hadde diabetes, men insulinresistens og glukoseintolranse er forstadiet til diabetes 2 sa hun.
Vi har diabetes 2 i familien, på begge sider så før eller siden får jeg det fikk jeg beskjed om, men det kan i aller høyeste grad kontolleres med kosthold så det kan ta MANGE år før jeg får det.

Klarer jeg ikke å holde blodsukkeret nede med kostholdet over en stund så må jeg begynne med tabletter for å holde det nede.

Jeg er veldig motivert for å klare dette uten medisiner så jeg skal klare det, men jeg er litt på "utprøvingsstadie", jeg må teste ut hva jeg tåler og hvor mye, men det merker jeg fort... går jo praktisk talt i koma en times tid etter ett måltid hvis jeg har spist noe med mye karbohydrater

__________________
Start: 97
Delmål 1: 90...
Delmål 2: 80...
Delmål 3: 70...
Mål: 65 (Juhuuuu som jeg gleder meg)
moniq er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 19:02   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Det høres akkurat ut som meg, Moniq, bortsett fra at legen min faktisk var den som i første hånd anbefalte meg å kutte ut sukker og stivelse, og glad er jeg for det! Jeg har gått ned ca 20 kg, men har nå jubileum, hehe, stått stille i omtrent akkurat et år. Så det er godt mulig jeg må begynne på metformin (insulinregulerende medisin) for å komme over den siste ca ti-kiloskneika.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 19:38   #20
moniq
Juniormedlem
 
moniq sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 23
moniq er på en erverdig vei

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det høres akkurat ut som meg, Moniq, bortsett fra at legen min faktisk var den som i første hånd anbefalte meg å kutte ut sukker og stivelse, og glad er jeg for det! Jeg har gått ned ca 20 kg, men har nå jubileum, hehe, stått stille i omtrent akkurat et år. Så det er godt mulig jeg må begynne på metformin (insulinregulerende medisin) for å komme over den siste ca ti-kiloskneika.

Hmmm... jeg har gått ned ca 22 kilo og stått stille i noen måneder nå. Var derfor jeg dro til legen i første omgang. Jeg var helt utmattet og skjønte ikke hvorfor jeg ikke gikk ned noe lenger.

Samme sa legen min også, ikke sukker og ikke noe særlig stivelse. Mest grønnsaker og magert kjøtt. Hun mente jeg skulle kutte fett også da, bruke magert kjøtt osv.

__________________
Start: 97
Delmål 1: 90...
Delmål 2: 80...
Delmål 3: 70...
Mål: 65 (Juhuuuu som jeg gleder meg)
moniq er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 20:33   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Man må ha en viss mengde fett, selvfølgelig proposjonalt med karboinntaket, jo mer karber jo mindre fett! Men om du spiser så lite kh som ketolysekuren anbefaler er det ikke noe særlig lurt å kutte for mye på fettet. Altså, om du har valget mellom bensin og biodiesel og ikke velger noen av delene, så går det dårlig, om du skjønner

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 20:34   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

(En kanskje litt overdreven metafor, men håper du skjønner hva jeg mener! Man bør ha noe å gå på!)

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 20:44   #23
moniq
Juniormedlem
 
moniq sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 23
moniq er på en erverdig vei

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Takk for tipset, skjønte hva du mente

Jeg er ikke på ketolyse nå, bare glemt å endre teksten på siden min.
Jeg klarer ikke mye fett etter at jeg fjernet galleblæren for 4 år siden, jeg blir fremdeles dårlig av det så jeg klarer rett og slett ikke hverken Atkins eller Ketolyse mer

Går ut i fra at en generell lavkarbo/Lindberg er mer for meg da

__________________
Start: 97
Delmål 1: 90...
Delmål 2: 80...
Delmål 3: 70...
Mål: 65 (Juhuuuu som jeg gleder meg)
moniq er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 20:49   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Du kan jo besøke Lindberklinikken om du har en i nærheten, der kan du få et tilpasset opplegg, og få tatt blodprøver som sees med en lavkarbovennlig leges øyne.
Har nemlig tenkt på det selv, sånn at jeg har de beste forutsetninger til å bli ferdig med de siste kiloene. Lei av slanking nå, ikke minst å snu på hver sten...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 20:51   #25
moniq
Juniormedlem
 
moniq sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 23
moniq er på en erverdig vei

Sv: Insulinresistens og alkohol ...

Spørs om ikke jeg bør teste det ja, selv om legen min faktisk har blitt ganske lavkarbo vennlig i det siste, men dog... fremdeles redd for fett da, selv om hun er på riktig vei

__________________
Start: 97
Delmål 1: 90...
Delmål 2: 80...
Delmål 3: 70...
Mål: 65 (Juhuuuu som jeg gleder meg)
moniq er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alkohol, lavkarbo og ketose Aline Lavkarbo generelt 198 21-03-13 11:40
Forklaring på insulinresistens MHM Dr Lindbergs 87 09-12-11 14:26
Et spørsmål om fett og alkohol Brimstone Spørsmål og svar 7 28-11-07 07:37
Alkohol på ketolyse **Angelica** Ketolysekuren 9 10-03-07 11:56
Alkohol i julen friflex Lavkarbo generelt 34 23-12-04 23:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no