Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg skjønner ingenting

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-09-11, 13:12   #1
Grethe86
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 4
Grethe86 er på en erverdig vei

Jeg skjønner ingenting

Jeg skal starte på lavkarbo, har planlagt det en stund.

Jeg har lest og lest på forumet men jeg blir veldig forvirret, fordi jeg føler det står veldig mye forskjellig.
Jeg har lest mest om hva man kan spise og ikke spise, jeg har ikke tenkt å følge en spesiell diett ( Det er kanskje dumt? :/) som Atkins osv. men bare
kutte ut det man ikke kan spise.

Og det skal gå helt fint og ikke spise brød, poteter , pasta og ris Spiser igrunn veldig sjelden poteter, pasta eller ris.
I

Og jeg har prøvd å lese på den tabellen over hvor mange karbohydrater det er i alt, og enten er jeg ekstremt dum men det gir ingen mening for meg.

F.eks da så kan man ikke spise grønnsaker som vokser under jorden. Men man skal heller ikke spise så mye løk, hvitløk, tomat og paprika?

Og man bør helst ikke spise linser, kikerter, erter og bønner. De vokser vel da ikke under jorden?





For å si det veldig enkelt da, jeg tror jeg trenger det inn med teskje "dette kan du spise, dette kan du ikke spise". Dette blir veldig mye lettere for kjæresten min tror jeg da han spiser rødt kjøtt og er generelt veldig glad i fett og flesk

Men hvis man f.eks vil ha salat da, med kylling,bacon og fetaost. Bør man kutte ut tomat,løk og paprika? Dette er sikkert kjempedumt spm.
Jeg vet at jeg klarer det, jeg trenger bare en slags oversikt over hva jeg kan spise og hva jeg ikke kan spise, uten at jeg må se på karbohydrater per 100 gram.

Blir kjempeglad hvis noen svarer meg! Tusen takk, supert forum!


Sist redigert av Grethe86 : 13-10-11 kl 12:23.
Grethe86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Hexeberg. Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 13:22   #2
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Jeg skjønner ingenting

Her er en super tråd som er verdt å lese. Nybegynnertråd.

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 13:29   #3
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Jeg skjønner ingenting

Burde faktisk ikke fått lov til å registrere seg her uten å ha lest den tråden mener jeg personlig.

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 13:32   #4
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Jeg skjønner ingenting

Opprinnelig lagt inn av Grethe86, her.

Jeg skal starte på lavkarbo, har planlagt det en stund. Meg og kjæresten min skal begynne sammen (jeg vil gå ned i vekt, han har fått beskjed av legen at det kan hjelpe mot hans problemer med leddbetennelser osv)

Jeg har lest og lest på forumet men jeg blir veldig forvirret, fordi jeg føler det står veldig mye forskjellig.
Jeg har lest mest om hva man kan spise og ikke spise, jeg har ikke tenkt å følge en spesiell diett ( Det er kanskje dumt? :/) som Atkins osv. men bare
kutte ut det man ikke kan spise.

Og det skal gå helt fint og ikke spise brød, poteter , pasta og ris Spiser igrunn veldig sjelden poteter, pasta eller ris.
Istedenfor brød har jeg begynt å lage lapper, som jeg har funnet oppskriften til på forumet her (egg,fiberhusk,soyamel,melk og litt ost avogtil) og det er kjempegodt, spiser det til frokost og lunsj!


Og jeg har prøvd å lese på den tabellen over hvor mange karbohydrater det er i alt, og enten er jeg ekstremt dum men det gir ingen mening for meg.

F.eks da så kan man ikke spise grønnsaker som vokser under jorden. Men man skal heller ikke spise så mye løk, hvitløk, tomat og paprika?

Og man bør helst ikke spise linser, kikerter, erter og bønner. De vokser vel da ikke under jorden?



Og tilbake til de lappene da, som jeg har laget med soyamel. Er dette noe man bør spise hvis man vil være på lavkarbodiett? (passe streng)
For soya er jo en bønne?

For å si det veldig enkelt da, jeg tror jeg trenger det inn med teskje "dette kan du spise, dette kan du ikke spise". Dette blir veldig mye lettere for kjæresten min tror jeg da han spiser rødt kjøtt og er generelt veldig glad i fett og flesk

Men hvis man f.eks vil ha salat da, med kylling,bacon og fetaost. Bør man kutte ut tomat,løk og paprika? Dette er sikkert kjempedumt spm.
Jeg vet at jeg klarer det, jeg trenger bare en slags oversikt over hva jeg kan spise og hva jeg ikke kan spise, uten at jeg må se på karbohydrater per 100 gram.

Blir kjempeglad hvis noen svarer meg! Tusen takk, supert forum!

Hei
Det er kjempevanskelig å komme med noen råd om hva du kan spise og ikke når du ikke følger noen retning eller har noen formening og hvilket nivå du skal legge deg på. Lavkarbo spenner over tilnærmet 0 gr karbohydrater (f.eks. Skaldeman) og helt opp til 150 gram karbohydrater (f.eks. Fedon) om dagen og da sier det seg selv at forkjellen mellom disse blir ganske ekstrem (fra å bare kunne spise en liten mengde grønnsaker om dagen til å kunne tillate seg en frukt eller to).

Men jeg skjønner utmerket godt at det kan være vanskelig å orientere seg i denne jungelen av ulike retninger og ikke minst personlige modifikasjoner og måter å gjøre det på. Hadde jeg vært deg ville jeg først og fremst gjort det så enkelt som å kutte ut pasta, ris, poteter, mel og sukker til å begynne med. Deretter brukt litt tid på å lese litt om de ulike filosofiene. Det ligger klistrede tråder i underforumet her inne hvor det står oppsummert hva akkurat den filosofien går ut på, bestem deg for hvilken retning du vil gå og sett deg så inn i akkurat det (kjøp bøkene eller lån dem på biblioteket).

Men det du kan gjøre aller først, hvis du ikke allerede har gjort det, er å lese denne flotte nybegynnertråden


Sist redigert av Cyan : 19-09-11 kl 14:01.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 13:56   #5
Falco
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 34
Falco er på en erverdig vei

Sv: Jeg skjønner ingenting

Dere må bare prøve dere fram og finne ingredienser og retter som dere liker.
Start med hovedregel om de 5 ting du ikke kan spise: poteter, ris, pasta, mel og sukker.
Dersom du ikke skal telle karbohydrater i den forstand at du skal under 25 el. ville jeg ikke brukt tid på å tenke på hvilke grønnsaker du ikke kan spise, annet en de knollgrønsakene.
Det er en prosess, og du må teste ut rettene og produktene som finnes. Det er ikke sikkert at dere like de samme tingne.
Lykke til.

Falco er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 14:35   #6
Grethe86
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 4
Grethe86 er på en erverdig vei

Sv: Jeg skjønner ingenting

Ååååå tusen takk! Det var veldig hyggelig at dere svarte. Nå har jeg lest litt, og jeg tror jeg vil prøve Dr.hexebergs lavkarbo, der jeg fortsatt kan spise alle de tingene jeg liker (belgfrukter f.eks) og kutte ut det andre som jeg allerede har innstilt meg på å kutte ut.
Jeg skal selvfølgelig sette meg litt mer inn i denne metoden også da

Grethe86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Hexeberg. Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 07:23   #7
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Jeg skjønner ingenting

Å sette seg inn i næringsinnholdet til sånn ca alt jeg handler, er egentlig det jeg føler er nøkkelen til suksess! Kunnskap er gull. Å oppdage karbofeller, og å finne ut at man kan spise godt og mye av enkelte ting man liker, uten å ha dårlig samvittighet overhodet, har gjort at jeg har gått fra å være lett overvektig, til å bli slank og spenstig igjen

Å "kjenne igjen" stivelsesholdige produkter er noen ganger litt vrient. Jeg vil anbefale deg å bruke næringstabeller, selv om det er et ork den første måneden. Dette vinner du på i lengden! Hvem hadde ant at f.eks. sellerirot eller jordskokk smaker søtt og godt, uten å ha noe særlig med karber, og kan brukes i gryter, gratenger eller annet der du ville brukt potet. Generaliserende huskeregler er gode å ha, men man lever så mye friere om man VET.... nam

Før eller siden savner man noe fra et høykarbokosthold, og det finnes veldig mye man kan erstatte det med om man lærer noen triks, undersøker råvarene, og bruker forumet. Sug etter sjokolade, potetgull, pizza er så mye mer enn sult....

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 08:48   #8
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg skjønner ingenting

Opprinnelig lagt inn av Grethe86, her.

Ååååå tusen takk! Det var veldig hyggelig at dere svarte. Nå har jeg lest litt, og jeg tror jeg vil prøve Dr.hexebergs lavkarbo, der jeg fortsatt kan spise alle de tingene jeg liker (belgfrukter f.eks) og kutte ut det andre som jeg allerede har innstilt meg på å kutte ut.
Jeg skal selvfølgelig sette meg litt mer inn i denne metoden også da

Hexeberg sin metode er veldig grei, og der føler jeg at man kan leve "normalt".
Jeg henter nok litt fra hver, men Hexeberg ligger i bunnen i min filosofi.

Når det gjelder grønnsaker, så spiser jeg alle grønnsaker som vokser over jorden. Både tomat og paprika. Paprika spiser jeg nesten hver dag, og vekta går nedover uansett.

Ellers så finner du mange gode oppskrifter på både brød, rundstykker, middager og kaker her inne.

Lykke til!

Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 13:14   #9
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Jeg skjønner ingenting

Du spiser vel ikke 100 g philadelfiaost uansett, gjør du? Jeg anbefaler å registrere det du spiser på diett.no, så godt som alle matvarer ligger inne der (men noen er feil, siden alle brukere kan legge inn der, så bruk helst det som kommer fra næringstabellen), jeg har fått endel aha-opplevelser av det. Også i positiv forstand, f.eks. at kokosmelk er ok!

teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 19:43   #10
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Jeg skjønner ingenting

Du får gange antall karber per 100 gram, med hvor mange gram du tar av varen sånn ca, og dele på 100 da vettu....

Det er ikke slik at man kan dele strikt inn i bare ja og nei-varer, veldig mange matvarer inneholder litt karber, og da kommer det veldig mye an på hvor mye du spiser av gangen.

Typiske "litt-varer" er meieriprodukter, grønnsaker/bær, nøtter, melerstatninger. Kan variere fra tilnærmet 0, til så mye at du helst ikke vil ta mer enn en spiseskje eller to.

Du trenger ikke tenke på kjøtt/fisk/egg (telle eggekarber virker hysterisk på meg, har sett noen gjøre det, men jaja...)

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skjønner ingenting jeg? ranni Generell diskusjon 3 18-02-11 11:35
Skjønner ingenting... Randi70 Lavkarbo generelt 1 19-09-10 10:28
Nå skjønner jeg ingenting Lillemeg1 Ketolysekuren 11 13-08-10 14:30
Skjønner ingenting sportdama Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 9 19-03-10 20:05
Skjønner ingenting nå ... cilemora Ketolysekuren 7 10-10-07 22:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no