Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Halvveis lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-11-11, 23:16   #1
sol123player
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1
sol123player er på en erverdig vei

Halvveis lavkarbo?

Jeg lurer på om vekten kan gå oppover av å spise lavkarbo brød og bakevarer, samtidig som man har en sunn og ikke-lavkarbo kost? Eller må man følge lavkarbokosten fult ut for å spise lavkarbo brød og bakevarer? Har hørt at det ikke er så lurt å spise så mye nøtter når du ikke går på lavkarbo, i og med at det er ganske fetende. Er virkelig nybegynner på det her, men føler meg bedre uten hvetemel! Har dessuten begynt å få teken på å bake lavkarbo bakst, så det er jo synd å måtte gi opp dette. Takk for svar!

sol123player er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 08:46   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Halvveis lavkarbo?

Hm, jeg trodde faktisk nøtter også ble anbefalt på andre kosthold (dog i små mengder?) pga fettsyrene?

Men sånn jeg ser det, så er et kosthold uten hvetemel bra uansett. Og som du skriver så spiser du ikke mengder med fett utenom?

Det jeg prøver å si er at om du spiser over 72gram karb om dagen, så kan man ikke innta ubegrensede mengder med fett. Og når du ikke gjør det, så burde det går fint?
Regner også med at du ikke hiver innpå så mye snop, så det blir et moderat karbohydratnivå?

Dette er bare synsing, altså

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 13:14   #3
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Halvveis lavkarbo?

Nøtter og før er jo utrolig sunt, uansett hvordan kosthold man følger. Men er du vant til spise 3-4 vanlige brødskiver per måltid, kan nok 3-4 skiver lavkarbobrød bli litt i overkant, sånn kalorimessig (og fibermessig.. ). Lavkarbobrød metter jo mye lengere enn vanlig brød da, så vil ikke si det er negativt på noen måte. Mindre karbo fra brød og korn = rom for mer karbo fra frukt og grønt!

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 13:42   #4
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Halvveis lavkarbo?

KK er jo alltid en troverdig formidler av kunnskap
Men jeg leste dette flere steder for et par år siden - men fant bare kk i farten, så det er jo mulig det er noe i at det kan være lurt med litt nøtter daglig. Hvordan kroppen reagerer på å mikse forskjellig mat er nok ganske forskjellig mellom forskjellige kropper. Metthets/sultsignaler er avhengig av flere faktorer. Så det kan hende du må teste ut litt hva du og kroppen din trives med. Tror uansett at alle har godt av å kutte ut eller minimere inntak av hvetemel og sukker.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 18:46   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Halvveis lavkarbo?

Støtter Aline her, holder du deg under den generelle grensen på 72g kh pr dag, trenger du ikke bekymre deg for fettinntaket.

Det er ikke noe som heter halvveis lavkarbo etter min mening. Det kan gi fatale konsekvenser vektmessig om man spiser høykarbo ofte - OG spiser godt med fettkilder som feks nøtter. Da må du spise ganske lite kalorier for å unngå å legge på deg.

Holder du deg unna mel, pasta, ris, godterier/brus og vanlig brød og spiser helfete produkter med måte, velger matvarer med minst mulig tilsatt sukker, velger rene gode proteinkilder og spiser GODT med grønnsaker vil du uansett ha god helseeffekt.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 19:59   #6
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Halvveis lavkarbo?

Sånn som du beskriver det, så har du bytta ut en type brød med en annen, og det er ingen ting galt med det. Med mindre du kommer veldig lavt på karboinntaket trenger du ikke tenke på å øke fettinntaket heller.
Vær obs på den generelle grensa på 72 gram KH per dag, og kjenn på kroppen hvordan den fungerer. Den fella du IKKE vil gå i er å ende opp med å spise HCHF, altså mye av både karber og fett.

Å spise lavkarbobrød i stedet for "vanlig" brød skader ingen, bare ikke spis slett så mye brødmat. Du blir fortere mett av lavkarbobrødet, og holder antakelig lenger før du blir sulten igjen.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 20:41   #7
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Halvveis lavkarbo?

Bakevarer på lavkarbo KAN inneholde mer fett enn andre bakevarer, men samtidig får du mindre (les: ingen) sukker eller hvete. Det må vel være mye sunnere uansett kosthold (uten at jeg med det sier at du bør spise bakevarer hver dag )

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 15:03   #8
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Halvveis lavkarbo?

Jeg kan si noe om mine/familiens erfaringer. Jeg lever strikt lavkarbo, mens mann og barn kun begrenser inntaket noe. De får lavkarbobrød fra butikken, ev. annet brød med lite KH/mye frø o.l. Matpakkene inneholder alltid litt protein. Til middag er det mindre potet/brød/ris/pasta og mer grønnt. Pasta og ris er fullkorn. De får fett i form av lovlig fett på lavkarbo, olivenolje, smør, fete meieriprodukter m.m. men ikke ubegrenset, særlig mannen er forsiktig. Vi bruker også en del av det knekkebrødet Fedon anbefaler. Følger nok en moderat utgave av "Barn i balanse" av Fedon Lindberg. Barna trives og mannen har gått synlig ned i vekt.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noe poeng med halvveis lavkarbo? fleur78 Lavkarbo generelt 22 19-05-11 22:21
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 15:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 20:05
Nå er jeg halvveis til målet, gått ned 20 kg! Solange Mer enn 30 kg overvekt 24 20-07-09 22:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no