Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Slik virker superdiettene

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-05-11, 15:29   #1
Klådia
Juniormedlem
 
Klådia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 41
Klådia er på en erverdig vei

Slik virker superdiettene

Dagbladet har i dagens (23.05) papirutgave en artikkel med overskriften "Trenddiettene som virker". Lavkarbo (Hexeberg), Fedon-metoden og GI-Null (Skaldeman) er blant diettene som har vært under lupen. (Supermat, Raw food og Detox er de resterende).

De kliniske ernæringsfysiologene Anne-Marie Aas og Cathrine Borchsenius har vurdert diettene og gitt sine dommer:

LAVKARBO:

A-M A:
Pluss:
Å styre unna matvarer som inneholder lite annet enn sukker og hvitt mel, kan nok være lurt for mange som sliter med overvekt eller høyt/svingende blodsukker.
Minus:
Fete meieri- og kjøttprodukter i store mengder vil kunne øke kolesterolet hvis du ikke samtidig går ned i vekt.
Konklusjon:
Lover mye mer enn det er belegg for

CB:
Pluss:
Ingen tvil om at det er lurt å kutte ned på raske karbohydrater.
Minus:
Det er dermed ikke sagt at en fintelling av karbohydrater er løsningen.
Konklusjon:
Så lenge man beveger seg nok, kutter ned på raske karbohydrater og øker inntaket av protein vil man gå ned i vekt.


FEDON-METODEN

A-M A:
Pluss:
Dette er en kost som langt på vei er i tråd med Helsemyndighetenes anbefalinger og er godt dokumentert vitenskapelig.
Minus:
De fleste av oss har normal blodsukkerregulering og får ikke høyt eller lavt blodsukker avhengig av hva vi spiser. Det mest avgjørende for om vi legger på oss er om vi spiser for mye. Derfor er mat med mye proteiner og karbohydratrike matvarer med mye fiber (lavglykemisk) den beste maten ved vektreduksjon, den gir større metthetsfølelse.
Konklusjon:
En sunn og fornuftig kost som er gjennomførbar for de fleste, men det er ikke riktig at vi kan styre forbrenningen ved å styre blodsukkernivåene i kroppen.

CB:
Pluss:
En fornuftig metode som består av sunn og naturlig mat.
Minus:
Det eneste som kanskje er litt feiloppfattet ved dette kostholdet er at man kan spise så mye man vil. Det stemmer ikke.
Konklusjon:
Et kosthold som vil gjøre deg mettere, slik at du ikke har like stor tendens til å overspise som hvis du spiser på en annen måte.


GI-NULL

A-M A:
Pluss:
Å styre unna matvarer som inneholder lite annet enn sukker og hvitt mel, kan være lurt for mange.
Minus:
Spiser du ikke karborik mat som grønnsaker, fullkorn, belgvekster, frukt og rotgrønnsaker, går du glipp av masse god mat, vitaminer og mineraler og fiber. I stedet vil sannsynligvis kolesterolet ditt øke og du vil ikke ha overskudd til å være fysisk aktiv.
Konklusjon:
Fett forbrennes hvis du spiser mindre enn du forbruker, uavhengig av blodsukker eller hva du spiser. Siden fett inneholder over dobbelt så mye kalorier som (ordet "som" mangler i teksten og gjør teksten litt forvirrende først) proteiner og karbohydrater, men metter i mindre grad er det fornuftig å kutte ned på fettet når du skal ned i vekt.

CB:
Pluss:
Det er ingen tvil om at noen av oss med fordel kan kutte ned på karbohydrater.
Minus:
Mye tyder på at et kosthold med litt mindre karbohydrater er bra for vekta, men at en ekstrem karbohydratreduksjon ikke er særlig bra på sikt.
Konklusjon:
Så lenge du velger de riktige karbohydratene, trenger du ikke å fintelle hvor mange gram karbohydrater du spiser. Ekstreme lavkarbodietter er vanskelig å følge over tid.


På neste side har avisen kommentarer fra en ernæringsprofessor (Svein Olav Kolset), som selvfølgelig slakter motediettene.

Følgende er sitatene hvor han omtaler diettene med redusert karbohydratinntak:

Lavkarbo (Hexeberg):
"Mens raw food har mye positivt ved seg - særlig med tanke på vegetarisk kosthold og overvekt, er Dr. Hexebergs lavkarbodiett useriøs og gammeldags. Dette er nok et kosthold med karbohydratfiksering som serverer myter om blodsukker som fyker opp og ned. Insulin er et viktig hormon som reguleres godt. Ved overvekt eller sukkersyke kan dette endres, men da snakker vi om sykdom og da trengs det oppfølging av fagfolk - helst klinisk ernæringsfysiologer"

GI-Null:
"Også GI-Null-dietten er dårlig faglig underbygget. Det bygger på misforståelser om hvordan insulin - som er et viktig hormon i kroppen - virker og skal virke.

Fedon Lindberg:
"Det meste er i tråd med de offisielle anbefalinger, spis mye frukt og grønt og komplekse karbohydrater. Det er positivt. Grove kornprodukter og lite sukker har vært norske anbefalinger i årtier. Men alt fokuset på GI er unødvendig."

Klådia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 15:45   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Slik virker superdiettene

Helt greit, typisk VG - ikke så ille kritikk, men de gjentar jo igjen at økt fettinntak vil øke kolesterolet "om du samtidig ikke går ned i vekt"...

Man ser jo at temaet er svært hot disse dager, ellers ville vel ikke VG stadig vekk hatt det på forsiden

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 16:25   #3
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Slik virker superdiettene

Dagbladet denne gangen, Nerthus!

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 16:45   #4
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Slik virker superdiettene

Sitat:

De fleste av oss har normal blodsukkerregulering og får ikke høyt eller lavt blodsukker avhengig av hva vi spiser. Det mest avgjørende for om vi legger på oss er om vi spiser for mye. Derfor er mat med mye proteiner og karbohydratrike matvarer med mye fiber (lavglykemisk) den beste maten ved vektreduksjon, den gir større metthetsfølelse.

rofl

Sitat:

Det eneste som kanskje er litt feiloppfattet ved dette kostholdet er at man kan spise så mye man vil. Det stemmer ikke.

hehe

Sitat:

Fett forbrennes hvis du spiser mindre enn du forbruker, uavhengig av blodsukker eller hva du spiser. Siden fett inneholder over dobbelt så mye kalorier som (ordet "som" mangler i teksten og gjør teksten litt forvirrende først) proteiner og karbohydrater, men metter i mindre grad er det fornuftig å kutte ned på fettet når du skal ned i vekt.

hahahahahaha!

yes, det var dagens latter for meg

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 17:47   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Slik virker superdiettene

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Dagbladet denne gangen, Nerthus!

Pokker... har til og med kjøpt avisa sjøl *flire* Sikkert for lite karbo i kostholdet mitt

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 18:20   #6
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Slik virker superdiettene

Sitat:

GI-Null:
"Også GI-Null-dietten er dårlig faglig underbygget. Det bygger på misforståelser om hvordan insulin - som er et viktig hormon i kroppen - virker og skal virke.

Jeg vil gjerne se hvordan HAN tror insulinet fungerer da. Selvfølgelig er det et viktig hormon. Ingen har sagt noe annet vel?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 18:26   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Slik virker superdiettene

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Jeg vil gjerne se hvordan HAN tror insulinet fungerer da. Selvfølgelig er det et viktig hormon. Ingen har sagt noe annet vel?

Jeg lurer på hva de egentlig lærer på skolen jeg... diskuterte med en ernæringsstudent i bloggen hennes her for en stund siden, men da hun henviste til lærebøker skrevet av godeste DREVON så ga jeg egentlig litt opp...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 18:53   #8
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Slik virker superdiettene

De har hatt en runde med dette tema tett på nett på vg nett idag, der Drevon svarte på spørsmål.
http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2492

Tror ikke har er så enig i det vi driver på med

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:04   #9
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Slik virker superdiettene

Veldig glad for at jeg har funnet frem til lavkarbo så jeg ikke trenger å høre på "ekspertene" lenger. Men synes virkelig synd på alle de som sliter hardt med sykdom og fedme og faktisk tror på de idiotene der. Synes det er en katastrofe.. Tenk på alle de menneskene de ødelegger livene til.

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:07   #10
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Slik virker superdiettene

Flirte litt da jeg så hva ernæringsprofessoren sa om lavkarbo og diabetes; " i samråd med klinisk ernæringsfysiolog".
Jeg spiste som ernæringsfysiolpgen sa, og det var ikke lavkarbo, men mat som statens ernæringsråd anbefaler. Blodsukkeret fløy i været og insulinbehovet økte og jeg var slett ikke bra.
Da jeg gikk over til lavkarbo så gjorde jeg det på eget initativ.
Det er lov å tenke selv, uansett hva professorer sier

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:12   #11
turbokano
Medlem
 
turbokano sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 40
Innlegg: 115
turbokano er ny på veien

Sv: Slik virker superdiettene

gikk litt opp i kolesterol når jeg var på lavkarbo for en del år siden,dette påpekte legen og var superskeptisk med en gang ordet lavkarbo kom inn..
men den stabiliserte seg igjen,lavere en noen gang,så det er bare midelertidlig.

turbokano er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:13   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Slik virker superdiettene

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

Veldig glad for at jeg har funnet frem til lavkarbo så jeg ikke trenger å høre på "ekspertene" lenger. Men synes virkelig synd på alle de som sliter hardt med sykdom og fedme og faktisk tror på de idiotene der. Synes det er en katastrofe.. Tenk på alle de menneskene de ødelegger livene til.

Jeg er helt enig, har man fulgt statens råd i lang tid og ikke blir frisk/går ned i vekt burde man jo bli gjort oppmerksom på at lavkarbo kan være et alternativ..

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:15   #13
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Slik virker superdiettene

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Flirte litt da jeg så hva ernæringsprofessoren sa om lavkarbo og diabetes; " i samråd med klinisk ernæringsfysiolog".
Jeg spiste som ernæringsfysiolpgen sa, og det var ikke lavkarbo, men mat som statens ernæringsråd anbefaler. Blodsukkeret fløy i været og insulinbehovet økte og jeg var slett ikke bra.
Da jeg gikk over til lavkarbo så gjorde jeg det på eget initativ.
Det er lov å tenke selv, uansett hva professorer sier

Og jeg fikk beskjed om å øke brødinntaket mitt, ellers kunne blodsukkeret bli for lavt. Jammen, det regulerer jeg da med å ta mindre insulin ?? Svarte jeg... Nei, insulindosene mine kunne ikke hun kommentere -det fikk jeg ta med legen min

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 20:53   #14
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Slik virker superdiettene

Høres ut som samme ernæringsfysiolog....eller er kanskje alle like "smarte"?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 15:38   #15
Klådia
Juniormedlem
 
Klådia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 41
Klådia er på en erverdig vei

Sv: Slik virker superdiettene

Nå er Dagbladet-artikkelen tilgjengelig på nettet:

http://www.dagbladet.no/2011/05/24/t...ents_container

Er kommentarfelt under, og har allerede kommet flere lavkarbo-positive innlegg

Klådia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Slik fungerer ryktesystemet HP Informasjon 28 16-01-15 10:19
Det romler slik ArtMetal Generell ernæringsdebatt 27 22-01-11 15:50
Slik spiste jeg før StoreLilleMeg Ketolysekuren 32 13-12-09 19:47
Slik unngår du diabetes ! Goggen Generell ernæringsdebatt 0 14-11-06 10:24
Slik går det med meg... tonekvam Ketolysekuren 1 08-06-05 18:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no