Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Pepsi max og sånn

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-07-10, 17:23   #1
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei
Question

Pepsi max og sånn

Hvorfor frarådes det å drikke sukkerfri brus?? De inneholder jo ingenting, og heller ikke de søtningstoffene som omdannes til sukker, så hvorfor blir de frarådet.

Spm. 2, har nu holdt meg unna sukker i 14daga -så stolt- og karbo. Er helt fri for oppblåstmage å luft i magen.. kan jeg ha gluten allergi? men mitt egentlige spm er at je er veldig glad i grønnsaker, og tror at jeg kanskje har kommet over 15-20 karbo for dagen, men aldri så mye som 40.. har ikke vekt, så ikke 100% sikker. Er det krise om man kommer litt over?

Er helt uten vekt og fattig student så vet ikke om jeg har tatt av meg mye, men klærne er nu ihvertfall mindre stram!!

NB; er det vanlig å miste matlysten helt? Finnes jo ikke sulten lengre i det hele tatt, må jo tvinge i meg frokost og så spiser jeg middag, mer klarer jeg ikke.

Men vet jeg veier over 100 kg, siste jeg veide meg rundt 105 kg for noen uker siden. Så trenger noe som virker og som jeg ikke gir opp med en gang fordi det blir for vanskelig å følge og uten jo-jo effekt.

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 17:49   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Pepsi max og sånn

Hei,
Alle søtningsmidler er ikke sukkerfrie i lavkarboforstand. Søtningsmidler kan trigge/vedlikeholde søtsuget. Søtningsmidler er også en velkjent partystopper. En partystopper er matvare/ingredienser/andre faktorer som kan hindre vektnedgang. En del som går over lavkarbo kutter også søtningsmidler da det ikke er noe kroppen trenger…

Ikke uvanlig og ”miste” matlysten, vi har jo ikke de blodsukkersvigningene på lavkarbo… man må faktisk finne igjen den egentlige sult følelsen. På lavkarbo skal man skal spise når man er sulten, spise seg passe mett… om det er to, tre eller fire ganger i løpet av dagen har mindre betydning, mange her inne som spiser to ganger om dagen.

Din lavkarbofilosofi sier: Lavkarbo. Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karboreduserte kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh hver dag. Så med opp til 40 kh pr dag ligger du innenfor definisjonen. Derimot dersom du skal spise ketogent bør du holde deg til 20 kh pr dag, selv om enkelte kan være i ketose i opp til 50 kh pr dag.

Mer nyttig lesestoff finner du her:
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 18:18   #3
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Meeen sjekka i ketose oversikten og der var de søtningstoffene i f.ex pepsi max blant de anbefalte og ikke som sorbitol som blir omdannet til sukker. Å joda klart man ikke trenger de, men skal man gå på en knallhard kur så er oddsen for å sprekke høyere.. sånn erfaringsmessig.. leter derfor etter noe som ikke er kjøtt vann og selleristang. Det funker nemlig i en periode, men så blir man så lei. Så når ikke engang frukt er tillatt må man nu finne på noe lurt

Meen får vel skaffe sånn ketosticks

fant ikke egentli noe nytt i den nybeg.greia..

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 18:18   #4
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Men Takk for svar

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 18:30   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Pepsi max og sånn

Hei,
Søtningsstoff er jo strengt tatt ikke noe kroppen trenger og det kan hindre vektnedgang, trigge/vedlikeholde søtsuget derfor er det mange som anbefaler at man holder seg unna bl.a. Pepsi Max selv om som du sier at søtnignsmidelet brukt der står på lovlig-listen.
Min erfaring er at når jeg får i meg nok fett så har jeg ikke behov/lyst på søtt, for noen hjelper det også å ta kromtabletter.
Man kan spise begrensede mengder av bær: bringebær, blåbær og jordbær er vel de med lavest kh.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 18:32   #6
villvill
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 16
villvill er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

I ketolyse boka står det at når man går på lavkarbo diett, så faller til slutt sulten bort. Dette er helt vanlig. Så tror ikke du skal ta dette så tungt. Jeg har gått på kuren en uke nå og merker heller ikke sult lenger.
Men jeg spiser allikavel som regel 4 måltider til dagen og går allikavel ned i vekt
Lykke til

villvill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 18:37   #7
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Bra det ikke er bare meg, men da holder jeg til mine to måltid da

Har ikke så mye søtbehov som noe annet enn vann å drikke å spiser mindre mengder paranøtter som snacks =) Men får vel bare prøve å begrense mengden sukkerfri brus da! Thx, fikk vel bare bekrefta det jeg ikke ville vite

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 18:54   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Kunstig søtning fører også veldig ofte til at kroppen holder på endel vann,. slik at man kan gå opp i vekt (selv omd et bare er vann-kilo) når man drikker det.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 19:31   #9
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Både sambo og jeg drikker Tab xtra, og det har ikke hindret vektnedgang for noen av oss.. For meg er tab'en og te med natreen "godteriet" mitt, som gjør at jeg ikke går bananas i sjokoladehylla på helsekosten

Mitt råd er at du må finne ut hva som funker for deg.. Selvfølgelig er det best å drikke kun vann, men hvis det fører til at man sprekker er det bedre å unne seg litt sukkerfri brus

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 21:40   #10
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Både sambo og jeg drikker Tab xtra, og det har ikke hindret vektnedgang for noen av oss.. For meg er tab'en og te med natreen "godteriet" mitt, som gjør at jeg ikke går bananas i sjokoladehylla på helsekosten

Mitt råd er at du må finne ut hva som funker for deg.. Selvfølgelig er det best å drikke kun vann, men hvis det fører til at man sprekker er det bedre å unne seg litt sukkerfri brus

Hei,
Som nevnt tidligere i tråden så kan søtsuget faktisk komme av at man ikke har fått i seg nok fett.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 22:05   #11
Clockwork
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Drammen
Innlegg: 103
Clockwork er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Jeg drikker MASSE Pepsi Max, og det har ikke ødelagt noe for meg.

Rart med det, før jeg begynte på lavkarbo kunne jeg ikke fordra Pepsi Max, nå er det nesten det eneste jeg drikker. Ble lei Cola Zero ganske fort, hehe.

Clockwork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-07-10, 17:37   #12
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei
Talking

Sv: Pepsi max og sånn

Har ikke søtsug, bare godt å ha noe avveksling. Men da tror jeg at jeg tar meg ei pepsi max nu og da, heller det enn å bli lei av alt. Så får jeg heller se om jeg reagerer negativt på det eller ikke.

Men som nevt tidligere så virker kroppen min så sinnsykt mye bedre nå, og jeg har holdt på i ca 2uker så planen er å fortsette!

Btw Koff lite, finsk øl, inneholder 0,3 carb. Dersom noen skulle ha bruk for den info. Det vil jo si at en 0,33boks ikke inneholder stort mer en 1 carb. En boks på en fredag må da være lov.

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 09-07-10, 20:54   #13
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pepsi max og sånn

For noen vil kroppen reagere på sukkerfri brus på samme måte som sukker, særlig hvis man er insulinresistent i utgangspunktet. Jeg reagerer akkurat på samme måte overfor sukkerfri brus som med sukker: jeg flyr på do lenge etterpå og tisser, blir oppblåst og legger på meg.

For meg hindret sukklerfri brus vektnedgangen. Magen min ble først flatere og mykere når jeg sluttet med det. Det finnes endel tråder om dette her inne om man vil lese mer.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 11:31   #14
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Pepsi max og sånn

Dersom du merker at du ikke går ned i vekt selv om du følger alle "reglene," er det verdt å slutte med Pepsi max for å se om det er det som er problemet. Jeg kan drikke så mye Pepsi max og annen light - brus (for tiden går det i Grans x-tra. Den er faktisk utrolig god, og koster bare 9 kroner) jeg vil uten at det hindrer vektnedgang, men for noen gjør det at vekta stopper opp.

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 12:57   #15
jansen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: ålesund
Alder: 39
Innlegg: 25
jansen er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Cola Zero, noen som vet om den er grei og drikke?

jansen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og mosjon. Svar med sitat
Gammel 10-07-10, 15:28   #16
barfor
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Telemark
Alder: 42
Innlegg: 83
barfor er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Samme søtningstoff som i de andre lettbrusene, så det er opp til deg. personlig ser jeg ingen god grunn til å ikke drikke det hvis du har lyst på det, så får du se om det har noen effekt på vektnedgangen eller ikke. Det har ingenting å si for min nedgang. Selvfølgelig best å bare drikke vann, men det er jo ikke mye smak i det da.

__________________


barfor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 22:51   #17
JKBB
Medlem
 
JKBB sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 129
JKBB er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Jeg har dager hvor jeg er drittlei vann...da drikker jeg brus. Jeg har drukket aaalt for mye brus denne uka, og tror jeg holder på litt vann nå....er spent på veiedagen i morra...tror den står stille, om ikke litt opp...

Andre forslag til drikke MED smak mottas med takk!
Tenkte å dra på helsekost i morgen for å kjøpe grønn te...må jo søtning til der og da.. :S Men det er kanskje bedre enn brus? Hva tror dere? Det er ikke søtbehov altså, som driver meg.. jeg bare greier ikke så mye vann noen dager...

JKBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 22:55   #18
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av JKBB, her.

Andre forslag til drikke MED smak mottas med takk!

Taffelvann med frosne bringebær (må være taffelvann, mindre salt enn farris). SMaker bringebærbrus

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 23:23   #19
hugsoere
Juniormedlem
 
hugsoere sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fet, Akershus
Alder: 58
Innlegg: 16
hugsoere er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av tjeldberg, her.

Hvorfor frarådes det å drikke sukkerfri brus?? De inneholder jo ingenting, og heller ikke de søtningstoffene som omdannes til sukker, så hvorfor blir de frarådet.

Kuttet ut karbohydrater i februar i år. Gikk fort ned mange kilo. Jeg drakk vann, farris og noe Pepsi Max. Så ut til at Pepsi Maxèn ikke hadde noe betydning.

I april stoppet vektnedgangen opp, kuttet P.Maxèn og vektnedgangen startet opp igjen. Du får bare teste litt selv. Jeg gikk ned 10-12 kg med en god mengde P.Max. Lykke til.

__________________


hugsoere er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 09:21   #20
JKBB
Medlem
 
JKBB sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 129
JKBB er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Ja, jeg gikk ned en del og krympa masse de første ukene med en del brus, men nå, selv om jeg går ned ca en kg i uka så krymper jeg NADA!! Hm...altå, jeg vet det er kjempebra å gå ned en kg i uka, men hvor blir de av?
Forresten..nå kommer jeg på det...jeg har tatt treningsfri nå i sommer! Hehe...nå forsvinner vel musklene da??

JKBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 22:09   #21
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Sitat:

øtningsstoff er jo strengt tatt ikke noe kroppen trenger og det kan hindre vektnedgang,

Sitat:

unstig søtning fører også veldig ofte til at kroppen holder på endel vann,. slik at man kan gå opp i vekt

Sitat:

For noen vil kroppen reagere på sukkerfri brus på samme måte som sukker, særlig hvis man er insulinresistent i utgangspunktet.

Hvor får dere dette fra? Pepsi max er sukret med aspartam og det har overhodet ingenting med insulinnivå, oppsamling av vann eller vektreduksjon å gjøre. Når aspartam havner i magesekken spaltes det til asparaginsyre, fenylalanin og metanol, ingen av disse har noen som helst påvirkning på kroppen i det hele tatt i de små mengdene du får igjennom lettbrus. Fenylalanin er til og med en av de 8 essensielle aminysyrene som man MÅ ha, så hvis man skal kalle pepsi max noe så kan det vel så gjerne være bitte-bitte-lite-grann sunt.

Sitat:

Hvorfor frarådes det å drikke sukkerfri brus?? De inneholder jo ingenting, og heller ikke de søtningstoffene som omdannes til sukker, så hvorfor blir de frarådet.

De har blitt frarådet før fordi man trodde det kunne framkalle kreft og fordi man gjerne har en fordomsfull holdning til syntetiske stoffer. Aspartam er noen av de stoffene som det har blitt forsket mest på og konklusjonen er entydige, ingen negative helseeffekter. Stoffet er nå mer eller mindre totalt renvasket, også av Mattilsynet. Drikk og vær glad!

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 22:23   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Pepsi max er sukret med aspartam og det har overhodet ingenting med insulinnivå, oppsamling av vann eller vektreduksjon å gjøre.

Noen har glemt å fortelle kroppen min det...

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

så hvis man skal kalle pepsi max noe så kan det vel så gjerne være bitte-bitte-lite-grann sunt.

Jaha, metanol er jo kjempesunt!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 22:54   #23
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Pepsi max og sånn

Sitat:

Jaha, metanol er jo kjempesunt!

Hehe. Kroppen er vell vandt til å bryte ned metanol. Du skal ikke spise mye frukt for å få i deg mer metanol enn det er i 1,5 liter pepsi max.

Sitat:

Noen har glemt å fortelle kroppen min det...

Tror nok det er andre årsaker til oppsamling av vann i så fall, hvis du er skråsikker på at det er pepsi maxen som gjør det så hadde jeg meldt meg til noen forskere og fått dette på kartet

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 23:08   #24
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Tror nok det er andre årsaker til oppsamling av vann i så fall, hvis du er skråsikker på at det er pepsi maxen som gjør det så hadde jeg meldt meg til noen forskere og fått dette på kartet

Jeg er 150% sikker på at det er aspartam. Ille om jeg får det i meg i andre produkter, men ekstremt ille på lavkarbo.
Og kostholdsforskere kan du få billig av meg, ikke mye troverdig som kommer fra den kanten.

Forøvrig er det jo en tankevekker at i handlevognene til de fleste overvektige finner man mye oftere pepsi max enn vanlig cola... Forøvrig står det litt her om hva det inneholder: http://www.dinside.no/845966/dette-f...g-i-lettbrusen

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 11:42   #25
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pepsi max og sånn

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Hvor får dere dette fra? Pepsi max er sukret med aspartam og det har overhodet ingenting med insulinnivå, oppsamling av vann eller vektreduksjon å gjøre. Når aspartam havner i magesekken spaltes det til asparaginsyre, fenylalanin og metanol, ingen av disse har noen som helst påvirkning på kroppen i det hele tatt i de små mengdene du får igjennom lettbrus. Fenylalanin er til og med en av de 8 essensielle aminysyrene som man MÅ ha, så hvis man skal kalle pepsi max noe så kan det vel så gjerne være bitte-bitte-lite-grann sunt.



De har blitt frarådet før fordi man trodde det kunne framkalle kreft og fordi man gjerne har en fordomsfull holdning til syntetiske stoffer. Aspartam er noen av de stoffene som det har blitt forsket mest på og konklusjonen er entydige, ingen negative helseeffekter. Stoffet er nå mer eller mindre totalt renvasket, også av Mattilsynet. Drikk og vær glad!

Hvis du googler finnes det flere undersøkelser som konkluderer nettopp med de tingene du har sitert over.

Sitat:

Aspartam er noen av de stoffene som det har blitt forsket mest på og konklusjonen er entydige, ingen negative helseeffekter.

Jeg aner ikke hvor du tar det der fra.
Les dette under og så kan vi se om du vil være like bastant. Jeg har lest nok undersøkelser/forskning som konkluderer med det motsatte av det du nettopp har skrevet:

http://www.scientificamerican.com/ar...ed-weight-gain
Rogers PJ, et al. Separating the actions of sweetness and calories: effects of saccharin and carbohydrates on hunger and food intake in human subjects. Physiol Behav 1989;45:1093–1099

Lavin JH, et al. The Effect of Sucrose- and Aspartame-Sweetened Drinks on Energy Intake, Hunger and Food Choice of Female, Moderately Restrained Eaters International Journal of Obesity. 1997;21:37-42


Tordoff MG, et al. Oral stimulation with aspartame increases hunger. Physiol Behav 1990;47:555–559

Swithers SE, et al. A Role for Sweet Taste: Calorie Predictive Relations in Energy Regulation by Rats. Behavioral Neuroscience 2008;122(1

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar

Emneord
mett, pepsi max


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pepsi Max Is? Benedictee Ketolysekuren 11 09-06-10 21:21
Pepsi Max Anitra Ketolysekuren 2 20-10-08 23:20
Pepsi max MissPhun Lavkarbo generelt 47 13-01-08 23:26
pepsi-max og tab-x-tra m.m frk.wu Lavkarbo generelt 4 02-06-05 18:58
Pepsi Max Fleskepølsa Induksjonen 12 08-02-04 00:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no