Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Meirerismør til steking? (lchf)

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-01-11, 15:12   #1
nøstis
Juniormedlem
 
nøstis sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 21
nøstis er på en erverdig vei

Meirerismør til steking? (lchf)

Hva er best å bruke til steking og matlaging?
Noen sier kaldpresset rapsolje? Andre sier masse meierismør?

nøstis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 15:52   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Kommer vel litt an på hva man skal steke og temperaturen, syns jeg!
Noen ganger kan kjøttet steke i oljemarinaden det har ligget i, fersk sopp er best i meierismør og andre ganger er cocosa like bra!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 16:14   #3
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Et lurt triks er å ha i litt olje når man bruker meierismør på høy varme. Da spruter det ikke så fælt. Men da en olje som tåler varme.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 16:40   #4
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Klarnet smør er vel det beste synes jeg

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 16:40   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Jeg bruker bremykt - blanding av smør og olje - men også meierismør går det litt av her

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 17:53   #6
AKR
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 16
AKR er på en erverdig vei

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Jeg bruker stort sett cocosa, men også meierismør innimellom. Kommer litt an på hva som skal stekes

AKR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 17:56   #7
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg bruker bremykt - blanding av smør og olje - men også meierismør går det litt av her

....og du får stekt ordentlig i bremykt...?

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 17:59   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

....og du får stekt ordentlig i bremykt...?

Jepp! Har aldri hatt problem med å få ordentlig stekt verken fisk, kjøtt eller fugl - eller sopp Cluet er høy nok temperatur i starten.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 18:00   #9
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jepp! Har aldri hatt problem med å få ordentlig stekt verken fisk, kjøtt eller fugl - eller sopp Cluet er høy nok temperatur i starten.


Åja, jeg trodde det ville bli som å steke i soft flora liksom.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:31   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Åja, jeg trodde det ville bli som å steke i soft flora liksom.

Nå ble jeg litt nysgjerrig - brukte soft flora pre-lavkarbo, hvilken erfaring har du med steking i soft flora?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 11:34   #11
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Jeg bruker meierismør til det aller meste, siden jeg synes det smaker kjempegodt, men rapsolje til wok og tilsvarende som "trenger" olje.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 12:45   #12
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Klarnet smør er vel det beste synes jeg

Jeg også nam nam!
(Så lenge du får skilt ut melkeproteinet tåler dette høy varme. Unngå vann også så spruter det lite.)

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 12:50   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

hvilken erfaring har du med steking i soft flora?

Hvis jeg husker rett swtår det vel på de fleste sånne soft margaring pakningene at de er uenget til steking?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 13:16   #14
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvis jeg husker rett swtår det vel på de fleste sånne soft margaring pakningene at de er uenget til steking?

Det er kun småkaker det er uegnet til. (Har aldri fatta det der, hvordan kan det være egnet til alt annet og ikke akkurat til småkaker??)Men det inneholder altså bare 49 % soyaolje, så det er vel en stor porsjon med "vegetabilsk fett" - (de oppgir ikke hvor mye) Som sannsynligvis er raffinert palmeolje. Tror ikke jeg kjøper dette noe mer...æsj...

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 13:18   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.

Som sannsynligvis er raffinert palmeolje. Tror ikke jeg kjøper dette noe mer...æsj...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 13:23   #16
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

tror jeg skal printe ut den modellen!!(og ha den med i veska, dele ut til alle smørkritikerne jeg møter) :-) -)

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 13:35   #17
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Bor visst en predikant i meg likevel...har i det minste posta det på facebook profilen min

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 14:24   #18
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 54
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg bruker meierismør til det aller meste, siden jeg synes det smaker kjempegodt, men rapsolje til wok og tilsvarende som "trenger" olje.

Samme her

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 14:29   #19
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Nå ble jeg litt nysgjerrig - brukte soft flora pre-lavkarbo, hvilken erfaring har du med steking i soft flora?

Har nå vel spist margarin i 23 år før jeg ble lavkarber. Har nå mer en en gang prøvd å steke i brødskivemargarin på tampen av en lønning.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 14:59   #20
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Ok - det står på pakken at den er egnet for steking og jeg har aldri hatt problemer med å steke i soft flora FØR i tiden - så derfor jeg lurte

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 21:35   #21
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

INGEN OVER, INGEN VEDSIDEN AV SPØR DU MEG hehe

Vedlagte bilder
Filtype: jpg smør.jpg (90,4 KB, 2 visninger)
__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 21:44   #22
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Veloppdragen og høflig som jeg er, skal jeg ikke si hva jeg syns det smaker!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 21:59   #23
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Jeg bruker rapsolje som jeg varmer forsiktig opp. Steker jeg på lav varme så bruker jeg smør. Triks for biff og sånn er jo å steke på høy varme først med olje og la det steke med ekstra smør på lavere temperatur etterpå.

Soft flora fungerer til alt, men margariner visstnok ikke så sunt som pakka vil ha det til å være. Jeg klarer ikke å bytte den til fordel for noe annet på brødskiva

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 22:12   #24
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Jeg gjorde et likte forsøk for meg selv her i jula. Jeg hamstret inn smør av ymse sorter, oljer og bremykt... MIN erfaring er at bremykt egner seg best til steking. I allefall på min komfyr. Jeg får penest stekeskorpe og sprøest stekeskorpe av bremykt. Så det så. Så jeg sverger heretter til bremykt når jeg skal steke. Smør når jeg skal smelte smør og olje til salat.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 07:09   #25
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Meirerismør til steking? (lchf)

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg gjorde et likte forsøk for meg selv her i jula. Jeg hamstret inn smør av ymse sorter, oljer og bremykt... MIN erfaring er at bremykt egner seg best til steking. I allefall på min komfyr. Jeg får penest stekeskorpe og sprøest stekeskorpe av bremykt. Så det så. Så jeg sverger heretter til bremykt når jeg skal steke. Smør når jeg skal smelte smør og olje til salat.

Fint med sånne forskningsforsøk Er også ganske fornøyd med bremykt til steking

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Olje til steking Arka Lavkarbo generelt 7 12-04-10 11:38
Hvor lenge steking av kyllinglår? Sophie Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 14-09-09 21:10
Steking av Svinekoteletter? Sophie Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 10-09-09 23:50
Veiing av bl.a. kjøtt ved steking Nikkor Spørsmål og svar 2 19-05-09 15:35
Soyaolje til steking MokkMokk Lavkarbo generelt 12 30-06-06 15:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no