Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Om KVALME og andre ting

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-11-06, 09:13   #1
Cantona
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 57
Innlegg: 1
Cantona er på en erverdig vei

Om KVALME og andre ting

Hei alle sammen!

Jeg er helt fersk på dette forumet, men har vært en ivrig leser den siste tiden. Tenkte jeg nå skulle presentere meg selv litt og hva jeg sysler med når det gjelder mat og trening. Tidligere har jeg vært en såkalt yo-yo slanker. Trent godt og spist sunt over en lang periode, og som et resultat av det, følt meg som en million. Så har jeg gått på en kjempesmell og lagt på meg like mye som jeg gikk ned, og litt til. I slike perioder har psyken virkelig fått merke innholdet i ordtaket "man blir hva man spiser". Jeg har vært skikkelig deprimert og nedfor og legene har foreskrevet både det ene og det andre av antidepressiva. Etter å ha vært gjennom omtrent halve felleskatalogen har jeg nå kasta alle pilleglassene som legene har gitt meg i dass. Selvfølgelig til stor protest fra legen. Men, ikke mer piller fra skolemedisinen for min del. De har aldri gitt meg noe annet enn bivirkninger, og eksistensiell kvalme. Trening og kosthold derimot er det som fungerer for meg. Jeg trener for tiden godt og variert (sykling, ski, jogging og litt vekter), og så prøver jeg å følge en lavkarbodiett uten egentlig å være på diett. Jeg er ikke fanatisk men prøver å få i meg proteiner og litt fett og mindre karbohydrater. Resultatet uteblir ikke. Jeg føler meg mye bedre enn på lenge og til nå har jeg tatt av ca. 5 kilo. Det store sukkerbehovet er også i ferd med å gi seg og dette er interessant: når jeg spiser en smoothie som mellommåltid har jeg en tendens til å bli litt småkvalm, eller i beste fall god og mett. Men jeg blir også litt småkvalm av maten jeg spiser ellers på dagen også. Jeg har relatert dette til de råe eggene i smoothien og har derfor kuttet ned fra 3egg til 1egg. Det har hjulpet litt men fortsatt blir jeg småkvalm av maten jeg spiser. Jeg spiser som regel kyllingkjøtt, omelett med skinke, bacon, asparges, sopp og løk. Til frokost spiser jeg Fitness fiber med skummet melk. Spiser lite eller ikke no brød i det hele tatt. Smoothie får jegi meg to til tre ganger daglig. Den består av 2-300 gr frossen bær, et egg, 10 mandler, 10 hassekjerner, 1 sp.skj kesam, 1 sp.skj. cottage cheese, 1 sp.skj. oliven olje og Biola drikke youghurt til smoothien blir flytende.

Så til hva jeg lurer på: Hva kan denne kvalmen komme av? Er det uvant for kroppen og ikke få den store mengden karbohydrater som den er vant til?

Cantona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 09:46   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Om KVALME og andre ting

Velkommen Cantona !
Når du "frarøver" kroppen karber vil du gå igjennom en abstinensperiode med svimmelhet og kvalme. Dessverre. For noen varer det et par dager, for andre et par uker. Enkelte (det er få) tar det enda lenger tid. Det går alltid over, men for de det gjelder er det en påkjenning og det ender alltid opp med at de gir opp. Så stå på og ikke gi deg !

Opprinnelig lagt inn av Cantona

Jeg spiser som regel kyllingkjøtt, omelett med skinke, bacon, asparges, sopp og løk. Til frokost spiser jeg Fitness fiber med skummet melk. Spiser lite eller ikke no brød i det hele tatt. Smoothie får jegi meg to til tre ganger daglig. Den består av 2-300 gr frossen bær, et egg, 10 mandler, 10 hassekjerner, 1 sp.skj kesam, 1 sp.skj. cottage cheese, 1 sp.skj. oliven olje og Biola drikke youghurt til smoothien blir flytende.

Du spiser sån "semi-lavkarbo". Dvs. lavkarbo/lavfett ? Det pleier ikke å funke så veldig bra egentlig. Kroppen trenger mer fett for å få signal om å forbrenne fett.

Kylling og omelett er jo bra mat.
Hvorfor bruker du skummet melk egentlig ? Det er jo like greitt med vanlig H-melk.... elle fløte ? Men det er jo smak og behag.
Smoothies er greitt nok, men er jo i baisis "ferdigtygga". Om du er omfintlig for egg er det nok lurt å finne noe annet, og iallefall ikke ha mer enn 1 smoothie til dagen. Jeg tror ikke magen har godt av så mye bær hver dag.....

Om du holder deg til en tommelfinger regel at alle hovedmåltider (minst 3)skal inneholde proteiner, fett og antioksidanter/grønnsaker, så har du et godt utgangspunkt. Ikke vær redd for fettet. Fet fisk, avocado, kaldpressede oljer etc er bra. Lettprodukter er som regel tilsatt "noe" når de tar ut fettet. Og dette "noe" er faktisk mer skadelig enn fettet de har tatt ut. Flere undersøkelser har vist at det konsumeres vanvittige mengder lettprodukter og folk blir bare feitere og feitere.

Om man ligger unna sukker, hvitt raffinert mel, pasta og stivelsesholdige produkter som ris og poteter, har man kommet langt.

Med et minimum av kunstig søtstoff, men masse vann og grønnsaker i tillegg, er kampen på det nærmeste vunnet

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 09:56   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Om KVALME og andre ting

Lønner seg også å ta en titt her:

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 10:20   #4
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Om KVALME og andre ting

Hei vil bare ønske deg velkommen og lykke til

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 15:00
Suketter og sukkerfrie ting Hennie Spørsmål og svar 2 26-04-06 08:54
Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun Vigdinil Lavkarbo generelt 27 15-04-06 23:30
Til dere andre Bianca Spis deg ned i vekt med Skaldeman 6 02-02-06 13:21
Ingen andre begrensninger enn karbohydrater? rsy Induksjonen 3 13-02-04 09:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no