Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Dr. Lindbergs filosofi

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-07-04, 19:37   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 48
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk
Lightbulb

Dr. Lindbergs filosofi

Det hele handler om å spise slik det var meningen at vi skulle spise. Vi bør spise slik vi har genetiske forutsetninger for. Våre gener har forandret seg svært lite de siste 150.000 årene, mens miljøet har forandret seg til det ugjenkjennelige. Vi er huleboere som lever i internettalderen. Vår hjerne, muskler, immunforsvar, reproduksjonsorganer, ja hele vårt system er tilpasset steinalderen. Tilfører vi kroppen de næringsstoffene den trenger, gjør kroppen en god jobb og holder oss friske. Får vi derimot i oss feil næring, blir vi syke og eldes fortere. Vi kan rett og slett ikke spise hva som helst – det kan ingen dyr. Vi har våre klare begrensinger og forutsetninger.



En viktig del av dr. Lindbergs filosofi, er at hver eneste munnfull vi spiser, setter i gang hormonreaksjoner i kroppen. Når vi spiser karbohydrater som finnes blant annet i sukker, korn, pasta og ris, så vil blodsukkeret vårt stige mye. Etter en blodsukkerstigning skilles hormonet insulin ut til blodet, som har en rekke negative effekter for vår helse. Insulin øker fettlagringen, hemmer fettforbrenningen, øker kolesterolet, øker blodtrykket, øker risiko for kreft, hjerte/karsykdom m.m. Hvis vi derimot spiser proteiner (kjøtt, fisk, skalldyr, egg, nøtter), så vil hormoner glukagon skilles ut i blodet vårt. Glukagon er på en måte ”det motsatte” hormonet av insulin, og øker vår fettforbrenning.



Hormoner er sterke signalstoffer i kroppen vår, som styrer hele vår helse. Ved å spise på en måte som gir en bra hormonbalanse, vil vi altså få god helse. Det vil si normal vekt og holde livsstilssykdommer som diabetes, kreft og hjerte-kar sykdom unna. Til og med sykdommer som vi ikke tenker på som livsstilssykdommer, slik som psoriasis, revmatisme, fibromyalgi, PCOS og allergi/intoleranse, blir ofte mye bedre ved en omlegging av kostholdet. Mindre karbohydrater og junk food, og heller mer proteiner, sunt fett og frukt og grønt er resepten. Det er altså viktig å ikke bare kutte ut diverse matvarer, men være flink til å erstatte med sunne alternativer.

Se mer på www.drlindbergs.no

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla

Sist redigert av MHM : 17-07-04 kl 20:46. Årsak: Satte inne webadressen
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 15:04   #2
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Dr. Lindbergs filosofi

Som sikkert mange andre har spurt før: Hva er forskjellen på Lindberg og Zone? Begge er jo primært fokusert på Insulin / Glukagon-balansen.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 08-07-08, 02:47   #3
pysekatten
Nytt Medlem
 
pysekatten sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 46
Innlegg: 2
pysekatten er på en erverdig vei

Sv: Dr. Lindbergs filosofi

Veldig bra forklart. Holder på å psyke meg opp til å komme ned de siste 13 kg;-)

__________________
Pysekatten

pysekatten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 14:21   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Dr. Lindbergs filosofi

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Kan man drikke h-melk med Lindberg dietten?

Lindberg er ikke så glad i fett som de på ketose og han anbefaler syrnede eller magre melkeprodukter helst. Om du drikker ett glass helmelk til et måltid er det neppe noe problem, men ikke la melken fortrenge annen mat eller vann, den gir jo mye metthetsfølelse.

http://www.drlindbergs.no/no/Sporsmal_og_svar/Matvarer/

Scroll litt nedover så finner du et avsnitt om melk.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nye dr. Lindbergs produkter MHM Dr Lindbergs 4 20-05-04 17:43
Litt filosofi; CIVIL DISOBEDIENCE, Thoreau HP Generell diskusjon 0 10-04-04 15:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no