Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Ute av ketose, like lang tid før energien melder seg som sist?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-07-10, 15:05   #1
chikelu420
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 80
chikelu420 er på en erverdig vei
Question

Ute av ketose, like lang tid før energien melder seg som sist?

Har vært ute av ketose i en uke pga ferie, men har spist lavkarbo, mellom 40 og 60 g karbohydrater per dag. (vekten har økt med 1kg, mulig væske, mulig fett?) Slet en del med manglende energi under styrketreningen før jeg dro på ferie, men ble fortalt her på forumet at kroppen snart ville tilpasse seg ren fettforbrenning og at energien ville komme tilbake.

Lurer nå på om det vil ta 4 uker å få tilbake energien under styrktrening eller om det vil gå raskere siden jeg var i ketose en god stund før ferien eller levde på lavkarbo sist uke? Noen som har noen erfaringer med dette?

chikelu420 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 15:19   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ute av ketose, like lang tid før energien melder seg som sist?

Nå svarer jeg basert på egenerfaring: Overgangsplagene ved oppstart på ketose, blir mindre og mindre jo lengere du har vært i ketose/ på lavkarbo. Første gangen tror jeg at mange får ubehag, plager, slapphet osv fordi kroppen ikke husker hvordan den skal utnytte ketoner som hovedenergikilde.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 21:09   #3
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Ute av ketose, like lang tid før energien melder seg som sist?

Jeg følger noe som heter the metabolic diet. Dvs lavkarbo i ukene, og kontrollert "oppkarbing" i helgen. Det er selvfølgelig viktig å tilpasse dette individuelt.

For de som har spist høykarbo og begynner på denne dietten/ livsstilen, så er det en initieringsperiode på ca 12-14 dager hvor man spiser strikt lavkarbo. Dette er for å få kroppen over i fettbrenningsmodus. Når man så følger standardopplegget, vil man jo være ute av ketose når man karber opp. Jeg har testet meg med ketosestix, og har utslag dagen etter oppkarbingen (mandag). Det betyr ikke at jeg har tomme karbolager, men det betyr at kroppen bruker det fettet jeg tar inn, og da produseres det ketonstoffer. Opplegget skal altså transformere kroppen til en fettbrenningsmaskin, og med så korte kontrollerte oppkarbinger, så ødelegger ikke det fettforbrenningen. Kroppen vil tviholde litt mer på glykogenlagrene, og brenne fett som første pri, men samtidig ha glykogen på lur til når det måtte trenges. Lagrene tømmes jo i løpet av uken, og i det hele tatt går kroppen ukentlig gjennom en del forandringer som er gunstige for hormonutskillelsen, spesielt for de som trener.

Det er viktig å presisere at dette opplegget må tilpasses hver enkelt. Enkelte kan bare spise karber en dag i helgen, mens andre kanskje må hive innpå litt ekstra i løpet av uken. Vi er jo forskjellige...

Så for å svare på spørsmålet ditt. Vi er alle forskjellige. Jeg har funnet et opplegg som fungerer veldig bra for min del, og det innebærer altså at kroppen kjører på fett, men så får jeg i meg nok karber til å ha en gunstig effekt på hormonene, treningen og forbrenningen. Jeg har ikke merket forskjell på kondisjonstreningen (langturene) etter jeg begynte på denne livsstilen, noe som kan bety at fettforbrenningen er vedlikeholdt. Men jeg har merket bedre fremgang i hurtigheten og i styrken. Noe som kan bety at noe karbinntak har en gunstig effekt for min del

Som vanlig et rotete innlegg fra min side. Håper det er noe fornuft i det hele...

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 08:21   #4
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Ute av ketose, like lang tid før energien melder seg som sist?

Opprinnelig lagt inn av aliasdictus, her.

Jeg følger noe som heter the metabolic diet. Dvs lavkarbo i ukene, og kontrollert "oppkarbing" i helgen. Det er selvfølgelig viktig å tilpasse dette individuelt.

For de som har spist høykarbo og begynner på denne dietten/ livsstilen, så er det en initieringsperiode på ca 12-14 dager hvor man spiser strikt lavkarbo. Dette er for å få kroppen over i fettbrenningsmodus. Når man så følger standardopplegget, vil man jo være ute av ketose når man karber opp. Jeg har testet meg med ketosestix, og har utslag dagen etter oppkarbingen (mandag). Det betyr ikke at jeg har tomme karbolager, men det betyr at kroppen bruker det fettet jeg tar inn, og da produseres det ketonstoffer. Opplegget skal altså transformere kroppen til en fettbrenningsmaskin, og med så korte kontrollerte oppkarbinger, så ødelegger ikke det fettforbrenningen. Kroppen vil tviholde litt mer på glykogenlagrene, og brenne fett som første pri, men samtidig ha glykogen på lur til når det måtte trenges. Lagrene tømmes jo i løpet av uken, og i det hele tatt går kroppen ukentlig gjennom en del forandringer som er gunstige for hormonutskillelsen, spesielt for de som trener.

Det er viktig å presisere at dette opplegget må tilpasses hver enkelt. Enkelte kan bare spise karber en dag i helgen, mens andre kanskje må hive innpå litt ekstra i løpet av uken. Vi er jo forskjellige...

Så for å svare på spørsmålet ditt. Vi er alle forskjellige. Jeg har funnet et opplegg som fungerer veldig bra for min del, og det innebærer altså at kroppen kjører på fett, men så får jeg i meg nok karber til å ha en gunstig effekt på hormonene, treningen og forbrenningen. Jeg har ikke merket forskjell på kondisjonstreningen (langturene) etter jeg begynte på denne livsstilen, noe som kan bety at fettforbrenningen er vedlikeholdt. Men jeg har merket bedre fremgang i hurtigheten og i styrken. Noe som kan bety at noe karbinntak har en gunstig effekt for min del

Som vanlig et rotete innlegg fra min side. Håper det er noe fornuft i det hele...

Rotehuer er vi alle her

Kan du forklare hvilken gunstig effekt? ( å hormoner, trening og forbrenning?????)

Og hva som er grunntanken bak dette? Jeg har lest om dietten før, men ikke forstått bæret av hvorfor. Jeg vet imidlertid at folk er forskjellige, og det gjelder som du påpeker, å finne SIN diett.

Jeg er faktisk raskere nå og har mer eksplosivitet uten karbohydrater, nåja, 20-50, enn på høykarbo. Og så slipper jeg det største problemet jeg hadde: Veggen, og syreproblemer. Selv når oppoverbakkene er bratte som holmenkollen og lange som et vondt år, så dannes det nesten ikke syre, og det er rimelig deilig. Det tok tid, nesten 9 mnd, å presse kroppen til å kjøre på fett når hjertet går på 230 slag, men når det ikke finnes andre muligheter.... )

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor lang tid før man er i ketose? Rebecca_Malin Lavkarbo generelt 3 30-03-10 14:23
Tar det lang tid å komme ut av ketose? kath Ketolysekuren 25 09-10-09 07:11
Lang tid ut av ketose? Murmeline Ketolysekuren 5 02-09-07 09:32
Tar det lang tid å komme i ketose? Boxie Spørsmål og svar 37 22-04-06 11:03
Hvor lang tid før ketose avtar? psilocybe Atkins kosthold 20 27-02-04 14:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no