Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Lurer på om jeg har misforstått noe her

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-10-11, 13:20   #1
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Lurer på om jeg har misforstått noe her

hei alle sammen, jeg skal begynne på lavkarbo i morgen, da blir det mye røkt laks, egg, litt kiwi da og litt vaniljekesam, kyllinfilet og laksefilet og grønnsaker.

men det jeg lurer på, jeg trodde at man på lavkarbo da ikke skal spise bacon, altså at det bare var mye fett på ketolyse, mulig jeg er helt på viddene her hehe

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 13:24   #2
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

Hvor mange gram karbohydrater har du tenkt å ligge på? Dersom du ligger under 70 gram per dag bør du spise en del fett.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 13:26   #3
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

karbohydratene mine kommer fra vaniljekesamen, 2 kiwi og tomat og grønnsaker, men er jo mye fett i røkt laks, majones, og egg og creme fraice

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 13:30   #4
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

Skal du spise det samme hver eneste dag?

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 13:36   #5
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

slik ser planen min sånn ca ut

: frokost: røkt laks med eggerøre, litt majones, tomat/ proteinpannekake på 2 egg og cottage cheese,

mellommåltid: noe alla frokosten

lunsj: laksefilet med grønnsaker, saus laget på creme fraiche, rødløk, paprika og soyasaus

middag: kyllinwok eller lignende med litt nøtter

kvelds: noe alla frokost.

Jeg må ha en fast plan, ellers funker det ikke for meg

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 13:43   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

Trenger du så mange måltider?
Sis når du er sulten er den beste levereglen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 13:44   #7
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

for å komme opp i 1500 kalorier daglig å få opp forbrenningen min så må jeg spise ofte og lite ja

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 13:46   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

Vi bryr oss ikke så mye om kalorier på lavkarbo.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 13:54   #9
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

jeg e bare livredd for at hele meg skal stoppe opp, gå på sparebluss.
la på meg 20 kg i 2007 pga antidepressiver, la på meg 20 kg vann, sliter enda med mye vann i kroppen.

redd det blir feil om jeg for eksempel spiser måltid kl 9 også kl 13 også kl 18 liksom, skal jeg bare kjenne når det begynner rumle i magen liksom?

hadde spiseforstyrrelser da jeg var 16, fikk aldri hjelp. legen mener jeg skal spise mange måltider så derfor jeg føler jeg må liksom

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:00   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

Spis så mange måltid du vil de første par ukene. Kjenn litt etter på sult og metthetsfølelse. Vær forberedt på at du blir litt uggen de første par ukene. Sjekk ut nybegynnertråden til arnakristin som jeg linker til nederst i signaturen min

Det er lettere og følge lavkarbo i starten om du velger en retning, men du kan godt spise slik du summerer opp. Vær obs på at kiwi har litt karbohydrater som kan trigge sultfølelse - spise mye grønnsaker og drikk godt med vann - spesielt du som sliter med at kroppen lagrer mye vann!

Lag deg en egen journal som du beskriver mat og form og tar opp utfordringer så vil mange hjelpe deg på veien!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:01   #11
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

leste nybegynnertråden nå, men det at det står at alle havne rpå 2-3 måltid virker nesten litt sykelig, om dere skjønner meg riktig da, mulig bare jeg som er teit her

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:05   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

Du skal omtrent spise til du blir kvalm om du skal overspise på karbofattig og fettrik mat.. Jeg klarer IKKE å komme opp til 2000kcl( min behov for beholde vekta er 2600kcl) om dagen, og jeg spiser meg stappmett ofte.

Men hvorfor spiser du vaniljekesam? Den inneholder sukker. Poenget med lchf er jo hvor karbene kommer i fra også, og ikke bare antall gram. Bruk heller karbene på cottage cheese og fløte/seterrømme/creme fraiche som er uten sukker. Og spis grønnsaker hvert eneste måltid OG nok protein. Nå ser det ut til at du kanskje har nok protein, da ville jeg øket på med fett, for i følge matvarene du spiser er dette ketogen diett, og da MÅ du passe på å få i deg fett som gjør deg mett og gir deg energi.

I starten kan man være sulten altså, noen spiser masse i starten, men det går over fort.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:05   #13
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

Mange opplever at gamle "sannheter" ikke gjelder lenger når kroppen kommer godt i sving med lavkarbokosthold. Men siden hodet også skal henge med, må du for all del spise på en måte du føler deg trygg/komfortabel med - om det nå er store måltider eller små måltider, etter klokka eller tilfeldig. Du bør dog vite at når du lever lavkarbo er det ikke nødvendig å spise ofte av noen grunn - den eneste grunnen vil være om det er det du foretrekker, rett og slett. Noen av oss vil bare ha to måltider om dagen, andre vil ha fem. Vi er forskjellige.

Ketolyse er en ketogen diett, hvor fokuset på fett er stort. Man kan gå opp til ca 72 karbohydrater daglig før man trenger å kutte på fettet (individuelle forskjeller her også, selvfølgelig). Dermed er det fint rom for bacon, og andre fettkilder, på mange lavkarbo-spisebord.

Det er litt vanskelig å gjette hvilke mengder frukt og varer ala vaniljekesam (som inneholder sukker) du har tenkt å operere med i ditt kosthold. Det kan være lurt å logge det du spiser i noen dager, så du kan se hvordan balansen mellom protein, karbohydrater og fett blir - og se om det er noe du trenger å justere.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:10   #14
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

hvordan høres dette ut da

frokost: røkt laks, eggerøre, litt majones, litt tomater

lunsj : samme som frokost

middag: laksefilet, asparges, saus av rødløk, creme fraiche og litt soyasaus, middagen blir veldig variert da

spiste laks og eggerøre 3 ganger om dagen for 1 år siden, tror aldri jeg har følt meg så bra før, er det slik at det ikke bør gå 6 timer imellom ca, jeg leste nybegynnertråden, men kunne ikke finne akkurat det

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:15   #15
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

husker jeg var innom en side tidligere for noen mnd siden der en kunne notere hvor mye fett osv man spiser, men husker ikke siden, noen som vet?

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:18   #16
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Lurer på om jeg har misforstått noe her

http://www.diett.no/ ?

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:19   #17
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Lurer på om jeg har misforstått noe her

Ikke lag en plan som du MÅ følge, men lag heller en plan du KAN følge og så justerer du etter sult og metthetsfølelse

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:21   #18
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: lurer på om jeg har misforstått noe her,,,,,

Opprinnelig lagt inn av jenta26, her.

husker jeg var innom en side tidligere for noen mnd siden der en kunne notere hvor mye fett osv man spiser, men husker ikke siden, noen som vet?

diett.no

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:22   #19
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lurer på om jeg har misforstått noe her

Du tenker på www.diett.no - der kan du loggføre maten.

Jeg synes planen din høres grei ut. Men du bør ikke spise det samme lenge av gangen. Bytt ut minst ett av måltidene med et annet måltid hver uke - eller sett opp en ny plan etter 1-2uker. Dette fordi at man også bør spise variert over tid.

Om du føler deg bra med et kosthold med mye laks kan det kanskje hende du har ekstra behov for omega3. I så fall kan du også bruke tilskudd i en periode om du vil.

Lykke til.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:32   #20
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Sv: Lurer på om jeg har misforstått noe her

bestandig vært glad i laks, har pcos og så slikt kosthold funker på meg, har ikke det samme hver dag da til middag, varierer mellom omelett, kyllinwok, laksefilet osv.

da jeg sjekket nå på diett.no med det jeg skrev, altså de 3 måltidene jeg skrev opp så ble det 102 gram fett, 23 gram karbo og 76 gram protein

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:36   #21
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Sv: Lurer på om jeg har misforstått noe her

hva er det minimumet en bør ligge på når det gjelder fett?

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:43   #22
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lurer på om jeg har misforstått noe her

Opprinnelig lagt inn av jenta26, her.

da jeg sjekket nå på diett.no med det jeg skrev, altså de 3 måltidene jeg skrev opp så ble det 102 gram fett, 23 gram karbo og 76 gram protein

Opprinnelig lagt inn av jenta26, her.

hva er det minimumet en bør ligge på når det gjelder fett?

Minimun og minimum. Med de 3 måltidene du skrev opp her ble det drøyt 1200kcl, det er for lite å leve på. Om du er sulten så er dette grunnen.
Du trenger 1-1.5g protein pr kg kroppsvekt om du ikke er veldig aktiv.
Fyll på med fett, en skjed smør ekstra her og der. Omelett og eggerøre kan sluke mengder med smør uten at det merkes. En skje smør på laksen osv og du øker mye. Kesam er mager og skal ikke spises uten fett til.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:46   #23
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Sv: Lurer på om jeg har misforstått noe her

skal ikke ha kesam lenger

planen min fremover blir

røkt laks, eggerøre til frokost, tomat, og litt majones

lunsj: så å si det samme eller proteinpannekake

middag: kyllingwok, laksefilet med saus av creme fraiche, rødløk, paprika og litt soysaus, men skal jeg ha den originale creme fraichen eller lett varianten? blir for mye med 1500 kalorier til meg tror jeg

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:56   #24
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Lurer på om jeg har misforstått noe her

Siden 1500 kcal blir for lite så må jeg bare spørre, hva veier du og hvor hy er du? Du skal være ganske liten dersom 1500 kcal skal bli for mye.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:58   #25
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lurer på om jeg har misforstått noe her

Du er ikke på lavkaloridiett, i såfall har du havnet på feil forum. Slutt å tenk kalorier på det viset at du sammenligner 1500kalorier på lavkalori kontra høykarbo. Ting funker helt anderledes på lavkarbo. Men du MÅ spise nok, og når du legger ut en diettplan som gir deg drøye 1200kalorier i døgnet, så forstår jeg også at det er for lite, du vil ende på sparebluss.

Du skriver ikke om hva du veier, men 1200kcl er for lite selv for en normalvektig liten flis av en kvinne.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lurer på sol66 Spørsmål og svar 5 04-09-11 22:02
Blogginnlegg om misforstått lavkarbostart whitepaper1234 Generell diskusjon 25 30-03-11 14:56
Hjelp! Har jeg misforstått? Søster Spørsmål og svar 4 01-05-08 19:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no