Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Kjøtt og fett. Før og nå

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-11-06, 11:01   #1
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Kjøtt og fett. Før og nå

Ser på et program.
Der kom det en interessant tanke.

Før løp kjøttet og menneskene, altså var kjøttet magrere enn det er nå? Så steinalderkosten er kanskje ikke så fet som man tror?
Nå står kjøttet stille og spiser høyere gi, og dermed er kjøttet fetere enn før?

Ikke at vi skal holde oss unna fett, misforstå meg rett!

Jeg har ikke noen konklusjon eller noe, ville bare legge dette ut her.

Resten av programmet fokuserer såklart på lite fett i maten

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 11:08   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kjøtt og fett. Før og nå

Hva slags program er det?

Jeg tror litt på det du sier ... Det er jo snakk om forskjellige fettsyrer også. Det kjøttet - og melka som kommer fra kyr som står på båsen inneholder f eks mye mindre CLA (eller er det GLA, blander alltid ... ), som er bra for vektnedgang. Også omega 3-fettsyrer er det jo mye mer av i vilt.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 11:10   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kjøtt og fett. Før og nå

Tror jeg ser hvilket program det er forresten. Er det "Mellom nytelse og smerte" på NRK1?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 11:14   #4
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Kjøtt og fett. Før og nå

Nei, jeg ser på svensk tv "UR"
Heldigvis fokuserer de masse på sukker også

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 13:05   #5
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Kjøtt og fett. Før og nå

Kan vel også godt tenkes at kjøttet er magrere fordi bøndene velger å videreføre dyr med gener som gir lite fett i kjøttet.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 21:21   #6
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kjøtt og fett. Før og nå

Husdyr som fores opp på kun grønt gress eller griser som fores på brød, poteter og skummet melk om de ble i gamle dager, uten kraftfor, er fetere enn andre husdyr. Prøv feks. å sammenlikn sauekjøtt, som fortsatt blir sendt ut hele sommerhalvåret og lever på sitt naturlige kosthold med kylling som ikke ser dagslys hele livet og lever på mais, du vil se at sau er mye fetere. Og i gamle dager valgte man heller kuer som ga mindre, men fetere melk, enn mer men magrere.
Det sitter nesten spikret i språket vårt også, ordet magert er synonymt med dårlig.

Viltkjøtt er magrest om våren og fetest om høsten, men så spiste ikke våre forfedre bare kjøttet, i gode tider kastet man kjøttet og spiste bare innmaten, som er fetere og mer næringsrik enn kjøttet. Til og med oldemoren min ba meg ta vare på leveren en gang jeg renset en makrell på kjøkkenet hennes, man trenger ikke gå så langt tilbake!

__________________
bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 00:22   #7
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Kjøtt og fett. Før og nå

Aha, så damen i programmet tok feil
Glimrende

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 23:33   #8
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kjøtt og fett. Før og nå

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Aha, så damen i programmet tok feil
Glimrende

Sannsynligvis...Forskere som har studert faktiske urbefolkninger, slik som Weston A. Price, fant jo ut at det var matvarer som hadde et høyt innhold av fettløselige vitaminer som sto høyest i pris hos dem, slik som lever, fiskerogn. meierismør, visse insekter og insektegg og vanlige eggeplommer, de visste av erfaring at de var nødvendige for god helse og fruktbarhet.

Å spise mye proteiner uten å spise mye fett er heller ikke noe særlig bra, vi trenger vitamin A for å utnytte proteiner skikkelig og mye protein uten vitamin A vil tømme oss for dette viktige vitaminet, og vitamin A finnes i netopp fett.
I syd amerika foret man noen ganger fanger utelukkende med magert kjøtt for å pine dem. Da vil man føle seg så svak og dårlig etter noen uker at du vil ha det bedre om du ikke spiser i det hele tatt.

__________________
bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 23:49   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kjøtt og fett. Før og nå

Jeg har observert at jeg blir veldig fort sulten hvis jeg bare spiser en proteinkilde uten noe til ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 11:49   #10
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Kjøtt og fett. Før og nå

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Kan vel også godt tenkes at kjøttet er magrere fordi bøndene velger å videreføre dyr med gener som gir lite fett i kjøttet.

Jepp, det er nettopp det som har skjedd de siste tiårene. spesielt på gris. Bonden får bedre betalt for mindre fett og større kjøttfylde. Ber du om slakt av høyeste kvalitet så får du magert kjøtt.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Får i meg for lite fett. Miriam Lavkarbo generelt 32 10-06-06 12:34
Fett (argumenter) Drømmepie Generell ernæringsdebatt 5 29-05-06 21:17
Hvor mye fett kan du spise..... Caxa Nyheter / media 8 15-03-06 10:20
Trudes slankedagbok Ablazed Åpne dagbøker 47 12-03-06 23:21
Fett æ'kke lett Mokia Induksjonen 1 25-04-04 23:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no