Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kcal-inntak på ketolyse

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-03-11, 09:21   #1
stinemarie
Medlem
 
stinemarie sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 43
Innlegg: 121
stinemarie er på en erverdig vei
Question

Kcal-inntak på ketolyse

Leste nettopp i en tråd at man aldri skulle spise over det man trengte i løpet av en dag. Mitt dagsforbruk er på 2000 kcal i følge diett.no.
Betyr det at jeg aldri skal ligge over det for å gå ned i vekt?

Vekten har stått stille siden torsdag og forbruket mitt har liggi på rundt 2700 kcal i hele helga.

Synspunkter?

__________________
Jobber hardt for å nå målet til bryllupet 28.05.11
stinemarie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 09:28   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kcal inntak på ketolyse

Hvilken tråd tenker du på?

Jeg ville ikke dratt noen konklusjoner etter kun få dagers vektstans - kroppen din må få lov til å bestemme selv når den vil slippe La det gå minst en mnd uten vektnedgang før du tenker på hva som kan være årsaken, og da bør du først gå gjennom hva du faktisk spiser - ikke hvor mye.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 10:03   #3
stinemarie
Medlem
 
stinemarie sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 43
Innlegg: 121
stinemarie er på en erverdig vei

Sv: Kcal inntak på ketolyse

Denne tråden

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40701

Nei jeg er ikke stresset av at vekten ikke har rikket seg på noen dage; men jeg begynte å lure litt når jeg leste i den tråden at kcal måtte begrenses uansett kur....

__________________
Jobber hardt for å nå målet til bryllupet 28.05.11
stinemarie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 14:25   #4
mjaubeibi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 18
mjaubeibi er på en erverdig vei

Sv: Kcal-inntak på ketolyse

Uff. Jeg ble temmelig skuffet og oppgitt nå.

Trodde LCHF var noe helt annet enn tankegangen om pluss og minus,og det som kommer inn og det som "går ut" via forbrenning. At en kalori ikke er en kalori.

Jeg må begrense meg på 1200 kcal daglig for å ligge 500 kcal under dagsforbrenning(utregnet på Grete Roede-kurs for en stund siden- funket IKKE på meg!). Da er jeg konstant sulten og tenker på mat hele dagen.

Greit nok at man blir litt mettere på lavkarbo, men det har jeg foreløpig ikke merket så mye til...bare litt. Tenkte at det går seg til etterhvert, denne metthetsfølelsen.

Jeg har ligget på i underkant 2300 kcal med en prosentfordeling på 77/19/2, som kalorimessig er mer enn min hverdagsforbrenning. Ble skikkelig lei meg av å innse at jeg antagelig går opp nå?

jaja. Gir uansett ikke opp

mjaubeibi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 14:32   #5
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kcal-inntak på ketolyse

Det stemmer ikke på meg..

Kan ligge på alt fra 1200-3000 på en dag og har gått ned over 11 kg på 2,5 mnd

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 15:23   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kcal-inntak på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av mjaubeibi, her.

Uff. Jeg ble temmelig skuffet og oppgitt nå.

Trodde LCHF var noe helt annet enn tankegangen om pluss og minus,og det som kommer inn og det som "går ut" via forbrenning. At en kalori ikke er en kalori.

Det ER det - problemet for noen av oss er at vi ikke har naturlig regulert inntak eller metthetsfølelse og ender opp med og spise altfor mye eller altfor lite. De aller fleste kan spise seg mette på "rett" mengde, men husk at vi alle har forskjellige energibehov. Tar man inn for mye fett i forhold til energiinntak, forbrenner kroppen dette fettet istedet for kroppsfettet.

Sitat:

Jeg må begrense meg på 1200 kcal daglig for å ligge 500 kcal under dagsforbrenning(utregnet på Grete Roede-kurs for en stund siden- funket IKKE på meg!). Da er jeg konstant sulten og tenker på mat hele dagen.

Nå vet ikke jeg hvor lenge du har spist lavkarbo, men du skal ikke telle kalorier de første mnd. Du skal spise mye og god lavkarbomat med godt inntak av fett, mer jo mindre kh du spiser. JEG må ned i 12-1300 kal pr dag for å få vektnedgang, jeg har ingen sultfølelse da heller - MEN igjen - dette er individuelt.

Sitat:

Greit nok at man blir litt mettere på lavkarbo, men det har jeg foreløpig ikke merket så mye til...bare litt. Tenkte at det går seg til etterhvert, denne metthetsfølelsen.

De første par ukene kan det være litt sultfølelse ut og går, men regelen er at om du er sulten, spiser du for lite - og da spesielt for lite fett Spis også godt med proteinkilder - de er kjente for å gi god metthetsfølelse. Det er forskjell på og spise en feit nakkekotelett og drikke smoothie med fløte etter min erfaring - så spis tygge-mat.

Sitat:

Jeg har ligget på i underkant 2300 kcal med en prosentfordeling på 77/19/2, som kalorimessig er mer enn min hverdagsforbrenning. Ble skikkelig lei meg av å innse at jeg antagelig går opp nå?

Hvorfor tror du at du vil gå opp? Lavkarbo fungerer ikke som lavkalori, les deg litt opp på hvordan lavkarbo fungerer så ser du selv. Med minimalt inntak av kh vil ikke insulin utskilles i særlig grad - og insulin er nødvendig for fettlagring. Hva med og spise et antall måltider du er komfortabel med hver dag, og spise til du er mett? Slutt og tell en god stund framover og bruk kroppens egne signaler til å hjelpe deg til å justere inntaket
Lavkarbo på 3 minutter er en fin retningslinje som du kan følge uten og telle noe som helst faktisk. En mnd på denne måten, og du kan i større grad se hva som skjer med vekten. Husker ikke hvor mye du skal ned, men for normalvektige er ikke vekttapet vanligvis så raskt og så stort. Husk det er forskjell på hva DU mener er rett vekt - og hva kroppen mener. Bruk målebånd, man kan være småtjukk eller veltrent og veie AKKURAT det samme i kilo, forskjellen vil være omkrets.

Sitat:

jaja. Gir uansett ikke opp

Som sagt vet jeg ikke hvor lenge du har holdt på, men det tar 2-8 uker og få i gang ordentlig fettforbrenning. Tålmodighet og kunnskap er gjerne nøkkelen til suksess, også når det gjelder kostholdsendring.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 18:21   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kcal-inntak på ketolyse

Uansett hvordan man måtte spise, så kan man ikke spise mer enn man forbruker, og forvente å gå ned i vekt. MEN. Forbrenningen er annerledes på ketogen lavkarbo, så du kan ikke se på hva diett.no osv sier om hvor mye du liksom skal forbrenne. Du må bare prøve deg frem.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:54   #8
mjaubeibi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 18
mjaubeibi er på en erverdig vei

Sv: Kcal-inntak på ketolyse

Nå vet ikke jeg hvor lenge du har spist lavkarbo, men du skal ikke telle kalorier de første mnd. Du skal spise mye og god lavkarbomat med godt inntak av fett, mer jo mindre kh du spiser. JEG må ned i 12-1300 kal pr dag for å få vektnedgang, jeg har ingen sultfølelse da heller - MEN igjen - dette er individuelt.

Ja, det er et meget relevant innspill Jeg har bare gått ...kremt...i underkant av en uke

De første par ukene kan det være litt sultfølelse ut og går, men regelen er at om du er sulten, spiser du for lite - og da spesielt for lite fett Spis også godt med proteinkilder - de er kjente for å gi god metthetsfølelse. Det er forskjell på og spise en feit nakkekotelett og drikke smoothie med fløte etter min erfaring - så spis tygge-mat.

Uff jeg VET jo egentlig dette*flau*! Trodde jeg var forberedt på å være litt sulten i begynnelsen, men så kom alt dette "du må ikke spise mer enn du forbrenner"-snakket tilfeldigvis opp da jeg søkte på noe annet her på forumet, og det satte i gang den gamle, fæle lavkalori-sulte-seg-tankegangen som tydeligvis har grodd seg mer fast i hjernebarken enn jeg trodde.


Hvorfor tror du at du vil gå opp? Lavkarbo fungerer ikke som lavkalori, les deg litt opp på hvordan lavkarbo fungerer så ser du selv. Med minimalt inntak av kh vil ikke insulin utskilles i særlig grad - og insulin er nødvendig for fettlagring. Hva med og spise et antall måltider du er komfortabel med hver dag, og spise til du er mett? Slutt og tell en god stund framover og bruk kroppens egne signaler til å hjelpe deg til å justere inntaket

Jepp! Jeg skal heller kose meg med all den deilige maten, enn å bekymre meg så mye. Jeg har forøvrig lest både Skaldeman, Dahlquist og Hexeberg,(men kanskje ikke nøye nok?) i tillegg til at jeg har en venninne som kan det meste på rams, som er support per telefon.

Takk for boost, den trengte jeg. Gjelder å holde fokus på de riktige tingene, og ikke ta sorgene på forskudd



Lavkarbo på 3 minutter er en fin retningslinje som du kan følge uten og telle noe som helst faktisk. En mnd på denne måten, og du kan i større grad se hva som skjer med vekten. Husker ikke hvor mye du skal ned, men for normalvektige er ikke vekttapet vanligvis så raskt og så stort. Husk det er forskjell på hva DU mener er rett vekt - og hva kroppen mener. Bruk målebånd, man kan være småtjukk eller veltrent og veie AKKURAT det samme i kilo, forskjellen vil være omkrets.


Jeg har en BMI på 31,5- så ønsker per i dag å gå ned rundt en 15-20 kg. Men jeg vet av erfaring at jeg kommer til å trives med mindre nedgang også, så hvis jeg "bare" går ned f.eks. 10 kg, tar jeg ikke så veldig tungt. Har ingen klar målvekt, annet enn å finne et sted hvor jeg føler meg frisk og sunn og flott!



Som sagt vet jeg ikke hvor lenge du har holdt på, men det tar 2-8 uker og få i gang ordentlig fettforbrenning. Tålmodighet og kunnskap er gjerne nøkkelen til suksess, også når det gjelder kostholdsendring.


Ja, jeg er forsåvidt ikke utålmodig- jeg vet jo eeeegentlig at jeg bare såvidt har kommet i gang. Ble bare så "hva! er dette et moment også?! kan jeg ikke spise mer enn 1300 kcal likevel?? Uæ!" da jeg leste den tråden. Men får heller vurdere å spise mindre dersom det blir nødvendig på sikt.

Takk for fine innspill!

mjaubeibi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 00:08   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kcal-inntak på ketolyse

Bare et lite tips!
Det er mye letter om du bruker sitat- funksjonen nederst til høyre i innleggene. Vil du sitere flere innlegg i samme svar, bruker du !

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kcal Juleskinke. Ndure Spørsmål og svar 1 06-12-09 11:28
Kcal på lavkarbo? smia Trening 20 18-10-09 12:52
Lav carb/kcal kamp Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 09-08-09 15:03
Hvis man teller kcal-inntak Kanutten Generell ernæringsdebatt 39 03-06-09 22:00
Kcal vs karber Miegull Mer enn 30 kg overvekt 3 20-01-09 12:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no