Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Norsk grammatikk og rettskrivning

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-05-05, 09:28   #1
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Norsk grammatikk og rettskrivning

Jeg er opptatt av språk. Både alle de utenlandske og det norske. Jeg elsker tysk grammatikk, og blir rett som det er stemplet som syk av andre som ikke skjønner at jeg gledet meg som en unge til eksamen i tysk grammatikk på mellomfag, og at jeg sparte setningsanalysen til jeg skulle spise, sånn at jeg kunne kose meg ordentlig.
Men en av hjertesakene mine er det norske skriftspråket. Jeg gjør mitt beste for at alt jeg skriver skal være fritt for skrivefeil, både grammatiske og slurvefeil. Dessverre så hender det at jeg har rettebrillene på når jeg leser ting andre har skrevet... Misforstå meg rett, jeg er ikke ute etter å ta noen som skriver feil, for det er mange som har lese-og skriveproblemer og som må få boltre seg fritt i skriftlige fora uten å være redd for at ei snerpete gammel kjerring langt oppe i nord skal sitte og smatte med tunga hver gang et ord er stavet feil. Det jeg ergrer meg over er de allmenne tendenser i språket vårt, og da spesielt SMS-språk og ikke minst orddeling.


Dette har jeg sakset fra AMO, Astronomer Mot Orddeling:
De siste åra har en helt ny måte å mishandle det norske språket på blitt mer og mer vanlig, nemlig orddeling, eller særskriving som det egentlig heter. Ord som spisestue blir til spise stue, lammelår blir til lamme lår og hostesaft blir til hoste saft. Vi i AMO mener slik språkvandalisme bør bekjempes med alle lovlige midler, siden særskriving kan gjøre en tekst tung å lese, kan føre til misforståelser og er et skritt nærmere en enda sterkere anglifisering av språket vårt.

De har flere eksempler på hvordan deling av sammensatte ord kan føre til at setninger blir totalt forandret. Jeg var selv vitne til at en person skrev at hun hadde en halv søster hun hadde lite kontakt med, og at det ikke var så mange dyre butikker i en omtalt by.

Kannibalisme er visst et større problem i Norge enn jeg trodde:



Og hvorfor er Frank så sur?


Den som vil lese mer om orddeling og hårreisende eksempler på sådane kan ta en titt HER.

  Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 09:40   #2
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Gud - da er sikkert Albertine dritsur på meg. Jeg elsker å sette sammen ord jeg. Mega-mismodig-mamma og sånt

Men hvis jeg sier at jeg stort sett vet hva som er riktig skrivemåte, men bevisst skriver feil da?

Haben Sie fünfhundret grüne kravatten?

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 09:42   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

er vel bedre å sette de sammen enn å dele de?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 09:42   #4
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sammensetninger er jo noe helt annet enn orddeling da... Og tullespråk er morsomt! Jeg sikter helst til det offisielle språket jeg da, det vi finner i aviser og ukeblader og offentlige dokumenter. Og jeg er ikke sur på noen som helst, jeg vil bare få litt oppmerksomhet om saken.
*klemmelittpåmarianne*

Ser du? Sammensetning er gøy!

  Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 09:44   #5
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Jeg er en av de som produserer masse skivefeil, beklager! . Jeg er sånn nesten-dyslektiker. Jeg er avhengig av 'ekstern' stavesjekk - den 'interne' virker ikke - men så orker jeg ikke skrive alt i Word før jeg limer det inne her. (Tror foresten at dorlige stavesjekkere er en av grunnen til orddelingsproblemet.) I tillegg har jeg et kranglete tastatur. Likevel er jeg opptatt av språk og at det skal være så riktig som mulig. Kan du bære over med meg?

Tyske er ikke min greie!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 09:49   #6
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Kjære Guro, som jeg sa så er jeg ikke ute etter å ta noen for noe som helst. Skrivefeil er skrivefeil, og i et sånt forum som dette så skriver man det man har på hjertet, og ferdig med det. Det jeg får fnatt av er det offisielle språket. Brosjyrer, plakater, dokumenter, EKSAMENSOPPGAVER....*grøss* Altså, INGENTING personlig i det hele tatt!

  Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 09:51   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hehe det er nok mange som bommer på orddeling ja. Jeg sliter LITT selv, men ikke på åpenbare ord egentlig. Tror jeg. Feks. så kunne jeg aldri skrevet det med halv søster eller dyre butikker. Jeg blir bare litt usikker av og til, men som regel er det riktig det jeg skriver.

Jeg er veldig nøye på grammatikken, men kan nok bomme litt selv enkelte ganger. Det jeg ikke takler, selv om det "bare" er på fora, er SMS-språk, feks. "Jg r oxo glad i sjokolade". Jeg får bare helt noia når voksne mennesker kan sitte og skrive på den måten.

Jeg syns det er viktig å skrive riktig, selv om det er på fora, for om det er en vane så gjør man det jo hele tiden uansett. Jeg tror det er litt "farlig" å slappe av med rettskrivingen om man "bare" er på fora, for da kan man ubevisst bli slakkere når det gjelder brev og annet også. Stor bokstav, komma og punktum og hele ord, ikke sms-ord, er viktig for inntrykket syns jeg. Spesielt om man diskuterer politikk og slikt.

Jeg husker en diskusjon på et annet forum der noen diskuterte hjemmeværende kontra utearbeidende mødre. Noen mente hjemmeværende mødre fikk så lite impulser av de ble "dumme".
Da var det en hjemmeværende kvinne som ble fly forbannet (forståelig nok!!) og skulle svare saftig for seg. Desverre skrev hun på skikkelig sms-språk, man kunne se det var slurv og ikke dysleksi (det kan man som regel se ganske godt!) og skrev et langt innlegg på denne måten. Halve innlegget var totalt uforståelig, jeg måtte konsentrere meg skikkelig for å klare å lese det som stod der. Da vinner man ikke særlig mye gehør.....

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 09:54   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av guro

Jeg er en av de som produserer masse skivefeil, beklager! . Jeg er sånn nesten-dyslektiker. Jeg er avhengig av 'ekstern' stavesjekk - den 'interne' virker ikke - men så orker jeg ikke skrive alt i Word før jeg limer det inne her. (Tror foresten at dorlige stavesjekkere er en av grunnen til orddelingsproblemet.) I tillegg har jeg et kranglete tastatur. Likevel er jeg opptatt av språk og at det skal være så riktig som mulig. Kan du bære over med meg?

Tyske er ikke min greie!

Jeg kan ikke si jeg har merket noen særlige skriveleifer hos deg. Det JEG mener, er sms-språk og direkte slurvefeil, at de ikke gidder å skrive hele ordet feks. Jeg skriver jo endel feil selv sikkert, men det er ubevisst.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 09:57   #9
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Opprinnelig lagt inn av Iset

Det JEG mener, er sms-språk og direkte slurvefeil, at de ikke gidder å skrive hele ordet feks.

  Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 09:58   #10
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Veldig enig med deg, Albertine! Til tider er mitt "rettskrivnings-øye" så aktivt at det er for mye av det gode, og jeg er mer opptatt av hvordan ting er skrevet enn hva som faktisk står der. Prøver å jobbe med det - for det får være måte på. I disse periodene ville imidlertid drømmejobben vært å være kroketurleser i Vredens Gnag - der er det nok å henge fingrene i.

Men har dere forresten sett tilbudsplakatene hos kleskjeden 'Pop in'? De har til stadighet 'NYTT NEDSLAG' i butikkene sine - og dette har de hatt siden de første butikkene åpnet på midten av 80-tallet.

Så vidt meg bekjent kan lynet slå ned - og det blir et lynnedslag
I butikkene kan vi få avslag på prisen - et prisavslag

Men hva et 'NYTT NEDSLAG' er - har jeg aldri klart å få oversikten over.....

En annen ting er når mange ikke vet at legitimasjon faktisk heter legiTIMAsjon og ikke legiMITAsjon - da blir jeg helt satt ut. Da er det liksom sjosk, sjole, sjøre og sjøttkaker neste....

Urk!

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 10:02   #11
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Albertine - jeg er verken lei meg eller føler meg truffet altså. Jeg digga innlegget ditt!

Mine hate-ord:

jus
løker

Mine elske-ord:

finfint
tørkevær (fint vær for å tørke klær ute)

Flere som har ord de liker eller misliker?

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 10:02   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Hehe og da mener jeg ikke "godskjente" forkortelser, som "feks" eller "bla". DET må være lov! (Måtte si det før noen andre sa det).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 10:08   #13
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Legimitasjon? Hva med intrisang/interisant/interesant osv.?

  Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 10:15   #14
bibba
Medlem
 
bibba sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nord i landet
Innlegg: 96
bibba er en juvelbibba er en juvelbibba er en juvel

Etter at jeg ble mobil freak så forkorter jeg ordene som det passer , og det syntes jeg er greit.
Men på "offentlige" steder (les aviser, reklamer, brev etc) bør det ikke forekomme.
Kanskje er jeg litt gammeldaks slik.

Men å lese "offentlige" ting som er satt sammen feil eller forkortet, er vanskelig å forstå, og uleselig.

__________________
solen skinner alltid
der jeg helst vil være.
hvorfor det??
bibba
bibba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt av hver Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 12:19   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg har en eks som er journalist (med sans for rettskriving) og er samboer med en norsklærer. Selv er jeg "gammel sekretær" - og mitt sekretærhjerte gråter mange ganger på grunn av ødeleggelsen av språket vårt. Men så er det mye lettere å rette andre enn å skrive riktig selv. Jeg har etterhvert lagt meg til en for noen sinnsyk tegnsetting med tankestreker - prikker....... og utropstegn !!! Prøver å begrense meg da, av hensyn til stakkarene som skal lese det Og skriveleifer blir det noen av fordi jeg aldri leser korrektur og neglenes lengde avgjør om jeg treffer riktig på tastaturet !

Men SMS språk har jeg IKKE sansen for, hverken her eller på SMS. For meg er SMS språk tegn på nettopp forfallet.......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 12:29   #16
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Oi, dette var moro!
SMS språk syns jeg stiller i en klasse for seg, så lenge det brukes til SMS. Et poeng med både plass- og tidsbesparende uttrykksmåte der, syns jeg. Andre skriftlige uttrykksformer, derimot, bør pinadø holde seg innafor reglene (og her skulle jeg selvfølgelig ha skrevet innenfor, som jeg ville ha gjort om dette hadde vært jobb eller andre offentlige skriverier). De nye orddelingstendensene kan vi for en stor del takke Word og annen datavare med stavekontroll for, tror jeg. Innmari irriterende, vi gjør språket vårt enda fattigere enn hva det er i utgangspunktet. Har også sansen for å koble sammen ord til lange/vanskelige/morsomme/uttrykksfulle nyord og tillater meg å skrive i en nokså muntlig form når jeg opererer på steder som f.eks. dette her.
Det mest sjokkerende er faktisk hvor lite rettskrivning vektlegges i skolen, syns jeg. Albertine???

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 13:26   #17
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Opprinnelig lagt inn av Alfie

Det mest sjokkerende er faktisk hvor lite rettskrivning vektlegges i skolen, syns jeg. Albertine???

Vet du, det kommer HELT an på læreren. Enkelte lærere er veldig opptatt av at elevene skal skrive riktig, mens andre ser mer på hvordan eleven skriver. Jeg er en som alltid har vektlagt rettskriving, men når jeg kommer i en klasse her på skolen og ser hvor store problemer enkelte elever har med å skrive den enkleste diktat, ja da må jeg legge bort rødpenna en stund. Derfor går jeg heller løs på de voksne...

  Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 15:16   #18
pysa
Ubekreftet Medlem
 
pysa sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Telemark
Alder: 47
Innlegg: 104
pysa er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg har etterhvert lagt meg til en for noen sinnsyk tegnsetting med tankestreker - prikker....... og utropstegn !!! Prøver å begrense meg da, av hensyn til stakkarene som skal lese det Og skriveleifer blir det noen av fordi jeg aldri leser korrektur og neglenes lengde avgjør om jeg treffer riktig på tastaturet !

Dette har jeg problemer med også.... i forum skriver jeg slike prikker når jeg har tenkepause.... sikkert skikkelig irriterende for andre å lese!!!!

Men på sms skriver jeg faktisk hele ord....

__________________
PYSA









pysa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 16:18   #19
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hehe. Jeg er også fæl på det med utropstegn og tankeprikker.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 16:30   #20
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg er av og til på et annet forum der de slår hardt ned på skrivefeil (slurvefeil) og overdådig bruk av tegn. Der er ikke tankeprikker tillatt, ei heller tre utropstegn/spørsmålstegn etterhverandre. Må innrømme at det er meget behagelig å lese innlegg der, fordi de også begrenser smileybruk.

  Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 16:44   #21
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Jeg er av og til på et annet forum der de slår hardt ned på skrivefeil (slurvefeil) og overdådig bruk av tegn. Der er ikke tankeprikker tillatt, ei heller tre utropstegn/spørsmålstegn etterhverandre. Må innrømme at det er meget behagelig å lese innlegg der, fordi de også begrenser smileybruk.

Sikkert veldig behagelig å lese der inne ja. Men jeg hadde nok fått en smule prestasjonsangst av det, selv om jeg som regel alltid er veldig flittig med grammatikken uansett hvor jeg skriver. Tror neppe jeg hadde trivdes der inne, da jeg sikkert hadde kaldsvettet for hver gang jeg skulle legge ut et innlegg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 17:30   #22
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Vet du, det kommer HELT an på læreren. Enkelte lærere er veldig opptatt av at elevene skal skrive riktig, mens andre ser mer på hvordan eleven skriver. Jeg er en som alltid har vektlagt rettskriving, men når jeg kommer i en klasse her på skolen og ser hvor store problemer enkelte elever har med å skrive den enkleste diktat, ja da må jeg legge bort rødpenna en stund. Derfor går jeg heller løs på de voksne...

Hadde en mistanke om at det kunne være omtrent sånn, ja.
Da jeg "tok over" skoleoppfølgingen til minstemann her i huset var han 13. Han skrev som han snakket og knapt nok det. Ikke noe i nærheten av dysleksi, han hadde bare ikke lært å skrive norsk (engelsken orker jeg ikke snakke om engang). Og da har du fått lov å bli ganske stor, syns jeg, uten at noen tar fatt i norsken din? Jeg er klar over at dette slett ikke gjelder alle lærere, Albertine. Jeg har imidlertid fulgt endel barn gjennom småskolen og har sett overraskende mange lærere som overhode ikke har brydd seg med rettskrivning. Veldig ofte er det faktisk sånn at de ungene som vi har arbeidet intenst med og forsøker å integrere skriver bedre norsk enn de "vanlige" ungene i klassen. Hallo? Det må jo bli en innmari tøff jobb for både unger, foreldre og lærere etterhvert som de med egne rettskrivningsregler vokser opp? Jeg opplever det dessuten som enda vanskeligere å motivere en tenåring til å skrive riktig enn det er å få f.eks. en niåring til å gjøre det. Når du er ni teller tross alt det læreren sier temmelig mye enda. Mens tenåringen stort sett ikke kunne ha brydd seg mindre.
Og hvorfor i all verden har jeg nok en gang latt meg lokke inn i en diskusjon som nok en gang kan ende med at jeg avslører for all verden hvilket forhold jeg har til skolen og alt dens vesen

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 17:49   #23
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sender deg PM jeg, Alfie..

  Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 18:07   #24
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Sender deg PM jeg, Alfie..

Please do

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 18:25   #25
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Jeg lider selv av lese skrive vansker og holder på å stryke i norsk nå på vidergående. eller jeg gjorde ikke det. men så bytta jeg skole til en lærer som ikke bryr seg om annet en skrivefeil. jeg kan ha en fantastisk god stil. men jeg får 1-2 like vel. fordi det er en del skrivefeil. jeg synest dette også er feil når jeg har fått det konstatert, og har lov til å bruke retteprogram, men retteprogrammene skolen har virker ikke alltid like godt..
jeg blir skikkelig fustrert av det. for jeg vil jo ha studiekompetanse.

uten om det så er jeg veldig fæl med tankeprikker.. utropstegn og sånne ting er jeg ikke så fæl med. og så hater jeg SMS språk, jeg takler det ikke. viet hele særemnet mitt til det og skjønner det forsatt ikke.. men det er da meg.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkinsbøkene - engelsk kontra norsk versjon Mokia Atkins kosthold 4 14-04-04 20:53
snart norsk bok syl Atkins kosthold 8 10-03-04 16:13
Hvordan gjøre vedvarende vekttap!Oppdatert på NORSK! HP Atkins kosthold 0 01-03-04 00:03
DANDR på norsk? Belle Atkins kosthold 1 28-02-04 23:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no