Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Mulig med for få karbo og for mye fett?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-09-08, 00:44   #1
cinnamon
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 48
Innlegg: 2
cinnamon er på en erverdig vei

Mulig med for få karbo og for mye fett?

Nå har jeg lest mange gode innlegg som flinke og hyggelige mennesker skriver her på "lavkarbo.no" og håper at mitt innlegg blir møtt med noen svar.

Jeg har lest Sven S. Skaldemans bok(spis deg slank), satt meg litt inn i Torkils ketolysekur gjennom boka som ble lest for en stund siden, og igjen nå i disse dager- men ser at det er mange ting som trenger å falle på plass. Per dato har jeg bestemt meg for å følge Skaldemans opplegg, og har blitt ekstremt opptatt av fett. Nå tror jeg nesten at jeg har spist for mye av det gode. Ifølge Skaldeman, slik jeg forstår ham, betyr dette at da kommer i forbrenningen ned til det fettet man egentlig vil få vekk, men kan man legge på seg? Om man spiser omtrent utelukkende proteiner og fett, altså?

Jeg spiser ellers veldig, veldig lite karbohydrater. Som kompensasjon tar jeg kalsium, kalium, magnesium, d-vitamin og c-vitamin. Likevel har jeg en liten frykt i meg om at det kan bli for få karbohydrater. Noen erfaringer mht dette? Er klar over forskjeller på ketolyse og Skaldeman, og at sistnevnte ikke påberoper seg en diett, men beskriver egne erfaringer med sitt kosthold i boka. Men som utenforstående er det jo naturlig å sette de to tankene i en sammenheng, sammenligne og gjerne sette dem opp mot hverandre. Får her inntrykk av at null karbo (så godt som) ikke er noe problem. Vil jo ikke ende opp med mangelsykdommer heller...

Og sist, men ikke minst- om noen vil dele en typisk skaldeman-filosofi-dag med meg ut fra et kvinnelig ståsted, er jeg veldig takknemlig. Å ja, jeg vet at jeg har haket av for ketolysediett som filosofi, men er fortsatt i en brytning i det å finne ut av tingene. Kanskje dette vipper meg i den eller andre retningen.

Mvh cinnamon

cinnamon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 02:14   #2
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Mulig med for få karbo og for mye fett?

Sitat:

men kan man legge på seg? Om man spiser omtrent utelukkende proteiner og fett, altså?

Etter hva jeg forstår, kan man ikke legge på seg av fett, hvis man bare passer på å spise lite karbohydrater, og at man ikke overdriver inntak av proteiner...for mye fett kommer ut igjen ganske fort da...

Jeg spiser mer fett nå enn det jeg gjorde i begynnelsen, og jeg har begrenset karbene til under 15gk. Hvis jeg ikke blir mett ved et måltid, spiser jeg mer fett...på denne måten orker jeg ikke så mye mat som før, og magen skrumper inn...dette funker for meg...

Håper du finner ut av det. Noen andre vil sikkeret også gi deg svar på det du lurer på. Tenkkte jeg bare ville nevne dette nå. Er så seint...

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 04:05   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Mulig med for få karbo og for mye fett?

Og skaldeman har laget en kvinnebok nå
Om jeg ikke husker feil, så skulle vi kvinner ha litt mer karbo?

lurer på om det ligger en tråd om det her på skaldaman-delen

For mye er aldri bra, men på skaldeman så skal det mye til å spise for mye.
Fettet metter såpass bra, at sålenge man spiser fet mat og ikke magert protein, så vil det forhåpentligvis stabilisere seg.

Men om du merker at du ikke føler deg bra, eller at du raser oppover i vekt, så er kanskje ikke Skaldeman det rette for deg

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 18:48   #4
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Mulig med for få karbo og for mye fett?

Nei, det er ikke slik at vi kvinner skal ha mer karbohydrater - det heller slik at kvinner har mer fettangst enn menn . Vi er litt vanskeligere i maten enn menn som (oftest) mer enn gjerne kan kan leve på et kosthold bestående av biff m/bernaise, egg & bacon, koteletter, smør, rømme osv.

Skaldeman laget boken "GI-noll! För kvinnor som vil äta seg smala" etter tusenvis av henvendelser og spørsmål om f.eks. hvordan man kan lage en frokost som ikke består av fet og tung mat eller hvordan man kan ha en mer variert kost med lavkarbo.

Spiser du deg sprengmett flere ganger om dagen - og spiser du fettrikt måltid når du ikke er sulten, får kroppen mer enn nok å bruke til energi. Den behøver da ikke å bruke eget kroppsfett som energi, og derfor kan overspising av fett (som egentlig er utrolig vanskelig, siden det gir så god metthetsfølelse) resultere i stans i vektnedgangen.

Hvis du akkurat har startet med denne kosten er det vanlig at man spiser mye i begynnelsen. Det blir mindre etterhvert - og det kommer helt naturlig etterhvert som man blir vant til å spise så næringsmettet mat.

Det er ikke noe å være redd for! Bare å hive innpå.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 19:24   #5
cinnamon
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 48
Innlegg: 2
cinnamon er på en erverdig vei

Sv: Mulig med for få karbo og for mye fett?

Takk for tilbakemeldingene! Jeg har kommet mer inn i det siden sist, og merker hvordan man må bli vant til en annerledes metthetsfølelse- det kjennes behagelig, må jeg si.

cinnamon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbo og fett når på døgnet Photobscura Lavkarbo generelt 14 07-08-08 15:02
Fordeling karbo/ protein/ fett Nynne Lavkarbo generelt 3 11-03-08 09:35
Karbo og fett SAMMEN ... elian Lavkarbo generelt 16 26-02-08 16:31
Noen som har noen Brød oppskrifter med lavest mulig karbo? Aadna Lavkarbo generelt 3 17-09-06 18:18
% fordeling av karbo, proteiner og fett? nalana Lavkarbo generelt 3 18-09-04 00:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no