Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Spinning og fettlagring

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-02-12, 01:57   #1
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Spinning og fettlagring

Hei!

I en annen tråd her inne ble følgende nevnt:

"Intens trening som f.eks spinning øker nivået av stresshornonet i kroppen. Disse oppfører seg som insulin og kan føre til fettlagring. Men hovedsaklig bidrar stress i kroppen til lagring av vann."

Jeg begynte å få panikk i den aktuelle tråden, men for ikke å ødelegge tråden til trådstarter med en avsporing spør jeg her istedet. Kanskje flere lurer på dette også.

Kan spinning føre til fettlagring? Jeg trener relativt mye spinning, som regel minst tre økter per uke. At jeg lagrer litt vann når jeg trener merker jeg, siden jeg nesten umiddelbart går opp i vekt - men jeg trodde ikke det var en sjanse for at kroppen skulle bli så stresset av spinning at den begynner å lagre fett igjen.

Er det noen som har noen gode kilder til hvor jeg kan lese om dette? Det er litt vanskelig å finne kildene selv i en jungel av informasjon.

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 02:05   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Spinning og fettlagring

Spinning kan ikke føre til fettlagring, men stress kan. Jeg tror det er forskjell på en som tvinger seg til å trene ,"må" i frykt, enn en som elsker å trene. Samme med kosthold: en som "må" ned i vekt stresser og skaper vektstans fremfor en som glad bare legger til rette for det med god tro på at det går den rette vegen i den tid det måtte ta.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 02:09   #3
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Spinning og fettlagring

Ah, så så lenge jeg synes det er gøy og gjør det fordi jeg har lyst, og ikke fordi jeg føler at jeg må - da er alt godt? Herlig. Det burde jeg egentlig klart å tenke meg til selv, jeg var bare redd at kroppen ble stressa av selve treningsøkta.

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 02:17   #4
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Spinning kan ikke føre til fettlagring, men stress kan. Jeg tror det er forskjell på en som tvinger seg til å trene ,"må" i frykt, enn en som elsker å trene. Samme med kosthold: en som "må" ned i vekt stresser og skaper vektstans fremfor en som glad bare legger til rette for det med god tro på at det går den rette vegen i den tid det måtte ta.

Vi bruker vel diskutere heftig her inne om trening, men her er jeg 110% enig med deg. Svært godt sagt og en god vurdering.

  Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 02:21   #5
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli, her.

Ah, så så lenge jeg synes det er gøy og gjør det fordi jeg har lyst, og ikke fordi jeg føler at jeg må - da er alt godt? Herlig. Det burde jeg egentlig klart å tenke meg til selv, jeg var bare redd at kroppen ble stressa av selve treningsøkta.

Broccoli: Du er også klar over at trening og særlig hardtrening "stresser" kroppen mekanisk? Det er derfor man skal trene variert og rolig vs hardt for å unngå bivirkningene av en stresset kropp. Om dette kommer av for hard press på kroppen eller psykologisk stress så er mekanismene de samme...

  Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 02:27   #6
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Spinning og fettlagring

Ja, det er denne mekaniske stressinga du snakker om jeg ble bekymret for. Jeg føler selv at jeg trener ganske variert, jeg trener spinning, bodypump (vektstang med instruktør) og går tur i fjellet stort sett hver helg. Men selv om jeg trener variert, blir det jo en del spinning - siden det er perfekt "spark i ræva"-trening. Timene går ofte, de passer perfekt med når jeg er ferdig på jobb osv osv. Derfor ble jeg nervøs for denne mekaniske stressinga, og lurte på om det kunne øke stresshormonnivået, hvilket igjen ville føre til økt fettlagring. Jeg er flink til å lytte til kroppen, og kroppen får hviledagene sine.

Men om jeg hadde trent for hardt og intenst, da kunne treninga stressa kroppen, som igjen ville ført til fettlagring?


P.S. Jeg pleier også alltid å ha god døgnrytme, bortsett fra i dag hvor jeg tok meg en liiiitt for lang lur

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 09:12   #7
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Spinning og fettlagring

Broccoli: Synes nå det høres fornuftig ut det du gjør jeg da. Særlig det at du lytter til kroppen og gir den hvile når den sier fra. Er jo gjerne de som ikke gjør dette som unødig stresser kroppen. Nei vettu hva, hva med å bevilge seg en hel uke, 7 dager ro hvor du kun går litt tur og kanskje noen enkle sturkeøvelser. Altså nesten gi deg treningsfri og bare gå turer hvor fokuset er alt annet enn å svette og trene. Bare for å se om det kan hjelpe. Du må bare huske på at du i denne uka også trenger mindre næring enn i de aktive ukene.
Du taper ikke mye form så lenge du går litt og tar noen enkle styrkeøvelser inniblant.

  Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 11:40   #8
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Spinning og fettlagring

Neh, jeg har ikke noe behov for en roligere uke helt enda - men når været blir bedre blir det flere turer i fjellet og færre runder i spinningsalen

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 11:46   #9
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Spinning og fettlagring

Og når man kommer seg ut, selv om man trener, blir man automatisk litt roligere pga frisk luft og andre synsinntrykk. Hva gjør vi egentlig i dette kalde landet?

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 11:47   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Spinning kan ikke føre til fettlagring, men stress kan. Jeg tror det er forskjell på en som tvinger seg til å trene ,"må" i frykt, enn en som elsker å trene. Samme med kosthold: en som "må" ned i vekt stresser og skaper vektstans fremfor en som glad bare legger til rette for det med god tro på at det går den rette vegen i den tid det måtte ta.

Hør hør!
Om treningen blir et ork, vondt og noe som byr en i mot så fall litt tilbake til roligere varianter. Kroppen forteller ofte hva som er lurt, tror jeg.

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli, her.

Men om jeg hadde trent for hardt og intenst, da kunne treninga stressa kroppen, som igjen ville ført til fettlagring?

P.S. Jeg pleier også alltid å ha god døgnrytme, bortsett fra i dag hvor jeg tok meg en liiiitt for lang lur

Ja, overdreven trening uten tilstrekkelig restitusjon kan føre til altfor mye økt kortisol og dermed fettlagring. All trening er nedbryting - derfor er hvile like viktig som trening. Men hvile behøver ikke å være sofakrok. Det er alt som kroppen ikke oppfatter som for høy anstrengelse (altså svært individuelt) og som gir deg en positiv opplevelse. Kan altså like gjerne være en tur med bikkja som 20 min i solariet som noe helt annet. Lett trening kan godt være restitusjon for en som er i god form.

Det å trene for mye mens man er småsyk gir gjerne denne negative effekten - og gjør personen sykere raskt. Jeg tror en god tommelregel er å falle tilbake til vedlikeholdsnivået i stedet for "push" når man kjenner seg i tvil.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 13:10   #11
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av Qlio, her.

Og når man kommer seg ut, selv om man trener, blir man automatisk litt roligere pga frisk luft og andre synsinntrykk. Hva gjør vi egentlig i dette kalde landet?

Jepp, derfor emigrerer jeg i 3 uker til Orlando, USA i sommer fra juni til juli!

Vi har leid dette huset!

  Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 13:14   #12
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Jepp, derfor emigrerer jeg i 3 uker til Orlando, USA i sommer fra juni til juli!

Vi har leid dette huset!

Vær glad du befinner deg langt unna. Du fortjener grisebank for slike linker!

Kloke ord fra smgj, gir meg selv lov til å hvile i dag.

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 14:35   #13
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Spinning og fettlagring

Jeg synes Pål Jåbekk skriver bra om dette:
http://paljabekk.blogspot.com/search/label/Trening

En ting jeg har lurt på ifm trening og da spesielt løping:
Hvordan kan kroppen vite hvorfor vi løper? Fra naturens side løper vi for å få tak i mat eller for å unngå å bli mat. Begge situasjonene er forbundet med et visst stress for kroppen (jeg har selv kjent blodrushet når man er på jakt - selv når man ikke løper...).
Når man da løper i en time eller mer, så må det vel virke stressende på kroppen, uansett om man liker det eller ikke?
(Misforstå meg rett, jeg er for trening og å holde seg i form, men akkurat det med løping og stress lurer jeg en del på.)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 15:03   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg synes Pål Jåbekk skriver bra om dette:
http://paljabekk.blogspot.com/search/label/Trening

En ting jeg har lurt på ifm trening og da spesielt løping:
Hvordan kan kroppen vite hvorfor vi løper? Fra naturens side løper vi for å få tak i mat eller for å unngå å bli mat. Begge situasjonene er forbundet med et visst stress for kroppen (jeg har selv kjent blodrushet når man er på jakt - selv når man ikke løper...).
Når man da løper i en time eller mer, så må det vel virke stressende på kroppen, uansett om man liker det eller ikke?
(Misforstå meg rett, jeg er for trening og å holde seg i form, men akkurat det med løping og stress lurer jeg en del på.)

Ja, trening medfører stress for kroppen. Problemet oppstår når stressekvensen blir større/lengre/hardere enn det kroppen klarer å bygge opp mellom hver gang du utsetter den for treningsstress. Alle kroppslige prosesser er en balanse mellom stress/nedbryting og oppbygging. Under trening river vi bevisst ned for å stimulere til (en sterkere) oppbygging etterpå. Men om treningen blir så hard/hyppig at kroppen ikke har byggesteiner/krefter til å bygge sterkere etter treningen blir den nedbrytende.
Lyst/ulyst er ikke en ufeilbarlig metode å måle dette på, men ofte vil det være sammenfallende med om kroppen fysisk har godt av treningen eller ikke.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 15:03   #15
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Jepp, derfor emigrerer jeg i 3 uker til Orlando, USA i sommer fra juni til juli!

Vi har leid dette huset!

Hvor mye koster det? noe jeg vurderer også.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 15:22   #16
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av j88, her.

Hvor mye koster det? noe jeg vurderer også.

Vi er 2 voksne og 2 barn.
Vi betaler 25000,- for 3 uker i husleie. (men dette deles på 2, da vi drar sammen med en annen familie som vi bruker gjøre slikt med. Bare pass på at dere passer godt ilag med den andre familien...).

Norske utleiere. Du får det nok billigere, men dette huset ligger nok i den øvre klassen på dette området. Reisen fikk vi også billig, blei rundt 22000,- for 2 voksne og 2 barn (bestilte og betalte billettene 1 år i forveien). Flyr med Lufthansa, kun en mellomlanding fra Oslo til Frankfurt. Deretter straka vegen. Bruk Supersaver.no, bra service og billig.

Må ha bil der borte, men det koster ikke mange tusenlappene. Tror vi havner på rundt 5-6k for 3 uker på en STOR bil USA uten bil har vi prøvd før og det var IKKE noen suksess. Alt der borte er bygd opp og rundt at ALLE må ha bil. Glem den norske tankegangen om at buss, tog og å gå er ok....hahaha, det er IKKE å anbefale

Vi bor jo nå bare 15 min unna Disney World. På selve området er det jo alskens mulige treningsmuligheter, basseng etc i tillegg til eget overbygd basseng tilknyttet huset (ser det på bildene). Så det var med på å gjøre vårt valg enkelt, i tillegg kan jeg anbefale, pr nå ihvertfall, utleieren. Ryddig prosess og god kommunikasjon.

NB! Attraksjonene og severdighetene er temmelig dyre fant jeg ut. Disneyworld med all inclusive i 14 dager lå på ca 7000,- bare i inngangspenger..., Seaworld rundt 2000,- og Universal pictures det samme. Så regn med rundt 10-15 000,- bare i fuckings inngangspenger om dere skal være med på det meste der borte og ha valgfrihet i 14 dager... Den siste uka skal vi kun på shopping!

Sko, klær, elektroniske duppedingser er svært billig der borte og Orlando har et av verdens aller beste shopping malls!

Sammenlikner du hva du får ift en pakketur til et og annet senter i syden så er jo dette billig. Tror du skal kjempe hardt for å få en slik sydenpakketur til under 40 000,-uten å måtte bo på et pittelite leilighetshotell i regi Star Tour?

  Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 09:23   #17
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Jepp, derfor emigrerer jeg i 3 uker til Orlando, USA i sommer fra juni til juli!

Vi har leid dette huset!

Avsporing fra den opprinnelige tråden, men jeg så dette først nå - vi skal også 3 uker til Orlando, 2 voksne og 4 barn, samme område (Kissimmee) Vi reiser 1.april da, blir borte hele påsken og de to ukene etterpå. Gleder meg sykt! Vi har leid dette huset. Nå begynte jeg plutselig å tenke på treningssenter - vet du om det finnes noe der i området, hypah? Ellers kan du vel bare spørre meg om alt du lurer på når jeg kommer hjem igjen, hehe

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 10:13   #18
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av timich, her.

Avsporing fra den opprinnelige tråden, men jeg så dette først nå - vi skal også 3 uker til Orlando, 2 voksne og 4 barn, samme område (Kissimmee) Vi reiser 1.april da, blir borte hele påsken og de to ukene etterpå. Gleder meg sykt! Vi har leid dette huset. Nå begynte jeg plutselig å tenke på treningssenter - vet du om det finnes noe der i området, hypah? Ellers kan du vel bare spørre meg om alt du lurer på når jeg kommer hjem igjen, hehe

Jepp. Skal sjekke litt, men inne på området vi er så er det eget treningssenter. Vi bor ca 15min utenfor Kissimee mener jeg huske.
Har dere fått billige billetter til alle attraksjonene?

  Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 10:20   #19
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Jepp. Skal sjekke litt, men inne på området vi er så er det eget treningssenter. Vi bor ca 15min utenfor Kissimee mener jeg huske.
Har dere fått billige billetter til alle attraksjonene?

Nei, jeg har ikke begynt å kjøpe billetter til noe ennå... Har bare fikset fly, hus og leiebil. Det er jo så sykt mange attraksjoner å velge mellom, sliter litt med å bestemme oss for hva vi skal velge. Orker ikke (og har ikke råd til) å dra i fornøyelsesparker hver dag. Men jeg tenker at obligatoriske ting for oss er iallfall Magic Kingdom, Animal Kingdom, Epcot, Universal Studios, Islands of adventure, Sea World, Aquatica og Kennedy Space Center... Blir noen kroner det ja

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 10:26   #20
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Spinning og fettlagring

Tor det var jeg som skrev det et sted Brokkoli?
Jeg er definitivt ikke en av de som føler jeg må trene, og at det er det som gir stress. Jeg ELSKER trening som gir et skikkelig kick, som f.eks spinning, kickpuls o.l. Derfor har jeg trent dette i årevis, uten noe effekt på vekta what so ever.... Så jeg begynte å forske litt på det, og prøvde annen trening. Det viste seg at når jeg valgte ting som ikke ga dette adrenalinkicket (yoga, dansetimer) begynte vekta å røre på seg i rett retning.
Det var akupunktøren min som nevnte dette med at adrenalinrush trigger insulin, som jo opplyste problemet mitt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 10:40   #21
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Tor det var jeg som skrev det et sted Brokkoli?
Jeg er definitivt ikke en av de som føler jeg må trene, og at det er det som gir stress. Jeg ELSKER trening som gir et skikkelig kick, som f.eks spinning, kickpuls o.l. Derfor har jeg trent dette i årevis, uten noe effekt på vekta what so ever.... Så jeg begynte å forske litt på det, og prøvde annen trening. Det viste seg at når jeg valgte ting som ikke ga dette adrenalinkicket (yoga, dansetimer) begynte vekta å røre på seg i rett retning.
Det var akupunktøren min som nevnte dette med at adrenalinrush trigger insulin, som jo opplyste problemet mitt.

Jeg har samme erfaring. Når jeg sluttet å presse kroppen så mye gikk jeg mer ned også. Da jeg trente styrke og gikk på tredemølle fort stagnerte jeg, men da jeg begynte med gåturer i normalt tempo og yoga løsna det. Torkil anbefaler ikke hardtrening heller. Man kan jo trene hardt når man er ferdigslanket, kanskje? Går vel neppe opp av det?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 23:25   #22
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Tor det var jeg som skrev det et sted Brokkoli?
Jeg er definitivt ikke en av de som føler jeg må trene, og at det er det som gir stress. Jeg ELSKER trening som gir et skikkelig kick, som f.eks spinning, kickpuls o.l. Derfor har jeg trent dette i årevis, uten noe effekt på vekta what so ever.... Så jeg begynte å forske litt på det, og prøvde annen trening. Det viste seg at når jeg valgte ting som ikke ga dette adrenalinkicket (yoga, dansetimer) begynte vekta å røre på seg i rett retning.
Det var akupunktøren min som nevnte dette med at adrenalinrush trigger insulin, som jo opplyste problemet mitt.

Så om man merker at man har stagnert kan det kanskje lønne seg å prøve andre treningsformer? Jeg synes spinning er ganske gøy da, men det jeg liker best med det er jo at det går mange timer hver eneste dag - så det er superlett å finne tid

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 23:38   #23
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli, her.

Så om man merker at man har stagnert kan det kanskje lønne seg å prøve andre treningsformer?

Definitivt! svømming, yoga, dans e.l er fin avveksling.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-02-12, 10:37   #24
anette76
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: porsgrunn
Alder: 48
Innlegg: 287
anette76 er på en erverdig vei

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av timich, her.

Nei, jeg har ikke begynt å kjøpe billetter til noe ennå... Har bare fikset fly, hus og leiebil. Det er jo så sykt mange attraksjoner å velge mellom, sliter litt med å bestemme oss for hva vi skal velge. Orker ikke (og har ikke råd til) å dra i fornøyelsesparker hver dag. Men jeg tenker at obligatoriske ting for oss er iallfall Magic Kingdom, Animal Kingdom, Epcot, Universal Studios, Islands of adventure, Sea World, Aquatica og Kennedy Space Center... Blir noen kroner det ja

Vi hadde denne runden for 2 år siden og ett hett tips til billetter er å kjøpe dem samlet på Orlandofuntickets.com.
Vi er der samtidig som deg vi da :-) Vi drar 23 mars men skal først være noen dager i New york , så 1 uke i orlando og avslutter med 1 uke i Frt. Lauderdale :-) Florida er det perfekte feriested! Og aj det er mange treningssenteret i området. Veldig mange av disse utleiehusene er også tilknyttet ett "clubhouse" som har supre treningsmuligheter .

__________________


anette76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: south beach Svar med sitat
Gammel 16-02-12, 11:09   #25
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spinning og fettlagring

Her sporer vi av ja; skal også til Orlando - i juli. Har ikke kjøpt billetter ennå, for jeg skal reise alene med jentene mine (13 og 15), og gruer meg litt... Har imidlertid funnet hus, og nettstedet orlandofuntickets samt det besømmelige shopping mallet

For å holde seg til sak; er helt enig i det med å lytte til kroppene sin: det som er hard trening og vektøking (vann eller fett) for en, er en hverdagslig sak uten slike konsekvenser for en annen.

Tror det kan være noe i at stress øker kortison som medfører vektøking, men det er ikke likt for alle fordi noen takler hardere trening bedre enn andre.


Det aller viktigste er å kjenne etter hvordan man selv reagerer i kropp og på vekta.

I tillegg mener jeg bestemt at det viktigste med all form for trening er at det er lystbetont (for nybegynnere kan det ta litt tid å komme dithen) og at man VARIERER treninga, mye! Variasjonen øker treningsutbyttet samtidig som det er til det beste for kroppen. Det er vel for å bli sunne og friske vi trener?

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nedsatt forbrenning/økt fettlagring av lavkalori? shailene Spørsmål og svar 4 04-12-11 18:23
Stabilt blodsukker, fordeling av makronæringsstoff og fettlagring. Gaupe Spørsmål og svar 0 16-07-11 20:49
For mye grønnsaker- fettlagring? ada-emilie Ketolysekuren 1 29-04-10 21:40
Ang spinning Tidligere bruker Trening 28 05-10-07 09:00
Koffein -> stress -> stresshormoner -> fettlagring mofe Generell ernæringsdebatt 3 12-09-05 21:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no