Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Mat og trening?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-12-10, 21:07   #1
Bollemor
Medlem
 
Bollemor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: trondheim
Alder: 36
Innlegg: 319
Bollemor er på en erverdig vei

Mat og trening?

skal begynne på lavkarbo igjen.. er litt usikker på hvor mange karbohydrater og hvordan kostholdsfilosofi jeg skal holde meg til.
Skal nemlig trene enn god del i tillegg, og på nyåret no har jeg bestilt meg personlig trener jeg skal ha ei stund. Kommer til å bli presset max, og jeg ikke i god form fra før i fjor gikk jeg på ketolyse.. men kunne detsverre ikke gjøre noe uten at hode nesten sprengtes av smerter. Må legge til at det var mye stress denne tiden.. så mulig det var en stor faktor for at jeg hadde konstant hodepine og svimmel??

hva anbefaler dere meg??

__________________
DELMÅL 1 FØR 22.april

DELMÅL 2 fram til sommer en gang..

Bollemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 23:56   #2
Thea1980
Medlem
 
Thea1980 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 69
Thea1980 er på en erverdig vei

Sv: Mat og trening?

Må først si at jeg ikke har veldig lang erfaring, har gått på lavkarbo (stort sett i ketose, men ikke hele tiden) bare en måned, men har derimot mye erfaring med trening. Men dette er mine erfaringer så langt:
- Styrketrening (max-styrke dvs. beinhardt, type det du makter i 4 repetisjoner) er null problem. Merker ikke nedgang i max-styrke
- Kondisjonstrening med middels intensitet (typisk opp mot 80% i puls) null problem, holder lenge
- Høyintensitet (+90% i puls) ikke optimalt. Problemer med veldig mye melkesyre på intervaller bl.a.
- Merker ellers at pulsen er noe høyere enn vanlig, både hvilepuls og treningspuls

Andre har sikkert helt andre erfaringer, og mulig det endrer seg over tid. Tipper det er veldig individuelt og er avhengig av hvor lenge du har gått på lavkarbo. Det blir vel en avveining, er det treninga og treningsresultatene som er viktigst eller er det kostholdet og de effektene det har.

Lykke til med trening! :-D

__________________




Thea1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 09:54   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mat og trening?

Så lenge du får i det nok fett og vann blir utholdenheten bedre på lavkarbo enn med karbohydrater

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 10:09   #4
Thea1980
Medlem
 
Thea1980 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 69
Thea1980 er på en erverdig vei

Sv: Mat og trening?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Så lenge du får i det nok fett og vann blir utholdenheten bedre på lavkarbo enn med karbohydrater

Ser at dette er hevdet flere steder, og har erfart det også selv, men kun for lavintensiv trening, gjerne over lang tid.

For høyintensitetstrening (+90% i puls) har jeg dårlige erfaringer, samt at jeg ikke klarer å finne dokumentasjon på at lavkarbo er en fordel her. Er det noen som har referanser/erfaringer til dette?

Er veldig interessert i å finne ut dette, da slik trening er en viktig del av treninga mi. Finner jeg ikke ut hvordan og om det fungerer, kan det bli kroken på døra for lavkarbo for min del... Har fått så mange postive effekter av lavkarbo på kort tid at jeg nødig vil slutte:-)

__________________




Thea1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 10:11   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mat og trening?

Min erfaring er mest med vanlige spinningtimer, men ligger ganske høyt i puls i deler av timen (mest min kondis kanskje ). Med karbo henger jeg over styret og peser, mens på fett kan jeg holde på "hur lenge som helst" uten å bli andpusten engang.
Men søk opp tråder av BitTorrent her inne, han har mye erfaring. EDIT: BitTorres var det visst.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 15:14   #6
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Mat og trening?

Det finnes ingen oppskrift på hvor mye karber du bør ligge på dessverre, rett og slett fordi kroppene våre reagerer forskjellig på karber, og på sammensetningen av næringsstoffene, samt hvor vi henter karbene fra. Det er klin, stokk umulig for meg å trene med høy intensitet dersom jeg henter mine karber fra karber med middels til høy GI og spiser for mye av disse. Og jeg trener MYE. Å trene nå i romjula har vært en prøvelse pga at jeg har bodd i krumkakeboksen

Erfaringsmessig får jeg størst utbytte av treningen min dersom jeg ligger på rundt 20 gram karber. Da kan jeg trene i time etter time etter time med kjempehøy intensitet. Jeg kjenner det at nå som jeg i stor grad prøver å spise ett fedon-lignende kosthold så har jeg mistet litt av "piffen", men jeg må se det an om dette rett og slett er en omstillingsprosess.

Om du ble dårlig av ketose, så ville jeg prøvd meg fram med å øke litt på karbene. Bare akkurat så mye at du ikke er i ketose og se hvordan det går. Du MÅ gi det tid, ikke bare ett par dager. Kroppen trenger å venne seg til det nye regimet.

Når det gjelder hodepine og svimmelhet; Jeg har gått siden i sommer med hodepine og energiløshet nestne konstant. Jeg utviklet betennelse i skuldrene og her tett oppom jul var jeg så ødelagt i nakke og skuldre at jeg skjønner godt at frisører og sykepleiere ikke blir så lenge i de jobbene. Få sjekket om du har lavt blodtrykk, har b-vitaminmangel, jernmangel etc, om du er stiv i nakke og skuldre etc. Dette er ting som senker livskvaliteten og selv noe så enkelt som å ta 1 trioBE hver dag kan hjelpe mye. Jeg har det så fantastisk, etter å ha spist TrioBE i bare ti små dager. Så enkelt kan det være.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 19:34   #7
Bollemor
Medlem
 
Bollemor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: trondheim
Alder: 36
Innlegg: 319
Bollemor er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Mat og trening?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Om du ble dårlig av ketose, så ville jeg prøvd meg fram med å øke litt på karbene. Bare akkurat så mye at du ikke er i ketose og se hvordan det går. Du MÅ gi det tid, ikke bare ett par dager. Kroppen trenger å venne seg til det nye regimet.

Når det gjelder hodepine og svimmelhet; Jeg har gått siden i sommer med hodepine og energiløshet nestne konstant. Jeg utviklet betennelse i skuldrene og her tett oppom jul var jeg så ødelagt i nakke og skuldre at jeg skjønner godt at frisører og sykepleiere ikke blir så lenge i de jobbene. Få sjekket om du har lavt blodtrykk, har b-vitaminmangel, jernmangel etc, om du er stiv i nakke og skuldre etc. Dette er ting som senker livskvaliteten og selv noe så enkelt som å ta 1 trioBE hver dag kan hjelpe mye. Jeg har det så fantastisk, etter å ha spist TrioBE i bare ti små dager. Så enkelt kan det være.

Jeg var i ketose i 6 mnd, men lite vektnedgang.. selv om jeg kunne ha trenet 3-4 gang i uken på studio. Der jeg varigerte med styrke og kondisjonstimer.. styrke gikk helt fint. Men ved kondisjon, så kom hodepina og svimmhelheten. Hodepinen var til å nesten kaste opp.. følsom for både lys og lyd.
vill ikke gå igjennom det samme nå:S

Angående stive og ømme muskler i rygg og nakke så har jeg ikke tenkt over at det kunne ha vært grunnen. Selv er jeg frisør, og sliter endel med det problemmet. Har gått til fyso over lenger tid.. og på dette tidspunkte var det 2 ganger i uken ganke lenge.
Hadde å en jobb jeg ikke trivdes i, og det var mye stress og styr på arbeidsplassen. Så hadde noen ekstra kg på nakken...

Hva er trioBE?
Merker jeg er litt smånervøs for å få den dårlige formen tilbake, selv om jeg ikke har det stresse med jobben nå
Hun som er min personlige trener, er GR-kursleder.. og sterkt IMOT lavkarbokosthold. så trenger å holde meg frisk nå.. trenger ingen negative komentarer på at jeg går på ketolyse liksom..

__________________
DELMÅL 1 FØR 22.april

DELMÅL 2 fram til sommer en gang..

Bollemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 10:40   #8
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Mat og trening?

Opprinnelig lagt inn av Bollemor, her.



Jeg var i ketose i 6 mnd, men lite vektnedgang.. selv om jeg kunne ha trenet 3-4 gang i uken på studio. Der jeg varigerte med styrke og kondisjonstimer.. styrke gikk helt fint. Men ved kondisjon, så kom hodepina og svimmhelheten. Hodepinen var til å nesten kaste opp.. følsom for både lys og lyd.
vill ikke gå igjennom det samme nå:S

Angående stive og ømme muskler i rygg og nakke så har jeg ikke tenkt over at det kunne ha vært grunnen. Selv er jeg frisør, og sliter endel med det problemmet. Har gått til fyso over lenger tid.. og på dette tidspunkte var det 2 ganger i uken ganke lenge.
Hadde å en jobb jeg ikke trivdes i, og det var mye stress og styr på arbeidsplassen. Så hadde noen ekstra kg på nakken...

Hva er trioBE?
Merker jeg er litt smånervøs for å få den dårlige formen tilbake, selv om jeg ikke har det stresse med jobben nå
Hun som er min personlige trener, er GR-kursleder.. og sterkt IMOT lavkarbokosthold. så trenger å holde meg frisk nå.. trenger ingen negative komentarer på at jeg går på ketolyse liksom..

TrioBE er reseptbelagt b-vitamin. Lavt b-vitamin kan gi en del store problemer for helsen faktisk. I tillegg kan det være lurt å ta d-vitamindråper da vi her i nord ikke produserer i kroppen vår d-vitamin i vinterhalvåret og det i det meste er fisk vi får d-vitamin i oss.

Du trenger jo ikke å gå på streng ketolyse vettu. Lavkarbo er opp mot 150 gram karber om dagen. Dessuten har også Grete Roede fått øynene opp for fett og viktigheten av dette

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 12:15   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mat og trening?

Opprinnelig lagt inn av Bollemor, her.

Hun som er min personlige trener, er GR-kursleder.. og sterkt IMOT lavkarbokosthold. så trenger å holde meg frisk nå.. trenger ingen negative komentarer på at jeg går på ketolyse liksom..

Kan du ikke bare tenke at du skal vise henne at hun tar feil? Det er det masse motivasjon i

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 18:02   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Mat og trening?

Opprinnelig lagt inn av Thea1980, her.

Må først si at jeg ikke har veldig lang erfaring, har gått på lavkarbo (stort sett i ketose, men ikke hele tiden) bare en måned, men har derimot mye erfaring med trening. Men dette er mine erfaringer så langt:
- Styrketrening (max-styrke dvs. beinhardt, type det du makter i 4 repetisjoner) er null problem. Merker ikke nedgang i max-styrke
- Kondisjonstrening med middels intensitet (typisk opp mot 80% i puls) null problem, holder lenge
- Høyintensitet (+90% i puls) ikke optimalt. Problemer med veldig mye melkesyre på intervaller bl.a.
- Merker ellers at pulsen er noe høyere enn vanlig, både hvilepuls og treningspuls

Andre har sikkert helt andre erfaringer, og mulig det endrer seg over tid. Tipper det er veldig individuelt og er avhengig av hvor lenge du har gått på lavkarbo. Det blir vel en avveining, er det treninga og treningsresultatene som er viktigst eller er det kostholdet og de effektene det har.

Lykke til med trening! :-D

Jeg vil bare kommentere at du har bare holdt på en mnd, slik at det kan ta enda lengre tid før du ser om høyintensitet blir "lettere" på lavkarbo eller ikke for DEG og din kropp Det tar vanligvis fra 2-8 uker å oppnå optimal fettforbrenning, for noen flere mnd så tålmod er tingen!
Jeg kan ihvertfall skrive under på at man blir sterkere og får større muskler av lavkarbo, SELV om man ikke nødvendigvis trener så mye. Jeg veier nå like mye som etter lang tids sykdom for tre år siden - men lårene mine er veldig mye større enn de var den gangen og det er MASSE muskler der! Er over all forventning sterk - såpass at ny PT kommenterte det under en start-test nå før jul. Beklageligvis har jeg slitt med en kraftig langvarig virusinfeksjon som har gjort det umulig å trene - ihvertfall kondisjon (tetner tvert i bihulene og får hodepine) så jeg KLØR etter å sette igang igjen!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 17:49   #11
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mat og trening?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Så lenge du får i det nok fett og vann blir utholdenheten bedre på lavkarbo enn med karbohydrater

Tror man skal være veldig forsiktig med å konkludere. Skummer man trenings-tråden her, er det liten tvil om at folk er forskjellige. Vi reagerer ulikt på lavkarbo, noen kan trene hardt, noen ikke.

Jeg leste nettopp en stor undersøkelse i et engelsk sykkelblad hvor to grupper trente eksakt likt, men den ene på høykarob og den andre på lavkarbo. Lavkarbo-gjengen kom tregt igang pga at det var uvant for kroppen, men på sikt jevnet det seg ut uten at noen av gruppene presterte merkbart bedre eller dårligere.

Mine erfaringer er at det er trenbart å bli god på lavkarbo, og den største fordelen ser jeg i det å lære kroppen å forbrenne fett selv på høy belastning og dermed ikke gå like lett tom. Jeg driver med syklling og har hatt stor nytte av dette på lengre ritt.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 19:07   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Mat og trening?

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Tror man skal være veldig forsiktig med å konkludere. Skummer man trenings-tråden her, er det liten tvil om at folk er forskjellige. Vi reagerer ulikt på lavkarbo, noen kan trene hardt, noen ikke.

Jeg leste nettopp en stor undersøkelse i et engelsk sykkelblad hvor to grupper trente eksakt likt, men den ene på høykarob og den andre på lavkarbo. Lavkarbo-gjengen kom tregt igang pga at det var uvant for kroppen, men på sikt jevnet det seg ut uten at noen av gruppene presterte merkbart bedre eller dårligere.

Mine erfaringer er at det er trenbart å bli god på lavkarbo, og den største fordelen ser jeg i det å lære kroppen å forbrenne fett selv på høy belastning og dermed ikke gå like lett tom. Jeg driver med syklling og har hatt stor nytte av dette på lengre ritt.

Det er vel ingen tvil om at vi reagerer forskjellig på trening - samtidig spiser vi også forskjellig... så det er vanskelig å sammenlikne
Når det gjelder tester, er de ofte av typen spis lavkarbo i få uker - og de aller fleste på forumet her vet at de første ukene ikke er optimale på trening. Har man derimot holdt på i lang tid med lavkarbo tror jeg det er lettere å finne utav reelt hvordan kroppen reagerer på trening.

MIN erfaring er som nevnt ovenfor - har aldri seriøst vært så sterk i hele mitt liv til å ha trent så lite og går aldri lenger tom på styrketrening - må passe meg for å ikke overdrive

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 20:08   #13
Bollemor
Medlem
 
Bollemor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: trondheim
Alder: 36
Innlegg: 319
Bollemor er på en erverdig vei

Sv: Mat og trening?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kan du ikke bare tenke at du skal vise henne at hun tar feil? Det er det masse motivasjon i

Hehe.. har så løst til det!!!!

__________________
DELMÅL 1 FØR 22.april

DELMÅL 2 fram til sommer en gang..

Bollemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 12:20   #14
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mat og trening?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Det er vel ingen tvil om at vi reagerer forskjellig på trening - samtidig spiser vi også forskjellig... så det er vanskelig å sammenlikne
Når det gjelder tester, er de ofte av typen spis lavkarbo i få uker - og de aller fleste på forumet her vet at de første ukene ikke er optimale på trening. Har man derimot holdt på i lang tid med lavkarbo tror jeg det er lettere å finne utav reelt hvordan kroppen reagerer på trening.

MIN erfaring er som nevnt ovenfor - har aldri seriøst vært så sterk i hele mitt liv til å ha trent så lite og går aldri lenger tom på styrketrening - må passe meg for å ikke overdrive

Enig med det du skriver. En annen ting, har man trua på det man driver med, så løfter man litt mer, løper litt lenger, litt fortere osv Jeg har hatt utelukkende gode erfaringer med lavkarbo og ikke minst, har lært sinnsykt mye om egen kropp og hvordan den reagerer på ulik mat. Er man bevist, kan man lære mye, men det gjelder å finne sitt opplegg, det som funker for seg selv.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 08:35
Trening! Shout Generell diskusjon 2 18-09-10 09:34
Trening lura Spørsmål og svar 9 15-01-09 19:54
Trening Trulte42 Informasjon 5 06-01-09 14:07
Trening og Mat Kenny Trening 14 15-01-08 16:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no