Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Mettet fett vs flerumettet vs karbo

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-06-10, 19:51   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Mettet fett vs flerumettet vs karbo

Hva er kroppens foretrukne brennstoff? Fra vi er født, er det fett. Men etter kun få måneder, begynner vi å få fast føde. Som gjerne er grøt. Havregrøt. Med eple. En liten brødbit, med leverpostei. Allerede fra babystadiet av, blir vår opprinnelige fettdrevne maskin foret med karbohydrater av "en annen verden", og bukspyttkjertelen får kjørt seg godt fast i hvordan den produserer insulin, og leveren produserer små, tette LDL partikler på løpende bånd.

Det som er fakta, er at kroppen håndterer ikke store mengder karbohydrater så godt. Den vil ha det vekk, bort. Og den raskeste måten å få det vekk på, er å brenne det. Muskler og andre organer tar derfor sukkeret først, for å få det vekk så fort som mulig, blant annet for å beskytte kroppen mot høyt blodsukker og fedme. Om det ikke forbrennes, blir det lagret som fett, og det høye blodsukkeret skader blodårene.

Det flerumettede fettet forbrennes også før det mettede. Hvorfor? Fordi det flerumettede fettet harskner raskt, og harsknet fett er farlig. Derfor gjør kroppen det samme her, forbrenner det før det mettede,for at det ikke skal harskne.

Det mettede fettet, som leveren lager, er det sunneste som finnes. Det er eksepsjonelt stabilt, gir høy energi, og når det forbrennes, skapes det ketonlegemer, som ikke bare er høyoktan i seg selv, men også "renholdsarbeidere". De rydder cellene i kroppen for gammelt slaggprotein, som kan gjøre at cellene eldes og dør. Derfor vil høyt innhold av ketoner i kroppen, utsette adringsprossesen.

Spiser du lite flerumettet fett, og lite karbohydrater, vil kroppen brenne mettet fett så det ryker etter, og du vil få betalt i form av en kropp som fungerer som den skal. En opplevelse som ikke er så mange forunt, bortsett fra de som går på lavkarbo-høyfett.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 13:38   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Mettet fett vs flerumettet vs karbo

Det høres veldig fornuftig ut, det her.
Jeg tenker også i slike baner

Har du noen linker til noe materiale som backer opp dette??

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 22:22   #3
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Mettet fett vs flerumettet vs karbo

Støtter denne! En del av påstandene er vel strengt tatt på hypotesestadiet enda? Men likevel, fornuftige og særdeles interessante hypoteser, som ikke minst backes opp av flere og flere brukererfaringer.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 11:23   #4
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Mettet fett vs flerumettet vs karbo

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Det høres veldig fornuftig ut, det her.
Jeg tenker også i slike baner

Har du noen linker til noe materiale som backer opp dette??

Vitenskaplig? Nei. Men ellers finner jeg mye på LCHF.SE
Men vitenskapen har vært på ville veier i mange år. De satt jo ikke med ugjendrivelige bevis for at mettet fett var farlig. Nå er ikke bevisene lenger ugjendrivelige...så jeg tror ikke lenger et døyt på "eksperter", men heller på folk med fornuftige og logiske forklaringer. Jeg er en "det enkle er ofte det beste" menneske

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 22:54   #5
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Mettet fett vs flerumettet vs karbo

Enig!
Ordet vitenskap har en nesten religiøs klang over seg. Bare man påstår et eller annet, og sier "vitenskap", så er det plutselig veldig sant. Etablerte sannheter trenger ikke bevises, og det letes etter de minste hint og svake tegn som kan bekrefte det etablerte. Var ikke Harald Eia inne på noe av dette i hjernevask? Han skulle fortsatt den serien, og undersøkt ernæringsvitenskapen og legemiddelindustrien

Så hvis jeg får lov, så må jeg få moderere utsagnet mitt og si at: mange av disse påstandene (til BitTorres) er som å banne i kirken i mange kretser, men de har kanskje mer hold enn det som kan kalles etablert vitenskap. Ikke minst fordi så mange opplever dette på sin egen kropp daglig. (Bortsett fra wenche frølich da )

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 10:06   #6
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Mettet fett vs flerumettet vs karbo

Ja, stakkars Wenche
Selv har jeg veldig mye selvopplevde erfaringer, fordi jeg har gått bevist inn for å kjenne etter, sjekke, føle hva som skjer når jeg spiser f.eks. 50 gram karbo vs 50 gram karbo fra korn, 20 gram vs 0 gram...osv. Deretter leter jeg etter forskning som kan forklare mine opplevelser. Iblant finner jeg det, iblant finner jeg ingenting. Men det er veldig spennende, og det lærer meg veldig mye om hvordan min egen kropp reagerer på forskjellige typer mat, og mengder av karbo.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Mettet fett - Ny forskning LenaBeatrice Lavkarbo generelt 5 15-05-10 15:52
Mettet fett, hæ? SunnhetMedSirrup Generell diskusjon 7 25-10-09 20:28
Mettet fett eller enumettet og flerumettet for slanking? dydde Trening 4 06-07-08 13:44
Villedende om mettet fett? themonk Generell ernæringsdebatt 6 07-01-05 06:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no