Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Da har eg begynt!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-03-11, 18:17   #1
Devore
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 17
Devore er på en erverdig vei

Da har eg begynt!

Og detta er ikkje så lett som eg hadde håpt, men heller ikkje så vanskelig som eg hadde frykta!
Eg begynte på ein måte lørdag, men hadde heilt gløymt eg skulle i bursdag, og det medførte alkohol, so...
Uansett, so er detta det eg har ete sidan lørdag når eg begynte:

Lørdag 12.03
Frukost:
2 egg 68 g pr stk
125 g bacon
25 g smør
10 g norvegia


Middag
Bacon 62,5 g
50 g kremfløyte
20 g løk
10 g smør
200 g karbonadedeig
2,5 g oliven
35 g rømme

Søndag 13.03
Middag
Bacon 62,5 g
50 g kremfløyte
20 g løk
10 g smør
200 g karbonadedeig
2,5 g oliven
35 g rømme


Mandag
Frukost
Mørbradbiff 125 g
Kryddersmør Chili 15g
Sjampinjong 100 g
Fetaost 13 g
Smør 30g


Middag
Bacon 62,5 g
50 g kremfløyte
20 g løk
10 g smør
200 g karbonadedeig
35 g rømme


Kvelds/niste
Bacon 62,5 g
50 g kremfløyte
20 g løk
10 g smør
200 g karbonadedeig
35 g rømme


Tirsdag
Frukost
3*68g egg
125 g bacon
20 g smør


Søndag vart det ikkje så mykje mat grunna kvelden før... Så eg begynte vel strengt tatt ikkje skikkelig før mandag. Sleit VOLDSOMT med biff-frukosten, sjølv om den egentlig vart konsumert i middagstider... Har nattskift perioden no, so det blir litt vill døgrytme. Men sleit veldig med å få i meg den. Alt det andre har gått relativt greit, men ser at eg kjem til å slita litt med variasjonen. Men satsar på det går seg til etterkvart. Har no laga ein omelett med 4 egg, ca 50 g bacon, 40 g løk og 40 g paprika, pluss ca 20 g smør. Havna da på denna fordelingen:
4,43 22,56 73,01
8,22
41,84 60,19
Prosent i øverste rad, og gram i nederste. Litt mykje karbo kanskje, men den ser ut til å væra sopass stor at det blir minst to måltid.
Den skal væra niste i natt, og før eg reiser på jobb skal eg prøva resten av Mørbradbiffen... Ser eg ut til å væra på nokonlunde rett veg? Slite litt med hoveverk, og "springe ikkje" på do i eit køyr, men det er kanskje normalt? Prøvar å drikka mykje vatn, men skal ærlig innrømma at eg savnar cola(som eg ikkje har smakt sidan fredag). Har ete litt Bacongull til tv-sjåing, men prøvar å kutta ned på det og.
Nokon med tips eller ris eller ros?
Og forslag på anna god mat? Godt ta litt tips om biff-middagen. Nokon variasjonar der hadde kanskje hjulpe meg...

Devore er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 18:32   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Da har eg begynt!!

Bare et par kommentarer utifra det jeg ser:

Hvorfor karbonadedeig? Kjøttdeig har en mye bedre sammensetning av fett og protein (OG den er billigere)

Jeg vil også anbefale skaldemans kjøttkaker av svinekjøttdeig, eggeplomme og fløte - de er knallgode og man kan spise de uten tilbehør og få perfekt fordeling a la skaldeman.

8 gram karbo er ikke noe å bekymre seg over

Du spiser dog veldig LITE mat da...
8,22 41,84 60,19 = 32+165+510 = ca 700 kcal... men så lenge du føler deg ordentlig mett etter hvert måltid...

Varier med proteinkildene, grillet kylling med skinnet på er fint, prøv også og spis litt feit fisk innimellom, som feks laks og makrell.

Aner ikke hvilken filosofi du følger - det står litt ymse i boksen din.... det er alltid lettere å følge en bok/retning i starten, som feks skaldeman - som jeg antar du er nærmest her

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 14:22   #3
Devore
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 17
Devore er på en erverdig vei

Sv: Da har eg begynt!!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Bare et par kommentarer utifra det jeg ser:

Hvorfor karbonadedeig? Kjøttdeig har en mye bedre sammensetning av fett og protein (OG den er billigere)

Jeg vil også anbefale skaldemans kjøttkaker av svinekjøttdeig, eggeplomme og fløte - de er knallgode og man kan spise de uten tilbehør og få perfekt fordeling a la skaldeman.

8 gram karbo er ikke noe å bekymre seg over

Du spiser dog veldig LITE mat da...
8,22 41,84 60,19 = 32+165+510 = ca 700 kcal... men så lenge du føler deg ordentlig mett etter hvert måltid...

Varier med proteinkildene, grillet kylling med skinnet på er fint, prøv også og spis litt feit fisk innimellom, som feks laks og makrell.

Aner ikke hvilken filosofi du følger - det står litt ymse i boksen din.... det er alltid lettere å følge en bok/retning i starten, som feks skaldeman - som jeg antar du er nærmest her

Karbonadedeig fordi eg har så mykje svensk karbonadedeig i frysen. So lenge eg får "feita" han opp litt, so burde den funka bra.
Men slite litt med å sjå skogen for berre buskvekster no. Ete meg mett, men problemet mitt er å "finna på" mat å laga. No lagar eg mat fra "scratch", og det er noko so aldri har vore mi sterke sida... Og når eg da skal laga mat, so likar eg SPESIFIKKE oppskrifter! Med antall gram og dl av kvar ingrediens. Spesielt no i begynnelsen. Og so har eg sett meg litt blind på å få opp fettkvoten på måltida, og prøvd å holdt karbohydrata nede. Men satsar på at det går seg til. Bli biff til middag att i dag, så den som ligger i kjøleskapet ikkje blir ødelagt... Men so var det å få opp fettkvoten da...

Kjem sikkert til å prøva meg på kjøttkakene til Skaldeman, må berre finna ut eksakt kor mykje som er av kvar ingrediens og til nattskiftperioden er over... Ein blir litt lat og tom av å jobba natt.

Føler meg mett etter å ha ete, men det blir så rart å eta biff uten f.eks fløytegratinerte poteter, og omelett uten brød, og... Men det er vel ein tilvenningssak får eg håpa

Men alle tips blir mottatt med takk

Devore er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 15:08   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Da har eg begynt!!

Opprinnelig lagt inn av Devore, her.

Karbonadedeig fordi eg har så mykje svensk karbonadedeig i frysen. So lenge eg får "feita" han opp litt, so burde den funka bra.
Men slite litt med å sjå skogen for berre buskvekster no. Ete meg mett, men problemet mitt er å "finna på" mat å laga. No lagar eg mat fra "scratch", og det er noko so aldri har vore mi sterke sida... Og når eg da skal laga mat, so likar eg SPESIFIKKE oppskrifter! Med antall gram og dl av kvar ingrediens. Spesielt no i begynnelsen. Og so har eg sett meg litt blind på å få opp fettkvoten på måltida, og prøvd å holdt karbohydrata nede. Men satsar på at det går seg til. Bli biff til middag att i dag, så den som ligger i kjøleskapet ikkje blir ødelagt... Men so var det å få opp fettkvoten da...

Kjem sikkert til å prøva meg på kjøttkakene til Skaldeman, må berre finna ut eksakt kor mykje som er av kvar ingrediens og til nattskiftperioden er over... Ein blir litt lat og tom av å jobba natt.

Føler meg mett etter å ha ete, men det blir så rart å eta biff uten f.eks fløytegratinerte poteter, og omelett uten brød, og... Men det er vel ein tilvenningssak får eg håpa

Men alle tips blir mottatt med takk

Kjøttkakene til skaldeman:
400 gram svinekjøttdeig
4 eggeplommer
2 dl fløte

Bland inn litt og litt fløte først, deretter en og en eggeplomme. Salt og pepper, stek i panna

Gratiner blomkål istedet for poteter - det er faktisk kjempegodt Bruk feks purreløk, fersk persille og gressløk i. Hvitløk/fløte og ost på toppen.

Du kan også raspe opp blomkål, salte og ha på litt smør og kjøre i mikroen et minutt så har du "jukseris"

Eventuelt lettkokt blomkål med smør og fløte og krydder - mos til passe konsistens.

Jeg ELSKER stekt sopp! Stek i smør og krydre med salt og pepper og en bitteliten dash worchestershire-saus.

Grønnsaker som blomkål og broccoli deler du opp i buketter og koker i maks 5 minutter (evt gjør det samme med frosne grønnsaker).
Kok asparges i 2 minutter, stek så i stekesjyen i panna etter at du har stekt biffen (mens biffen hviler), ha på litt parmesan før du spiser den.

Eventuelt kan du surre spekeskinke rundt lettkokt asparges og steke i panna, dette er en av mine favoritter

Du kan lage hjemmelaget bernaise (søk på forumet), eller til nød krydderbearnaisen på pose, jeg tror den har 4 gram karbo pr ferdig dl saus (med lettmelk, bruk fløte og vann = lettmelkmengden istedet).

Siden du har så mye karbonadedeig, lag hamburger med et par eggeplommer i deigen, krydre salt og pepper, bland feks i grovhakket fetaost og oliven (og hakket chili) om du liker det (veeeeldig godt).
Lag hamburgerbrød av denne oppskriften, jeg har prøvd den og er mye bedre enn vanlig burgerbrød. Dette hamburgerbrødet kan du også bruke som brød til feks omelett av og til om du savner brødet

De aller fleste synes det er mye og forholde seg til i starten - og går ofte "tom" for matforslag. Bruk forumets oppskriftsdel og se om du finner noe som frister. Legg inn et par nye retter hver uke så opparbeider du deg etterhvert et bedre utvalg

En annen favoritt er røykalaks med eggerøre

Dette går så fint så!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 17:15   #5
Devore
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 17
Devore er på en erverdig vei

Sv: Da har eg begynt!!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Kjøttkakene til skaldeman:
400 gram svinekjøttdeig
4 eggeplommer
2 dl fløte

Bland inn litt og litt fløte først, deretter en og en eggeplomme. Salt og pepper, stek i panna

Gratiner blomkål istedet for poteter - det er faktisk kjempegodt Bruk feks purreløk, fersk persille og gressløk i. Hvitløk/fløte og ost på toppen.

Kvifor svinekjøttdeig? Er det ikkje ca 9% fett og 19% protein? Tenker på Skaldeman sin regel... Må jo spørra! "That's how you learn, stupid! By asking!!"

Og når ein gratinerar blomkål? Da kokar ein han fyrst? Eller? Er virkelig ikkje noko kokk!!

Devore er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 19:37   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Da har eg begynt!!

Opprinnelig lagt inn av Devore, her.

Kvifor svinekjøttdeig? Er det ikkje ca 9% fett og 19% protein? Tenker på Skaldeman sin regel... Må jo spørra! "That's how you learn, stupid! By asking!!"

Og når ein gratinerar blomkål? Da kokar ein han fyrst? Eller? Er virkelig ikkje noko kokk!!

Jo - men sammen med eggeplomme og fløte får du en perfekt fordeling av næringsstoffer bare i selve kjøttkakene Jeg liker også konsistensen i svinefarsen - det er tyngre å jobbe med kjøttdeig og ikke minst karbonadedeig. Venter på å få tilbake boka mi så om jeg finner årsaken til at han bruker svin så skal jeg dele

Gratinert blomkål trenger du ikke koke først. Del opp i buketter og ha i som du ville hatt i gratinerte poteter: Feks fløte, vann, litt grønnsaksbuljong, hvitløk hakket, urter osv, med ost på toppen. Du kan sikkert søke opp gratinert blomkål hvis du ønsker en detaljert oppskrift - jeg lager stort sett ting litt på feelingen
Her er en tråd, du finner ørten andre om du søker på gratinert blomkål øverst til venstre på skjermen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 21:16   #7
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Da har eg begynt!!

Sjekk Gerds oppskrifter ! Det er det beste rådet jeg kan gi deg !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 21:18   #8
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Da har eg begynt!!

Kommer jo litt an på hvem av Skaldemans nivåer ts er på, tenker da på Gerds oppskrifter og grønnsaker

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 14:11   #9
Devore
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 17
Devore er på en erverdig vei

Sv: Da har eg begynt!!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jo - men sammen med eggeplomme og fløte får du en perfekt fordeling av næringsstoffer bare i selve kjøttkakene Jeg liker også konsistensen i svinefarsen - det er tyngre å jobbe med kjøttdeig og ikke minst karbonadedeig. Venter på å få tilbake boka mi så om jeg finner årsaken til at han bruker svin så skal jeg dele

Da lagde eg dessa kjøttkakene i går, og resultatet vart ikkje so verst. Dei vart meir karbonade enn kjøttkaker, men nytten er vel den samma vil eg tru Det vart litt "klinete" å forma dei, og mykje av fløyten såg ut til å "koka ut" i panna. Lurte på å redusera mengden fløyte til 1 dl, og heller smekka på litt cheddarost oppå karbonadekjøttkakene på slutten av steikingen. Og kanskje steika litt bacon og... Da blir det mest so ein hamburgar. Og - viss eg har rekna detta rett no - da blir det so vidt i overkant av 3 gram karbohydrat til saman.
Kanskje og prøva det samma med den svenske karbonadedeigen. Den skal visst ligga på ca 7,5 - 10 g fett og 20 g protein. Uansett ikkje eit hav i fra svinekjøttdeigen... Høyres det ut so ein muligheit?

Devore er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 15:26   #10
kallemann
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Tjodalyng
Innlegg: 22
kallemann er på en erverdig vei

Sv: Da har eg begynt!!

Opprinnelig lagt inn av Devore, her.

Da lagde eg dessa kjøttkakene i går, og resultatet vart ikkje so verst. Dei vart meir karbonade enn kjøttkaker, men nytten er vel den samma vil eg tru Det vart litt "klinete" å forma dei, og mykje av fløyten såg ut til å "koka ut" i panna. Lurte på å redusera mengden fløyte til 1 dl, og heller smekka på litt cheddarost oppå karbonadekjøttkakene på slutten av steikingen. Og kanskje steika litt bacon og... Da blir det mest so ein hamburgar. Og - viss eg har rekna detta rett no - da blir det so vidt i overkant av 3 gram karbohydrat til saman.
Kanskje og prøva det samma med den svenske karbonadedeigen. Den skal visst ligga på ca 7,5 - 10 g fett og 20 g protein. Uansett ikkje eit hav i fra svinekjøttdeigen... Høyres det ut so ein muligheit?

Jeg bruker litt mindre fløte enn hva oppskriften sier for at de ikke skal bli så klissete å forme. Tror det er greit i forhold til fettkvote da jeg har cheddar eller blåmuggost på alt jeg spiser

kallemann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 21:31   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Da har eg begynt!!

Opprinnelig lagt inn av Devore, her.

Da lagde eg dessa kjøttkakene i går, og resultatet vart ikkje so verst. Dei vart meir karbonade enn kjøttkaker, men nytten er vel den samma vil eg tru Det vart litt "klinete" å forma dei, og mykje av fløyten såg ut til å "koka ut" i panna. Lurte på å redusera mengden fløyte til 1 dl, og heller smekka på litt cheddarost oppå karbonadekjøttkakene på slutten av steikingen. Og kanskje steika litt bacon og... Da blir det mest so ein hamburgar. Og - viss eg har rekna detta rett no - da blir det so vidt i overkant av 3 gram karbohydrat til saman.
Kanskje og prøva det samma med den svenske karbonadedeigen. Den skal visst ligga på ca 7,5 - 10 g fett og 20 g protein. Uansett ikkje eit hav i fra svinekjøttdeigen... Høyres det ut so ein muligheit?

Varier så mye du vil til du får et resultat du blir fornøyd med! Du kan sikkert blande inn litt raspet ost i deigen også om du vil... hm - det skal jeg jaggu meg prøve selv en dag...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 10:29   #12
Devore
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 17
Devore er på en erverdig vei

Sv: Da har eg begynt!!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Varier så mye du vil til du får et resultat du blir fornøyd med! Du kan sikkert blande inn litt raspet ost i deigen også om du vil... hm - det skal jeg jaggu meg prøve selv en dag...

Prøvde med mindre fløyte og med cheddar på toppen og litt bacon ved sidan av. Fungerte fint det. Ser litt lysare på det her no, men skal ikkje bli for kjepphøg

Kva slags tilbehør er bra og ha til spekemat, no når ein ikkje kan trø i seg potetsalat lenger? Fenalår, spekeskinke, eggerøra, litt rømme og...? Flatbrød og loff er jo ut, so kva skal ein da ha som tilbehør?

Nokon med nokon gode ovnsrettar der ute? Noko enkelt og kjapt med kjøttdeig av noko slag, so ein har i ei form med ost på og har i ovnen ei stund? Må få laga meg noko i litt større kvantum so eg ikkje blir ståande på kjøkkenet heile dagen, kvar dag

Og VISS nokon vil legga ut nokon oppskrifter til meg, so hadde det vore voldsomt flott om de kunne ha skreve dei pinlig nøyaktige. Akkurat ko mykje so er av kvar ingrediens, ellers blir eg berre forvirra


Sist redigert av Devore : 19-03-11 kl 11:31.
Devore er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 18:37   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Da har eg begynt!!

Opprinnelig lagt inn av Devore, her.

Prøvde med mindre fløyte og med cheddar på toppen og litt bacon ved sidan av. Fungerte fint det. Ser litt lysare på det her no, men skal ikkje bli for kjepphøg

Kva slags tilbehør er bra og ha til spekemat, no når ein ikkje kan trø i seg potetsalat lenger? Fenalår, spekeskinke, eggerøra, litt rømme og...? Flatbrød og loff er jo ut, so kva skal ein da ha som tilbehør?

Nokon med nokon gode ovnsrettar der ute? Noko enkelt og kjapt med kjøttdeig av noko slag, so ein har i ei form med ost på og har i ovnen ei stund? Må få laga meg noko i litt større kvantum so eg ikkje blir ståande på kjøkkenet heile dagen, kvar dag

Og VISS nokon vil legga ut nokon oppskrifter til meg, so hadde det vore voldsomt flott om de kunne ha skreve dei pinlig nøyaktige. Akkurat ko mykje so er av kvar ingrediens, ellers blir eg berre forvirra

Til spekeskinke lager du deilig blomkålsalat! Til ca 2 porsjoner - en halv blomkål. Jeg liker de litt myke - slik poteten i potetsalaten - så kok opp vann med litt salt og ha den halve blomkålen som er oppdelt i små buketter oppi i TO minutter. Ordne en bolle med kaldvann og litt isbiter i mens. Ha de oppi kaldvannet etter to minutter koking og la de være der til de er avkjølt. Renn av på tørkepapir. (Liker du de sprø og knasende kan du fint ha de i uten å koke de først )
Bland ca 50 gram majones med 50 gram creme fraiche. (Ca - mengden kan du jo tilpasse om det blir for mye/for lite). Ha i gressløk, hakket purreløk, hakket persille, og bland i ca 1 ss med valgfri sennep - dijon har vel minst sukker. Ha i ca 1 ss med sitronsaft (Fra flaske, eller sitron, eller lime alt etter som hva du har tilgjengelig). Smak. Synes du den er litt tam - ha i ca 4 sprut med natreen flytende søtning. Bland i den kokte blomkålen. Dette er knallgodt og glimrende som erstatning i alle potetsalat-situasjoner Sambo som ikke spiser høykarbo foretrekker faktisk denne framfor potetsalaten

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 20:48   #14
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Da har eg begynt!

Blomkålsalaten er kjempegod Jeg lager også eggerøre og har vanlig seterrømme eller CF til spekemat. Godt

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 22:11   #15
Devore
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 17
Devore er på en erverdig vei

Sv: Da har eg begynt!!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Til spekeskinke lager du deilig blomkålsalat!

Høyres bra ut
I kveld har eg visst hatt ein liten sprekk kom eg fram til... lagde taco med heimelaga tacokrydder og heimelaga salsa,men vart nok litt mykje lell...
Her er det eg åt, i ca gram med salsaingrediensane og alt inkludert:

250 g karbonadedeig
110 g tomat
25 g rød løk
7 g chili
75 g isbergsalat
30 g paprika, rød
90 g rømme
30 g løk
110 g norvegia

Og det vart visst:
Karbo Protein Fett Kcal
i prosent i prosent i prosent
3,83 30,48 65,69
10,59
84,16 80,62 1111,68
Godt over 10 gram karbohydrat var noko meir enn eg hadde tenkt å ha i meg!! Prøvar ein "kombinasjon" med 50+ og 25+. Mest 50+, men med ein og annan tur innom 25+ av og til, men detta vart voldsomt! Forsynte meg godt to ganger, so eg får trøsta meg med at eg vart ihvertfall mett Visste ikkje at tomat var fullt so "farlig". Finst det nokon salsa/tacosausar som er fattigare på karbohydrat? Håpar i det minste eg har lært no...


Sist redigert av Devore : 20-03-11 kl 16:16.
Devore er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 16:29   #16
Devore
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 17
Devore er på en erverdig vei

Sv: Da har eg begynt!

Eg brukar eit excel ark - energiprosent - til å legge inn det eg eter, og rekna ut den rette "kombinasjonen". Men no er eg usikker på om eg gjere det rett... Eg har sett på prosent delen om eg har rett kombinasjon, men no ser eg at det er ikkje heilt samsvar med gram og prosent.
Når eg legger inn 400 g kjøttdeig, so kjem det opp i gram:
Karbohydrat 0, Protein 77,20, Fett 36,00.
Og i prosent:
Karbohydrat 0, Protein 48,80, Fett 51,20.

Men prosentdelen av fett kan jo ikkje væra over halvparten når det er dobbelt so mykje protein i svinekjøttdeigen... Nokon so kan forklara detta?
Skal ein sjå på gram eller prosent?

Devore er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 16:36   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Da har eg begynt!

Opprinnelig lagt inn av Devore, her.

Eg brukar eit excel ark - energiprosent - til å legge inn det eg eter, og rekna ut den rette "kombinasjonen". Men no er eg usikker på om eg gjere det rett... Eg har sett på prosent delen om eg har rett kombinasjon, men no ser eg at det er ikkje heilt samsvar med gram og prosent.
Når eg legger inn 400 g kjøttdeig, so kjem det opp i gram:
Karbohydrat 0, Protein 77,20, Fett 36,00.
Og i prosent:
Karbohydrat 0, Protein 48,80, Fett 51,20.

Men prosentdelen av fett kan jo ikkje væra over halvparten når det er dobbelt so mykje protein i svinekjøttdeigen... Nokon so kan forklara detta?
Skal ein sjå på gram eller prosent?

1 gram protein = 4 kalorier, 1 gram fett = 9 kalorier - så det blir nok rett prosentfordeling av energitotalen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 16:39   #18
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Da har eg begynt!!

Opprinnelig lagt inn av Devore, her.

Høyres bra ut
I kveld har eg visst hatt ein liten sprekk kom eg fram til... lagde taco med heimelaga tacokrydder og heimelaga salsa,men vart nok litt mykje lell...
Her er det eg åt, i ca gram med salsaingrediensane og alt inkludert:

250 g karbonadedeig
110 g tomat
25 g rød løk
7 g chili
75 g isbergsalat
30 g paprika, rød
90 g rømme
30 g løk
110 g norvegia

Og det vart visst:
Karbo Protein Fett Kcal
i prosent i prosent i prosent
3,83 30,48 65,69
10,59 84,16 80,62 1111,68
Godt over 10 gram karbohydrat var noko meir enn eg hadde tenkt å ha i meg!! Prøvar ein "kombinasjon" med 50+ og 25+. Mest 50+, men med ein og annan tur innom 25+ av og til, men detta vart voldsomt! Forsynte meg godt to ganger, so eg får trøsta meg med at eg vart ihvertfall mett Visste ikkje at tomat var fullt so "farlig". Finst det nokon salsa/tacosausar som er fattigare på karbohydrat? Håpar i det minste eg har lært no...

Det er nok løken og ikke tomaten Dobbelt så mye karbo pr 100 gram i løk som i tomat

edit: Det er også mer karbo i RØD paprika enn i grønn


Sist redigert av Nerthus : 20-03-11 kl 16:47.
Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 17:04   #19
Snorkfroken76
Medlem
 
Snorkfroken76 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 308
Snorkfroken76 er på en erverdig vei

Sv: Da har eg begynt!

Hei! Syns ikke du skal tenke at dette er en sprekk, det er mer at du må justere litt Prosenten er den viktigste, og da skal karboene ligge under 5% totalt hele dagen, og her er jo du på 3,83 Fettet bør være over 70, gjerne på 75 om du har 50kg å ta av. Ogher ligger du på 65,69 så litt lavt. Proteinen bør justeres da til 20-25% ettersom antall karboer og her liger du på 30,48, så litt mye. Det som kan skje da er at om du overspiser kan proteinene omdannes til sukker i kroppen, men da skal du spise deg temmelig mett altså. Om resten av dagen var ok, eller om du til og med kanskje lå på 80% fett frokost og lunsj er dette helt ok middag

__________________
Snorkfroken76
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wpQb1pE/]

Mål til 17.mai!:
Snorkfroken76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 17:42   #20
Devore
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 17
Devore er på en erverdig vei

Sv: Da har eg begynt!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

1 gram protein = 4 kalorier, 1 gram fett = 9 kalorier - så det blir nok rett prosentfordeling av energitotalen

Å takk Gud!! Som for øvrig er min favoritt når det gjelder oppdikta personar. Vart litt heit om øyrene her no, so eg trudde eg hadde gjort heilt feil. Men da er det berre å fortsetta i samma spor da. Bortsett fra med løk, rød paprika og tomat...

Nok ein gang, mange takk.

Devore er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 18:04   #21
Devore
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 17
Devore er på en erverdig vei

Sv: Da har eg begynt!

Opprinnelig lagt inn av Snorkfroken76, her.

Om resten av dagen var ok, eller om du til og med kanskje lå på 80% fett frokost og lunsj er dette helt ok middag

Sånn såg det ut i går, med alt eg stappa inn i munnen:
15,44 g Karbohydrat, 174,93 g Protein, 204,54 g fett. 2605,36 Kaloriar.
2,37% Karbohydrat, 26,89% Protein, 70,74% Fett

Prosentmessig ser det vel ok ut, men 10,59 gram karbohydrat til middagen skremte meg voldsomt når eg la det inn i reknearket. Men lærer vel etter kvart får eg håpa

Devore er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 18:34   #22
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Da har eg begynt!

Opprinnelig lagt inn av Devore, her.

Sånn såg det ut i går, med alt eg stappa inn i munnen:
15,44 g Karbohydrat, 174,93 g Protein, 204,54 g fett. 2605,36 Kaloriar.
2,37% Karbohydrat, 26,89% Protein, 70,74% Fett

Prosentmessig ser det vel ok ut, men 10,59 gram karbohydrat til middagen skremte meg voldsomt når eg la det inn i reknearket. Men lærer vel etter kvart får eg håpa

Jeg ville ikke vært så hard mot meg selv - du kan spise mye karbo før det blir et problem med fettinntaket. Du er i en læreprosess - og det er ingen krise om du spiser mer eller mindre karbo innimellom. Det viktigste er at du blir komfortabel med maten

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ja da er min krig begynt rolly Ketolysekuren 1 20-08-07 15:37
Har jeg begynt riktig andersdupp Spis deg ned i vekt med Skaldeman 11 14-01-06 16:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no