Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-06-11, 01:49   #1
cehovla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 17
cehovla er på en erverdig vei

Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Jeg syntes det går så tregt dette lavkarbo kostholdet. Jeg har sett så mange rundt meg som har rast ned da de begynte på lavkarbo så forstår ikke hva jeg evt spiser feil. Jeg skal ned ihvertfall 60kg totalt og til nå på såvidt over 3 måneder har jeg gått ned 10kg. Men har sett flere som har gått ned gjerne 15-20 kg de første ukene pga de kommer i ketose.

Kan ta to dagers eksempel på hva jeg spiser:

Dag1
frokost: 2 tynne skiver(ca 50gr) mandelbrød fra www.spisdegslank.no med majones og dansk salami.

Lunsj: 1/4 grillet kylling

Middag: Lasange laget av kjøttdeig, kavli kremost, hakkede tomater, krydder og ost på toppen.

Kvelds: 2 tynne skiver(ca 50gr) mandelbrød fra www.spisdegslank.no med majones og eggerøre stekt i cocosa.

Mellommåltid: atkins bar chocolate decadense

Dag 2

Frokost: 2 tynne skiver(ca 50gr) mandelbrød fra www.spisdegslank.no med majones og dansk salami

Lunsj: 2 tynne skiver(ca 50gr) mandelbrød fra www.spisdegslank.no med makrell i tomat

Middag: 1 og 1/2 kyllingfileet delt i strimler og rullet rundt ost. Lagt i en ildfast form med krydder på. ca 100-200gr blomkål og brokkolig med ost på og inn i ovnen. ca 30gr kylling bretange saus laget med cocosa og fløte istedenfor smør og melk.

Kvelds: 2 tynne skiver(ca 50gr) mandelbrød fra www.spisdegslank.no med majones og eggerøre stekt i cocosa.

Mellommåltid : Atkins bar decadens

Drikker alltid mellom 1,5 og 4 l vann for dagen da jeg har isbitmaskin hjemme som gjør det enklere.

Så som dere ser så spiser jeg mye det samme til frokost, lunsj og kvelds. Men prøver å variere middagene litt for å ikke bli super lei.

Så da lurer jeg på om dere har noen tips til hva jeg heller bør spise? Bør jeg spise mindre? Noe jeg skal kutte ut? Hva har dere evt spist for å komme i ketose? Jeg har holdt på siden 20 mars og på de 3 månedene har eg gått ned 10kg. Ønsker gjerne å få litt fortgang i tingene.

Trener også styrke 2-3 ganger i uken og zumba 2 ganger i uken den siste måneden. før det var det ikke regelmessig.

Blir glad for alle svar og forslag.

cehovla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 03:58   #2
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Mange sliter med vektnedgangen når de spiser brøderstatninger. Samme med Atkins-barene. Foreslår at du bytter ut brød med noe annet, og kanskje dropper barene helt.

Jeg har spist lavkarbo i litt over sju uker, og jeg sleit de første ukene jeg også. Gikk ned, gikk opp, sto stille. Det er først de siste par-tre ukene at det har tatt seg opp, og da veldig. Har gått ned sånn 1,5 kilo i uka. Jeg kan imidlertidig ikke peke på noe jeg har gjort så veldig annerledes. Kanskje det bare tar litt tid før noen av oss kommer i gang?

Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 05:14   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Du... ti kilo på tre måneder er superbra! Over tre kilo per måned, over et halvt kilo i snitt per uke! Det er en UTMERKET vektnedgang! Og så lurer jeg veldig på hvor de er, de som går ned tjue kilo på tre uker - her på forumet er det i alle fall ikke mange av dem, men mange som er triste fordi de mener å ha hørt om dem og ikke er blant dem.

Uansett så er det jo ene og alene DIN kropp som er relevant for deg, ikke hva som skjer med noensomhelst andre sine kropper. Synes det vekttapet ditt er så bra at du ikke trenger å endre noe som helst, jeg! Tenk, skulle det fortsette sånn så går du jo ned 40 kg på et år.

Synes det er trist at du tror du gjør noe FEIL når du faktisk har ENORMT BRA resultater!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 08:55   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Først og fremst må jeg si jeg er VELDIG enig med 157cm altså!

Men, om du virkelig vil ha fortgang i ting, synes jeg du skal droppe både brødet og Atkinsbarene....

Ser du har egenkomponert som kostholdsfilosofi, hva med å følge feks Ketolysekuren til punkt og prikke, eller Atkins?

En annen ting er at for meg hadde menyen din vært for lite mat og for lite fett, rett og slett.

Har du forsøkt å legge inn dagsinntaket på feks diett.no, og se hvordan du kommer ut mtp næringsinnholdet?

Da jeg gikk ned på det meste spiste jeg i allefall 2-2500 kcal, ofte godt over 3000 også. Og 200-250 gr fett pr dag Ligger jeg lavt, under 1500 kcal feks, stagnerer vekta.

Er også mange som opplever stagnasjon ved inntak av kunstig søtning ala Atkinsbarene

Til slutt vil jeg gjerne ta med at stress, som i slankestress, er en effektiv vektnedgangsstopper...

Lykke til!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 09:24   #5
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Veldig enig med Charlott og 157cm!

Du skal ikkje ha behov for mellommåltid om du et nok (og ikkje for magert) til dei vanlege måltida. Du skal ete når du er svolten, og ete til du er behageleg mett.

Slapp av, kos deg med maten, test ut nye oppskrifter, et gjerne middag til frukost, et gjerne middag til alle måltida, ein MÅ ikkje ete brød med pålegg fordi det heiter frukost eller lunsj.

Og gratulerer med flott nedgang!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 09:57   #6
Batillip
Medlem
 
Batillip sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 49
Innlegg: 363
Batillip har en fantastisk aura rundt segBatillip har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Du kan jo ta en avocado med rekesalat som mellommåltid for eksempel? Det er jo så mye godt du kan spise. Jeg tør ikke gamble på Atkins-barer og brøderstatninger, så om de ødelegger vet jeg ikke.

Batillip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: < 15 Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 12:05   #7
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Slenger meg på det de andre sier, 10 kg på 3 måneder er fantastisk! Har selv gått ned rundt 20kg på 5 mnd, og syns denne nedgangen går i et helt OK tempo. Kan signere på at atkinsbarer og annen kunstig søtning (fun light, pepsi max) får vekta til å stoppe opp, hadde kuttet dem asap! Dessuten, iallefall er det slik for meg, går du 2-3-4 dager helt uten søtning, forsvinner også lysta på det! Hadde nok også kuttet ut det brødet. Om du er som meg, og måååå ha noe å ha pålegg på, prøv Nannahs knekkebrød (du finner oppskrift her på forumet), de har ikke fått meg til å stagnere, iallefall

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 12:19   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Hvis du fremdeles har fin og jevn nedgang, synes ikke jeg du skal gjøre særlig endringer om du er komfortabel med kostholdet.

Jeg ville nok kuttet atkinsbarene en ukes tid for å se hva som da skjer, de inneholder maltitol som KAN gi reaksjon i blodsukkeret og dermed insulinutskillelse, men dette er så individuelt at du må nesten ta en test selv.

Brødmaten KAN være med og bidra til lavere fart i vektreduksjon, men prøv ut en ting av gangen. Test ut ingen atkinsbarer en uke og se hva som skjer. Deretter kan du jo redusere brødinntaket til feks en gang om dagen og erstatte med annen god lavkarbomat.

Tar du vitamin/mineraltilskudd?

Du skal ned ganske mye, og jeg lurer på om dette blir for lite mat for kroppen din over tid, at den venner seg til så lite mat og dermed setter ned forbrenningen. Jeg har selv gått på spisdegslank (jeg ser at du spiser mye likt spisdegslank-menyene) og menyene deres ligger på 12-1300 kalorier pr dag - noe som var helt fint for MIN kropp, men som kan oppleves som for lite for en annen kropp...

Kjenner du at du er klar for en ordentlig gjennomgang av kostholdet ditt, bruk feks diett.no og legg inn det du spiser over et par-tre dager og se hvordan du ligger an energimessig, og ikke minst fordelingen av karbo - proteiner - fett. Kan hende du får en aha-opplevelse der (nb - du må ikke veie/måle HVER dag over lang tid, ta det som et tredagersprosjekt eller noe bare for å ha litt oversikt over at du spiser nok av de rette næringsstoffene )

Som trøst har jeg ikke gått ned særlig på lavkarbo etter spisdegslank, men har funnet andre grunner til å fortsette på dette kostholdet - du har ihvertfall nedgang! Gled deg over den, og se heller om du kan mentalt venne deg på at du skal kose deg med slik deilig mat i laaaang tid framover

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 23:55   #9
cehovla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 17
cehovla er på en erverdig vei

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Takk for mange gode svar

Jeg kuttet ut Atkinsbaren og etter 2 dager kom jeg et hakk opp på ketose sticken. Men i dag har jeg spist lavkarbo lasange til lunsj og squash grateng til middag. Pluss fun light saft. Og jeg har gått ned igjen til den laveste på ketose sticksen.

Så nå i kveld har jeg laget meg lavkarbo knekkebrød av sesamfrø, knuste linfrø, malte mandler, fiberhusk og vann. Så får jeg se om det blir bedre når jeg erstatter brødet med det noen dager.

Krysser fingrene for det ihvertfall

cehovla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 05:46   #10
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 41
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

utslag er utslag. mørkere farge betyr bare at du kanskje bør drikke mer vann. enten så er du i ketose eller så er du det ikke

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 07:21   #11
Benzo
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 649
Benzo er en juvelBenzo er en juvelBenzo er en juvel

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

For mye brød og sjokolade. Jeg ville forsøkt max et brødmåltid om dagen og begrenset sjokkis til én i uka. Mer grønt og varierte kjøttmåltider. Uansett er 10 kg på 3 mnd veldig bra.

Benzo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.... Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 07:31   #12
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Opprinnelig lagt inn av cehovla, her.

Takk for mange gode svar

Jeg kuttet ut Atkinsbaren og etter 2 dager kom jeg et hakk opp på ketose sticken. Men i dag har jeg spist lavkarbo lasange til lunsj og squash grateng til middag. Pluss fun light saft. Og jeg har gått ned igjen til den laveste på ketose sticksen.

Så nå i kveld har jeg laget meg lavkarbo knekkebrød av sesamfrø, knuste linfrø, malte mandler, fiberhusk og vann. Så får jeg se om det blir bedre når jeg erstatter brødet med det noen dager.

Krysser fingrene for det ihvertfall

Sier som de andre her, kutt ut atkinsbarer og brøderstatninger. Dette gjelder også lavkarboknekkebrød.
Lavkarbolasagne ja, godt,men mye tomat og ost, og for mange av oss, inkludert meg selv, er dette partystoppere.
Har kuttet ut alt sånt jeg og holder meg for tiden til rene produkter og lovlige grønnsaker, ser at det nå har løsnet litt på vekta igjen

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 09:19   #13
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Det er ikke noe mål å få mørkest på stixen! Det kan tvertimot indikere på for lite væske, slik Sanney sier.
Utslag er utslag, og betyr at du er i ketose

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 14:09   #14
annelo34
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 8
annelo34 er på en erverdig vei

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Jeg er helt enig med deg. Synes 10 kg på 3 mnd. er kjempebra!!!

annelo34 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 14:58   #15
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Til sammenligning har jeg brukt 8 mnd på 15 kg - er ikke alle som RASER ned i vekt, nei Men så lenge det går AV, om enn sakte, så er jeg fornøyd Skal jo spise slik jeg gjør nå framover også, så jeg har god tid

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 15:13   #16
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forslag til hvordan å komme meg i ketose?

Har nettopp nå gått ned ti kg, er en tungvekter med mye igjen men det går jevnt og trutt her.. Ca en kg i uken, men noen uker står det stille og andre uker forsvinner det en kilo "over natten". Rart det der...
Er for øvrig enig med de andre kloke sjelene over her: mindre brød+sjokolade, og følg kuren til punkt og prikke.

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan komme i gang? tussi1 Ketolysekuren 3 11-05-11 09:05
hvordan komme i gang beta Lavkarbo generelt 4 03-10-10 18:22
Hvordan komme i ketose? Buksene strammer Lavkarbo generelt 3 07-06-10 18:08
Hvordan komme igang? Paris Dr Lindbergs 1 31-07-08 17:28
Hvordan komme helt i mål? ebbeto Ketolysekuren 7 13-10-07 15:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no