Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan jeg amme på lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-03-11, 08:03   #1
Linda Merete
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Løten
Innlegg: 7
Linda Merete er på en erverdig vei

Kan jeg amme på lavkarbo?

har en liten på 7 måneder som jeg ammer i tillegg til mat.. noen sa at det kunne gå giftstoffer ut i melka?? stemmer det?? kan lillemann ta skade av dette?? han er så glad i puppen vil ikke ta flaske
vil jo ikke gjøre noe som ikke er bra for han.

leser mye her inne og dere kan jo så masse, jeg er rene amatøren, så jeg suger til meg info som en svamp

på forhånd takk

Linda Merete er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, skal prøve meg hvertfall Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 08:08   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: kan jeg amme på lavkarbo??

Så lenge du ikke fullammer, kan du helt fint spise lavkarbo!
Satser du på noe ala Fedon Lindberg til dere begge, er det flott!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 08:09   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: kan jeg amme på lavkarbo??

Lavkarbo ala Fedon er helt greit, å leve ketogent (mens man fullammer) er noe legene(?) ikke vil anbefale fordi det ikke er forsket nok på det.
Grunnen er at man mener at miljjøgifter som ligger lagret i mors kroppsfett, vil/kan frigjøres og komme over i morsmelken. Men det er altså ikke forsket nok på dette.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 08:44   #4
Linda Merete
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Løten
Innlegg: 7
Linda Merete er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg amme på lavkarbo?

Takk for svar.
Jeg fullammer IKKE, er mest for kos og tørste slukking da han ikke er glad i flaska,men han spiser nå 4 måltider pr dag
Men er på puppe avvenning, jeg skal jo snart tilbake på jobb.. Men da gir jeg fortsatt litt pupp jeg
Dette er kjekke greier assa, ha så mange å spørre til råds

Linda Merete er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, skal prøve meg hvertfall Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 08:57   #5
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg amme på lavkarbo?

Ja, bare å fortsette å amme, ikke noe problem.
Men som nevnt over her anbefaler man ikke rask vektnedgang når man fullammer. Ikke mer enn 1 kg i måneden, pga miljøgifter som kan komme i melka.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 20:24   #6
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Kan jeg amme på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Ja, bare å fortsette å amme, ikke noe problem.
Men som nevnt over her anbefaler man ikke rask vektnedgang når man fullammer. Ikke mer enn 1 kg i måneden, pga miljøgifter som kan komme i melka.

Hva med de av oss som gikk ned de 15 graviditetskiloene under fullamming de to første månedene, vi kunne jo nesten ha drept barna våre vi med miljøgifter vi da......

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 20:36   #7
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg amme på lavkarbo?

Miljøgiftene ligger vel lagret i det "gamle" fettet. Graviditetskiloene har vært på i så kort tid at det ikke er lagret stort med miljøgifter i det og det er derfor ikke så farlig om de forsvinner fort. Men det fettet vi hadde før vi ble gravide skal man ikke kvitte seg med for fort. Det er sånn jeg har forstått det, correct me if I'm wrong.

Jeg har gått på Fedon gjennom hele ammeperioden frem til nå. Nå får poden bare 1 puppemåltid (noen ganger 2) per dag, så da har jeg tatt sjansen på å gå over på ketogent kosthold.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 21:17   #8
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Kan jeg amme på lavkarbo?

Hei Linda Merete,

jeg har ei tulle på 6mnd, jeg har lenge vurdert fra og til om jeg skal starte på lavkarbo og komme meg i ketose slik at kiloene vil av igjen

Ang miljøgifter så er det ikke slik at det er mindre miljøgifter i kroppen fra graviditetskiloene.. Man har et bestemt antall fettceller i kroppen, og disse kan inneholde miljøgifter. Fettcellene vokser når man går opp i vekt og tømmes/minsker når man går ned i vekt. Så miljøgiftene vil altså tømmes når man går ned i vekt uansett

Jeg vurderte altså om jeg turte pga jeg har lest både om miljøgifter. også at babyen kan syns at melka blir sur og noen mener også at de mistet melka når de kom i ketose.
Jeg har vært heldig! Første uka nå.. nesten 3 kg ned og bebissen drikker melk som aldri før og er helt fornøyd Fremover kommer jeg nok til å gå ned rolig og forsiktig over litt tid da jeg koser meg med litt bær nesten daglig

Lykke til!!

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 21:17   #9
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Kan jeg amme på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Miljøgiftene ligger vel lagret i det "gamle" fettet. Graviditetskiloene har vært på i så kort tid at det ikke er lagret stort med miljøgifter i det og det er derfor ikke så farlig om de forsvinner fort. Men det fettet vi hadde før vi ble gravide skal man ikke kvitte seg med for fort. Det er sånn jeg har forstått det, correct me if I'm wrong.

Jeg har gått på Fedon gjennom hele ammeperioden frem til nå. Nå får poden bare 1 puppemåltid (noen ganger 2) per dag, så da har jeg tatt sjansen på å gå over på ketogent kosthold.



For å være riktig vrang i ord...hva om en var feit før en ble gravid, så blir en gravid, legger ikke på seg i det hele tatt under graviditeten, men så fullammer en og mister 25 kg av gammelt fett i løpet av de første tre månedene. Da må en vel være skyldig i å ha forgiftet sitt eget barn?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 21:22   #10
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg amme på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Maskotten, her.

Hei Linda Merete,

Ang miljøgifter så er det ikke slik at det er mindre miljøgifter i kroppen fra graviditetskiloene.. Man har et bestemt antall fettceller i kroppen, og disse kan inneholde miljøgifter. Fettcellene vokser når man går opp i vekt og tømmes/minsker når man går ned i vekt. Så miljøgiftene vil altså tømmes når man går ned i vekt uansett

Ok, takk for avklaring

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 21:24   #11
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg amme på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

For å være riktig vrang i ord...hva om en var feit før en ble gravid, så blir en gravid, legger ikke på seg i det hele tatt under graviditeten, men så fullammer en og mister 25 kg av gammelt fett i løpet av de første tre månedene. Da må en vel være skyldig i å ha forgiftet sitt eget barn?

Jepp

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 08:23   #12
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Kan jeg amme på lavkarbo?

De aller fleste mister jo kg når de ammer uansett, det gjorde ikke jeg.. Så de første 6 mnd fikk ikke mi tulle så veldig mye miljøgiftfett men nå står det mellom en overvektig og trøtt og sliten mamma som tenker at ungen ikke skal få i seg noe miljøgift, eller en mamma som fungerer med full energi og sunnere og gladere Da går jeg for det siste

Tror det får bli opp til hver enkelt å bedømme Tror uansett at det er bedre å amme og spise sunt (les: lavkarbo) og gå ned i vekt, enn å gi morsmelkserstaning fordi man ikke vil at ungen skal få i seg miljøgift Men det får bli opp til hver mor å bedømme selv da

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 09:10   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg amme på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Maskotten, her.

De aller fleste mister jo kg når de ammer uansett, det gjorde ikke jeg.. Så de første 6 mnd fikk ikke mi tulle så veldig mye miljøgiftfett men nå står det mellom en overvektig og trøtt og sliten mamma som tenker at ungen ikke skal få i seg noe miljøgift, eller en mamma som fungerer med full energi og sunnere og gladere Da går jeg for det siste

Tror det får bli opp til hver enkelt å bedømme Tror uansett at det er bedre å amme og spise sunt (les: lavkarbo) og gå ned i vekt, enn å gi morsmelkserstaning fordi man ikke vil at ungen skal få i seg miljøgift Men det får bli opp til hver mor å bedømme selv da

Helt enig

Jeg gikk heller ikke ned stort i løpet av ammeperioden utenom de 15 kiloene med vann som forsvant i løpet av de første 14 dagene. Jeg ammer jo fortsatt, men det er så lite at det ikke er noe problem med ketose.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 15:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 20:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no