Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Måltidsrytme

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-02-05, 00:35   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk
Lightbulb

Måltidsrytme

Om alle nå tar på de hormonelle, steinaldergamle og evolusjonære brillene:

Vi er skapt til å jakte på maten. Det vil si at det er bra å løpe på tom mage, for så å spise (byttet). På morgenen har vi lite glykogen (sukker) i lagrene, vi har lavt insulin og vi har mye frie fettsyrer i blodet. Derfor får vi godt utbytte av trening på morgenen. Forbrenningen vår er lavest tidlig på dagen, og ved å spise riktig da, har vi stort potensiale for å øke forbrenningen. Studier har dessuten vist at nettopp frokostmåltidet er avgjørende for hormonbilde, blodfettstoffer og blodsukkersvingninger. Ikke bare de neste to timene, men resten av dagen. Den største feilen å gjøre med frokosten er ikke å spise for mye karbohydrater. Faktisk tåler man litt mer karbohydrater til frokost, fordi kroppen har brukt opp litt av lageret i løpet av natten. Men å spise for lite proteiner og fett til frokost vil gi større ringvirkninger. Kan du med hånden på hjertet si at frokost er dagens største måltid? Hvis ikke; det burde det være.

Vi har i Norge tradisjon for at middag er det største måltidet. Gjerne et måltid med mye poteter, ris eller pasta (eller pannekaker, pizza, grøt og andre godsaker). Dette gjør oss slappe og trøtte etter måltidet. Det er ingen grunn til at middag skal være det største måltidet, om du da ikke har trent rett før. Om du spiser middag klokka 17, og så skal på trening klokka 19, vil det være lurt å ta et mindre måltid klokka 17, for så å spise middag etter trening. Selv om man ikke skal spise et stort måltid sent på kvelden ideelt sett, så er det viktigere å ta hensyn til at man har trent, og fylle på med proteiner, sunt fett og litt karbohydrater.

Den største feilen å gjøre med kveldsmaten er å spise for mye karbohydrater. Etter at vi har sovnet skjer det en rekke hormonelle endringer i kroppen. Stresshormonet kortisol skal falle, mens veksthormon stiger, og hjelper oss med å reparere celleskadene som har skjedd i løpet av dagen. Kortisol øker fettlagring, så det er flott at dette faller om natten. Om man derimot spiser for mye karbohydrater i kveldsmåltidet, vil ikke disse positive hormonendringene skje i samme grad. Og resultatet er dårligere fettforbrenning, dårligere muskelvekst og dårligere helse generelt.

Oppsummering:
* Spis mest tidlig på dagen
* Spis mye etter at du har trent
* Det er store fordeler med å trene på morgenen
* Det er viktig å spise lite karbohydrater på kvelden


Dette er hva jeg tenker på en torsdag kveld/natt...

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 07:00   #2
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Tusen takk!

Veldig oversiktlig og fin forklaring - denne skal jeg printe ut. *Fedonisten tenker*

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 07:15   #3
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Vet du hva - jeg er så glad for at du skriver at det det er evt. om morgenen man kan spise noe mer karbohydrater. Jeg føler at nettopp dette er riktig for kroppen min også. Og i dag skal jeg jammen gå en tur etter at onga har kommet seg til skolen!

Takk skal du ha!
marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 09:09   #4
aveline
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 77
Innlegg: 416
aveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt likt

Jeg også syns dette var informativ lesning*

Jeg har hatt en annen, og ulogisk tankegang, skjønner jeg nå. Har gjerne begynt på gå-turen min etter lunsj, med tanke for å sette i gang skikkelig forbrenning av maten...
Akk ja!!
Men trening på morgenen ser jeg langt etter. Riktignok er jeg et A-menneske, men et tregt sådan. Jeg sitter gjerne og venter på morgennyhetene (6.30) med te og frokost.
Men den første timen går gjerne med til å glane/kope på skjermen....Men ved 8-tiden er det gjerne full fart...Tror ikke jeg klarer å snu på dette, men gåturen skal bli rokert.
Takk!

aveline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 09:13   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Flott MHM!
Du må gjerne tenke mer en torsdags kvel/natt du, når det kommer slike resultater...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 09:35   #6
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Tusen takk for nok et innlegg med masse nyttig info, MHM!!

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 09:46   #7
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

takk for flott innlegg.
jeg leste det før frokost, så jeg lagde meg da en stooor smoothie med olje og masse snacks ble ca 600 kcal og 40 gram prot.. kanskje jeg overdrev litt...?? håper ihvertfall at den metter lenge!!!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 10:20   #8
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Flott innlegg MHM!

Vet egentlig at jeg burde ta gåturen min tidligst mulig om morgenen, men nå om vinteren er det lett og ta den på tredemølla når jeg er på senteret og trener vekter.... må skjerpe meg her

Men bedre og gå litt senere på dag, enn ikke i det hele tatt

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 15:43   #9
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

!

Har gått en tur på en time etter frokost!

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 16:33   #10
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Supert innlegg, MHM!!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no