Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Inn og ut av Ketose .......

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-12-10, 10:52   #1
Phobia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Stavanger
Alder: 50
Innlegg: 37
Phobia er på en erverdig vei

Inn og ut av Ketose .......

Har vært ganske streng med meg selv i mange uker nå, og i perioder på opptil 3,5 uker har vekten stått helt stille.
Jeg skal ned fra 75 til 63 (har ideelt sett lyst å ligge på 65 kilo, men jeg bør vel gå et par under det, slik at kroppen kan ta opp vann/glukoselager igjen på et par kilo)
Veier 69 kilo idag og er i grunnen veldig motivert av det, men blir frustrert av å ramle så lett ut av ketosen......
Håper på litt hjelp

Jeg har bakt kelolysebrød med kun 1,2 karber i en skive, og spiser jeg en av dem våkner jeg opp etter et døgn og føler den forhatte, umiskjennelige sultfølelsen som forteller meg at jeg er ute av ketose...
Hvordan gjør man for å føre inn mer karber i kosten gradvis ?
Går det an å gjøre det å bli i ketose ?
Har lest boken til Torkil og synes han forklarer det greit, men hvordan gjøre det i praksis ?
Jeg er litt lei av det jeg spiser nå, som er : Kjøtt, fisk, egg (i lange baner..) kokt skinke, ost i diverse varianter, grønn salat med litt purre og bittelitt paprika/eller 3 cherrytomater hver dag, brokkoli, litt blomkål, et par fløteskvetter i kaffen til dessert, en teskje lavkarbo peanøttsmør (Rapunzel - helsekost) inntas før styrketrening, to rader Cavalier til lørdagskos :-)
Ja det var vel det.....også spiser jeg en avokado til dagen
Bruker ellers smør, olje og majones.

Hva gjør jeg feil ?

Takknemlig for alle tips !

Phobia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gravid på LCHF Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 10:59   #2
snartslank?
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 174
snartslank? er på en erverdig vei

Sv: Inn og ut av Ketose .......

har du forsøkt å lagt inn noen dagsmenyer på diett.no? for å se fordelingen?
kan tenkes det kan være litt lurt.. ellers synes jeg at det var litt lite fett jeg da!! Men mulig du bruker mye under tilberedning av maten. Hører forresten mange nevner at brøderstatninger kan være en partystopper, så hvis du spiser det hver dag så ville jeg kanskje kuttet ut det først.

hvor høy er du da? kan jo rett og slett være at kroppen din stopper deg!!

snartslank? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 11:10   #3
Phobia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Stavanger
Alder: 50
Innlegg: 37
Phobia er på en erverdig vei

Sv: Inn og ut av Ketose .......

Jeg rager ikke høyere en 165 cm over bakken, så jeg er godt nok polstret ennå ja.....
Jeg har lagt inn fordeling på an vanlig dag på vektklubben til vg. Gjort dette flere ganger og kommer ut med mellom 75 og 80 % fett
Skulle vel holde ?
Fett i majones, fløte, olje, tran, eggeplomme, spiser bacon, fet fisk, ribbesvor etc , føler ikke jeg sparer på fettet..
Har ikke spist brød på uker nå, tør ikke, da jeg synes det er sååå behagelig å være i ketose-modus (ingen sult, masse energi, stabilt humør etc )
Likevel er det "noe" som vipper meg ut og inn hele tiden.....

Phobia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gravid på LCHF Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 11:46   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Inn og ut av Ketose .......

Sultfølelse er ikke lik ut av ketose! Maten du spiser ser jo riktig ut, så jeg vil heller lete etter andre årsaker til sultfølelse, for lite fett feks. (selv om jeg ser at du spiser bra med fett. Vei og mål og tell et par dager for å få oversikt over sammensetningen av karbo/protein/fett og se om det kan gi deg noe clue, spiser du feks rett mengde protein? 1-1.2 gram pr kg om jeg husker korrekt).

Da jeg spiste generell lavkarbo i store mengder lå jeg lavt i karbo - men var mye sulten. Jeg måtte redusere mengden inn for å bli kvitt sultfølelsen.

For min del tror jeg at mye mat øker forbrenningen og dermed blir jeg mer sulten! Ketosestixen viser nemlig fremdeles at jeg er i ketose.

Du er heller ikke særlig langt unna vekta du vil ha - slik at det vil naturlig nok gå mye saktere. Nyt heller maten, spis litt mindre totalt i mengde noen dager og se om det kan hjelpe på vekta. Du er i tillegg så nær vektmål at det kan være på tide å øke litt på med karbohydrater slik at du finner ut hvordan du skal spise for å holde vekta Øk på med 5 gram pr dag pr uke og se hva som skjer. Du skal kunne finne maksnivået ditt for karbo på denne måten.
For meg hjalp det en periode om jeg ikke spiste etter kl 18 på kveldene - men det er jo alltid så mange andre faktorer med i bildet at det er vanskelig å si. Jeg har stått stille i snart 2 mnd og lurer virkelig på hva det er som stopper opp. Kanskje årstiden? Kanskje for lite karbo? Hvem vet Er du flink og tar vitamin-tilskuddene? Drikker du nok vann?

Jeg lurer også på hva det er du er lei av i den maten du spiser i dag? Blir det for mye det samme? Hvordan spiste du før lavkarbo - hadde du mer variasjon i maten da? Kan det være fordi du nå er så fokusert på hva du spiser hele tiden at du blir lei? Slik er det ihvertfall for meg. Med lavkarbo har man mener jeg så utrolig mange muligheter i matveien at det skal gå an å ikke bli lei - men det krever litt planlegging og inspirasjon.

Spisdegslank-menyene kan være et tips å se på, i løpet av to uker er det sjeldent man spiser det samme måltidet to ganger, så du kan kanskje få litt tips der? Ellers er jo oppskriftsdelen av forumet en glimrende inspirasjonskilde

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 12:14   #5
Phobia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Stavanger
Alder: 50
Innlegg: 37
Phobia er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Inn og ut av Ketose .......

Tusen takk Nerthus
Jeg drikker om lag 2,5 liter vann pr dag + masse kaffe i tillegg
Tar multivitaminer, tran og magnesiumtilskudd
Når jeg kjenner sultfølelsen er stixen kjedelig og "hudfarget", så hos meg er det sammenheng mellom sult og negativ stix.
Har lurt på om det er kaffen som er synderen...?
Er vel egentlig ikke lei selve maten, for som du sier er det uendelig mange variasjonsmuligheter om man er flink å planlegge litt. Har forresten nettopp "oppdaget" stekt kjøttdeig, med masse smeltet ost på. Danderer denne junkfooden oppå en delikat grønnsalat, og topper med smørstekt champinjong og en god klatt med seterrømme...Nam

Er vel riktigere å si at jeg er lei av å være så flink (nazi) som man må være for å forbli i ketose, uten å få betalt .....:-)
Kan også hende at jeg rett og slett kommer til å bevege meg nedover på vekten om jeg går ut av ketosemodus og glemmer hele stixen..?
Frustrert .......har nok mest med at det er ubehagelig å være sulten.

Phobia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gravid på LCHF Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 12:30   #6
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Inn og ut av Ketose .......

Som Nerthus sier, sultfølelse er ikke ensbetydende med at man er ute av ketose. Negativt utslag på stix er heller ikke ensbetydende med at man er ute av ketose. Dersom du holder eg lavt nok i kh og spiser de riktige kh burde det ikke være noen grunn til å falle ut av ketose.

Det er mange grunner til at vekta stagnerer og det har vært diskutert opp og ned i mente her. Selvfølgelig vil det være forskjelig fra person til person, men selv må jeg passe på og ikke får for mye mat (energi) i meg daglig. Har vært i ketose siden påske og gikk kun ned et par kg i juli da jeg telte hver minste lille kcal og hadde litt høyere i inntak av kh enn anbefalt (30-40g)

Ketose er ikke ensbetydende med vektnedgang, selv om det ofte fremstilles sånn. Det er mange partystoppere og kanskje bør du, som andre også har foreslått, følge veldig nøye med på hva og hvordan du spiser. Så blir det kanskje enklere å finne evt årsaker til at du ikke går ned.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 12:33   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Inn og ut av Ketose .......

Bare skyte inn at stixen gir mest pålitelig resultat ca 2 timer etter kveldens siste måltid

Det å måle flere ganger pr dag har ikke noe for seg og sier ingenting om det som skjer i kroppen

Så spar stixen til kvelden og senk skuldrene du

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 12:52   #8
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Inn og ut av Ketose .......

Du kan jo fint gå ned i vekt uten å være i ketose, ketose er bare en pekepinn og kroppen produserer ketoner når kroppen kommer under en viss grense karbo om dagen uansett.

Nå er det sånn at du er 69 og 165 høy. Jeg er 159 og min matchvekt er 69 kg . Man må ta hensyn til personlige forutsetninger, som muskelmasse og vannmasse. Jeg kan skjønne at du ikke føler deg vel med 69 kg, men det kan hende kroppen mener den skal veie det og da klamrer den på de ekstra kiloene, og samtidig kanskje du skal kle av deg og se deg godt i speilet og se om du trenger å miste så mange kilo til.

Ketose funker ikke så godt på folk som skal ned under 10-15 kg, så det vil være en ide å prøve å øke litt på karbene. Jeg prøver det. Foreløpig har jeg begynt å spise havregrøt (av store gryn og kruskakli) til frokost, fett kjøtt/fisk og magert tilbehør eller magert kjøtt/fisk og fett tilbehør til middag, og absolutt null karbo etter klokka 20. Egg, nøtter og kesam/skyr med bær til mellommåltid. Det er min måte å teste om vekta faktisk rikker seg litt, så jeg prøver noen uker. Du må finne din egen måte.

Husk også at en avocado har nesten 400 kalorier i 100 gram. Hvor mye veier hele avocadoen du spiser, uten stein? Kanskje det bir for mange kalorier, det blir det gjerne for mange.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 14:11   #9
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Inn og ut av Ketose .......

Ville bare si at jeg er 153 høy, og legen anbefaler at jeg ikke går under 60 kg (han er heldigvis veldig for lavkarbo, men det var en digresjon). Det har selvfølgelig litt med kroppstype å gjøre og sånn, men likevel. Når jeg veier 60 kg ser jeg slank og fin ut, bruker klær i størrelse 36 - 38. I det hele tatt. Slank uten å være mager. Synes ikke du høres så veldig polstret ut jeg, da. Det kan kanskje også være litt av grunnen til at det stopper opp.

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 14:56   #10
sæterjenta
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 170
sæterjenta er på en erverdig vei

Sv: Inn og ut av Ketose .......

Gi blaffen i vekta sier jeg...jeg gikk ned 2 kg etter et par dager, og nå 5 uker senere er vekta den samme. MEN den jenta jeg ser i speilet i dag er ikke den samme jeg så der for 5 uker siden Hadde jeg skulle stolt på vekta hadde jeg gitt opp, men jeg velger å stole på øynene mine og speilet og det forteller meg at både kosten og mosjonen er vel verdt Ang sult, så blir i allefall jeg veldig fort SUUULTEN om jeg spiser for mye karb i forhold til fett/protein. Ergo så spiser jeg kun salat sammen med noe litt kraftiger kost.

__________________



Desembertrening 295/1000
sæterjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 15:26   #11
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Inn og ut av Ketose .......

Jeg har vært i ketose i nesten 5 måneder, og aldri kjent noe sultfølelse før nå.
Men etter at jeg begynnte med ski og hardere fysisk aktivitet trenger kroppen mere.
Jeg så at du trente, kan det være årsaken til sultefølelsen?
Bare lurer jeg..

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 09:03   #12
Phobia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Stavanger
Alder: 50
Innlegg: 37
Phobia er på en erverdig vei

Sv: Inn og ut av Ketose .......

Takk, ja det ser ikke så aller verst ut i speilet nå.....MEN med en gang jeg begynner å ta inn litt karber og vannet kommer tilbake, så føler jeg meg blubbete igjen.....Det er så deilig å føle seg litt slunken.....:-)
Men kanskje du har rett, at jeg burde prøve litt mer karb en tid og se om det løsner.
Prøver med en ketolyseskive med egg på til frokost idag.

Ellers tusen takk til alle dere som svarte meg, dere er utrolig kunnskapsrike :-)

Phobia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gravid på LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 09:04   #13
Phobia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Stavanger
Alder: 50
Innlegg: 37
Phobia er på en erverdig vei

Sv: Inn og ut av Ketose .......

Den var ment å ligge under Cherry`s svar....har visst litt å lære om å skrive innlegg her i forumet også :-)

Phobia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gravid på LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da? Chumpsy Lavkarbo generelt 31 16-07-11 21:01
Ketose/ut av ketose - ødelagt stoffskifte på sikt? Yatta! Spørsmål og svar 2 05-09-10 19:53
Ketose eller ikke ketose? aliasdictus Trening 25 03-09-10 21:42
Ketose - ikke ketose IdaMarie Lavkarbo generelt 15 28-08-10 11:17
Inn/ut av ketose... nita58 Ketolysekuren 3 05-12-06 15:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no