Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

En liten advarsel: Lavkarbo & Sykdom

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-09-08, 02:18   #1
Lotusia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 40
Innlegg: 128
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

En liten advarsel: Lavkarbo & Sykdom

Hei alle lavkarbo folk

Det er lenge siden jeg har vert her nå. Mye har skjedd, og jeg har kviet meg for å komme på siden igjen, selv om det er noe jeg har følt at jeg må i forhold til folk her inne som kanskje er i samme situasjon som meg selv.

For de som ikke kjenner eller husker meg, er jeg ei jente på 24 som har sliti med Candida og lekk tarm syndrom lenge. Desperat etter å finne en kur, har jeg spurt rundt etter råd, både fra eksperter og andre med erfaring og kunnskap.
Etter å ha funnet dette forumet, som til å begynne med var det som introduserte meg til en Candida diet, har det blitt mye forandringer med oppturer og nedturer.

Det første jeg merka var at en Candida diet virkelig var noe jeg hadde behov for, og som hjalp meg et stykke på vei. Men det viste seg å ikke være så enkelt. Jeg begynte hos homeopat som gav meg medisiner jeg først synes hjalp, men det var likevel ikke nok, og jeg ville gjøre mer for å kunne bli fort frisk.

Jeg spurte igjen om råd til hva mer jeg kunne spise, syntes folk jeg også burde kutte ut ris og poteter. Jeg følte jeg fikk vann over hodet men likevel klarte jeg ikke annet enn å ta rådene jeg fikk for å i det minste prøve å se om jeg kunne få noe bedringer, og fant ut at, joda det hjalp å kutte ut disse tingene! Soppen roa seg veldig mye ned til å begynne med, og selv om det var vanskelig fortalte jeg meg selv at det var verdt strevet.

Samtidig som jeg drev på med dette gikk jeg hos div. naturopater som gav meg urtemedisiner og kosttillskudd. Jeg kan ikke si jeg husker så mye fra denne perioden. Stort sett lå leg i senga og var helt utslått og sov en dyp søvn. Jeg dro meg selv til naturopaten min ca. en gang i uka for å få mer råd, og hun gav meg sterkere urter, og mer kostillskudd for at jeg skulle ha mer energi.
Jeg hadde utslett, og symptomer på vitaminmangel på tross av alt jeg putta inn i pilleform. Mensen hadde jeg ikke hatt på et år, siden jeg begynte på lav-karbo. Etter prøver med påvist lekktarm syndrom gav hun meg et sammensatt produkt som skulle gjøre meg frisk i løpet av et par måneder, og forhåpningsfull kjørte jeg på med den.

Hele kroppen min håvna opp, og jeg hadde utslett over hele meg. Øynene mine var så håvene at jeg nesten ikke klarte åpne de. Jeg holdt meg inne alene i 4 måneder fordi folk var skremt av hvor syk jeg så ut. Naturopaten min sa hun ikke kunne jobbe med meg mer fordi jeg var så håpløs som jeg var. Og jeg søkte råd i en helsekostbutikk der de fortalte meg at jeg var totalt utkjørt av alle urter og kosttilskudd jeg hadde putta i meg.

Jeg slutta med så å si alt sammen, noe som både gjorde meg bedre å verre. stresset roa seg litt mer, jeg klarte å puste bedre, men magen min var elendig, og fortsatt hadde jeg utrolig lite energi.
Sakte begynte jeg å prøve å spise mer, mer karbohydrater. Lett var det ikke. Jeg merka med en gang at soppen kom lett tilbake, men jeg følte jeg ikke hadde noe valg lenger. Litt etter litt merka jeg at energien kom tilbake.

Selv om jeg var klar over at man skal trappe opp sakte, var det noe jeg ikke klarte lenger. Jeg kjørte i meg pakker med knekkebrød, og hele potetgullposer, og magen min var elendig, men samtidig merka jeg at humøret kom litt tilbake. Under en stressperiode der jeg nok spiste ekstra mye carbo, kom mensen plutselig tilbake etter å ha vert borte i over et år. Jeg ble overlykkelig over at det i det minste måtte være noe bra jeg hadde gjort.

Jeg sliter fortsatt med kostholdet mitt. Knekkebrød er noe jeg føler jeg ikke tåler, og jeg har erstatta det med mørk sjokolade som jeg kan spise fler plater av om dagen. Jeg klarer fortsatt ikke få i meg noe slags kosttillskudd, om jeg prøver meg på litt føler jeg at jeg må spise kjempemasse sjokkolade for at kroppen skal klare å ta det opp. Leveraktiviteten min er altfor høy, og det føles virkelig som om alle organer har jobbet på spreng og ikke klarer så mye mer.

Jeg er under utredning nå, og kan ikke fortelle så veldig mye mer om min situasjon. Det jeg veit, som jeg ikke viste den gangen, er at kroppen trenger å spise mer enn 10 g karbo hver dag. Spesielt om man har sykdommer der man tar medisiner skal man være forsiktig med lavkarbo- og for all del, søk råd hos legen dersom du også går på medisiner for noe!

Jeg ville bare dele min erfaring, om det kan hjelpe andre hadde jeg blitt veldig glad for det! Om dere lurer har jeg gått opp ca. 12 kg. Det skjedde ganske fort etter at jeg begynte med karbohydrater i veldig store mengder. Men i periodene jeg føler at kroppen virkelig trenger det merker jeg kun at kroppen begynner å detoxe seg selv, og at den jobbe på spreng og virkelig trenger alle karbohydratene den får i seg, og da legger jeg ikke på meg noe som helst.

Jeg kommer nok ikke til å oppholde meg her lenger, for egen del å ikke bli frista til fler omtwistinger med lavkarbo i desperate tider. Men jeg ønsker alle her inne det beste! Jeg har ikke lyst å gi noen noe råd for hva de burde eller ikke burde gjøre, men vær obs på at lavkarbo og ekstreme dietter kan ha innvirkning på helsa! Man kan føle seg bedre en stund, men om mesen stopper opp og man føler at kroppen ikke fungerer som den skal, så er det på tide å kanskje revurdere de strenge rammene man har satt seg.


Beste hilsener,
Lotusia


Sist redigert av Lotusia : 14-09-08 kl 02:20. Årsak: avsnitt
Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 08:45   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: En liten advarsel: Lavkarbo & Sykdom

Takk for at du deler din erfaring
10 gram karbo pr dag er veldig lite. Og det er flere her inne som har erfart at de blir dårlig at for lite karbo.

Det finnes heldigvis mange variasjoner av lavkarbo, og Fedon Lindberg har opptil 150 gram karbo om dagen. Lavkarbo er uten tvil bra for kroppen, men som du skriver, man skal passe seg for de ekstreme versjonene. Og det samme gjelder igrunn alle slankeformer

Kan være at preparatene du fikk også gjorde sitt til ubehaget, vanskelig å si, naturopater kjenner jeg lite til, men jeg er uansett skeptisk når man blir proppet full av alt mulig rart. Urter eller ikke.

Håper du finner en løsning på dette!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 10:33   #3
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: En liten advarsel: Lavkarbo & Sykdom

Det er en forferdlig situasjon du er i og jeg håper at du blir frisk fra dette.

At alternativ medisin virker er det ingen tvil om, men det finnes dessverre mange som ikke er dyktige nok til å behandle alvorlig syke mennesker. Det høres ut som du har vært ute for en slik en.

Din situasjon er nok ekstrem i og med at du er så syk som du er, for det er nok slik at lavkarbo er det beste kostholdet for de aller, aller fleste mennesker.

Lykke til videre

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 12:09   #4
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: En liten advarsel: Lavkarbo & Sykdom

Hei,

Candida er ikke noe som kan behandles med diett eller kosthold dessverre, selv om det er en utbredt misoppfatning.

Candida kan gjerne være et symptom på noe annet galt i kroppen.
Hva må du få hjelp av lege til å finne ut. Nå er jo problemet at mange leger ikke anerkjenner candida som en sykdomstilstand, så de kan være vanskelige å finne.

Kroppen kan selvsagt bli dårlig av å gå på diverse dietter over lang tid, ja - det er ikke meningen - ei heller for candidapasienter.
Candidadietteten brukes kun i den avsluttende fasen etter, eller sammen med, soppmedisin (på resept), og eventuell annen behandling av kroppen i tillegg.

Friske kropper får ikke candida, så problemet man har i tillegg må utredes.
Man kan spise nærmest null karber og dermed sultefore soppen i kroppen, men så lenge årsaken til at candida har fått komme inn i kroppen din ikke er oppdaget, vil den bare komme tilbake igjen uansett.

Beklager at du har fått feil informasjon, og at du har blitt dårlig!

PS: Candida er forresten ikke noe man 'må bli kvitt' per se, det er allergi mot soppen som gjør deg syk, ikke selve soppen. 90% av befolkningen har candida i kroppen, så det gjør en ikke syk alene. Det er derfor det heter Candida Allergy, elelr CRC-complex

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)

Sist redigert av Paradis-Oscar : 14-09-08 kl 12:17.
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 12:49   #5
norwegiana
Medlem
 
norwegiana sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 41
Innlegg: 415
norwegiana er en juvelnorwegiana er en juvelnorwegiana er en juvel

Sv: En liten advarsel: Lavkarbo & Sykdom

Det eneste jeg kjenner meg igjen i er at jeg gikk opp 12 kilo og ikke klarte å stoppe, samt fikk tilbake mensen. Dette er nok ikke likt for alle for jeg savner tiden hvor jeg var 12 kilo lettere og levde lavkarbo uten sprekker. Var så restrektiv. Men alikevell forstår jeg hvor du vil, det er de 12 kiloene som skremmer meg. Vi la på oss akuratt like mye og fikk samme sjokoladesug etterpå..

norwegiana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 13:56   #6
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: En liten advarsel: Lavkarbo & Sykdom


Dette var et innlegg til ettertanke. Ønsker deg lykke til!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 14:19   #7
fett-nok
Medlem
 
fett-nok sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 51
Innlegg: 211
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Sv: En liten advarsel: Lavkarbo & Sykdom

Takk for at du deler historien med oss, men samtidig synes jeg det er trist at du skal oppleve så mye vondt.

Helt enig, ekstremdietter med toppen 10 karbo om dagen er altfor lite, 15 er egentlig for lite det også, greit for å få fart på systemet, men ikke over uker og mnd av gangen.(selv er jeg på ca 15 nå i starten, men øker bitte-bitte litt fremover så lenge vekten går nedover)

Ønsker deg all mulig lykke til!

__________________


fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En liten refleksjon om lavkarbo og tungt arbeid Goggen Lavkarbo generelt 3 03-06-07 23:11
Lavkarbo og sykdom Albertine Lavkarbo generelt 4 03-02-06 09:35
Lavkarbo for de med liten tid og dårlig råd? Helene Lavkarbo generelt 17 25-10-05 22:30
Advarsel - Fare! Fedonisten Generell diskusjon 12 19-03-04 21:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no