Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan Noen Hjelpe Meg???

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-02-06, 14:14   #1
Fettet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Alder: 50
Innlegg: 7
Fettet er på en erverdig vei

Kan Noen Hjelpe Meg???

Veier noen kilo for mye. Dvs jeg er ca 1,84 cm og 100 kilo. Har noe mer muskler enn gjennomsnittet, men helt klart for mye fett også.

Problemet er at uansett hva jeg gjør så går jeg ikke ned i vekt. Jeg har meget gode kunnskaper om kosthold og ulike "retninger" og filosofier. Har lest alle eksemplarer av "mat&helse", flere bøker og tusenvis av sider på nettet. Jeg tror jeg kunne veiledet de fleste andre til vektnedgang, men klarer altså ikke selv å gå ned i vekt.

Dette har ikke noe med viljestyrke å gjøre. For en tid tilbake siden levde jeg i ketose i 3 uker. Sjekket alt jeg spiste og tror ikke jeg fikk i meg et gram sukker eller hvitt mel. Første uka gikk jeg ned 2,5 kilo, de to neste ukene 0,5 kilo til sammen. Altså totalt tre kilo. Det er grunn til å tro at dette i all hovedsak var vann, og ikke fett. En mister jo endel vann ved å kutte karbohydrater. Muligens spiste jeg for noe mye proteiner og for lite fett, men jeg spiste svært lite karbohydrater. Uansett er tre kilo lite på tre uker i ketose, og vektnedgangen stoppet jo praktisk talt opp etter første uken.

Jeg er nå på nytt begynnt på et kosthold a la Skaldemann, med myyye fett. Spiser kanskje litt for mye karbohydrater (10-15 %). Jeg gidder ikke være for ekstrem. Prøver å finne et kosthold jeg kan følge i lengden. Er fornøyd om jeg går langsomt ned i vekt.

Problemet er at jeg går ikke ned i vekt overhodet.

Lurer på om problemet er at jeg ikke tåler enkelte av matvaene jeg spiser. Kan det være nøtter? Leste et sted her på forumet at Skaldemann nevnte at han ikke gikk ned i vekt ved å spise nøtter. Hver morgen lager jeg en smoothie bestående av vann, valnøtter, mandler, paranøtter, egg, kanel, kakao, smør, kokosolje og litt bær. Til sammen en ganske stor neve nøtter. På den annen side er dette en frokost magen min er godt fornøyd med (har periodevis litt problemer med magen, men det går bedre på en kost som denne, sammenlignet med mer karbohydrater og mindre fett)

Er det noen som har noen tips? Jeg kunne jo prøvd med enda mindre karbohydrater, men selv i ketose går jeg praktisk talt ikke ned i vekt (etter første uken).

Har hørt det kan være praktisk talt umulig å gå ned i vekt hvis en spiser matvarer en ikke tåler, og at en kan rase ned i vekt hvis disse fjernes fra kosten. Kanskje jeg skal prøve å kutte ut nøtter?

Fettet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 14:18   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Kan Noen Hjelpe Meg???

det kan være nøtter, men det kan også være f.eks melk...

prøv en uke uten melkeprodukter og se om det hjelper

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 14:33   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Kan Noen Hjelpe Meg???

Melk og nøtter kan ofte være synderen.

Også er det sånn at noen kropper responderer godt på ketogene dietter, mens andre faktisk må litt lengre opp på karbohydratstigen og spise Lindbergkost før kroppen slipper fettet.

Kansje du kan starte en journal her, og skrive ned hva du spiser, så kan jo andre komme med komentarer. kansje vi ser noe du ikke ser?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 14:46   #4
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen som kan hjelpe meg???

Opprinnelig lagt inn av Fettet

Bør jeg kutte ut nøttene? Noen som har erfaringer med nøtter og (manglende) vektnedgang?

Dette er svært frustrerende

Ja, det skjønner jeg er frustrerende. Og ja, det kan være nøttene (karber i dem også)selv om det ikke er pga av karbene. Skalderman sier han ikke kan spise nøtter uten at vektnedgangen blir borte.

Og det er klart det er ikke karbene alene, eller proteinene alene eller fettet alene, men en kombinasjon av dette. At forholdet blir feil. Det vet jeg for lite om til å si noe sikkert om.
Det virker som du kan vel så mye , men les litt på Skalderman-trådene og vent her, så får du nok flere svar etterhvert.

Hvis du lager deg en journal og skriver inn nøyaktig hva du spiser, så er det lettere både for deg og oss å se hva som event kan være bremseklossen.

Lykke til...og velkommen foresten

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 14:58   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen som kan hjelpe meg???

Jeg slo sammen trådene jeg.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 15:25   #6
Fettet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Alder: 50
Innlegg: 7
Fettet er på en erverdig vei

Sv: Kan Noen Hjelpe Meg???

Opprinnelig lagt inn av Lise

Melk og nøtter kan ofte være synderen.

Også er det sånn at noen kropper responderer godt på ketogene dietter, mens andre faktisk må litt lengre opp på karbohydratstigen og spise Lindbergkost før kroppen slipper fettet.

Kansje du kan starte en journal her, og skrive ned hva du spiser, så kan jo andre komme med komentarer. kansje vi ser noe du ikke ser?



Har også prøvd Lindberg dietten, uten at heller det hjalp. Men det er noen år siden, og da var jeg mindre overvektig.

Men hvis jeg spiser slik Lindberg anbefaler må jeg vel trappe ned på fettet? Ikke bra å spise mye fett kombinert med et moderat eller høyt karbohydratinntak (selv om det er snakk om lavglykemiske karbohydrater)

Fettet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 17:51   #7
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Kan Noen Hjelpe Meg???

Opprinnelig lagt inn av Fettet

Har også prøvd Lindberg dietten, uten at heller det hjalp. Men det er noen år siden, og da var jeg mindre overvektig.

Men hvis jeg spiser slik Lindberg anbefaler må jeg vel trappe ned på fettet? Ikke bra å spise mye fett kombinert med et moderat eller høyt karbohydratinntak (selv om det er snakk om lavglykemiske karbohydrater)

Hei! Hadde Nille ( eksperten på lavkarbo) vært her inne, så tror jeg hun ville ha sagt at du må kutte ut bær også. Skal du komme i orntlig ketose må du følge oppskrifta, sjekk lavkarboressursene som du kan gå inn på fra forsida, du må leve til og begynne med ganske strengt på det. Så kan du gjeninnføre det sånn ca etter planen til atkins, det er da du finner ut hva du går opp i vekt av, om det er nøtter, bær m.v. Det er nok viktig å ha en plan å gå etter til å begynne med, for hvis man bare følger sitt eget hode kan det gå galt og man får ikke oversikt over hvor mye karbohydrater man spiser. Sorry hvis det høres hardt ut, men det er for å hjelpe deg. jeg har gått opp og ned i vekt i mange år, men etter å ha startet på atkins ( har gått over til ketolysekuren nå, som er nesten det samme- for å få oppfølging av ketolyselegen på ketolyse.no) så begynner det virkelig å skje ting, jeg strutter av energi, gikk fort ned til å begynne med og går nå gradvis ned... det går rette veien. Har lært meg å blid glad i lavkarbomat, bl.a. ved å bruke soyaprotein til å lage gode pannekaker, lager ogå lettdessert o.l . bruke fløte, rømme, egg og bacon, og det er så mye god mat!Stå på!

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 18:47   #8
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: Kan Noen Hjelpe Meg???

Det er vanskelig å finne ut hva det er, men to dager uten noen av ingrediensene vil kunne gi deg svaret, prøv 2 og 2 dager med å fjerne en av dem og forhåpentligvis finner du det ut.

Ett problem kan også være at du mangler B12 (tror jeg det var) selv måtte jeg begynne å bruke progesta care, fordi jeg hadde en liten hormonforstyrrelse.

Vil du ha raskere svar og er i nærheten av Oslo hadde jeg tatt en tlf til Karin hos Næringsvett. Hun er på Strømmen Storsenter.

www.naeringsvett.no

Vet ikke om alle sidene fungerer igjen.

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 23:50   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kan Noen Hjelpe Meg???

Som andre her allerede har sagt, så ville jeg i første omgang anbefalt deg å kutte ut nøtter og bær. Det viser seg gang på gang på gang at vekttapet stanser opp hos de som spiser mye av dette. For mye kremfløte og creme fraiche etc. har også den virkningen på noen. Dete r mulig du kan se forandring allerede etter 2 dager, men etter min og flere andres erfaring tar det som regel minst 2-3 dager før en matvare-reaksjon viser på vekten. Jeg mener at man bør kutte ut varene man muligens ikke tåler i minst en uke (helst 14 dager) for så å innføre en og en med minst en ukes mellomrom. Noen tåler mandler, men ikke valnøtter, for andre er det motsatt. Jeg tåler ikke peanøtter og cashews, - eller macadamianøtter (*sukk*) - eller mandler, men tåler valnøtter. Jeg kan ikke spise bær om jeg vil ta av. Jeg må spise NOK av det meste, spesielt fett og grønnsaker. For min del spiller proteinet mindre rolle. For andre er det omvendt. Du må teste ut hva din kropp tåler.

Det som i tillegg til nøtter og bær + meieriprodukter er kjent som "partystoppere" i lavkarbo-verden er kunstig søtstoff (inkl. Atkins barer) og gulerøtter/kålrabi. Likeså frukt - druer og epler spesielt.

Men som sagt, prøv å spise så rent som mulig. Varierte måltider med både fett, proteiner og antioksidanter. Spiser du ala Skaldeman er det jo hans erfarig at dess fetere dess bedre. Han spiser kun grønnsaker som vokser over jorden og ikke så mye hver gang.

Jeg er redd for at du er nødt til å gidde å telle om du skal finne ut hva som må til for at du skal gå ned.

Håper du finner en løsning !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
brød - kan noen hjelpe seagirl Generell ernæringsdebatt 5 17-09-04 11:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no