Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Lavkarbo tryllet bort ni diagnoser

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-01-11, 18:57   #1
Vasp
Medlem
 
Vasp sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 64
Vasp er på en erverdig vei

Lavkarbo tryllet bort ni diagnoser

http://www.matoghelse.no/mennesker/2...vkarbomat.aspx

__________________
Hjernen er alene
Vasp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 20:02   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo tryllet bort ni diagnoser

Finnes ikke forundret over at dette virker, har en venninne med en gutt med adhd som har blitt mye bedre når karbo ble kuttet.

Interessant å observere kommentarene - de ser artikkelen som et angrep på psykisk syke mennesker, jeg antar de er det selv? Jeg har vært en del plaget med depresjon og angst tidligere, og forstår godt at de ikke vil "bli fortalt" at det kan hjelpe med kosthold. Disse har nok blitt investert mye tid i fra spesialister som har gitt de medisiner som de må ta hver dag - med de bivirkningene det gjelder, og det kan være vanskelig å snu om fra legemedisinsk behandling til kostholdsbehandling.

Det samme ser jeg når det gjelder chrons, jeg har vært inne på www.lmfnorge.no et par ganger og kan rett og slett ikke være der! Temaet er mye symptombeskrivelse, da jeg fikk diagnosen og gikk dit først gang ble jeg LIVREDD!! Der er lavkarbo nesten et banneord, enda forskning har vist at VELDIG mange kan bli helt kvitt symptomene ved å gå over til et lavkarbokosthold... hva skyldes dette? Hvorfor diskuterer de import via utlandet av "levende" bakterier til mange titalls-tusen , anbefaler leger som kan bestille dette fra utlandet og behandle de? Hva er det med kosthold som treffer en sånn negativ forsvars-nerve? Lurer seriøst....

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 17:19   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo tryllet bort ni diagnoser

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hvorfor diskuterer de import via utlandet av "levende" bakterier til mange titalls-tusen , anbefaler leger som kan bestille dette fra utlandet og behandle de? Hva er det med kosthold som treffer en sånn negativ forsvars-nerve? Lurer seriøst....

Fordi noen et eller annet sted tjener mer penger på disse bakteriene og diverse medisner enn på at folk tenker selv...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 17:38   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo tryllet bort ni diagnoser

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Interessant å observere kommentarene - de ser artikkelen som et angrep på psykisk syke mennesker, jeg antar de er det selv? Jeg har vært en del plaget med depresjon og angst tidligere, og forstår godt at de ikke vil "bli fortalt" at det kan hjelpe med kosthold.

Noen (ikke alle - for all del!!!) identifiserer seg nok så mye med sykdommen sin at de på en måte ikke klarer tanken på å bli frisk igjen, hva blir det av dem da liksom? Og i alle fall ikke på en så enkel måte som å endre litt på kostholdet - det blir for simpelt! Tror jeg. Men det kan godt være ubevisst altså, ikke sikkert de tenker over det. Men igjen - dette gjelder nok bare noen få, så ikke skyt meg!

Jeg har selv kjent noen som mer eller mindre har levd for sykdommene sine, vi har noen ganger lurt på hva disse ville gjøre om de ikke hadde hatt noen sykdommer å snakke om og få behandling for - det virker faktisk som om de dyrker det på en måte.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 17:42   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo tryllet bort ni diagnoser

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Noen (ikke alle - for all del!!!) identifiserer seg nok så mye med sykdommen sin at de på en måte ikke klarer tanken på å bli frisk igjen, hva blir det av dem da liksom?

Og endel syns kanskje at hvis det er så enkelt som at kosten er problemet er det på en måte deres egen feil at de er syke. Ikke noe som tilfeldigvis har rammet dem.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 18:29   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo tryllet bort ni diagnoser

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Og endel syns kanskje at hvis det er så enkelt som at kosten er problemet er det på en måte deres egen feil at de er syke. Ikke noe som tilfeldigvis har rammet dem.

Og så er det sikkert noen som tenker at "nei, så enkelt kan det ikke være, så det gidder vi ikke prøve engang!"

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 19:22   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo tryllet bort ni diagnoser

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Og så er det sikkert noen som tenker at "nei, så enkelt kan det ikke være, så det gidder vi ikke prøve engang!"

Jeg tror det er mye redsel ute og går... som nevnt litt lengre opp, man "blir" sykdommen sin. Jeg har vært diagnostert med chrons siden 26.mai 2005... gikk gjennom alle lokal-medikamenter (som ikke virket og hadde stygge bivirkninger), endte opp med ett år på kortison (fytte...) og neste steg var cellegift (imurel/remicade). Da sa det stopp hos mitt instinkt!
Jeg tror at siden jeg har vært diagnostert og hatt symptomer i så kort tid, dvs jeg har ikke LEVD med denne sykdommen så lenge, så har jeg heller ikke identifisert meg med den i samme grad - selv om jeg følte det var på vei til å bli sånn.... Jeg har vært inne på lmfnorge.no som er forumet som omhandler chrons, men der ble jeg skremt av å være - fordi det er en sånn dyrking av symptomer, diskusjoner av ekstrem-løsninger, og av en eller annen merkelig grunn mye antipati mot å forsøke lavkarbo. Tildels skremmende negativ mot lavkarbo har jeg opplevd. Prøver å selge inn at flere har blitt frisk - men det er vanskelig.

Jeg begynte på lavkarbo fordi ingenting annet fikk meg ned i vekt - til min store deilige forbauselse ble jeg i løpet av få uker kvitt mesteparten av symptomene på chrons også! Helt fantastisk! Kan det virkelig være så "enkelt"?

Ingen "er" bare sykdommen sin - uansett om det er ME, chrons, UC, fibromyalgi eller lavt stoffskifte, men det er klart at det er utfordrende å prøve å leve ut andre aspekter i livet enn å holde ut/fungere med sykdom som legger en del begrensninger på aktivitet.

Mitt ønske er at lavkarbo først blir anerkjent som helsemessig fornuftig blant de som i dag preker lavkcalori og lavfett - deretter at det gjennomføres ordentlig forskning på symptoms-helbredelse som feks chrons - og deretter at lavkarbo blir "den rette vei" som alle etterhvert forbinder med sunt.

DA kan man kanskje se en forbedring i den generelle helsetilstanden for landet - når flere og flere velger lavkarbo fordi det er det sunne alternativer. Jeg har hatt flere diskusjoner på jobb vedr lavkarbo - med gutter i slutten av tyveårene som trener en del. Han ene sier feks at så lenge kroppen hans "tåler" å spise det han har lyst på vil han fortsette... jeg gadd ikke snakke om forebygging her... han sa jo at han la på seg ti kg tvert han sluttet å trene...

OK - dette ble etterhvert litt off topic, håper det går greit for TS!!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gir bort klær! Nutta Generell diskusjon 0 04-12-09 14:35
Se bort fra GI/GB på ketolyse? oyoy71 Ketolysekuren 3 09-02-09 14:19
Bort i jula Ratata Lavkarbo generelt 7 28-11-07 17:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no